SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Renault: blíži sa „doba elektrická“

Kto sa vo Frankfurte nepýšil aspoň jedným elektromobilom, akoby tam ani nebol. Snaha vymaniť sa spod ropnej lobby a jazdiť bez emisií bola na najprestížnejšom autosalóne druhej polovice tohto roka témou číslo jeden.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

FRANKFURT/BRATISLAVA. K najaktívnejším značkám patrí Renault. Francúzi sa prezentovali hneď štvoricou konceptov s elektrickým pohonom. Na pohľad futuristické vozidlá disponujú už takmer sériovou technikou. V predaji sa prvé hromadne vyrábané exempláre objavia už koncom roku 2010.

Najmenší koncept sa volá Twizy Z.E. a kombinuje skúter s mikroautom. Do len 2303 mm dlhej štúdie sa zmestia dve osoby a 50 l batožiny. Malý elektromotor dáva 20 k a 70 Nm krútiaceho momentu, vďaka čomu Twizy Z.E. dokáže vyvinúť rýchlosť 75 km/h. Kapacita lítiovo-iónových článkov stačí na dojazd 100 km.

Mestský Zoe

Väčšiu všetrannosť použitia prináša výkonnejší poháňací systém tvorený elektromotorom s výkonom 95 k a najvyšším krútiacim momentom 226 Nm. Renault ho zapracoval do útrob troch charakterom odlišných vozidiel. Model Zoe Z.E. predstavuje praktické malé auto s proti sebe sa otvárajúcimi bočnými dverami a štyrmi sedadlami. Exponované časti karosérie sú vyrobené z polyuretanového gelu, ktorý bez poškodenia odoláva drobným mestským kolíziám. Batožinový priestor má základný objem 150 l. Zoe Z.E. prejde na jedno nabitie lítiovo-iónových akumulátorov 160 km.

Dvakrát inak

Zhodným dojazdom disponuje Renault Kangoo Z.E. Úžitková interpretácia elektromobilu zaujme tepelne izolovanou karosériou, schopnou pohlcovať svetlo. V interiéri tak je možné udržať príjemnú teplotu aj napriek použitiu výkonovo slabej, ale hospodárnej klimatizácie.

Najbližšie k štandardnému rodinnému použitiu má sedan Renault Fluence Z.E. Z 530 l objemu kufra typického pre sériový model Fluence zostalo 327 l, lebo zvyšok zaberajú batérie. Automobil však v kabíne ponúka štyri plnohodnotné miesta na sedenie. Aj Fluence Z.E. je na jedno nabitie schopný absolvovať 160 km.

Prvý bude Fluence

Práve tento model začnú predávať už koncom budúceho roka. Zákazník si však auto kúpi bez batérií. Tie si následne prenajme. Ich nabíjanie môže prebiehať tradične zo zásuvky alebo vodič na na to určenom mieste jednoducho vymení vybité články za nabité. Financie do výroby batérií investuje samotná automobilka, ale očakáva sa, že časť nákladov v podobe rôznych zvýhodnení ponesú jednotlivé štáty, kde sa elektromobily budú prevádzkovať.

Renault má aktuálne podpísané kontrakty v 30 krajinách so spoločnosťami, ktoré vybudujú potrebnú infraštruktúru (dobíjacie stanice a i.). Najlepšie podmienky pre elektromobily sú vraj vytvorené v Dánsku a Izraeli. Na základe objednávky organizácie Better Place tam má do roku 2012 jazdiť až 100.000 elektromobilov Renault Fluence.

Zmyslom áut s výmennými batériami je čiastočne odbremeniť zákazníka od vysokej vstupnej investície do nákupu takéhoto automobilu. Zákazníci budú mať batérie "v prenájme", čím sa zníži nákupná cena vozidla na úroveň bežného so spaľovacím motorom. Renault preberá ťarchu investície do batérií na seba s predpokladom jej návratnosti formou rôznych výhod od štátov, v ktorých sa budú ekologické vozidlá predávať. Otázkou už len zostáva, ktoré štáty a ako sa do tohto projektu zapoja.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 577
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 663
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 816
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 816
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 682
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 724
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 520
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 409
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 274
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 047
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Zatýkanie ľudí nie je divadlo, nemožno čakať, že polícia zasiahne každý týždeň

Spochybňovanie spolupracujúcich obvinených považuje za cielené.

Daniel Lipšic.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Koalícia nám povie, či chce spravodlivosť, alebo pomstu

Lipšic ako prokurátor stále nie je dobrý nápad.

Peter Tkačenko
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Marek Majeský.