SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Renault: blíži sa „doba elektrická“

Kto sa vo Frankfurte nepýšil aspoň jedným elektromobilom, akoby tam ani nebol. Snaha vymaniť sa spod ropnej lobby a jazdiť bez emisií bola na najprestížnejšom autosalóne druhej polovice tohto roka témou číslo jeden.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

FRANKFURT/BRATISLAVA. K najaktívnejším značkám patrí Renault. Francúzi sa prezentovali hneď štvoricou konceptov s elektrickým pohonom. Na pohľad futuristické vozidlá disponujú už takmer sériovou technikou. V predaji sa prvé hromadne vyrábané exempláre objavia už koncom roku 2010.

Najmenší koncept sa volá Twizy Z.E. a kombinuje skúter s mikroautom. Do len 2303 mm dlhej štúdie sa zmestia dve osoby a 50 l batožiny. Malý elektromotor dáva 20 k a 70 Nm krútiaceho momentu, vďaka čomu Twizy Z.E. dokáže vyvinúť rýchlosť 75 km/h. Kapacita lítiovo-iónových článkov stačí na dojazd 100 km.

Mestský Zoe

Väčšiu všetrannosť použitia prináša výkonnejší poháňací systém tvorený elektromotorom s výkonom 95 k a najvyšším krútiacim momentom 226 Nm. Renault ho zapracoval do útrob troch charakterom odlišných vozidiel. Model Zoe Z.E. predstavuje praktické malé auto s proti sebe sa otvárajúcimi bočnými dverami a štyrmi sedadlami. Exponované časti karosérie sú vyrobené z polyuretanového gelu, ktorý bez poškodenia odoláva drobným mestským kolíziám. Batožinový priestor má základný objem 150 l. Zoe Z.E. prejde na jedno nabitie lítiovo-iónových akumulátorov 160 km.

Dvakrát inak

Zhodným dojazdom disponuje Renault Kangoo Z.E. Úžitková interpretácia elektromobilu zaujme tepelne izolovanou karosériou, schopnou pohlcovať svetlo. V interiéri tak je možné udržať príjemnú teplotu aj napriek použitiu výkonovo slabej, ale hospodárnej klimatizácie.

Najbližšie k štandardnému rodinnému použitiu má sedan Renault Fluence Z.E. Z 530 l objemu kufra typického pre sériový model Fluence zostalo 327 l, lebo zvyšok zaberajú batérie. Automobil však v kabíne ponúka štyri plnohodnotné miesta na sedenie. Aj Fluence Z.E. je na jedno nabitie schopný absolvovať 160 km.

Prvý bude Fluence

Práve tento model začnú predávať už koncom budúceho roka. Zákazník si však auto kúpi bez batérií. Tie si následne prenajme. Ich nabíjanie môže prebiehať tradične zo zásuvky alebo vodič na na to určenom mieste jednoducho vymení vybité články za nabité. Financie do výroby batérií investuje samotná automobilka, ale očakáva sa, že časť nákladov v podobe rôznych zvýhodnení ponesú jednotlivé štáty, kde sa elektromobily budú prevádzkovať.

Renault má aktuálne podpísané kontrakty v 30 krajinách so spoločnosťami, ktoré vybudujú potrebnú infraštruktúru (dobíjacie stanice a i.). Najlepšie podmienky pre elektromobily sú vraj vytvorené v Dánsku a Izraeli. Na základe objednávky organizácie Better Place tam má do roku 2012 jazdiť až 100.000 elektromobilov Renault Fluence.

Zmyslom áut s výmennými batériami je čiastočne odbremeniť zákazníka od vysokej vstupnej investície do nákupu takéhoto automobilu. Zákazníci budú mať batérie "v prenájme", čím sa zníži nákupná cena vozidla na úroveň bežného so spaľovacím motorom. Renault preberá ťarchu investície do batérií na seba s predpokladom jej návratnosti formou rôznych výhod od štátov, v ktorých sa budú ekologické vozidlá predávať. Otázkou už len zostáva, ktoré štáty a ako sa do tohto projektu zapoja.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 060
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 673
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 132
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 735
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 103
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 639
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 712
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 879
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 744
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 704
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď pripúšťa, že možno budú musieť zakázať testovanie ľudí z iných okresov (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Ľudia čakajú na testovanie v obci Kľušov v bardejovskom okrese.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.
Komentár Petra Schutza

Z krajiny sa stal pokusný králik vojny proti Covidu

Koza zarevala, vlk hladný.

Peter Schutz
Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.