SME

Úsporný elektromobil vyrobia v Bratislave

Môže mať zvuk ako Lamborghini, odvezie troch dospelých, jedno dieťa a sto kilometrov bude stáť dve eurá.

Volkswagen e-Up! bude prvá elektrická lastovička, ku ktorej s určitým časovým odstupom  pribudnú ďalšie modely.  Napríklad prvé elektrické Polo môžeme očakávať najskôr v roku 2020.Volkswagen e-Up! bude prvá elektrická lastovička, ku ktorej s určitým časovým odstupom pribudnú ďalšie modely. Napríklad prvé elektrické Polo môžeme očakávať najskôr v roku 2020. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

FRANKFURT. Koncom budúceho roka odštartuje v našom hlavnom meste výroba najmenšieho modelového radu Volkswagen s označením Up, z ktorého má existovať celá rodina karosárskych verzií. Na výber budú 3 a 5-dverové modely poháňané spaľovacími motormi TSI a TDI. Neskôr pribudne mikrovan, kabriolet a v roku 2013 aj sériový elektromobil. Ako si Volkswagen predstavuje malé mestské vozidlo budúcnosti prezentuje vo Frankfurte štúdia e-Up!

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ekológ jazdí dynamicky

Auto navrhnuté pod vedením šéfdizajnéra Waltera de Silvu vyzerá síce ako prototyp, ale dosť reálny a prepracovaný do najmenších detailov. Poháňa ho elektromotor so stálym výkonom 54 koní (v špičke až 82 koní) a maximálym krútiacim momentom 210 Nm. Napriek pohotovostnej hmotnosti 1.085 kilogramov dokáže motor mikro-automobilu vdýchnuť celkom slušnú dynamiku. Z nuly na 100 km/h akceleruje za 11,3 sekundy a na diaľnici sa vie rozbehnúť až na 135 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Stovku prejde za dve eurá

Dojazd vozidla je 130 km, čo bežnému človeku pracujúcemu v meste musí na každodenné presuny stačiť. Ak nie, pod logom v prednej kapote je elegantne ukrytá zásuvka, pomocou ktorej sa dá nabiť priamo zo siete doma v garáži, na parkovisku pred nákupným centrom alebo na jednej z budúcich komunálnych dobíjacích staníc, aktivovateľných čipovou kartou. Pri rýchlonabíjaní je možné akumulátory s celkovou kapacitou 18 kilowatthodín doplniť v priebehu jednej hodiny až na 80 percent.

Samozrejme v závislosti od dostupnej infraštruktúry a momentálnej kondície batérií. Plné doplnenie batérii z 230 V zásuvky trvá maximálne 5 hodín. Finančne aj časovo najefektívnejšie je dobíjanie lacným nočným prúdom. Volkswagen vypočítal, že pri cene elektriny 0,14 €/kWh vyjde majiteľa takéhoto vozidla sto kilometrov jazdy iba na dve eurá.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko musí byť malé

Lítium-iónové batérie s hmotnosťou 240 kilogramov konštruktéri umiestnili do podlahy. Uložené sú v špeciálnej vaničke s protinárazovou ochranou. O ich chladenie sa stará vlastný ventilačný systém. Kvôli ideálnemu rozloženiu hmotnosti boli ventilátory s výmenníkmi tepla umiestnené do prednej časti podlahy, podobne ako v konvenčných autách. Okrem batérií sa v podlahe ukrýva ešte jeden mimoriadne kompaktný balík s ultra ľahkou poháňacou sústavou (Integral drive). Napriek tomu, že obsahuje motor, prevodovku, diferenciál a ďalšie súčasti elektrického pohonu, váži len neuveriteľných 140 kg.

Konkurent Toyoty IQ

Karoséria s dĺžkou 3199 mm, širkou 1641 mm ,výškou 1468 mm a rázvorom náprav 2190 mm ponúka tri plnohodnotné miesta na sedenie a jedno núdzové pre dieťa. Konštruktéri hľadali spôsob ako priestor na veľmi kompaktnom pôdoryse čo najmenej obstavať a maximálne využiť.

