SME

Rýchlosť treba znížiť len za dažďa alebo stále?

Dopravné značky vedia občas zamotať hlavu. Napríklad taká dodatková tabuľka umiestnená pod dvomi dopravnými značkami. Ku ktorej z nich patrí?

Peter zo Starej Turej nás upozornil na zaujímavý problém.

"Na štvorprúdovej ceste medzi Žiarom nad Hronom a Banskou Bystricou sa niekoľkokrát opakuje kombinácia dopravných značiek:

  • hore je obmedzenie rýchlosti na 110 km/h (B 31a),

    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu
    Článok pokračuje pod video reklamou
    SkryťVypnúť reklamu
    Článok pokračuje pod video reklamou

  • pod ňou je značka Nebezpečie šmyku (A 8),

  • pod ňou dodatková tabuľka Za dažďa (E 9)

Moja otázka: dodatková tabuľka Za dažďa patrí iba k dopravnej značke Nebezpečie šmyku a obmedzenie rýchlosti v danom úseku je trvalé, alebo dodatková tabuľka Za dažďa sa vzťahuje aj na obmedzenie rýchlosti a za sucha sa môže jazdiť 130 km/h?"

SkryťVypnúť reklamu

Dopravné značky, tak ako ich popísal Peter, vyzerajú približne tak, ako na obrázku vpravo.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(10) Zvislé dopravné značky možno upevniť na jednom stĺpiku alebo na inej nosnej konštrukcii v maximálnom počte najviac dve dopravné značky s príslušnými dodatkovými tabuľkami.

§ 5

(7) Dodatkové tabuľky skupiny E spresňujú, dopĺňajú alebo obmedzujú význam zvislej dopravnej značky, pod ktorou sú na jednom stĺpiku alebo na inej nosnej konštrukcii umiestnené; ...

Na jeden stĺpik teda možno umiestniť dve dopravné dopravné značky s prípadnými dodatkovými tabuľkami. Tie dopĺňajú platnosť značky, pod ktorou sú umiestnené.

Vo vyhláške sa v súvislosti s umiestňovaním dodatkových tabuliek píše o dopravných značkách v jednotnom čísle. To znamená, že ak sú na stĺpiku značky umiestnené tak, ako na obrázku, dodatková tabuľka Nepriaznivé poveternostné podmienky (E 9) dopĺňa význam dopravnej značky Nebezpečenstvo šmyku (A 8), ktorá patrí do skupiny výstražných dopravných značiek.

SkryťVypnúť reklamu

Na ďalšiu dopravnú značku, Najvyššia dovolená rýchlosť (B 31a), už tabuľka vplyv nemá, keďže môže dopĺňať alebo obmedzovať význam dopravnej značky a nie dopravných značiek.

Okrem toho, dodatková tabuľka, o ktorej je reč, má takúto definíciu:

Dodatková tabuľka Nepriaznivé poveternostné podmienky (č. E 9) obmedzuje platnosť značky, pod ktorou je umiestnená. Používa sa najmä v spojení s výstražnými značkami, ktoré upozorňujú na nebezpečenstvo v určitom úseku vozovky napríklad na podmienky mokrej vozovky alebo iné nepriaznivé poveternostné podmienky.

Obmedzenie rýchlosti na ceste, o ktorej písal Peter, platí aj za sucha. Dodatková tabuľka totiž dopĺňa význam výstražnej dopravnej značky a na značku o obmedzení rýchlosti vplyv nemá.

A ešte jeden podporný argument: predstavte si situáciu, že by dodatková tabuľka platila pre obe dopravné značky nad ňou. Ako by ste potom zabezpečili to, keby ste chceli, aby dodatková tabuľka neplatila pre vrchnú dopravnú značku? Podľa zákona sa dodatkové tabuľky používajú na doplnenie alebo obmedzenie platnosti dopravnej značky. Nedajú sa použiť na to, aby povedali, že platnosť dopravnej značky je neobmedzená.

SkryťVypnúť reklamu

Na záver tu máme ešte dve drobnosti. Prvou je otázka Pavla:

"Kvôli čomu je pred cestnými tunelmi na Slovensku umiestnená príkazová značka C 16 Rozsvieť svetla, keď je svietenie povinné po celý deň?"

Pravdepodobne je to preto, že tam dopravné značky C 16 boli umiestnené skôr, než začal platiť nový zákon o cestnej premávke, podľa ktorého treba svietiť za jazdy autom aj cez deň. No a to, že naďalej sú umiestnené pred vstupom pred tunelmi, sa dá chápať aj tak, že je to informácia pre tých, ktorí z rôznych príčin cez deň nesvietia. Mimochodom, zažili sme aj takých, ktorí nesvietili ani v noci.

Rudolf nám z Írska poslal fotografiu dopravnej značky obmedzujúcej maximálnu povolenú rýchlosť.

"Takéto miniznačky som videl v Írsku (cca asi 20 cm priemer). Keď je hmla, alebo silný dážď, tak si ju človek ani nevšimne. Podobné som videl aj s obmedzením rýchlosti na 100 km/h v troch veľkostiach a sú všetky typy platné."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 15 029
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 410
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 634
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 534
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 918
  6. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 887
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 507
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 414
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 465
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 354
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 435
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 674
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 787
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 673
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 601
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 557
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu