Kúpa vozidla z druhej ruky prináša riziko. Či už v autobazáre, alebo priamo od majiteľa. Stále sa objavujú podvody: nielen so stáčaním kilometrov, ale aj s uvedením vozidla do prevádzky, ktoré pochádza z krádeže. Aby sa podvody odhalili, zaviedol sa nový systém kontrol.
Pozrite si zoznam kradnutých áut na Slovensku od roku 2008, štatistiky a grafy
Najlepšie skúsenosti s kontrolami originality (KO) z okolitých štátov majú v Maďarsku. Vďaka ich zavedeniu výrazne klesol počet krádeží áut. Aj u nás bola situácia podobná tesne pred zavedením kontrol a po ich zavedení. Kontrolám originality podliehajú vozidlá:
- jednotlivo dovezené zo zahraničia
- vozidlá po prestavbe
- pri odhlásení vozidla do cudziny
- pri výmene podvozka alebo karosérie, na ktorej sa nachádza identifikačné číslo vozidla VIN alebo identifikátor, ktorý bol úradne pridelený
- pri zmene farby alebo farebného vyhotovenia vozidla
Zatiaľ sa KO nepožaduje pri zmene držiteľa, alebo vlastníka vozidla, ktoré bolo ako nové prihlásené na Slovensku, alebo pri predaji dovezeného vozidla, ktoré už bolo u nás registrované. To sa však má zmeniť.
Existuje návrh legislatívnych zmien, aby bola kontrola originality nutná pri každej zmene držiteľa auta. Návrh je zatiaľ v štádiu prípravy, no v druhej polovici budúceho roku by podľa plánov mal začať platiť.
Čo zisťuje kontrola originality
Nový majiteľ staršieho vozidla často ani len netuší, čo kúpil, lebo navonok je auto úplne v poriadku a falošné doklady sa od originálov bežne nedajú rozoznať. Ich údaje korešpondujú so zmenenými identifikačnými kódmi na motore aj karosérii. Zmenu takzvaných identifikátorov spoľahlivo vylúči len podrobná znalecká expertíza, teda kontrola originality.
Cieľom kontroly originality je overenie spôsobilosti vozidla pre premávku na pozemných komunikáciách. Podľa zákona (č. 725/2004 Z.z.), prevádzkovateľ vozidla nesmie v premávke na pozemných komunikáciách prevádzkovať vozidlo,
- na ktorom boli vykonané neoprávnené zmeny do identifikátorov vozidla,
- neoprávnené zásahy do konštrukcie vozidla (napr. rozrezané a poskladané z viacerých vozidiel) a
- neoprávnené zásahy do dokladov vozidla.
Zároveň sa overuje výskyt údajov o vozidle a dokladoch v pátracích evidenciách a odhaľujú ďalšie neoprávnené alebo podvodné praktiky spojené s vozidlami. Podľa § 220 Trestného zákona je pozmeňovanie identifikátorov vozidla trestným činom.
Oplatí sa vôbec kontrola?
Je lepšie nechať zistiť si čo najviac o vozidle, aby ste nekúpili mačku vo vreci. Veď len počas doterajších KO, ktoré sa vykonávali od začiatku roka do polovice septembra, sa zistilo, že 388 kontrolovaných vozidiel podľa údajov vozidla a 341 áut podľa údajov o dokladoch je takých, po ktorých sa pátra.
Okrem toho sa zistilo 171 podozrení z neoprávnenej zmeny identifikátorov vozidla, 33 podozrení z neoprávnenej zmeny a falšovania dokladov od vozidla.
A keď už sme pri štatistike, tak ešte jedna: 1128 vozidiel bolo vrámci KO vyhodnotených ako dočasne spôsobilé a 221 vozidiel vyhodnotených ako nespôsobilé pre premávku na pozemných komunikáciách.
Výsledok kontroly originality je obsiahnutý v Odbornom posudku o kontrole originality a vyjadruje stav spôsobilosti vozidla pre premávku na pozemných komunikáciách. Výsledok je verejný a prístupný na internete.
Kontrolný mechanizmus už stihol preukázať, že dokáže eliminovať legalizáciu odcudzených a zmanipulovaných vozidiel. Okrem toho, po vykonaní KO sa skracuje sa proces vybavovania na dopravných inšpektorátoch. Vozidlá s platným Odborným posudkom o kontrole originality nemusia absolvovať povinnú obhliadku a údaje o kontrolách sa zaznamenávajú priamo do evidencie vozidiel.
Únia plánuje zjednotiť pravidlá kontrol originality vo všetkých členských štátoch
Od dnes do piatka je Slovenská republika hosťujúcou krajinou druhého ročníka medzinárodnej konferencie VeROEx (Vehicle Registration and Originality Examination) v Hornom Smokovci.
Konferencia sa zameriava na kontrolu originality vozidiel, registračných dokladov a registrácie vozidiel, prevenciu a odhaľovanie automobilovej kriminality, kriminalistickú expertízu a poisťovacie podvody.
Vyše sto účastníkov z dvadsiatich krajín sa bude zaoberať základným princípom, ktorým je možné eliminovať alebo podstatne znížiť automobilovú kriminalitu v EU. To znamená, zásadným spôsobom zamedziť možnostiam znova uviesť do prevádzky vozidlá pochádzajúce z trestnej činnosti.
Preto je jedným z cieľov konferencie vypracovanie návrhu Smernice ES, ktorá stanoví harmonizovanie pravidiel a metodík týkajúcich sa výkonu kontroly originality vozidiel a dokladov v EÚ, čím sa zásadným spôsobom obmedzí možnosť legalizácie vozidiel.
Autor: Ján Ondák