SkryťVypnúť reklamu

Palubnú dosku urobili preto najtenšiu ako sa dalo, čo im umožnilo spolujazdcove sedadlo posunúť o päť centimetrov dopredu a vytvoriť tak dostatočný priestor pre dve dospelé osoby sediace za sebou. Kvôli volantu vyčnievajúcemu z palubnej dosky je za vodičom menej miesta. Preto hovoríme o štvrtom sedadle ako o núdzovom.

Keďže e-Up! je určený hlavne pre život v meste, trochu priestoru konštruktéri ušetrili aj na malý nákup, lap top, športovú tašku s výbavou do „fitka", alebo elektrickú kolobežku, na ktorej môže majiteľ pokračovať z parkoviska až pred vchod svojho zamestnania v pešej zóne. Viac sa do kufra objemu 85 litrov asi nevmestí. O to skôr potešia asymetricky delené zadné sedadlá (v pomere 60:40), po zložení ktorých prepravná kapacita modelu e-Up! vzrastie na 520 l (po strop).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zareve ako Lamborghini

S rozširovaním sa hybridných automobilov a v budúcnosti elektromobilov stojí pred výrobcami jeden závažný problém - ako z bezpečnostných dôvodov ozvučiť tieto autá. Už s hybridnými vozidlami sa nám často stáva, že ak prechádzame napríklad obytnou zónou výhradne na elektrinu, chodci auto nepočujú a skočia nám do cesty. Elektromobily však budú tiché nielen v obytnej zóne, preto otázka ich ozvučenia je dosť na mieste. Možné riešenie naznačil e-Up!, ktorý môže znieť ako Golf GTI, Porsche alebo aj Lamborghini.

Stačí si zohnať nahrávku zvuku vášho obľúbeného auta a potom ju pustiť cez digitálny zvukový generátor. Tak ako sa dnes kupujú tóny zvonenia do mobilného telefónu v budúcnosti budú dobrým obchodným artiklom nahrávky zvuku automobilov. Kameňom úrazu však môžu byť autorské práva ak si napríklad do Volkswagenu budete chcieť dať zvuk Ferrari.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Solárna strecha vyvetrá

Ďalšou zaujímavosťou je solárna strecha o celkovej ploche 1,4 m². Energia získaná so strechy slúži na odvetrávanie interiéru počas státia automobilu na parkovisku. Podobný systém odvetrávania interiéru už teraz využíva nová Toyota Prius.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  3. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  4. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  6. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  7. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  8. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  1. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  2. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  3. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  4. V Malackách vybudovali čajové impérium
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  6. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  7. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 23 163
  2. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 12 594
  3. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 9 153
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 4 835
  5. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 442
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 287
  7. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 4 253
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 764
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Monika Albertiová: Keď Fica naštvem, je to pre mňa dobrý deň. Demokrati miešajú karty
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Expertíza DNA priniesla nové odhalenie! Slovenský chránený svedok je pre podozrenie z vraždy stále vo väzbe v Chorvátsku
  3. Tomáš Mikloško: Prečo je asertivita tak dôležitá?
  4. Viktor Pamula: Už aj Tallin, kde sa Rus zastaví
  5. Martina Bittnerová: Terezie Girglová – žena, ktorá zasiahla srdce Karla Havlíčka Borovského
  6. Marek Brenčič: Miroslav Válek – mladý člen katolíckej moderny i komunistický funkcionár - 1. časť
  7. Otilia Horrocks: Tretina Slovenska mlčí...
  8. Ernest Klotton: Ženy
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 72 586
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 22 329
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 10 502
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 530
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 193
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 7 175
  7. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 6 435
  8. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 953
  1. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  2. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  3. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  4. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  5. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  6. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
  7. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  8. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
SkryťZatvoriť reklamu