SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Zisťovať, či je auto kradnuté, sa bude pri každej zmene majiteľa

Kúpa vozidla z druhej ruky prináša riziko. Stále sa objavujú podvody, nielen so stáčaním kilometrov, ale aj s uvedením vozidla do prevádzky, ktoré pochádza z krádeže. Aby sa podvody odhalili, zaviedol sa nový systém kontrol.

Kúpa vozidla z druhej ruky prináša riziko. Či už v autobazáre, alebo priamo od majiteľa. Stále sa objavujú podvody: nielen so stáčaním kilometrov, ale aj s uvedením vozidla do prevádzky, ktoré pochádza z krádeže. Aby sa podvody odhalili, zaviedol sa nový systém kontrol.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pozrite si zoznam kradnutých áut na Slovensku od roku 2008, štatistiky a grafy

Najlepšie skúsenosti s kontrolami originality (KO) z okolitých štátov majú v Maďarsku. Vďaka ich zavedeniu výrazne klesol počet krádeží áut. Aj u nás bola situácia podobná tesne pred zavedením kontrol a po ich zavedení. Kontrolám originality podliehajú vozidlá:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  • jednotlivo dovezené zo zahraničia
  • vozidlá po prestavbe
  • pri odhlásení vozidla do cudziny
  • pri výmene podvozka alebo karosérie, na ktorej sa nachádza identifikačné číslo vozidla VIN alebo identifikátor, ktorý bol úradne pridelený
  • pri zmene farby alebo farebného vyhotovenia vozidla

Zatiaľ sa KO nepožaduje pri zmene držiteľa, alebo vlastníka vozidla, ktoré bolo ako nové prihlásené na Slovensku, alebo pri predaji dovezeného vozidla, ktoré už bolo u nás registrované. To sa však má zmeniť.

Existuje návrh legislatívnych zmien, aby bola kontrola originality nutná pri každej zmene držiteľa auta. Návrh je zatiaľ v štádiu prípravy, no v druhej polovici budúceho roku by podľa plánov mal začať platiť.

Čo zisťuje kontrola originality

Nový majiteľ staršieho vozidla často ani len netuší, čo kúpil, lebo navonok je auto úplne v poriadku a falošné doklady sa od originálov bežne nedajú rozoznať. Ich údaje korešpondujú so zmenenými identifikačnými kódmi na motore aj karosérii. Zmenu takzvaných identifikátorov spoľahlivo vylúči len podrobná znalecká expertíza, teda kontrola originality.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľom kontroly originality je overenie spôsobilosti vozidla pre premávku na pozemných komunikáciách. Podľa zákona (č. 725/2004 Z.z.), prevádzkovateľ vozidla nesmie v premávke na pozemných komunikáciách prevádzkovať vozidlo,

  • na ktorom boli vykonané neoprávnené zmeny do identifikátorov vozidla,
  • neoprávnené zásahy do konštrukcie vozidla (napr. rozrezané a poskladané z viacerých vozidiel) a
  • neoprávnené zásahy do dokladov vozidla.

Zároveň sa overuje výskyt údajov o vozidle a dokladoch v pátracích evidenciách a odhaľujú ďalšie neoprávnené alebo podvodné praktiky spojené s vozidlami. Podľa § 220 Trestného zákona je pozmeňovanie identifikátorov vozidla trestným činom.

Oplatí sa vôbec kontrola?

Je lepšie nechať zistiť si čo najviac o vozidle, aby ste nekúpili mačku vo vreci. Veď len počas doterajších KO, ktoré sa vykonávali od začiatku roka do polovice septembra, sa zistilo, že 388 kontrolovaných vozidiel podľa údajov vozidla a 341 áut podľa údajov o dokladoch je takých, po ktorých sa pátra.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho sa zistilo 171 podozrení z neoprávnenej zmeny identifikátorov vozidla, 33 podozrení z neoprávnenej zmeny a falšovania dokladov od vozidla.

A keď už sme pri štatistike, tak ešte jedna: 1128 vozidiel bolo vrámci KO vyhodnotených ako dočasne spôsobilé a 221 vozidiel vyhodnotených ako nespôsobilé pre premávku na pozemných komunikáciách.

Výsledok kontroly originality je obsiahnutý v Odbornom posudku o kontrole originality a vyjadruje stav spôsobilosti vozidla pre premávku na pozemných komunikáciách. Výsledok je verejný a prístupný na internete.

Kontrolný mechanizmus už stihol preukázať, že dokáže eliminovať legalizáciu odcudzených a zmanipulovaných vozidiel. Okrem toho, po vykonaní KO sa skracuje sa proces vybavovania na dopravných inšpektorátoch. Vozidlá s platným Odborným posudkom o kontrole originality nemusia absolvovať povinnú obhliadku a údaje o kontrolách sa zaznamenávajú priamo do evidencie vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Únia plánuje zjednotiť pravidlá kontrol originality vo všetkých členských štátoch

Od dnes do piatka je Slovenská republika hosťujúcou krajinou druhého ročníka medzinárodnej konferencie VeROEx (Vehicle Registration and Originality Examination) v Hornom Smokovci.

Konferencia sa zameriava na kontrolu originality vozidiel, registračných dokladov a registrácie vozidiel, prevenciu a odhaľovanie automobilovej kriminality, kriminalistickú expertízu a poisťovacie podvody.

Vyše sto účastníkov z dvadsiatich krajín sa bude zaoberať základným princípom, ktorým je možné eliminovať alebo podstatne znížiť automobilovú kriminalitu v EU. To znamená, zásadným spôsobom zamedziť možnostiam znova uviesť do prevádzky vozidlá pochádzajúce z trestnej činnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Preto je jedným z cieľov konferencie vypracovanie návrhu Smernice ES, ktorá stanoví harmonizovanie pravidiel a metodík týkajúcich sa výkonu kontroly originality vozidiel a dokladov v EÚ, čím sa zásadným spôsobom obmedzí možnosť legalizácie vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  3. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 116
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 718
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 242
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 3 340
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 020
  6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 592
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 520
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 022
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
  2. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  3. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  4. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  5. Irena Šimuneková: Bralce
  6. Miroslav Pollák: Komplexný prístup pri zamestnávaní
  7. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
  8. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 002
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 492
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 388
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 818
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 567
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 341
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 301
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 078
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu