Stalo sa už nepísaným pravidlom, že väčšina automobiliek predstaví novinárskej obci svoje hlavné ťaháky výstavy ešte v predvečer prvého novinárskeho dňa. My sme navštívili koncernový večer Volkswagenu, počas ktorého šéfovia jednotlivých, už desiatich značiek stručne predstavili svoju najdôležitejšiu výstavnú premiéru.
Na rozdiel od Ženevy, kde VW udržal do poslednej chvíle pod rúškom tajomstva až dve nové autá (Škoda Yeti, Volkswagen Polo), tentokrát sme všetky novinky poznali a preto žiadne prekvapenie sa nekonalo. Tu je výber najdôležitejších svetových premiér z dielní koncernu VW.
Superb kombi s bezkľúčovým štartovaním
Najhorúcejšou novinkou na stánku českej Škody je kombi verzia modelu Superb. Novú vlajkovú loď okrídleného šípu sme vám predstavili minulý týždeň. Teraz pridávame niekoľko ďalších podrobností.
Superb kombi je napríklad prvou Škodou s bezkľúčovým prístupom do vozidla a štartovaním. Stačí podísť k vozidlu, dotknúť sa kľučky, nastúpiť a tlačidlom pod volantom naštartovať. Umiestnenie tlačidla na pôvodné miesto štartéra je trochu nešťastné, ale logické. Nebudú predsa kvôli tejto malichernej novinke prerábať celý panel.
Pozitívnou správou je, že kombík by mal byť prakticky od začiatku k dispozícii aj s pohonom 4x4, v kombinácii s benzínom aj naftou.
O batožinovom priestore už bolo toho popísaného veľa. Z pohľadu zákazníka je dôležité, že zadná časť nevyzerá byť tak zbytočne veľká a vypuklá ako v prípade Octavie kombi, čo znamená že by mala mať menej negatívny vply na jazdné vlastnosti aj pri plnom zaťažení. Samotný kufor je aj v skutočnosti na pohľad dosť veľký. Údaju 633 l sa dá veriť. Či to tak bude v praxi, presvedčíme sa počas prvých testovacích jázd.
Kotevné systémy na upevnenie batožiny a dvojitú podlahu konštruktéri Škody len zložili z koncernového regála. Autu to však dodáva šmrnc a zvyšuje jeho hodnotu. Inžinierom neunikli ani ďalšie detaily. V prípade vyberateľnej príručnej baterky, slúžiacej aj ako osvetlenie kufra sa inšpirovali koncernom PSA. Zaujímavá je tiež možnosť nastavenia rozsahu dvíhania zadných dverí a tiež ich automatické zatváranie po stlačení tlačidla.
Emócie v praktickejšom balení
Nový dôraz na kvalitu a emócie prináša automobilke Seat prvé ovocie. Jej podiel na trhu v Európe vzrástol za posledné obdobie o 20%, na čom má najväčišu zásluhu predovšetkým nová Ibiza. Doposiaľ sa z nej predalo vyše 200.000 kusov, čo predstavuje podiel 4% v segmente malých áut. Jej dynamické a emóciami nabité línie Európanov zaujali, preto šéf dizajnér Luc Donkerwolke môže pokračovať v tvorbe tretej variácie na rovnakú tému – praktickým päťdverovým kombi.
Napriek tomu, že sa jedná o tretiu karosérsku verziu Ibizy v poradí, práca to evidentne nebola nudná. Pokiaľ výrobca zachová aspoň na 80% z predlohy predstavenej vo Frankfurte, skupinku zloženú z modelov Škoda Fabia Combi, Peugeot 207 SW a Renault Clio Grandtour obohatí po dizajnovej stránke najšťavnatejší malý kombík na trhu – s citlivo a veľmi atraktívne predĺženou zadnou časťou, ktorá logicky myslí viac na estetickú než na praktickú stránku.
Štúdia Seat Ibiza Concept IBZ, v porovnaní s päťdverovým hatchbackom predĺžená na 4,22 m, odvezie v batožinovom priestore len 410 l batožiny, čo je výrazne menej než všetci konkurenti (Škoda 480 l, Renault 439 l, Peugeot 428). Dojem z batožinového priestoru vylepšujú aspoň široké a v dostatočnom rozsahu dohora sa otvárajúce zadné dvere a nakladacia hrana v jednej rovine s podlahou.
Predstavená štúdia nemá ďaleko od sériovej podoby. Definitívnu produkčnú verziu uvidíme pravdepodobne budúci rok v Ženeve alebo o niečo neskôr na autosalóne v Barcelone.
Superdrahý býk z Talianska
Príbeh pokračuje. V roku 2002 Lamborghini odhalilo špeciálny model Reventón určený pre 21 vybraných klientov. Automobil vychádzajúci z modelu Murcielago zožal úspech napriek cene milión eur. O sedem rokov neskôr prichádza na scénu ďalšie superauto s charakteristickým býkom v logu, inšpirované nadzvukovými lietadlami. Reventón sa dočkal súrodenca v podobe otvorenej verzie Roadster. Jej všetky štyri kolesá poháňa zážihový dvanásťvalec s objemom 6,5 l, produkujúci výkon 478 kW (650 k).
Reventón Roadster vraj ponúkne rovnaké jazdné zážitky ako jeho predchodca s pevnou strechou, pridanou hodnotou je možnosť jazdiť s nebom nad hlavou. Na svoje si však opäť príde obmedzený počet záujemcov. Lamborghini vyrobí iba 20 exemplárov. Každý z nich plánuje predať za astronomických 1,1 milióna eur.
Audi otvorilo športiak R8
Ultimatívne športové auto so štyrmi kruhmi v znaku dobrovoľne prišlo o plechovú strechu. Nahradil ju elektricky ovládaný plátený diel. Audi R8 Spyder je zákazníkom k dispozícii výlučne s vrcholnou motorizáciou. Predstavuje ju zážihový desaťvalec schopný vyprodukovať 386 kW (525 k) a 530 Nm krútiaceho momentu.
Vďaka nemu otvorená „er-osmička“ zrýchli z pokoja na 100 km/h za 4,1 sekundy, 200 km/h vám ručička rýchlomera ukáže za 12,7 sekundy a zastaví sa až pri číslici 313 km/h. Výkonný agregát poháňa všetky štyri kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej alebo poloautomatickej prevodovky R-Tron.