Ceny pohonných látok na Slovensku patria väčšinou k tým drahším v porovnaní s cenami v iných krajinách Európskej únie. Z 27 štátov máme 16. najlacnejší benzín a druhú najdrahšiu naftu. Prečo je tomu tak? Príčinou je predovšetkým daňové zaťaženie pohonných látok.
Ceny pohonných látok s daňami a bez daní
Najlacnejšie Rumunsko má benzíny lacnejšie približne o 26 a pol centu za liter, naftu o 25,7 centu za liter. Benzíny v únii má najdrahšie Holandsko, takmer o 19 centov za liter drahšie než na Slovensku. Vo Veľkej Británii je zas najdrahšia nafta v únii. V porovnaní s našou krajinou tam za toto palivo platia takmer o 12 centov viac.
Ani ceny pohonných látok bez daní nás nedržia v rebríčkoch na najvyšších miestach. Benzíny máme 20. najlacnejšie v EU a naftu 10. najlacnejšiu.
Napriek tomu, že v Rumunsku natankujete najlacnejšie benzíny a naftu v únii, v rámci cien bez daní je to už iné. Benzíny bez daní v Rumunsku sú nižšie o 3 desatiny centu za liter, ceny nafty bez daní majú dokonca o 1 a pol centu za liter vyššie.
Zatiaľ, čo v porovnaní cien s daňami má Slovensko od najlacnejšej krajiny ceny vyššie rádovo v desiatkach centov, v cenách bez daní sa tento rozdiel znížil na jednotky centu. Bulharsko, z pohľadu cien motorových palív bez daní najlacnejšia krajina v únii, má benzíny bez daní v porovnaní so Slovenskom lacnejšie o 5 centov za liter, naftu bez daní o 3 centy za liter.
DPH a spotrebné dane z pohonných látok
Podľa aktuálnych údajov Európskej komisie platných k 31. augustu 2009 má Slovensko štvrtú najnižšiu sadzbu DPH na palivá v rámci únii. Nižšiu DPH majú na Cypre (15%), vo Veľkej Británii (15%), v Luxembursku (15%), v Španielsku (16%), v Estónsku (18%) a na Malte (18%).
Spotrebné dane z benzínov a nafty na Slovensku sú naďalej jedny z najvyšších v únii. Vyššie spotrebné dane z benzínu sa platia v desiatich krajinách EU, spotrebné dane z nafty majú vyššie už len vo Veľkej Británii.
Podľa smernice únie (2003/96/ES) majú byť v krajinách EU zavedené spotrebné dane z bezolovnatého benzínu minimálne na úrovni 0,359 €/liter, z nafty 0,302 €/liter a z LPG 0,125 €/liter. Slovensko má tak o 43% vyššiu spotrebnú daň na benzíny a o 59% vyššiu spotrebnú daň na naftu, než určuje únia.
Tabuľka sadzieb spotrebných daní v eurách za liter pre Slovensko a okolité krajiny:
štát | benzín | nafta |
Česko | 0,467 | 0,392 |
Maďarsko | 0,411 | 0,343 |
Poľsko | 0,403 | 0,279 |
Rakúsko | 0,485 | 0,386 |
Slovensko | 0,515 | 0,481 |
Pri výškach spotrebných daní svoju úlohu zohráva aj problém prepočtu domácich mien okolitých krajín na euro s faktom, že sa kurz týchto mien často mení. Aj preto je možné, že spotrebná daň z nafty v Poľsku je pod úrovňou určenou úniou.
Napriek tomu, že Európska únia určila minimálne sadzby spotrebných daní na pohonné látky, v tej istej smernici sa nachádza aj možnosť uplatniť si výnimku. Podľa článku 6 smernice 2003/96/ES platí:
Členské štáty môžu slobodne zavádzať oslobodenie od daní alebo daňové úľavy v úrovni zdaňovania predpísanej touto smernicou buď:
a) priamo,
b) prostredníctvom odstupňovanej sadzby, alebo
c) kompenzáciou celej výšky zdaňovania alebo jeho časti.
Štáty únie si teda môžu nepriamo, cez názvy ako "oslobodenie od daní" alebo daňové úľavy zvoliť nižšie daňové zaťaženie, než určuje smernica EU. To je dôvod, prečo môžeme mať nulovú spotrebnú daň na LPG ako pohonnú látku. A máme ju nie len my ale aj Belgicko.
Nulová spotrebná daň by teda mohla platiť aj pre ostatné pohonné látky. Ak by sa tak stalo, 95-ka by na Slovensku stála približne 0,565 €/liter a nafta 0,539 €/liter (prepočítané z aktuálnych priemerných cien pohonných látok). Je to však veľmi nepravdepodobné, pretože štát by tak prišiel o niekoľko miliónov eur na daniach ročne.