SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Koľko autosedačiek sa zmestí do auta

Od 1. júna 2007 musia byť deti do 150 centimetrov pri jazde autom povinne usadené v autosedačkách. Keď máte jedno, či dve deti, je to v poriadku.

Deti do 12 rokov a 150 cm výšky patria do autosedačky. To sme sa už naučili. Ale môžu byť aj na prednom sedadle? Alebo čo keď je detí viac?Deti do 12 rokov a 150 cm výšky patria do autosedačky. To sme sa už naučili. Ale môžu byť aj na prednom sedadle? Alebo čo keď je detí viac? (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Volvo)

Od 1. júna 2007 musia byť deti do 150 centimetrov pri jazde autom povinne usadené v autosedačkách. Hoci si s tým rodičia spočiatku nevedeli rady, zvykli si. Keď máte jedno, či dve deti, je to v poriadku. No už od troch to začína byť problém.

Vtedy sa asi najčastejšie začínate zaoberať obsahom myšlienky: "Detské autosedačky umiestňujte rozumne." No veď hej, ale ako a kam? Podobný problém má aj niekoľko našich čitateľov:

Chcel by som sa opýtať, či je možné prepravovať dieťa v detskej autosedačke v smere jazdy na prednom sedadle (vedľa vodiča, prípadne medzi vodičom a spolujazdcovým sedadlom, ak je na to auto prispôsobené). Ak áno, je nutné vypnúť airbag rovnako, ako v prípade tzv. vajíčka (proti smeru jazdy)? Ďakujem, Stano Bebjak

Sedačku je vhodné umiestniť na zadné sedadlá. O tom, kde je to vzadu najlepšie, sa vedú diskusie. Ak by šlo o nehodu s čelným nárazom, dieťa by bolo viac chránené, ak by nesedelo vzadu v strede, ale na krajnom sedadle. Ale pri bočnom náraze by bola výhodnejšia pozícia v strede. Aj podľa skúseností záchranárov je najbezpečnejším miestom pre umiestnenie detskej autosedačky miesto vzadu uprostred, ale len v prípade, že je tiež vybavené trojbodovým bezpečnostným pásom.

v70childsafety.jpg

Ak však musí byť dieťa z nejakého dôvodu nutne umiestnené vpredu v autosedačke a tá je v smere jazdy, deaktivácia airbagu nemusí byť vždy nevyhnutná. Treba však predné sedadlo posunúť čo najviac dozadu. Deaktiváciu by sme však napriek tomu odporúčali.

Predný airbag bol totiž vyvinutý a skúšaný hlavne pre dospelé osoby s vyššou hmotnosťou, výškou a inou stavbou tela než je dieťa. Priveľmi silný náraz a následné prudké nafúknutie airbagu by mohlo malému dieťaťu na prednom sedadle ublížiť.

Problematika používania a umiestňovania detských zádržných systémov intenzívne zaujíma aj čitateľku Martinu:

Ako budúca mamička som dlho riešila ako si nášho drobca bezpečne odviezť z pôrodnice. Túto dilemu som ako tak zvládla, ale pri bádaní vo svete autosedačiek a bezpečnosti detí v aute som natrafila na mnoho ďalších problémov. Plánujeme s manželom ďalšie dve deti. Keď bude medzi nimi minimálny vekový rozdiel, budeme mať obrovský problém s autosedačkami. Snažím sa postupne zodpovedať na niekoľko otázok:

1) V aute pre 5 osôb umiestnim bez problémov tri detské autosedačky vedľa seba? Aj v tom prípade, že jednou z nich bude tzv. vajíčko?

Do menších áut sa tri detské autosedačky vedľa seba nezmestia. Vtedy treba umiestniť dozadu dve autosedačky a jedno dieťa staršie ako tri roky môže byť v strede pripútané bezpečnostným pásom. Ak je to potrebné, treba použiť podložku (tzv. podsedák), aby bolo vyššie a pás mu nešiel popod krk, ale cez hruď.

kids-in-back-seat.jpg

2) Ak idem autom sama s bábätkom, kde je bezpečnejšie mať vajíčko? Mám vypnúť airbag a dať si ho na sedačku spolujazdca, alebo ho mať radšej vzadu?

Podľa švédskych odborníkov nie je pre prežitie dieťaťa až tak dôležité kde sedí, ale ako sedí. Umiestnenie sedačky proti smeru jazdy na prednom sedadle je bezpečnejšie, ako sedačka v smere jazdy na zadnom sedadle. Ale pravdepodobne najbezpečnejšie riešenie je sedačka umiestnená proti smeru jazdy a na zadných sedadlách.

3) Čítala som, že pre dieťa je najbezpečnejšie, keď do troch rokov sedí proti smeru jazdy. Pokiaľ viem, také sedenie umožňuje iba vajíčko a v autosedačkách pre väčšie deti to už možné nie je. Videli ste už takú autosedačku? Ako by sa pri náraze správali bočné airbagy?

volvo_car_seat_14_02_06.jpg

Najnovšie poznatky o deťoch v aute prezentovala pred časom automobilka Volvo v jej vývojovom centre v Göteborgu. Podľa nich by sa dieťa do veku štyroch rokov malo voziť v sedačke upevnenej proti smeru jazdy. Deti totiž nie sú zmenšené kópie dospelých, ich telo sa vyví­ja a má iné parametre.

Detské sedačky, ktoré je možné použiť aj proti smeru jazdy existujú, len ich v našich obchodoch vidieť pomenej. Pre dobrú ochranu v prípade bočného nárazu by mali mať vyvýšené okraje na dobré bočné vedenie tela a najmä hlavy.

4) Budeme musieť vymeniť auto, ak sa nám narodia tri deti v priebehu štyroch rokov? Teda neviem si predstaviť také malé deti v aute pre 5 osôb, kde by za volantom sedel manžel a ja napr. aj vzadu v strede. Pretože predpokladám, že vajíčko by sme mali vpredu a predný airbag pre spolujazdca by bol vypnutý.

Lepším riešením je nechať deti vzadu, najmä ak majú menej ako štyri roky. A pomohlo by, ak by boli otočené proti smeru jazdy. Môže to byť však problém, najmä pri vzájomnej komunikácii s nmi, keď pri nich nesedí dospelý.

5) Zatiaľ mi vychádza, že na cestovanie s tromi malými deťmi okrem obrovskej dávky trpezlivosti a odvahy, človek potrebuje aj dobré finančné zabezpečenie, lebo nemôže to byť hocijakým autom a s hocijakými autosedačkami.

Tak trochu tu platia priame úmery: čím viac detí, tým väčšie auto treba; čím väčšie auto, tým viac peňazí stojí. Ale späť k sedačkám pre deti: najlepšie je pred ich kúpou požičať si presne takú, akú chcete. Vyskúšajte ju, ako sa v nej deťom sedí, ako sa upevňuje a podobne. Môže to do budúcnosti ušetriť množstvo nervov.

No a nezabudnite skontrolovať, či je sedačka homologizovaná a či pasuje do auta. Niektoré kombinácie autosedačiek a vozidiel sa totiž "nemajú v láske".

Takže, sedačky určite áno. A môžete vyraziť...

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 337
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 245
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 991
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 872
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 622
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 769
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


10 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  2. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  3. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  4. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  5. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  6. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  7. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  8. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 200
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 851
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 360
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 994
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 787
  6. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 730
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 448
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 111
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu