SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Rýchlosť treba znížiť len za dažďa alebo stále?

Dopravné značky vedia občas zamotať hlavu. Napríklad taká dodatková tabuľka umiestnená pod dvomi dopravnými značkami. Ku ktorej z nich patrí?

Peter zo Starej Turej nás upozornil na zaujímavý problém.01.jpg

"Na štvorprúdovej ceste medzi Žiarom nad Hronom a Banskou Bystricou sa niekoľkokrát opakuje kombinácia dopravných značiek:

  • hore je obmedzenie rýchlosti na 110 km/h (B 31a),
  • pod ňou je značka Nebezpečie šmyku (A 8),
  • pod ňou dodatková tabuľka Za dažďa (E 9)

Moja otázka: dodatková tabuľka Za dažďa patrí iba k dopravnej značke Nebezpečie šmyku a obmedzenie rýchlosti v danom úseku je trvalé, alebo dodatková tabuľka Za dažďa sa vzťahuje aj na obmedzenie rýchlosti a za sucha sa môže jazdiť 130 km/h?"

Dopravné značky, tak ako ich popísal Peter, vyzerajú približne tak, ako na obrázku vpravo.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(10) Zvislé dopravné značky možno upevniť na jednom stĺpiku alebo na inej nosnej konštrukcii v maximálnom počte najviac dve dopravné značky s príslušnými dodatkovými tabuľkami.

§ 5

(7) Dodatkové tabuľky skupiny E spresňujú, dopĺňajú alebo obmedzujú význam zvislej dopravnej značky, pod ktorou sú na jednom stĺpiku alebo na inej nosnej konštrukcii umiestnené; ...

Na jeden stĺpik teda možno umiestniť dve dopravné dopravné značky s prípadnými dodatkovými tabuľkami. Tie dopĺňajú platnosť značky, pod ktorou sú umiestnené.

Vo vyhláške sa v súvislosti s umiestňovaním dodatkových tabuliek píše o dopravných značkách v jednotnom čísle. To znamená, že ak sú na stĺpiku značky umiestnené tak, ako na obrázku, dodatková tabuľka Nepriaznivé poveternostné podmienky (E 9) dopĺňa význam dopravnej značky Nebezpečenstvo šmyku (A 8), ktorá patrí do skupiny výstražných dopravných značiek.

Na ďalšiu dopravnú značku, Najvyššia dovolená rýchlosť (B 31a), už tabuľka vplyv nemá, keďže môže dopĺňať alebo obmedzovať význam dopravnej značky a nie dopravných značiek.

Okrem toho, dodatková tabuľka, o ktorej je reč, má takúto definíciu:

Dodatková tabuľka Nepriaznivé poveternostné podmienky (č. E 9) obmedzuje platnosť značky, pod ktorou je umiestnená. Používa sa najmä v spojení s výstražnými značkami, ktoré upozorňujú na nebezpečenstvo v určitom úseku vozovky napríklad na podmienky mokrej vozovky alebo iné nepriaznivé poveternostné podmienky.

Obmedzenie rýchlosti na ceste, o ktorej písal Peter, platí aj za sucha. Dodatková tabuľka totiž dopĺňa význam výstražnej dopravnej značky a na značku o obmedzení rýchlosti vplyv nemá.

A ešte jeden podporný argument: predstavte si situáciu, že by dodatková tabuľka platila pre obe dopravné značky nad ňou. Ako by ste potom zabezpečili to, keby ste chceli, aby dodatková tabuľka neplatila pre vrchnú dopravnú značku? Podľa zákona sa dodatkové tabuľky používajú na doplnenie alebo obmedzenie platnosti dopravnej značky. Nedajú sa použiť na to, aby povedali, že platnosť dopravnej značky je neobmedzená.

Na záver tu máme ešte dve drobnosti. Prvou je otázka Pavla:

"Kvôli čomu je pred cestnými tunelmi na Slovensku umiestnená príkazová značka C 16 Rozsvieť svetla, keď je svietenie povinné po celý deň?"

Pravdepodobne je to preto, že tam dopravné značky C 16 boli umiestnené skôr, než začal platiť nový zákon o cestnej premávke, podľa ktorého treba svietiť za jazdy autom aj cez deň. No a to, že naďalej sú umiestnené pred vstupom pred tunelmi, sa dá chápať aj tak, že je to informácia pre tých, ktorí z rôznych príčin cez deň nesvietia. Mimochodom, zažili sme aj takých, ktorí nesvietili ani v noci.

Rudolf nám z Írska poslal fotografiu dopravnej značky obmedzujúcej maximálnu povolenú rýchlosť.

"Takéto miniznačky som videl v Írsku (cca asi 20 cm priemer). Keď je hmla, alebo silný dážď, tak si ju človek ani nevšimne. Podobné som videl aj s obmedzením rýchlosti na 100 km/h v troch veľkostiach a sú všetky typy platné."

P8310314.JPG

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 083
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 862
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 048
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 092
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 586
  7. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 4 353
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 130
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  5. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 698
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 302
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 978
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 081
  5. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 063
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 975
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 946
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 898
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu