SME

Kampaň na vodičov je neviditeľná

Európa sa nezodpovedným vodičom vyhráža obrazmi krvi a mŕtvych tiel. U nás sa snažíme preraziť besedami a prevenciou.

BRATISLAVA. Tie videoklipy majú spád. Pokojná cesta v aute, iba malý detail vždy nesedí. Zopár akčných scén a potom tragický koniec. Zakrvavené dieťa na palubnej doske, zomierajúci kamaráti či mladomanželka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viaceré európske krajiny, napríklad aj Česko, varujú vodičov pred nezodpovednou jazdou drsnými spotmi o dopravných nehodách. Slovensko sa vydalo menej agresívnou cestou.

Ministerstvo dopravy je presvedčené, že zahraničné krvavé klipy sa nevyplatili. „Oveľa účinnejšie sú emocionálne kampane," povedal Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva.

SkryťVypnúť reklamu

So súhlasom sa tento názor nestretáva nielen u kolegov z ministerstva vnútra. „Skupinu osôb sledovanie drastických záberov z nehôd určite ovplyvní. Vodiči budú šoférovať sústredenejšie," povedala Alena Koišová z ministerstva.

Vnútro sa tento rok sústredilo najmä na zavádzanie nového zákona o cestnej premávke. Výrazne menej obetí na cestách v porovnaní s minulým rokom každý mesiac pripisujú práve novému zákonu. Pôvodne ho mala sprevádzať aj reklamná kampaň, podľa Koišovej od nej upustili pre krízu.

Príbehy pre školákov Slovensko sa tak venuje čiastkovým kampaniam, napríklad školskému projektu The action. „Vystupuje policajt, záchranár a hasič, ktorí rozprávajú o skúsenostiach so smrteľnými nehodami. Potom svoj príbeh vyrozpráva obeť nehody, ktorá si svojou vinou spôsobila zranenia s celoživotnými následkami," popisuje Jurikovič. Pri viacerých akciách už napríklad propagovali reflexné prvky a bezpečnostné pásy, agitovali proti alkoholu za volantom alebo za bezpečnosť na priecestiach.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravný analytik Jozef Drahovský je presvedčený, že slovenské kampane majú napríklad oproti tým českým omnoho menší dosah. „Ich účinnosť a nápaditosť je do jednej desatiny českých. Málo sa do nich investuje, čo sa samozrejme ukáže aj na kvalite."

V Česku rozbehli v októbri minulého roku kampaň Nemyslíš, zaplatíš. Reklamné spoty sa zameriavajú na používanie detských sedačiek, užívanie marihuany za volantom alebo nebezpečnú jazdu. Vo videách je vidieť krv, slzy, aj mŕtve dieťa.

Krv núti rozmýšľať „Chceme, aby ľudia za volantom používali viac rozum ako náhle emócie," povedala Ivana Jelínková z českého ministerstva dopravy. Kampaň podľa nej nie je agresívna, iba kopíruje realitu. „Ľudia nám ďakujú, napríklad, že člen ich rodiny sa zrazu začal v aute pútať bezpečnostnými pásmi, alebo že používajú autosedačku, i keď idú iba na pár metrov," hovorí Jelínková. Kampaň chváli aj Drahovský. „Má účinok, lebo je cielene zameraná. Videá sú burcujúce, ale divák z nich vie, kto čo spravil nesprávne a ako to mal urobiť, aby sa tragédia nestala."

SkryťVypnúť reklamu

Podobne „krvavo" orientovanú kampaň pripravila aj Veľká Británia. Video o dievčati, ktoré písalo SMS za volantom a spôsobilo hromadnú dopravnú nehodu, bolo na Youtube jedno z najsledovanejších.

Pozrite si na mape dopravné obmedzenia, nehody, radary.

Dopravný servis pomáha rádiám aj šoférom

Informácie o radaroch, a nehodách môžu ušetriť čas, peniaze aj životy. Záleží na ich pravdivosti.

BRATISLAVA. V rádiách patria k ťažiskovým programom. Najpočúvanejšia stanica si dopravnými servismi vybudovala postavenie, čisto rozhlasovým formátom si imidž buduje dokonca aj televízia.

„Hlavne v začiatkoch, kedy sme neboli hudobne a programovo vyprofilovaní, bol servis jeden z prvých dôvodov, prečo si nás poslucháči naladili," hovorí Michal Bohunický, šéf dopravného servisu rádia Expres.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Program s dopravnými informáciami patrí medzi najpočúvanejšie aj v Rádiu Viva, veľké nádeje do neho vkladá aj Slovenský rozhlas. Začiatkom septembra oživil reláciu Zelená vlna, ktorú v minulosti vysielal ešte Československý rozhlas.

Spravodajská televízia TA3 minulý týždeň svoj dopravný servis doplnila o živé zábery z bratislavských križovatiek. Hoci pôsobia trochu chaoticky a chýbajú názvy križovatiek, najmä Bratislavčanom pomôžu orientovať sa v zápchach v meste.

Sieť informátorov Rádiá získavajú informácie od polície, hasičov, odťahových služieb či záchranárov. Najviac tipov však majú priamo od vodičov. „Sú dni, keď sú cesty prázdne a telefón zazvoní raz za 10 až 15 minút. A sú dopravné nápory, keď nestíhame zložiť slúchadlá," hovorí Maroš Palesch, šéfredaktor Dopravného servisu Rádia Viva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Exprese majú zasa mesačne približne 20-tisíc telefonátov. Verejnoprávny Slovenský rozhlas si na informovanie vytvoril vlastnú skupinu ľudí - Zelených anjelov. „Českí kolegovia majú registrovaných približne osemtisíc dobrovoľných spravodajcov, z toho je aktívnych dvetisíc. Ak budeme mať u nás aktívnu tisícku skalných, ktorí zavolajú niekoľkokrát týždenne, budeme spokojní," povedal Ľuboš Kasala, programový manažér Zelenej vlny.

Pozor na pravdivosť Profesionálne sa dopravným servisom venujú v Stella centre. Šéf spoločnosti Viliam Vrtáň hovorí, že na čisto rozhlasové servisy sa nedá vždy spoľahnúť. „Niektoré rádiá akoby si neuvedomovali, že neoverenou správou môžu prepravcovi spôsobiť škody v desiatkach tisíc eur." Myslí si, že rádiá len využívajú servisy na získanie inzerentov, investovať do nich však nechcú. „Na dopravný servis jeden mobilný telefón a brigádnik nestačia."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Servisy môžu podľa riaditeľa Rady pre vysielanie a retransmisiu Miloša Mistríka vodičom pomôcť. Musia však prinášať aktuálne a najmä pravdivé informácie. „Vodiči sú pri ohlásených radaroch a hliadkach opatrnejší. Na miestach, kde radary nie sú hlásené, však šoférujú bezohľadnejšie," hovorí Mistrík.

V zahraničí, napríklad vo Švajčiarsku, Francúzsku či severských krajinách sa podľa neho takéto správy z vysielania rádií vytrácajú.

Veronika Folentová

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 710
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 386
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 336
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 087
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 476
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu