SME

Úsporný elektromobil vyrobia v Bratislave

Môže mať zvuk ako Lamborghini, odvezie troch dospelých, jedno dieťa a sto kilometrov bude stáť dve eurá.

Volkswagen e-Up! bude prvá elektrická lastovička, ku ktorej s určitým časovým odstupom  pribudnú ďalšie modely.  Napríklad prvé elektrické Polo môžeme očakávať najskôr v roku 2020.Volkswagen e-Up! bude prvá elektrická lastovička, ku ktorej s určitým časovým odstupom pribudnú ďalšie modely. Napríklad prvé elektrické Polo môžeme očakávať najskôr v roku 2020. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

FRANKFURT. Koncom budúceho roka odštartuje v našom hlavnom meste výroba najmenšieho modelového radu Volkswagen s označením Up, z ktorého má existovať celá rodina karosárskych verzií. Na výber budú 3 a 5-dverové modely poháňané spaľovacími motormi TSI a TDI. Neskôr pribudne mikrovan, kabriolet a v roku 2013 aj sériový elektromobil. Ako si Volkswagen predstavuje malé mestské vozidlo budúcnosti prezentuje vo Frankfurte štúdia e-Up!

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ekológ jazdí dynamicky

Auto navrhnuté pod vedením šéfdizajnéra Waltera de Silvu vyzerá síce ako prototyp, ale dosť reálny a prepracovaný do najmenších detailov. Poháňa ho elektromotor so stálym výkonom 54 koní (v špičke až 82 koní) a maximálym krútiacim momentom 210 Nm. Napriek pohotovostnej hmotnosti 1.085 kilogramov dokáže motor mikro-automobilu vdýchnuť celkom slušnú dynamiku. Z nuly na 100 km/h akceleruje za 11,3 sekundy a na diaľnici sa vie rozbehnúť až na 135 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Stovku prejde za dve eurá

Dojazd vozidla je 130 km, čo bežnému človeku pracujúcemu v meste musí na každodenné presuny stačiť. Ak nie, pod logom v prednej kapote je elegantne ukrytá zásuvka, pomocou ktorej sa dá nabiť priamo zo siete doma v garáži, na parkovisku pred nákupným centrom alebo na jednej z budúcich komunálnych dobíjacích staníc, aktivovateľných čipovou kartou. Pri rýchlonabíjaní je možné akumulátory s celkovou kapacitou 18 kilowatthodín doplniť v priebehu jednej hodiny až na 80 percent.

Samozrejme v závislosti od dostupnej infraštruktúry a momentálnej kondície batérií. Plné doplnenie batérii z 230 V zásuvky trvá maximálne 5 hodín. Finančne aj časovo najefektívnejšie je dobíjanie lacným nočným prúdom. Volkswagen vypočítal, že pri cene elektriny 0,14 €/kWh vyjde majiteľa takéhoto vozidla sto kilometrov jazdy iba na dve eurá.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko musí byť malé

Lítium-iónové batérie s hmotnosťou 240 kilogramov konštruktéri umiestnili do podlahy. Uložené sú v špeciálnej vaničke s protinárazovou ochranou. O ich chladenie sa stará vlastný ventilačný systém. Kvôli ideálnemu rozloženiu hmotnosti boli ventilátory s výmenníkmi tepla umiestnené do prednej časti podlahy, podobne ako v konvenčných autách. Okrem batérií sa v podlahe ukrýva ešte jeden mimoriadne kompaktný balík s ultra ľahkou poháňacou sústavou (Integral drive). Napriek tomu, že obsahuje motor, prevodovku, diferenciál a ďalšie súčasti elektrického pohonu, váži len neuveriteľných 140 kg.

Konkurent Toyoty IQ

Karoséria s dĺžkou 3199 mm, širkou 1641 mm ,výškou 1468 mm a rázvorom náprav 2190 mm ponúka tri plnohodnotné miesta na sedenie a jedno núdzové pre dieťa. Konštruktéri hľadali spôsob ako priestor na veľmi kompaktnom pôdoryse čo najmenej obstavať a maximálne využiť.

SkryťVypnúť reklamu

Palubnú dosku urobili preto najtenšiu ako sa dalo, čo im umožnilo spolujazdcove sedadlo posunúť o päť centimetrov dopredu a vytvoriť tak dostatočný priestor pre dve dospelé osoby sediace za sebou. Kvôli volantu vyčnievajúcemu z palubnej dosky je za vodičom menej miesta. Preto hovoríme o štvrtom sedadle ako o núdzovom.

Keďže e-Up! je určený hlavne pre život v meste, trochu priestoru konštruktéri ušetrili aj na malý nákup, lap top, športovú tašku s výbavou do „fitka", alebo elektrickú kolobežku, na ktorej môže majiteľ pokračovať z parkoviska až pred vchod svojho zamestnania v pešej zóne. Viac sa do kufra objemu 85 litrov asi nevmestí. O to skôr potešia asymetricky delené zadné sedadlá (v pomere 60:40), po zložení ktorých prepravná kapacita modelu e-Up! vzrastie na 520 l (po strop).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zareve ako Lamborghini

S rozširovaním sa hybridných automobilov a v budúcnosti elektromobilov stojí pred výrobcami jeden závažný problém - ako z bezpečnostných dôvodov ozvučiť tieto autá. Už s hybridnými vozidlami sa nám často stáva, že ak prechádzame napríklad obytnou zónou výhradne na elektrinu, chodci auto nepočujú a skočia nám do cesty. Elektromobily však budú tiché nielen v obytnej zóne, preto otázka ich ozvučenia je dosť na mieste. Možné riešenie naznačil e-Up!, ktorý môže znieť ako Golf GTI, Porsche alebo aj Lamborghini.

Stačí si zohnať nahrávku zvuku vášho obľúbeného auta a potom ju pustiť cez digitálny zvukový generátor. Tak ako sa dnes kupujú tóny zvonenia do mobilného telefónu v budúcnosti budú dobrým obchodným artiklom nahrávky zvuku automobilov. Kameňom úrazu však môžu byť autorské práva ak si napríklad do Volkswagenu budete chcieť dať zvuk Ferrari.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Solárna strecha vyvetrá

Ďalšou zaujímavosťou je solárna strecha o celkovej ploche 1,4 m². Energia získaná so strechy slúži na odvetrávanie interiéru počas státia automobilu na parkovisku. Podobný systém odvetrávania interiéru už teraz využíva nová Toyota Prius.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 235
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 227
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 276
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 847
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 811
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 535
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 834
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 565
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  2. Štefan Šturdzík: Sociálna demokracia - koncept , ktorý Smer vôbec nepochopil.
  3. Dušan Koniar: Fico nám koleduje o preplesk ako Hugo Chávez Venezuele
  4. Eitan Levon: Izrael a Európa: Spoločné hodnoty a hrozby
  5. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  6. Dávid Polák: Kto je v skutočnosti "Bibi" Netanyahu?
  7. Viktor Pamula: Konsolidácia po Ficovsky
  8. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: vodáreň pre parné lokomotívy
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 25 302
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 492
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 664
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 126
  5. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 607
  6. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 4 546
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 364
  8. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 356
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu