SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Renault: blíži sa „doba elektrická“

Kto sa vo Frankfurte nepýšil aspoň jedným elektromobilom, akoby tam ani nebol. Snaha vymaniť sa spod ropnej lobby a jazdiť bez emisií bola na najprestížnejšom autosalóne druhej polovice tohto roka témou číslo jeden.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

FRANKFURT/BRATISLAVA. K najaktívnejším značkám patrí Renault. Francúzi sa prezentovali hneď štvoricou konceptov s elektrickým pohonom. Na pohľad futuristické vozidlá disponujú už takmer sériovou technikou. V predaji sa prvé hromadne vyrábané exempláre objavia už koncom roku 2010.

Najmenší koncept sa volá Twizy Z.E. a kombinuje skúter s mikroautom. Do len 2303 mm dlhej štúdie sa zmestia dve osoby a 50 l batožiny. Malý elektromotor dáva 20 k a 70 Nm krútiaceho momentu, vďaka čomu Twizy Z.E. dokáže vyvinúť rýchlosť 75 km/h. Kapacita lítiovo-iónových článkov stačí na dojazd 100 km.

Mestský Zoe

Väčšiu všetrannosť použitia prináša výkonnejší poháňací systém tvorený elektromotorom s výkonom 95 k a najvyšším krútiacim momentom 226 Nm. Renault ho zapracoval do útrob troch charakterom odlišných vozidiel. Model Zoe Z.E. predstavuje praktické malé auto s proti sebe sa otvárajúcimi bočnými dverami a štyrmi sedadlami. Exponované časti karosérie sú vyrobené z polyuretanového gelu, ktorý bez poškodenia odoláva drobným mestským kolíziám. Batožinový priestor má základný objem 150 l. Zoe Z.E. prejde na jedno nabitie lítiovo-iónových akumulátorov 160 km.

Dvakrát inak

Zhodným dojazdom disponuje Renault Kangoo Z.E. Úžitková interpretácia elektromobilu zaujme tepelne izolovanou karosériou, schopnou pohlcovať svetlo. V interiéri tak je možné udržať príjemnú teplotu aj napriek použitiu výkonovo slabej, ale hospodárnej klimatizácie.

Najbližšie k štandardnému rodinnému použitiu má sedan Renault Fluence Z.E. Z 530 l objemu kufra typického pre sériový model Fluence zostalo 327 l, lebo zvyšok zaberajú batérie. Automobil však v kabíne ponúka štyri plnohodnotné miesta na sedenie. Aj Fluence Z.E. je na jedno nabitie schopný absolvovať 160 km.

Prvý bude Fluence

Práve tento model začnú predávať už koncom budúceho roka. Zákazník si však auto kúpi bez batérií. Tie si následne prenajme. Ich nabíjanie môže prebiehať tradične zo zásuvky alebo vodič na na to určenom mieste jednoducho vymení vybité články za nabité. Financie do výroby batérií investuje samotná automobilka, ale očakáva sa, že časť nákladov v podobe rôznych zvýhodnení ponesú jednotlivé štáty, kde sa elektromobily budú prevádzkovať.

Renault má aktuálne podpísané kontrakty v 30 krajinách so spoločnosťami, ktoré vybudujú potrebnú infraštruktúru (dobíjacie stanice a i.). Najlepšie podmienky pre elektromobily sú vraj vytvorené v Dánsku a Izraeli. Na základe objednávky organizácie Better Place tam má do roku 2012 jazdiť až 100.000 elektromobilov Renault Fluence.

Zmyslom áut s výmennými batériami je čiastočne odbremeniť zákazníka od vysokej vstupnej investície do nákupu takéhoto automobilu. Zákazníci budú mať batérie "v prenájme", čím sa zníži nákupná cena vozidla na úroveň bežného so spaľovacím motorom. Renault preberá ťarchu investície do batérií na seba s predpokladom jej návratnosti formou rôznych výhod od štátov, v ktorých sa budú ekologické vozidlá predávať. Otázkou už len zostáva, ktoré štáty a ako sa do tohto projektu zapoja.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 021
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 841
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 195
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 739
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 090
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 300
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 056
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


17 h
Peter Tkačenko

Hortovi, Hrušovskému a Paškovi by pri pohľade na dnešný parlament zabehlo.


18 h
Generálnym riaditeľom Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VŠZP) je Richard Strapko. Do funkcie ho menoval bývalý minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).

Dlh poisťovne presahoval ku koncu júna 131 miliónov eur.


14 h
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na summite v Prahe.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


6. okt
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  3. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  4. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  5. Erik Kriššák: Dotyk rán
  6. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  7. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  8. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 805
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 275
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 894
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 256
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 072
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 458
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 864
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 820
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu