SME

Renault: blíži sa „doba elektrická“

Kto sa vo Frankfurte nepýšil aspoň jedným elektromobilom, akoby tam ani nebol. Snaha vymaniť sa spod ropnej lobby a jazdiť bez emisií bola na najprestížnejšom autosalóne druhej polovice tohto roka témou číslo jeden.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

FRANKFURT/BRATISLAVA. K najaktívnejším značkám patrí Renault. Francúzi sa prezentovali hneď štvoricou konceptov s elektrickým pohonom. Na pohľad futuristické vozidlá disponujú už takmer sériovou technikou. V predaji sa prvé hromadne vyrábané exempláre objavia už koncom roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najmenší koncept sa volá Twizy Z.E. a kombinuje skúter s mikroautom. Do len 2303 mm dlhej štúdie sa zmestia dve osoby a 50 l batožiny. Malý elektromotor dáva 20 k a 70 Nm krútiaceho momentu, vďaka čomu Twizy Z.E. dokáže vyvinúť rýchlosť 75 km/h. Kapacita lítiovo-iónových článkov stačí na dojazd 100 km.

SkryťVypnúť reklamu

Mestský Zoe

Väčšiu všetrannosť použitia prináša výkonnejší poháňací systém tvorený elektromotorom s výkonom 95 k a najvyšším krútiacim momentom 226 Nm. Renault ho zapracoval do útrob troch charakterom odlišných vozidiel. Model Zoe Z.E. predstavuje praktické malé auto s proti sebe sa otvárajúcimi bočnými dverami a štyrmi sedadlami. Exponované časti karosérie sú vyrobené z polyuretanového gelu, ktorý bez poškodenia odoláva drobným mestským kolíziám. Batožinový priestor má základný objem 150 l. Zoe Z.E. prejde na jedno nabitie lítiovo-iónových akumulátorov 160 km.

Dvakrát inak

Zhodným dojazdom disponuje Renault Kangoo Z.E. Úžitková interpretácia elektromobilu zaujme tepelne izolovanou karosériou, schopnou pohlcovať svetlo. V interiéri tak je možné udržať príjemnú teplotu aj napriek použitiu výkonovo slabej, ale hospodárnej klimatizácie.

SkryťVypnúť reklamu

Najbližšie k štandardnému rodinnému použitiu má sedan Renault Fluence Z.E. Z 530 l objemu kufra typického pre sériový model Fluence zostalo 327 l, lebo zvyšok zaberajú batérie. Automobil však v kabíne ponúka štyri plnohodnotné miesta na sedenie. Aj Fluence Z.E. je na jedno nabitie schopný absolvovať 160 km.

Prvý bude Fluence

Práve tento model začnú predávať už koncom budúceho roka. Zákazník si však auto kúpi bez batérií. Tie si následne prenajme. Ich nabíjanie môže prebiehať tradične zo zásuvky alebo vodič na na to určenom mieste jednoducho vymení vybité články za nabité. Financie do výroby batérií investuje samotná automobilka, ale očakáva sa, že časť nákladov v podobe rôznych zvýhodnení ponesú jednotlivé štáty, kde sa elektromobily budú prevádzkovať.

SkryťVypnúť reklamu

Renault má aktuálne podpísané kontrakty v 30 krajinách so spoločnosťami, ktoré vybudujú potrebnú infraštruktúru (dobíjacie stanice a i.). Najlepšie podmienky pre elektromobily sú vraj vytvorené v Dánsku a Izraeli. Na základe objednávky organizácie Better Place tam má do roku 2012 jazdiť až 100.000 elektromobilov Renault Fluence.

Zmyslom áut s výmennými batériami je čiastočne odbremeniť zákazníka od vysokej vstupnej investície do nákupu takéhoto automobilu. Zákazníci budú mať batérie "v prenájme", čím sa zníži nákupná cena vozidla na úroveň bežného so spaľovacím motorom. Renault preberá ťarchu investície do batérií na seba s predpokladom jej návratnosti formou rôznych výhod od štátov, v ktorých sa budú ekologické vozidlá predávať. Otázkou už len zostáva, ktoré štáty a ako sa do tohto projektu zapoja.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 419
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 325
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 893
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 558
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 421
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 144
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 859
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 522
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 289
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 238
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 036
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu