SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Kampaň na vodičov je neviditeľná

Európa sa nezodpovedným vodičom vyhráža obrazmi krvi a mŕtvych tiel. U nás sa snažíme preraziť besedami a prevenciou.

BRATISLAVA. Tie videoklipy majú spád. Pokojná cesta v aute, iba malý detail vždy nesedí. Zopár akčných scén a potom tragický koniec. Zakrvavené dieťa na palubnej doske, zomierajúci kamaráti či mladomanželka.

Viaceré európske krajiny, napríklad aj Česko, varujú vodičov pred nezodpovednou jazdou drsnými spotmi o dopravných nehodách. Slovensko sa vydalo menej agresívnou cestou.

Ministerstvo dopravy je presvedčené, že zahraničné krvavé klipy sa nevyplatili. „Oveľa účinnejšie sú emocionálne kampane," povedal Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva.

So súhlasom sa tento názor nestretáva nielen u kolegov z ministerstva vnútra. „Skupinu osôb sledovanie drastických záberov z nehôd určite ovplyvní. Vodiči budú šoférovať sústredenejšie," povedala Alena Koišová z ministerstva.

Vnútro sa tento rok sústredilo najmä na zavádzanie nového zákona o cestnej premávke. Výrazne menej obetí na cestách v porovnaní s minulým rokom každý mesiac pripisujú práve novému zákonu. Pôvodne ho mala sprevádzať aj reklamná kampaň, podľa Koišovej od nej upustili pre krízu.

Príbehy pre školákov

Slovensko sa tak venuje čiastkovým kampaniam, napríklad školskému projektu The action. „Vystupuje policajt, záchranár a hasič, ktorí rozprávajú o skúsenostiach so smrteľnými nehodami. Potom svoj príbeh vyrozpráva obeť nehody, ktorá si svojou vinou spôsobila zranenia s celoživotnými následkami," popisuje Jurikovič. Pri viacerých akciách už napríklad propagovali reflexné prvky a bezpečnostné pásy, agitovali proti alkoholu za volantom alebo za bezpečnosť na priecestiach.

Dopravný analytik Jozef Drahovský je presvedčený, že slovenské kampane majú napríklad oproti tým českým omnoho menší dosah. „Ich účinnosť a nápaditosť je do jednej desatiny českých. Málo sa do nich investuje, čo sa samozrejme ukáže aj na kvalite."

V Česku rozbehli v októbri minulého roku kampaň Nemyslíš, zaplatíš. Reklamné spoty sa zameriavajú na používanie detských sedačiek, užívanie marihuany za volantom alebo nebezpečnú jazdu. Vo videách je vidieť krv, slzy, aj mŕtve dieťa.

Krv núti rozmýšľať

„Chceme, aby ľudia za volantom používali viac rozum ako náhle emócie," povedala Ivana Jelínková z českého ministerstva dopravy. Kampaň podľa nej nie je agresívna, iba kopíruje realitu. „Ľudia nám ďakujú, napríklad, že člen ich rodiny sa zrazu začal v aute pútať bezpečnostnými pásmi, alebo že používajú autosedačku, i keď idú iba na pár metrov," hovorí Jelínková. Kampaň chváli aj Drahovský. „Má účinok, lebo je cielene zameraná. Videá sú burcujúce, ale divák z nich vie, kto čo spravil nesprávne a ako to mal urobiť, aby sa tragédia nestala."

Podobne „krvavo" orientovanú kampaň pripravila aj Veľká Británia. Video o dievčati, ktoré písalo SMS za volantom a spôsobilo hromadnú dopravnú nehodu, bolo na Youtube jedno z najsledovanejších.

Pozrite si na mape dopravné obmedzenia, nehody, radary.

Dopravný servis pomáha rádiám aj šoférom

Informácie o radaroch, a nehodách môžu ušetriť čas, peniaze aj životy. Záleží na ich pravdivosti.

BRATISLAVA. V rádiách patria k ťažiskovým programom. Najpočúvanejšia stanica si dopravnými servismi vybudovala postavenie, čisto rozhlasovým formátom si imidž buduje dokonca aj televízia.

„Hlavne v začiatkoch, kedy sme neboli hudobne a programovo vyprofilovaní, bol servis jeden z prvých dôvodov, prečo si nás poslucháči naladili," hovorí Michal Bohunický, šéf dopravného servisu rádia Expres.

Program s dopravnými informáciami patrí medzi najpočúvanejšie aj v Rádiu Viva, veľké nádeje do neho vkladá aj Slovenský rozhlas. Začiatkom septembra oživil reláciu Zelená vlna, ktorú v minulosti vysielal ešte Československý rozhlas.

Spravodajská televízia TA3 minulý týždeň svoj dopravný servis doplnila o živé zábery z bratislavských križovatiek. Hoci pôsobia trochu chaoticky a chýbajú názvy križovatiek, najmä Bratislavčanom pomôžu orientovať sa v zápchach v meste.

Sieť informátorov

Rádiá získavajú informácie od polície, hasičov, odťahových služieb či záchranárov. Najviac tipov však majú priamo od vodičov. „Sú dni, keď sú cesty prázdne a telefón zazvoní raz za 10 až 15 minút. A sú dopravné nápory, keď nestíhame zložiť slúchadlá," hovorí Maroš Palesch, šéfredaktor Dopravného servisu Rádia Viva.

V Exprese majú zasa mesačne približne 20-tisíc telefonátov. Verejnoprávny Slovenský rozhlas si na informovanie vytvoril vlastnú skupinu ľudí - Zelených anjelov. „Českí kolegovia majú registrovaných približne osemtisíc dobrovoľných spravodajcov, z toho je aktívnych dvetisíc. Ak budeme mať u nás aktívnu tisícku skalných, ktorí zavolajú niekoľkokrát týždenne, budeme spokojní," povedal Ľuboš Kasala, programový manažér Zelenej vlny.

Pozor na pravdivosť

Profesionálne sa dopravným servisom venujú v Stella centre. Šéf spoločnosti Viliam Vrtáň hovorí, že na čisto rozhlasové servisy sa nedá vždy spoľahnúť. „Niektoré rádiá akoby si neuvedomovali, že neoverenou správou môžu prepravcovi spôsobiť škody v desiatkach tisíc eur." Myslí si, že rádiá len využívajú servisy na získanie inzerentov, investovať do nich však nechcú. „Na dopravný servis jeden mobilný telefón a brigádnik nestačia."

Servisy môžu podľa riaditeľa Rady pre vysielanie a retransmisiu Miloša Mistríka vodičom pomôcť. Musia však prinášať aktuálne a najmä pravdivé informácie. „Vodiči sú pri ohlásených radaroch a hliadkach opatrnejší. Na miestach, kde radary nie sú hlásené, však šoférujú bezohľadnejšie," hovorí Mistrík.

V zahraničí, napríklad vo Švajčiarsku, Francúzsku či severských krajinách sa podľa neho takéto správy z vysielania rádií vytrácajú.

Veronika Folentová
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 119
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 870
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 6 994
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 5 121
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 096
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 127
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 175
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anna Romanová: Moja psychóza 4 - samotná psychóza
  2. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  3. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  4. Anna Miľanová: Klaun...
  5. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  6. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  7. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  8. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 7 131
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 207
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 5 013
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 317
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 091
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 200
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 3 061
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 908
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu