SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Úsporný elektromobil vyrobia v Bratislave

Môže mať zvuk ako Lamborghini, odvezie troch dospelých, jedno dieťa a sto kilometrov bude stáť dve eurá.

Volkswagen e-Up! bude prvá elektrická lastovička, ku ktorej s určitým časovým odstupom  pribudnú ďalšie modely.  Napríklad prvé elektrické Polo môžeme očakávať najskôr v roku 2020.Volkswagen e-Up! bude prvá elektrická lastovička, ku ktorej s určitým časovým odstupom pribudnú ďalšie modely. Napríklad prvé elektrické Polo môžeme očakávať najskôr v roku 2020. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

FRANKFURT. Koncom budúceho roka odštartuje v našom hlavnom meste výroba najmenšieho modelového radu Volkswagen s označením Up, z ktorého má existovať celá rodina karosárskych verzií. Na výber budú 3 a 5-dverové modely poháňané spaľovacími motormi TSI a TDI. Neskôr pribudne mikrovan, kabriolet a v roku 2013 aj sériový elektromobil. Ako si Volkswagen predstavuje malé mestské vozidlo budúcnosti prezentuje vo Frankfurte štúdia e-Up!

Ekológ jazdí dynamicky

Auto navrhnuté pod vedením šéfdizajnéra Waltera de Silvu vyzerá síce ako prototyp, ale dosť reálny a prepracovaný do najmenších detailov. Poháňa ho elektromotor so stálym výkonom 54 koní (v špičke až 82 koní) a maximálym krútiacim momentom 210 Nm. Napriek pohotovostnej hmotnosti 1.085 kilogramov dokáže motor mikro-automobilu vdýchnuť celkom slušnú dynamiku. Z nuly na 100 km/h akceleruje za 11,3 sekundy a na diaľnici sa vie rozbehnúť až na 135 km/h.

Stovku prejde za dve eurá

Dojazd vozidla je 130 km, čo bežnému človeku pracujúcemu v meste musí na každodenné presuny stačiť. Ak nie, pod logom v prednej kapote je elegantne ukrytá zásuvka, pomocou ktorej sa dá nabiť priamo zo siete doma v garáži, na parkovisku pred nákupným centrom alebo na jednej z budúcich komunálnych dobíjacích staníc, aktivovateľných čipovou kartou. Pri rýchlonabíjaní je možné akumulátory s celkovou kapacitou 18 kilowatthodín doplniť v priebehu jednej hodiny až na 80 percent.

Samozrejme v závislosti od dostupnej infraštruktúry a momentálnej kondície batérií. Plné doplnenie batérii z 230 V zásuvky trvá maximálne 5 hodín. Finančne aj časovo najefektívnejšie je dobíjanie lacným nočným prúdom. Volkswagen vypočítal, že pri cene elektriny 0,14 €/kWh vyjde majiteľa takéhoto vozidla sto kilometrov jazdy iba na dve eurá.

Všetko musí byť malé

Lítium-iónové batérie s hmotnosťou 240 kilogramov konštruktéri umiestnili do podlahy. Uložené sú v špeciálnej vaničke s protinárazovou ochranou. O ich chladenie sa stará vlastný ventilačný systém. Kvôli ideálnemu rozloženiu hmotnosti boli ventilátory s výmenníkmi tepla umiestnené do prednej časti podlahy, podobne ako v konvenčných autách. Okrem batérií sa v podlahe ukrýva ešte jeden mimoriadne kompaktný balík s ultra ľahkou poháňacou sústavou (Integral drive). Napriek tomu, že obsahuje motor, prevodovku, diferenciál a ďalšie súčasti elektrického pohonu, váži len neuveriteľných 140 kg.

Konkurent Toyoty IQ

Karoséria s dĺžkou 3199 mm, širkou 1641 mm ,výškou 1468 mm a rázvorom náprav 2190 mm ponúka tri plnohodnotné miesta na sedenie a jedno núdzové pre dieťa. Konštruktéri hľadali spôsob ako priestor na veľmi kompaktnom pôdoryse čo najmenej obstavať a maximálne využiť.

Palubnú dosku urobili preto najtenšiu ako sa dalo, čo im umožnilo spolujazdcove sedadlo posunúť o päť centimetrov dopredu a vytvoriť tak dostatočný priestor pre dve dospelé osoby sediace za sebou. Kvôli volantu vyčnievajúcemu z palubnej dosky je za vodičom menej miesta. Preto hovoríme o štvrtom sedadle ako o núdzovom.

Keďže e-Up! je určený hlavne pre život v meste, trochu priestoru konštruktéri ušetrili aj na malý nákup, lap top, športovú tašku s výbavou do „fitka", alebo elektrickú kolobežku, na ktorej môže majiteľ pokračovať z parkoviska až pred vchod svojho zamestnania v pešej zóne. Viac sa do kufra objemu 85 litrov asi nevmestí. O to skôr potešia asymetricky delené zadné sedadlá (v pomere 60:40), po zložení ktorých prepravná kapacita modelu e-Up! vzrastie na 520 l (po strop).

Zareve ako Lamborghini

S rozširovaním sa hybridných automobilov a v budúcnosti elektromobilov stojí pred výrobcami jeden závažný problém - ako z bezpečnostných dôvodov ozvučiť tieto autá. Už s hybridnými vozidlami sa nám často stáva, že ak prechádzame napríklad obytnou zónou výhradne na elektrinu, chodci auto nepočujú a skočia nám do cesty. Elektromobily však budú tiché nielen v obytnej zóne, preto otázka ich ozvučenia je dosť na mieste. Možné riešenie naznačil e-Up!, ktorý môže znieť ako Golf GTI, Porsche alebo aj Lamborghini.

Stačí si zohnať nahrávku zvuku vášho obľúbeného auta a potom ju pustiť cez digitálny zvukový generátor. Tak ako sa dnes kupujú tóny zvonenia do mobilného telefónu v budúcnosti budú dobrým obchodným artiklom nahrávky zvuku automobilov. Kameňom úrazu však môžu byť autorské práva ak si napríklad do Volkswagenu budete chcieť dať zvuk Ferrari.

Solárna strecha vyvetrá

Ďalšou zaujímavosťou je solárna strecha o celkovej ploche 1,4 m². Energia získaná so strechy slúži na odvetrávanie interiéru počas státia automobilu na parkovisku. Podobný systém odvetrávania interiéru už teraz využíva nová Toyota Prius.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 575
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 970
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 030
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 933
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 619
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  2. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  3. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  4. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  5. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  6. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  7. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  8. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 720
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 331
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 101
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 805
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 672
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 181
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 770
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 543
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu