SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Legenda o rýchlosti na mostoch

Musím sa veľa učiť, mamička, veľa učiť – replika z jednej reklamy by mala byť mottom všetkých vodičov. Inak zmeny, ktoré sa okolo nich dejú, nepostrehnú.

Musím sa veľa učiť mamička, veľa učiť – replika z jednej reklamy by mala byť mottom všetkých vodičov. Celoživotné vzdelávanie je nevyhnutnosťou. Inak zmeny, ktoré sa okolo nás dejú, nepostrehneme.

Je to ako jazdiť po pamäti. Neodporúča sa. Dopravné značenie sa mení, reagovať treba promptne. Ale tiež na zmeny zákonov, ktoré sa vyvíjajú, menia. Pre niektorých však akoby zastal čas:

Dobrý deň,
rád by som sa spýtal na maximálnu povolenú rýchlosť na bratislavských mostoch a zároveň na to, kde sa most končí. Viem, že na moste Lafranconi a na Prístavnom moste je diaľnica, čiže maximálna povolená rýchlosť je teraz 90km/h, takže moja otázka sa týka hlavne Nového mosta. Kedysi bola maximálna rýchlosť na mostoch 80km/h, čo zodpovedalo maximálnej rýchlosti v meste na diaľnici. Odkedy sa však zmenil cestný zákon, nie som si istý, či sa tým zmenila aj maximálna povolená rýchlosť na Novom moste.

Okrem toho by som sa rád spýtal, kde sa most končí (znovu hlavne kvôli maximálnej povolenej rýchlosti). V niektorých prípadoch mi to pripadá nejasné, ako napríklad znovu pri Novom moste, keďže samotná časť nad riekou je nasledovaná nadzemnou cestou ešte niekoľko stoviek metrov.
Za pomoc vopred ďakujem!
S pozdravom, Roman

((lokacia))

Vážne je to iba neznalosť, alebo hlboké nevedomie?

Už si nepamätám všetko, lebo sa snažím mať v hlave aktuálnu verziu zákonov. Ale ani v Zákone 315/1996 Z.z. z 20. septembra 1996 o premávke na pozemných komunikáciách som nenašiel nič, čo by podporovalo tvrdenie čitateľa "Kedysi bola maximálna rýchlosť na mostoch 80km/h, čo zodpovedalo maximálnej rýchlosti v meste na diaľnici."

Ani za čias prastarej vyhlášky nič také neexistovalo. V nej (č. 80/1966 Zb.) sa nachádza v § 9 Rýchlosť jazdy:

"(3) V obci v době od 23 do 5 hodin není rychlost jízdy omezena; to však neplatí pro řidiče motorového vozidla o celkové váze vyšší než 3500 kg a řidiče motocyklu, kteří smějí jet rychlostí nejvýše 80 km za hodinu. Je-li však v obci dopravní značkou "Omezená rychlost" (č. 37a) stanovena rychlost jízdy nižší než 50 km za hodinu, nesmí řidiči tuto rychlost překročit ani v době od 23 do 5 hodin."

Ani nástupkyňa, vyhláška č. 100/1975, nič podobné ako maximálna povolená rýchlosť na mostoch, nepozná. V § 12 Rýchlosť jazdy sa píše:

"(3) V obci v době od 5 do 23 hodin smí jet řidič motorového vozidla rychlostí nejvýše 60 km za hodinu, pokud dopravní značkou č. B 20a není povolena vyšší. Je-li v obci dopravní značkou č. B 20a stanovena rychlost jízdy nižší než 60 km za hodinu, nesmí řidič motorového vozidla tuto rychlost překročit ani v době od 23 do 5 hodin."

Ak tam teda bola napríklad 80-ka, či 100-ka, v noci sa tak kedysi mohlo jazdiť.

Len pre úplnosť, to o tom moste neplatilo ani podľa vyhlášky č. 99/1989 Zb. No a legenda o vyššej povolenej rýchlosti má pravdepodobne pôvod z predpisov neplatných vyše dvadsať rokov!

A teraz si pozrite platné predpisy o rýchlosti. Skúste tam nájsť niečo o moste.

§16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-l. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km.h-l a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km.h-¹.

(3) Vodič iného motorového vozidla, ako sa uvádza v odseku 2, ako aj vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-¹.

(4) Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-¹, a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km.h-¹.

Vodič nesmie prekročiť najvyššiu dovolenú rýchlosť jazdy vozidiel určenú dopravnou značkou alebo dopravným zariadením.

Druhá časť otázky o tom, kde sa končí a začína most, je v tomto prípade úplne bezpredmetná. V obci a teda aj na mostoch v obci, ktoré nie sú diaľnicou, platí najvyššia povolená rýchlosť 50 km/h. To sa týka či bratislavského Nového mostu a mostu Apollo napriek tomu, že tam väčšina jazdí tak, akoby tam bola predpísaná aspoň 70 kilometrová rýchlosť.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 708
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 036
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 890
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 288
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 942
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 767
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 126
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 591
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 501
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 351
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Podcast Dobré Ráno.
Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.
Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson