SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Úsporný elektromobil vyrobia v Bratislave

Môže mať zvuk ako Lamborghini, odvezie troch dospelých, jedno dieťa a sto kilometrov bude stáť dve eurá.

Volkswagen e-Up! bude prvá elektrická lastovička, ku ktorej s určitým časovým odstupom  pribudnú ďalšie modely.  Napríklad prvé elektrické Polo môžeme očakávať najskôr v roku 2020.Volkswagen e-Up! bude prvá elektrická lastovička, ku ktorej s určitým časovým odstupom pribudnú ďalšie modely. Napríklad prvé elektrické Polo môžeme očakávať najskôr v roku 2020. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

FRANKFURT. Koncom budúceho roka odštartuje v našom hlavnom meste výroba najmenšieho modelového radu Volkswagen s označením Up, z ktorého má existovať celá rodina karosárskych verzií. Na výber budú 3 a 5-dverové modely poháňané spaľovacími motormi TSI a TDI. Neskôr pribudne mikrovan, kabriolet a v roku 2013 aj sériový elektromobil. Ako si Volkswagen predstavuje malé mestské vozidlo budúcnosti prezentuje vo Frankfurte štúdia e-Up!

Ekológ jazdí dynamicky

Auto navrhnuté pod vedením šéfdizajnéra Waltera de Silvu vyzerá síce ako prototyp, ale dosť reálny a prepracovaný do najmenších detailov. Poháňa ho elektromotor so stálym výkonom 54 koní (v špičke až 82 koní) a maximálym krútiacim momentom 210 Nm. Napriek pohotovostnej hmotnosti 1.085 kilogramov dokáže motor mikro-automobilu vdýchnuť celkom slušnú dynamiku. Z nuly na 100 km/h akceleruje za 11,3 sekundy a na diaľnici sa vie rozbehnúť až na 135 km/h.

Stovku prejde za dve eurá

Dojazd vozidla je 130 km, čo bežnému človeku pracujúcemu v meste musí na každodenné presuny stačiť. Ak nie, pod logom v prednej kapote je elegantne ukrytá zásuvka, pomocou ktorej sa dá nabiť priamo zo siete doma v garáži, na parkovisku pred nákupným centrom alebo na jednej z budúcich komunálnych dobíjacích staníc, aktivovateľných čipovou kartou. Pri rýchlonabíjaní je možné akumulátory s celkovou kapacitou 18 kilowatthodín doplniť v priebehu jednej hodiny až na 80 percent.

Samozrejme v závislosti od dostupnej infraštruktúry a momentálnej kondície batérií. Plné doplnenie batérii z 230 V zásuvky trvá maximálne 5 hodín. Finančne aj časovo najefektívnejšie je dobíjanie lacným nočným prúdom. Volkswagen vypočítal, že pri cene elektriny 0,14 €/kWh vyjde majiteľa takéhoto vozidla sto kilometrov jazdy iba na dve eurá.

Všetko musí byť malé

Lítium-iónové batérie s hmotnosťou 240 kilogramov konštruktéri umiestnili do podlahy. Uložené sú v špeciálnej vaničke s protinárazovou ochranou. O ich chladenie sa stará vlastný ventilačný systém. Kvôli ideálnemu rozloženiu hmotnosti boli ventilátory s výmenníkmi tepla umiestnené do prednej časti podlahy, podobne ako v konvenčných autách. Okrem batérií sa v podlahe ukrýva ešte jeden mimoriadne kompaktný balík s ultra ľahkou poháňacou sústavou (Integral drive). Napriek tomu, že obsahuje motor, prevodovku, diferenciál a ďalšie súčasti elektrického pohonu, váži len neuveriteľných 140 kg.

Konkurent Toyoty IQ

Karoséria s dĺžkou 3199 mm, širkou 1641 mm ,výškou 1468 mm a rázvorom náprav 2190 mm ponúka tri plnohodnotné miesta na sedenie a jedno núdzové pre dieťa. Konštruktéri hľadali spôsob ako priestor na veľmi kompaktnom pôdoryse čo najmenej obstavať a maximálne využiť.

Palubnú dosku urobili preto najtenšiu ako sa dalo, čo im umožnilo spolujazdcove sedadlo posunúť o päť centimetrov dopredu a vytvoriť tak dostatočný priestor pre dve dospelé osoby sediace za sebou. Kvôli volantu vyčnievajúcemu z palubnej dosky je za vodičom menej miesta. Preto hovoríme o štvrtom sedadle ako o núdzovom.

Keďže e-Up! je určený hlavne pre život v meste, trochu priestoru konštruktéri ušetrili aj na malý nákup, lap top, športovú tašku s výbavou do „fitka", alebo elektrickú kolobežku, na ktorej môže majiteľ pokračovať z parkoviska až pred vchod svojho zamestnania v pešej zóne. Viac sa do kufra objemu 85 litrov asi nevmestí. O to skôr potešia asymetricky delené zadné sedadlá (v pomere 60:40), po zložení ktorých prepravná kapacita modelu e-Up! vzrastie na 520 l (po strop).

Zareve ako Lamborghini

S rozširovaním sa hybridných automobilov a v budúcnosti elektromobilov stojí pred výrobcami jeden závažný problém - ako z bezpečnostných dôvodov ozvučiť tieto autá. Už s hybridnými vozidlami sa nám často stáva, že ak prechádzame napríklad obytnou zónou výhradne na elektrinu, chodci auto nepočujú a skočia nám do cesty. Elektromobily však budú tiché nielen v obytnej zóne, preto otázka ich ozvučenia je dosť na mieste. Možné riešenie naznačil e-Up!, ktorý môže znieť ako Golf GTI, Porsche alebo aj Lamborghini.

Stačí si zohnať nahrávku zvuku vášho obľúbeného auta a potom ju pustiť cez digitálny zvukový generátor. Tak ako sa dnes kupujú tóny zvonenia do mobilného telefónu v budúcnosti budú dobrým obchodným artiklom nahrávky zvuku automobilov. Kameňom úrazu však môžu byť autorské práva ak si napríklad do Volkswagenu budete chcieť dať zvuk Ferrari.

Solárna strecha vyvetrá

Ďalšou zaujímavosťou je solárna strecha o celkovej ploche 1,4 m². Energia získaná so strechy slúži na odvetrávanie interiéru počas státia automobilu na parkovisku. Podobný systém odvetrávania interiéru už teraz využíva nová Toyota Prius.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  2. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  5. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  6. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 119
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 469
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 221
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 477
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 801
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 604
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 271
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 117
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 5 937
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 873
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Čo robiť, ak som sa nestihol objednať na odber? (otázky a odpovede)

Mobilné odberové miesta sú síce plné, samosprávy však cez víkend otvoria vlastné odberové miesta.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.

Koronavírus: Z nemocnice v Bavorsku hlásia ďalší variant koronavírusu (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 224-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 526 obetí. Vláda predĺžila lockdown.

Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia z MS v hokeji.
Stĺpček Jakuba Fila

Zhovievavosť voči Matovičovi už vôbec nie je namieste

Premiér vydiera národ aj koalíciu.

Jakub Filo.