SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Legenda o rýchlosti na mostoch

Musím sa veľa učiť, mamička, veľa učiť – replika z jednej reklamy by mala byť mottom všetkých vodičov. Inak zmeny, ktoré sa okolo nich dejú, nepostrehnú.

Musím sa veľa učiť mamička, veľa učiť – replika z jednej reklamy by mala byť mottom všetkých vodičov. Celoživotné vzdelávanie je nevyhnutnosťou. Inak zmeny, ktoré sa okolo nás dejú, nepostrehneme.

Je to ako jazdiť po pamäti. Neodporúča sa. Dopravné značenie sa mení, reagovať treba promptne. Ale tiež na zmeny zákonov, ktoré sa vyvíjajú, menia. Pre niektorých však akoby zastal čas:

Dobrý deň,
rád by som sa spýtal na maximálnu povolenú rýchlosť na bratislavských mostoch a zároveň na to, kde sa most končí. Viem, že na moste Lafranconi a na Prístavnom moste je diaľnica, čiže maximálna povolená rýchlosť je teraz 90km/h, takže moja otázka sa týka hlavne Nového mosta. Kedysi bola maximálna rýchlosť na mostoch 80km/h, čo zodpovedalo maximálnej rýchlosti v meste na diaľnici. Odkedy sa však zmenil cestný zákon, nie som si istý, či sa tým zmenila aj maximálna povolená rýchlosť na Novom moste.

Okrem toho by som sa rád spýtal, kde sa most končí (znovu hlavne kvôli maximálnej povolenej rýchlosti). V niektorých prípadoch mi to pripadá nejasné, ako napríklad znovu pri Novom moste, keďže samotná časť nad riekou je nasledovaná nadzemnou cestou ešte niekoľko stoviek metrov.
Za pomoc vopred ďakujem!
S pozdravom, Roman

((lokacia))

Vážne je to iba neznalosť, alebo hlboké nevedomie?

Už si nepamätám všetko, lebo sa snažím mať v hlave aktuálnu verziu zákonov. Ale ani v Zákone 315/1996 Z.z. z 20. septembra 1996 o premávke na pozemných komunikáciách som nenašiel nič, čo by podporovalo tvrdenie čitateľa "Kedysi bola maximálna rýchlosť na mostoch 80km/h, čo zodpovedalo maximálnej rýchlosti v meste na diaľnici."

Ani za čias prastarej vyhlášky nič také neexistovalo. V nej (č. 80/1966 Zb.) sa nachádza v § 9 Rýchlosť jazdy:

"(3) V obci v době od 23 do 5 hodin není rychlost jízdy omezena; to však neplatí pro řidiče motorového vozidla o celkové váze vyšší než 3500 kg a řidiče motocyklu, kteří smějí jet rychlostí nejvýše 80 km za hodinu. Je-li však v obci dopravní značkou "Omezená rychlost" (č. 37a) stanovena rychlost jízdy nižší než 50 km za hodinu, nesmí řidiči tuto rychlost překročit ani v době od 23 do 5 hodin."

Ani nástupkyňa, vyhláška č. 100/1975, nič podobné ako maximálna povolená rýchlosť na mostoch, nepozná. V § 12 Rýchlosť jazdy sa píše:

"(3) V obci v době od 5 do 23 hodin smí jet řidič motorového vozidla rychlostí nejvýše 60 km za hodinu, pokud dopravní značkou č. B 20a není povolena vyšší. Je-li v obci dopravní značkou č. B 20a stanovena rychlost jízdy nižší než 60 km za hodinu, nesmí řidič motorového vozidla tuto rychlost překročit ani v době od 23 do 5 hodin."

Ak tam teda bola napríklad 80-ka, či 100-ka, v noci sa tak kedysi mohlo jazdiť.

Len pre úplnosť, to o tom moste neplatilo ani podľa vyhlášky č. 99/1989 Zb. No a legenda o vyššej povolenej rýchlosti má pravdepodobne pôvod z predpisov neplatných vyše dvadsať rokov!

A teraz si pozrite platné predpisy o rýchlosti. Skúste tam nájsť niečo o moste.

§16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-l. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km.h-l a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km.h-¹.

(3) Vodič iného motorového vozidla, ako sa uvádza v odseku 2, ako aj vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-¹.

(4) Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-¹, a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km.h-¹.

Vodič nesmie prekročiť najvyššiu dovolenú rýchlosť jazdy vozidiel určenú dopravnou značkou alebo dopravným zariadením.

Druhá časť otázky o tom, kde sa končí a začína most, je v tomto prípade úplne bezpredmetná. V obci a teda aj na mostoch v obci, ktoré nie sú diaľnicou, platí najvyššia povolená rýchlosť 50 km/h. To sa týka či bratislavského Nového mostu a mostu Apollo napriek tomu, že tam väčšina jazdí tak, akoby tam bola predpísaná aspoň 70 kilometrová rýchlosť.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 847
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 509
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 5 191
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 531
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 500
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 418
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 257
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 098
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 032
  10. Slovenský orloj – svetová atrakcia 2 850
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep
Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


20. sep

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Strom a Klíma ťa potrebuje... 2021
  2. Katarína Tóthová: Objatie a jeho sila
  3. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju!
  4. Marián Kozák: Anton Benča - životný príbeh
  5. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes.
  6. Iveta Bakitová: Taliansko - poznávanie známych aj menej známych miest pokračuje
  7. Štefan Vidlár: Autority
  8. Jozef Sitko: Zákonnosť či spravodlivosť? Že by neaktuálna téma?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 631
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 12 594
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 089
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 498
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 087
  6. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 4 247
  7. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 834
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 699
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu