Poznáte "zipsovanie"? To je spôsob radenia vozidiel, ktorý umožňuje prekonať prekážku v jednom z dvoch jazdných pruhov orientovaných tým istým smerom. Zákon o cestnej premávke to popisuje takto:
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(10) Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.
Ako sa však zachovať v prípade, keď sa dva pruhy zbiehajú do jedného v čase najväčšej dopravnej špičky? V Bratislave v Petržalke, na vjazde na Prístavný most z Einsteinovej je to skomplikované tým, že najprv sa dvojprúdová ceste zužuje do jedného pruhu, do ktorého sa o niekoľko metrov ďalej vlieva zúžená cesta dvojprúdovej Dolnozemskej ceste.
Zväčšiť mapu
Karol z Bratislavy nám v tejto súvislosti napísal:
"Pravidelne sa mi na tomto mieste stáva, že hoci vodiči vedia, že sa cesta zužuje, tak jazdia v ľavom jazdnom pruhu. Predbehnú všetkých slušných a tolerantných, ktorí poctivo čakajú v pravom jazdnom pruhu. A potom sa všemožne, často ohrozujúc všetkých naokolo, snažia natlačiť do pravého jazdného pruhu. Osobne som tam zažil viacero kolíznych situácií a chcel by som sa preto opýtať, ako sa na túto situáciu pozerá zákon. Som povinný umožniť takémuto vodičovi zaradiť sa z ľavého jazdného pruhu do pravého?"
Situácia, ktorú popisuje Karol, tam často vyzerá takto:
Keď sú v meste dva jazdné pruhy v jednom smere jazdy, vodič smie použiť na jazdu ktorýkoľvek z nich. To znamená, že autá pred vjazdom na Prístavný most nemusia použiť len pravý jazdný pruh.
§ 10
(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; to neplatí pre vodiča uvedeného v odseku 2, na ktorého sa vzťahujú pri jazde v obci odseky 1 a 2.
Ak by medzi všetkými vodičmi panovala dokonalá tolerancia, slušnosť a ohľaduplnosť, tak by sa v takýchto miestach využívalo automaticky "zipsovanie". Lenže zvyčajne sa niektorí ponáhľajú viac ako je vhodné, prechádzajú cez "vyšrafované" miesta na ceste, aj keď nesmú, nasilu sa vtláčajú do priebežného jazdného pruhu a podobne.
Často ani vodiči v priebežnom jazdnom pruhu nemajú dosť tolerantnosti v sebe a tlačia sa na auto pred nimi, len aby sa pred nich nikto nedostal.
Preto sa v takýchto prípadoch používa dopravná značka C 30, no nenájdete ju všade. Ani na vjazde na Prístavný most. Preto sa tam treba správať podľa príslušných ustanovení zákona o cestnej premávke.
§ 10
(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.
V zákone sa píše, že ak by nebolo jasné, ktorý jazdný pruh sa do ktorého "vlieva", prednosť majú autá idúce v pravom jazdnom pruhu. Tí vľavo musia byť o to trpezlivejší a dúfať, že ich v špičke niekto pustí pred seba.
V prípade, ktorý popisuje Karol, je však zrejmé, ktorý jazdný pruh je priebežný. To znamená, že tí, ktorí prechádzajú do priebežného jazdného pruhu, musia dať prednosť autám v priebežnom jazdnom pruhu.
Inak povedané, tí, ktorí sa ponáhľajú po Einsteinovej v ľavom jazdnom pruhu s myšlienkou obehnúť stojace autá v pravom jazdnom pruhu, musia počítať s tým, že oni sú tí, ktorí musia dávať prednosť a spoliehať sa na to, že sa nad nimi niekto v pravom pruhu zľutuje.
Značka Striedavé radenie (č. C 30), ktorej symbol môže byť obrátený, vyznačuje miesto, kde platí striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu. Značka sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky. Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom pruhu.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.