SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Renault: blíži sa „doba elektrická“

Kto sa vo Frankfurte nepýšil aspoň jedným elektromobilom, akoby tam ani nebol. Snaha vymaniť sa spod ropnej lobby a jazdiť bez emisií bola na najprestížnejšom autosalóne druhej polovice tohto roka témou číslo jeden.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

FRANKFURT/BRATISLAVA. K najaktívnejším značkám patrí Renault. Francúzi sa prezentovali hneď štvoricou konceptov s elektrickým pohonom. Na pohľad futuristické vozidlá disponujú už takmer sériovou technikou. V predaji sa prvé hromadne vyrábané exempláre objavia už koncom roku 2010.

Najmenší koncept sa volá Twizy Z.E. a kombinuje skúter s mikroautom. Do len 2303 mm dlhej štúdie sa zmestia dve osoby a 50 l batožiny. Malý elektromotor dáva 20 k a 70 Nm krútiaceho momentu, vďaka čomu Twizy Z.E. dokáže vyvinúť rýchlosť 75 km/h. Kapacita lítiovo-iónových článkov stačí na dojazd 100 km.

Mestský Zoe

Väčšiu všetrannosť použitia prináša výkonnejší poháňací systém tvorený elektromotorom s výkonom 95 k a najvyšším krútiacim momentom 226 Nm. Renault ho zapracoval do útrob troch charakterom odlišných vozidiel. Model Zoe Z.E. predstavuje praktické malé auto s proti sebe sa otvárajúcimi bočnými dverami a štyrmi sedadlami. Exponované časti karosérie sú vyrobené z polyuretanového gelu, ktorý bez poškodenia odoláva drobným mestským kolíziám. Batožinový priestor má základný objem 150 l. Zoe Z.E. prejde na jedno nabitie lítiovo-iónových akumulátorov 160 km.

Dvakrát inak

Zhodným dojazdom disponuje Renault Kangoo Z.E. Úžitková interpretácia elektromobilu zaujme tepelne izolovanou karosériou, schopnou pohlcovať svetlo. V interiéri tak je možné udržať príjemnú teplotu aj napriek použitiu výkonovo slabej, ale hospodárnej klimatizácie.

Najbližšie k štandardnému rodinnému použitiu má sedan Renault Fluence Z.E. Z 530 l objemu kufra typického pre sériový model Fluence zostalo 327 l, lebo zvyšok zaberajú batérie. Automobil však v kabíne ponúka štyri plnohodnotné miesta na sedenie. Aj Fluence Z.E. je na jedno nabitie schopný absolvovať 160 km.

Prvý bude Fluence

Práve tento model začnú predávať už koncom budúceho roka. Zákazník si však auto kúpi bez batérií. Tie si následne prenajme. Ich nabíjanie môže prebiehať tradične zo zásuvky alebo vodič na na to určenom mieste jednoducho vymení vybité články za nabité. Financie do výroby batérií investuje samotná automobilka, ale očakáva sa, že časť nákladov v podobe rôznych zvýhodnení ponesú jednotlivé štáty, kde sa elektromobily budú prevádzkovať.

Renault má aktuálne podpísané kontrakty v 30 krajinách so spoločnosťami, ktoré vybudujú potrebnú infraštruktúru (dobíjacie stanice a i.). Najlepšie podmienky pre elektromobily sú vraj vytvorené v Dánsku a Izraeli. Na základe objednávky organizácie Better Place tam má do roku 2012 jazdiť až 100.000 elektromobilov Renault Fluence.

Zmyslom áut s výmennými batériami je čiastočne odbremeniť zákazníka od vysokej vstupnej investície do nákupu takéhoto automobilu. Zákazníci budú mať batérie "v prenájme", čím sa zníži nákupná cena vozidla na úroveň bežného so spaľovacím motorom. Renault preberá ťarchu investície do batérií na seba s predpokladom jej návratnosti formou rôznych výhod od štátov, v ktorých sa budú ekologické vozidlá predávať. Otázkou už len zostáva, ktoré štáty a ako sa do tohto projektu zapoja.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  2. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  3. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  4. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  5. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  6. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  7. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  2. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  5. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  6. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  7. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  8. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  9. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  10. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 059
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 252
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 5 381
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 789
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 765
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 112
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 437
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 379
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 993
  10. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 2 813
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do nemocníc treba prinajmenšom respirátor. Test nezriedka potrebujú aj zaočkovaní.

Dĺžka návštev sa pohybuje od 15 do 30 minút.


18 h
Zdravotný pracovník vkladá tyčinku do tuby po odobratí vzorky na PCR test na ochorenie Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 408-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 596 obetí.


a 4 ďalší 12 h
Nataša Holinová

List z Generálnej prokuratúry je ďalší hlúpy krok a komunikačný prešľap.


19 h

Neprehliadnite tiež

Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 22 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: "Dva roky prázdnin"
  2. Miroslav Sabol: Koniec mobingu a ekonomického šikanovania. Nie sme občania 2 triedy.
  3. Martin Šteinübel: tisíc odtieňov šedej
  4. Anton Sládek: Dunaj VII. Od PKO k Mostu SNP
  5. Pavol Kéri: ČSOB maratón
  6. Dušan Vršanský: Chcete e-certifikát po očkovaní? Nebuďte naivní, nedostanete nič.
  7. Ján Urda: Horehronie a hutnícky skanzen
  8. Pavel Dvořák: Sú Číňania šťastnejší?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 890
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 10 176
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 7 462
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 377
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 622
  6. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 152
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 909
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 387
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu