BRATISLAVA. Tie videoklipy majú spád. Pokojná cesta v aute, iba malý detail vždy nesedí. Zopár akčných scén a potom tragický koniec. Zakrvavené dieťa na palubnej doske, zomierajúci kamaráti či mladomanželka.
Viaceré európske krajiny, napríklad aj Česko, varujú vodičov pred nezodpovednou jazdou drsnými spotmi o dopravných nehodách. Slovensko sa vydalo menej agresívnou cestou.
Ministerstvo dopravy je presvedčené, že zahraničné krvavé klipy sa nevyplatili. „Oveľa účinnejšie sú emocionálne kampane," povedal Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva.
So súhlasom sa tento názor nestretáva nielen u kolegov z ministerstva vnútra. „Skupinu osôb sledovanie drastických záberov z nehôd určite ovplyvní. Vodiči budú šoférovať sústredenejšie," povedala Alena Koišová z ministerstva.
Vnútro sa tento rok sústredilo najmä na zavádzanie nového zákona o cestnej premávke. Výrazne menej obetí na cestách v porovnaní s minulým rokom každý mesiac pripisujú práve novému zákonu. Pôvodne ho mala sprevádzať aj reklamná kampaň, podľa Koišovej od nej upustili pre krízu.
Príbehy pre školákov Slovensko sa tak venuje čiastkovým kampaniam, napríklad školskému projektu The action. „Vystupuje policajt, záchranár a hasič, ktorí rozprávajú o skúsenostiach so smrteľnými nehodami. Potom svoj príbeh vyrozpráva obeť nehody, ktorá si svojou vinou spôsobila zranenia s celoživotnými následkami," popisuje Jurikovič. Pri viacerých akciách už napríklad propagovali reflexné prvky a bezpečnostné pásy, agitovali proti alkoholu za volantom alebo za bezpečnosť na priecestiach.
Dopravný analytik Jozef Drahovský je presvedčený, že slovenské kampane majú napríklad oproti tým českým omnoho menší dosah. „Ich účinnosť a nápaditosť je do jednej desatiny českých. Málo sa do nich investuje, čo sa samozrejme ukáže aj na kvalite."
V Česku rozbehli v októbri minulého roku kampaň Nemyslíš, zaplatíš. Reklamné spoty sa zameriavajú na používanie detských sedačiek, užívanie marihuany za volantom alebo nebezpečnú jazdu. Vo videách je vidieť krv, slzy, aj mŕtve dieťa.
Krv núti rozmýšľať „Chceme, aby ľudia za volantom používali viac rozum ako náhle emócie," povedala Ivana Jelínková z českého ministerstva dopravy. Kampaň podľa nej nie je agresívna, iba kopíruje realitu. „Ľudia nám ďakujú, napríklad, že člen ich rodiny sa zrazu začal v aute pútať bezpečnostnými pásmi, alebo že používajú autosedačku, i keď idú iba na pár metrov," hovorí Jelínková. Kampaň chváli aj Drahovský. „Má účinok, lebo je cielene zameraná. Videá sú burcujúce, ale divák z nich vie, kto čo spravil nesprávne a ako to mal urobiť, aby sa tragédia nestala."
Podobne „krvavo" orientovanú kampaň pripravila aj Veľká Británia. Video o dievčati, ktoré písalo SMS za volantom a spôsobilo hromadnú dopravnú nehodu, bolo na Youtube jedno z najsledovanejších.
Pozrite si na mape dopravné obmedzenia, nehody, radary.
Dopravný servis pomáha rádiám aj šoférom
Informácie o radaroch, a nehodách môžu ušetriť čas, peniaze aj životy. Záleží na ich pravdivosti.
BRATISLAVA. V rádiách patria k ťažiskovým programom. Najpočúvanejšia stanica si dopravnými servismi vybudovala postavenie, čisto rozhlasovým formátom si imidž buduje dokonca aj televízia.
„Hlavne v začiatkoch, kedy sme neboli hudobne a programovo vyprofilovaní, bol servis jeden z prvých dôvodov, prečo si nás poslucháči naladili," hovorí Michal Bohunický, šéf dopravného servisu rádia Expres.
Program s dopravnými informáciami patrí medzi najpočúvanejšie aj v Rádiu Viva, veľké nádeje do neho vkladá aj Slovenský rozhlas. Začiatkom septembra oživil reláciu Zelená vlna, ktorú v minulosti vysielal ešte Československý rozhlas.
Spravodajská televízia TA3 minulý týždeň svoj dopravný servis doplnila o živé zábery z bratislavských križovatiek. Hoci pôsobia trochu chaoticky a chýbajú názvy križovatiek, najmä Bratislavčanom pomôžu orientovať sa v zápchach v meste.
Sieť informátorov Rádiá získavajú informácie od polície, hasičov, odťahových služieb či záchranárov. Najviac tipov však majú priamo od vodičov. „Sú dni, keď sú cesty prázdne a telefón zazvoní raz za 10 až 15 minút. A sú dopravné nápory, keď nestíhame zložiť slúchadlá," hovorí Maroš Palesch, šéfredaktor Dopravného servisu Rádia Viva.
V Exprese majú zasa mesačne približne 20-tisíc telefonátov. Verejnoprávny Slovenský rozhlas si na informovanie vytvoril vlastnú skupinu ľudí - Zelených anjelov. „Českí kolegovia majú registrovaných približne osemtisíc dobrovoľných spravodajcov, z toho je aktívnych dvetisíc. Ak budeme mať u nás aktívnu tisícku skalných, ktorí zavolajú niekoľkokrát týždenne, budeme spokojní," povedal Ľuboš Kasala, programový manažér Zelenej vlny.
Pozor na pravdivosť Profesionálne sa dopravným servisom venujú v Stella centre. Šéf spoločnosti Viliam Vrtáň hovorí, že na čisto rozhlasové servisy sa nedá vždy spoľahnúť. „Niektoré rádiá akoby si neuvedomovali, že neoverenou správou môžu prepravcovi spôsobiť škody v desiatkach tisíc eur." Myslí si, že rádiá len využívajú servisy na získanie inzerentov, investovať do nich však nechcú. „Na dopravný servis jeden mobilný telefón a brigádnik nestačia."
Servisy môžu podľa riaditeľa Rady pre vysielanie a retransmisiu Miloša Mistríka vodičom pomôcť. Musia však prinášať aktuálne a najmä pravdivé informácie. „Vodiči sú pri ohlásených radaroch a hliadkach opatrnejší. Na miestach, kde radary nie sú hlásené, však šoférujú bezohľadnejšie," hovorí Mistrík.
V zahraničí, napríklad vo Švajčiarsku, Francúzsku či severských krajinách sa podľa neho takéto správy z vysielania rádií vytrácajú.
Veronika Folentová