SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Benzíny by mohli byť za polovicu ceny

Ceny pohonných látok na Slovensku patria väčšinou k tým drahším v porovnaní s cenami v iných krajinách Európskej únie. Z 27 štátov máme 16. najlacnejší benzín a druhú najdrahšiu naftu. Prečo je tomu tak? Príčinou je predovšetkým daňové zaťaženie pohonných

Ceny pohonných látok na Slovensku patria väčšinou k tým drahším v porovnaní s cenami v iných krajinách Európskej únie. Z 27 štátov máme 16. najlacnejší benzín a druhú najdrahšiu naftu. Prečo je tomu tak? Príčinou je predovšetkým daňové zaťaženie pohonných látok.

Ceny pohonných látok s daňami a bez daní

Najlacnejšie Rumunsko má benzíny lacnejšie približne o 26 a pol centu za liter, naftu o 25,7 centu za liter. Benzíny v únii má najdrahšie Holandsko, takmer o 19 centov za liter drahšie než na Slovensku. Vo Veľkej Británii je zas najdrahšia nafta v únii. V porovnaní s našou krajinou tam za toto palivo platia takmer o 12 centov viac.

Ani ceny pohonných látok bez daní nás nedržia v rebríčkoch na najvyšších miestach. Benzíny máme 20. najlacnejšie v EU a naftu 10. najlacnejšiu.

Napriek tomu, že v Rumunsku natankujete najlacnejšie benzíny a naftu v únii, v rámci cien bez daní je to už iné. Benzíny bez daní v Rumunsku sú nižšie o 3 desatiny centu za liter, ceny nafty bez daní majú dokonca o 1 a pol centu za liter vyššie.

Zatiaľ, čo v porovnaní cien s daňami má Slovensko od najlacnejšej krajiny ceny vyššie rádovo v desiatkach centov, v cenách bez daní sa tento rozdiel znížil na jednotky centu. Bulharsko, z pohľadu cien motorových palív bez daní najlacnejšia krajina v únii, má benzíny bez daní v porovnaní so Slovenskom lacnejšie o 5 centov za liter, naftu bez daní o 3 centy za liter.

DPH a spotrebné dane z pohonných látok

Podľa aktuálnych údajov Európskej komisie platných k 31. augustu 2009 má Slovensko štvrtú najnižšiu sadzbu DPH na palivá v rámci únii. Nižšiu DPH majú na Cypre (15%), vo Veľkej Británii (15%), v Luxembursku (15%), v Španielsku (16%), v Estónsku (18%) a na Malte (18%).

Spotrebné dane z benzínov a nafty na Slovensku sú naďalej jedny z najvyšších v únii. Vyššie spotrebné dane z benzínu sa platia v desiatich krajinách EU, spotrebné dane z nafty majú vyššie už len vo Veľkej Británii.

Podľa smernice únie (2003/96/ES) majú byť v krajinách EU zavedené spotrebné dane z bezolovnatého benzínu minimálne na úrovni 0,359 €/liter, z nafty 0,302 €/liter a z LPG 0,125 €/liter. Slovensko má tak o 43% vyššiu spotrebnú daň na benzíny a o 59% vyššiu spotrebnú daň na naftu, než určuje únia.

Tabuľka sadzieb spotrebných daní v eurách za liter pre Slovensko a okolité krajiny:

štát benzín nafta
Česko 0,467 0,392
Maďarsko 0,411 0,343
Poľsko 0,403 0,279
Rakúsko 0,485 0,386
Slovensko 0,515 0,481

Pri výškach spotrebných daní svoju úlohu zohráva aj problém prepočtu domácich mien okolitých krajín na euro s faktom, že sa kurz týchto mien často mení. Aj preto je možné, že spotrebná daň z nafty v Poľsku je pod úrovňou určenou úniou.

Napriek tomu, že Európska únia určila minimálne sadzby spotrebných daní na pohonné látky, v tej istej smernici sa nachádza aj možnosť uplatniť si výnimku. Podľa článku 6 smernice 2003/96/ES platí:

Členské štáty môžu slobodne zavádzať oslobodenie od daní alebo daňové úľavy v úrovni zdaňovania predpísanej touto smernicou buď:
a) priamo,
b) prostredníctvom odstupňovanej sadzby, alebo
c) kompenzáciou celej výšky zdaňovania alebo jeho časti.

Štáty únie si teda môžu nepriamo, cez názvy ako "oslobodenie od daní" alebo daňové úľavy zvoliť nižšie daňové zaťaženie, než určuje smernica EU. To je dôvod, prečo môžeme mať nulovú spotrebnú daň na LPG ako pohonnú látku. A máme ju nie len my ale aj Belgicko.

Nulová spotrebná daň by teda mohla platiť aj pre ostatné pohonné látky. Ak by sa tak stalo, 95-ka by na Slovensku stála približne 0,565 €/liter a nafta 0,539 €/liter (prepočítané z aktuálnych priemerných cien pohonných látok). Je to však veľmi nepravdepodobné, pretože štát by tak prišiel o niekoľko miliónov eur na daniach ročne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 622
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 092
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 621
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 668
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 11 998
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 976
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 030
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 023
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 008
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 8 917
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Jan Tratnik vyhral 16. etapu na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric