SME

Koľko autosedačiek sa zmestí do auta

Od 1. júna 2007 musia byť deti do 150 centimetrov pri jazde autom povinne usadené v autosedačkách. Keď máte jedno, či dve deti, je to v poriadku.

Deti do 12 rokov a 150 cm výšky patria do autosedačky. To sme sa už naučili. Ale môžu byť aj na prednom sedadle? Alebo čo keď je detí viac?Deti do 12 rokov a 150 cm výšky patria do autosedačky. To sme sa už naučili. Ale môžu byť aj na prednom sedadle? Alebo čo keď je detí viac? (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Volvo)

Od 1. júna 2007 musia byť deti do 150 centimetrov pri jazde autom povinne usadené v autosedačkách. Hoci si s tým rodičia spočiatku nevedeli rady, zvykli si. Keď máte jedno, či dve deti, je to v poriadku. No už od troch to začína byť problém.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vtedy sa asi najčastejšie začínate zaoberať obsahom myšlienky: "Detské autosedačky umiestňujte rozumne." No veď hej, ale ako a kam? Podobný problém má aj niekoľko našich čitateľov:

Chcel by som sa opýtať, či je možné prepravovať dieťa v detskej autosedačke v smere jazdy na prednom sedadle (vedľa vodiča, prípadne medzi vodičom a spolujazdcovým sedadlom, ak je na to auto prispôsobené). Ak áno, je nutné vypnúť airbag rovnako, ako v prípade tzv. vajíčka (proti smeru jazdy)? Ďakujem, Stano Bebjak

SkryťVypnúť reklamu

Sedačku je vhodné umiestniť na zadné sedadlá. O tom, kde je to vzadu najlepšie, sa vedú diskusie. Ak by šlo o nehodu s čelným nárazom, dieťa by bolo viac chránené, ak by nesedelo vzadu v strede, ale na krajnom sedadle. Ale pri bočnom náraze by bola výhodnejšia pozícia v strede. Aj podľa skúseností záchranárov je najbezpečnejším miestom pre umiestnenie detskej autosedačky miesto vzadu uprostred, ale len v prípade, že je tiež vybavené trojbodovým bezpečnostným pásom.

Ak však musí byť dieťa z nejakého dôvodu nutne umiestnené vpredu v autosedačke a tá je v smere jazdy, deaktivácia airbagu nemusí byť vždy nevyhnutná. Treba však predné sedadlo posunúť čo najviac dozadu. Deaktiváciu by sme však napriek tomu odporúčali.

Predný airbag bol totiž vyvinutý a skúšaný hlavne pre dospelé osoby s vyššou hmotnosťou, výškou a inou stavbou tela než je dieťa. Priveľmi silný náraz a následné prudké nafúknutie airbagu by mohlo malému dieťaťu na prednom sedadle ublížiť.

SkryťVypnúť reklamu

Problematika používania a umiestňovania detských zádržných systémov intenzívne zaujíma aj čitateľku Martinu:

Ako budúca mamička som dlho riešila ako si nášho drobca bezpečne odviezť z pôrodnice. Túto dilemu som ako tak zvládla, ale pri bádaní vo svete autosedačiek a bezpečnosti detí v aute som natrafila na mnoho ďalších problémov. Plánujeme s manželom ďalšie dve deti. Keď bude medzi nimi minimálny vekový rozdiel, budeme mať obrovský problém s autosedačkami. Snažím sa postupne zodpovedať na niekoľko otázok:

1) V aute pre 5 osôb umiestnim bez problémov tri detské autosedačky vedľa seba? Aj v tom prípade, že jednou z nich bude tzv. vajíčko?

Do menších áut sa tri detské autosedačky vedľa seba nezmestia. Vtedy treba umiestniť dozadu dve autosedačky a jedno dieťa staršie ako tri roky môže byť v strede pripútané bezpečnostným pásom. Ak je to potrebné, treba použiť podložku (tzv. podsedák), aby bolo vyššie a pás mu nešiel popod krk, ale cez hruď.

SkryťVypnúť reklamu

2) Ak idem autom sama s bábätkom, kde je bezpečnejšie mať vajíčko? Mám vypnúť airbag a dať si ho na sedačku spolujazdca, alebo ho mať radšej vzadu?

Podľa švédskych odborníkov nie je pre prežitie dieťaťa až tak dôležité kde sedí, ale ako sedí. Umiestnenie sedačky proti smeru jazdy na prednom sedadle je bezpečnejšie, ako sedačka v smere jazdy na zadnom sedadle. Ale pravdepodobne najbezpečnejšie riešenie je sedačka umiestnená proti smeru jazdy a na zadných sedadlách.

3) Čítala som, že pre dieťa je najbezpečnejšie, keď do troch rokov sedí proti smeru jazdy. Pokiaľ viem, také sedenie umožňuje iba vajíčko a v autosedačkách pre väčšie deti to už možné nie je. Videli ste už takú autosedačku? Ako by sa pri náraze správali bočné airbagy?


Najnovšie poznatky o deťoch v aute prezentovala pred časom automobilka Volvo v jej vývojovom centre v Göteborgu. Podľa nich by sa dieťa do veku štyroch rokov malo voziť v sedačke upevnenej proti smeru jazdy. Deti totiž nie sú zmenšené kópie dospelých, ich telo sa vyví­ja a má iné parametre.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Detské sedačky, ktoré je možné použiť aj proti smeru jazdy existujú, len ich v našich obchodoch vidieť pomenej. Pre dobrú ochranu v prípade bočného nárazu by mali mať vyvýšené okraje na dobré bočné vedenie tela a najmä hlavy.

4) Budeme musieť vymeniť auto, ak sa nám narodia tri deti v priebehu štyroch rokov? Teda neviem si predstaviť také malé deti v aute pre 5 osôb, kde by za volantom sedel manžel a ja napr. aj vzadu v strede. Pretože predpokladám, že vajíčko by sme mali vpredu a predný airbag pre spolujazdca by bol vypnutý.

Lepším riešením je nechať deti vzadu, najmä ak majú menej ako štyri roky. A pomohlo by, ak by boli otočené proti smeru jazdy. Môže to byť však problém, najmä pri vzájomnej komunikácii s nmi, keď pri nich nesedí dospelý.

5) Zatiaľ mi vychádza, že na cestovanie s tromi malými deťmi okrem obrovskej dávky trpezlivosti a odvahy, človek potrebuje aj dobré finančné zabezpečenie, lebo nemôže to byť hocijakým autom a s hocijakými autosedačkami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak trochu tu platia priame úmery: čím viac detí, tým väčšie auto treba; čím väčšie auto, tým viac peňazí stojí. Ale späť k sedačkám pre deti: najlepšie je pred ich kúpou požičať si presne takú, akú chcete. Vyskúšajte ju, ako sa v nej deťom sedí, ako sa upevňuje a podobne. Môže to do budúcnosti ušetriť množstvo nervov.

No a nezabudnite skontrolovať, či je sedačka homologizovaná a či pasuje do auta. Niektoré kombinácie autosedačiek a vozidiel sa totiž "nemajú v láske".

Takže, sedačky určite áno. A môžete vyraziť...

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

Autor: Ján Ondák

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 143
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 025
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 404
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 116
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 718
  6. Plátené tašky a opakované použitie 2 537
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 442
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 137
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  2. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  3. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  4. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  5. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  6. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  7. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  8. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 34 497
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 22 904
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 649
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 568
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 655
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 618
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 787
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 269
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu