FRANKFURT/BRATISLAVA. Presne štyri roky ponechal Fiat vo výrobe „malé Maserati“, model Grande Punto v takmer nezmenenej podobe. Jeho modernizáciu však poňal v skutku veľkolepo. Vymenil dokonca aj názov, z „veľkého“ Grande Punta sa stalo Punto Evo, čo symbolizuje výrazný facelift. Štylistické retuše na karosérii majú značný efekt, hoci plastická operácia nebola príliš komplikovaná.
Zmeny kvôli bezpečnosti
Dizajnéri z Centro Stile Fiat vymenili oba nárazníky za nové. Novým charakteristickým prvkom Punta sú dve výrazné oterové lišty z čierneho alebo strieborného plastu. Okrem zachytávania drobných škrabancov napríklad z neopatrného parkovania majú ešte jednu funkciu - zvýšiť ochranu chodcov. Grande Puntu v tejto disciplíne udelili technici z EuroNCAP tri hviezdičky, Evo si trúfa na plný počet. Predný nárazník bol zároveň tvarovaný tak, aby zvládol aj prísne nárazové testy v USA. Fiat totiž svoje „Evo“ mieni predávať aj za oceánom.
Z ďalších dizajnových zmien menujme predné smerovky v nárazníku, zmenenú grafiku predných i koncových svetlometov. Poznávacím znakom Punta Evo je nová - „retro“ - maska chladiča tvorená chrómovanou lištou a znakom automobilky. Na prvý pohľad je jasné, že štylistov nenechal chladnými úspech Fiatu 500 a niektoré jeho prvky implantovali aj na Punto.
Emotívnejší interiér
Veľa zmien nájdeme aj vo vnútri. Tu sa zmenila takmer kompletne palubná doska. Pôvodné, trochu strohé tvary, nahradili emotívnejšie krivky. Prístrojový panel s rýchlomerom a otáčkomerom v samostatných tubusoch pripomína väčšie Bravo. Ostatné prvky a ovládače však majú vlastnú tvár.
V spolupráci so spoločnosťou Tom Tom napríklad vznikol adaptér na palubnej doske, určený pre inštalovanie prenosnej navigácie. Použité plasty zostávajú tvrdé rovnako, ako v modeli Grande Punto, ale ich štruktúra je príjemnejšia na pohľad aj dotyk. Kvalitu dielenského spracovania preverí až test na slovenských cestách.
Nové motory
Po technickej stránke sa môžeme tešiť na nové zážihové i vznetové poháňacie jednotky. Motory radu MultiAir sú vybavené nezávisle, elektrohydraulicky ovládanými sacími ventilmi. Systém vzdialene pripomínajúci variabilné časovanie ventilov má zlepšiť plnenie valcov, priniesť vyšší výkon i krútiaci moment v nižších otáčkach a - samozrejme - znížiť spotrebu a emisie. Taliani sa netaja tým, že systém MultiAir bude podobným revolučným krokom ako kedysi zavedenie priameho vstrekovania nafty v dieselových motoroch. V Punte Evo budú debutovať aj modernizované vznetové agregáty s označením MultiJet2.
Okrem nich pribudnú niektoré nové bezpečnostné prvky, štandardne dodávaný kolenný airbag (spolu ich tak Punto Evo ponúkne až sedem) alebo asistent pre rozbiehanie sa do kopca (hill holder).