SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Motorkári v lese porušujú zákon. Číhajú na nich policajti a strážcovia prírody

Jazdenie s motorkou a štvorkolkou po lese je od tohto roka už trestným činom. Predtým išlo len o priestupok, jazdci vyviazli maximálne s pokutou.

Zadržaný motorkár zo Solčian. Na akcii spolupracovali policajti so strážcami prírody.Zadržaný motorkár zo Solčian. Na akcii spolupracovali policajti so strážcami prírody. (Zdroj: POLÍCIA)

NITRA. Strážcovia prírody hliadkujú s policajtmi v lesoch. Číhajú na motorkárov, ktorí nelegálne jazdia po lesnom teréne a dopúšťajú sa tak trestného činu.

Pri prvej spoločnej akcii pred niekoľkými dňami zadržali motorkára zo Solčian. Za prečin porušovania ochrany rastlín a živočíchov mu hrozí ročné väzenie. Ešte vlani bolo jazdenie po lese len priestupkom.

Hluk motoriek plaší zvieratá

„Muž (35) jazdil v zakázanom území na terénnej motorke. Predvedený bol na políciu za účelom podania vysvetlenia, obvinený zatiaľ nebol," povedala nám policajná hovorkyňa Božena Bruchterová.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Do akcie bolo nasadených 25 policajtov - príslušníkov Pohotovostnej motorizovanej jednotky KR PZ Nitra a kukláčov. Pomáhalo im osem strážcov prírody, profesionálnych aj dobrovoľných. Hliadkovali na území Chránenej krajinnej oblasti (CHKO) Ponitrie, v katastri Zlatna.

„Práve tam je podľa našich zistení najväčší atak zo strany terénnych motoriek. Ich trasa vedie zo Solčian (okres Topoľčany) po lesných cestách so zastávkami na vrchole Tríbeča, Čiernom hrade a v blízkosti Zlatna," povedal nám Viktor Mlynek z CHKO Ponitrie.

Problémy s nelegálnym vjazdom motorkárov a štvorkolkárov do pohoria Tríbeč a Vtáčnik pretrvávajú už roky. Sťažujú sa turisti aj lesníci. „Pneumatiky doslova rozorávajú chránené územia, čím devastujú a poškodzujú biotopy chránených živočíchov a rastlín. Boli sme svedkami, ako čriedo pasúcich sa muflónov pri hluku motoriek strmhlav vyrazilo a vrážalo do stromov. Hlavne mláďatá boli dezorientované a padali," povedal Mlynek.

Skryť Vypnúť reklamu

Pred políciou majú väčší rešpekt

Motorkári jazdia väčšinou v skupinách. „Nemajú strach zo stretnutia s lesnou strážou, lesníkmi ani strážcami prírody. Aj ich samotné oblečenie ich robí anonymnými," povedal Mlynek.

Strážcov je navyše málo: „Momentálne zamestnávame len troch profesionálnych strážcov. Aktívnych dobrovoľníkov je približne tridsať. To na zabezpečenie pravidelnej ochrany najrizikovejších miest CHKO Ponitrie nestačí."

„Je ťažké ich nachytať, musíte mať stratégiu," povedal Patrik Egyud, dobrovoľný člen stráže prírody, na adresu motorkárov. Pred políciou však majú väčší rešpekt. Platí to aj v prípade zadržaného muža zo Solčian, ktorého už strážcovia nachytali aj v minulosti. „Riešený bol vtedy za priestupok. Bol drzý, jednému strážcovi sa vyhrážal," povedal Egyud.

Skryť Vypnúť reklamu

Najväčšie problémy sú s jazdcami od jari do jesene. „Do novembra máme na každý víkend naplánovanú akciu. Pokúsime sa skontrolovať celé územie CHKO Ponitrie," dodal Patrik Egyud. Medzi prvými cieľmi má byť Zobor.

Ochrancovia prírody motorkárom odkazujú, aby využívali terénne trate, jedna je napríklad v katastri Skýcova. „Argument, že za ich použitie sa platí, neobstojí, pretože terénne motorky môžu stáť aj niekoľko desiatok tisíc eur," poznamenal Viktor Mlynek.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 829
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 083
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 236
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 616
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 865
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 855
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 001
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 786
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 300
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.