SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Zipsovanie na cestách nie je vždy povinné

"Zipsovanie" je spôsob radenia vozidiel, ktorý umožňuje prekonať prekážku v jednom z dvoch jazdných pruhov orientovaných tým istým smerom. Nemusí sa však použiť v mieste, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného.

Sú vodiči v pravom jazdnom pruhu povinní pustiť tých v ľavom? "Zipsovanie" by pomohlo, no v tomto prípade nie je povinné.Sú vodiči v pravom jazdnom pruhu povinní pustiť tých v ľavom? "Zipsovanie" by pomohlo, no v tomto prípade nie je povinné.

Poznáte "zipsovanie"? To je spôsob radenia vozidiel, ktorý umožňuje prekonať prekážku v jednom z dvoch jazdných pruhov orientovaných tým istým smerom. Zákon o cestnej premávke to popisuje takto:

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(10) Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.

Ako sa však zachovať v prípade, keď sa dva pruhy zbiehajú do jedného v čase najväčšej dopravnej špičky? V Bratislave v Petržalke, na vjazde na Prístavný most z Einsteinovej je to skomplikované tým, že najprv sa dvojprúdová ceste zužuje do jedného pruhu, do ktorého sa o niekoľko metrov ďalej vlieva zúžená cesta dvojprúdovej Dolnozemskej ceste.


Zväčšiť mapu

Karol z Bratislavy nám v tejto súvislosti napísal:

"Pravidelne sa mi na tomto mieste stáva, že hoci vodiči vedia, že sa cesta zužuje, tak jazdia v ľavom jazdnom pruhu. Predbehnú všetkých slušných a tolerantných, ktorí poctivo čakajú v pravom jazdnom pruhu. A potom sa všemožne, často ohrozujúc všetkých naokolo, snažia natlačiť do pravého jazdného pruhu. Osobne som tam zažil viacero kolíznych situácií a chcel by som sa preto opýtať, ako sa na túto situáciu pozerá zákon. Som povinný umožniť takémuto vodičovi zaradiť sa z ľavého jazdného pruhu do pravého?"

Situácia, ktorú popisuje Karol, tam často vyzerá takto:

Keď sú v meste dva jazdné pruhy v jednom smere jazdy, vodič smie použiť na jazdu ktorýkoľvek z nich. To znamená, že autá pred vjazdom na Prístavný most nemusia použiť len pravý jazdný pruh.

§ 10

(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; to neplatí pre vodiča uvedeného v odseku 2, na ktorého sa vzťahujú pri jazde v obci odseky 1 a 2.

obr.jpgAk by medzi všetkými vodičmi panovala dokonalá tolerancia, slušnosť a ohľaduplnosť, tak by sa v takýchto miestach využívalo automaticky "zipsovanie". Lenže zvyčajne sa niektorí ponáhľajú viac ako je vhodné, prechádzajú cez "vyšrafované" miesta na ceste, aj keď nesmú, nasilu sa vtláčajú do priebežného jazdného pruhu a podobne.

Často ani vodiči v priebežnom jazdnom pruhu nemajú dosť tolerantnosti v sebe a tlačia sa na auto pred nimi, len aby sa pred nich nikto nedostal.

Preto sa v takýchto prípadoch používa dopravná značka C 30, no nenájdete ju všade. Ani na vjazde na Prístavný most. Preto sa tam treba správať podľa príslušných ustanovení zákona o cestnej premávke.

§ 10

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

V zákone sa píše, že ak by nebolo jasné, ktorý jazdný pruh sa do ktorého "vlieva", prednosť majú autá idúce v pravom jazdnom pruhu. Tí vľavo musia byť o to trpezlivejší a dúfať, že ich v špičke niekto pustí pred seba.

V prípade, ktorý popisuje Karol, je však zrejmé, ktorý jazdný pruh je priebežný. To znamená, že tí, ktorí prechádzajú do priebežného jazdného pruhu, musia dať prednosť autám v priebežnom jazdnom pruhu.

Inak povedané, tí, ktorí sa ponáhľajú po Einsteinovej v ľavom jazdnom pruhu s myšlienkou obehnúť stojace autá v pravom jazdnom pruhu, musia počítať s tým, že oni sú tí, ktorí musia dávať prednosť a spoliehať sa na to, že sa nad nimi niekto v pravom pruhu zľutuje.

Značka Striedavé radenie (č. C 30), ktorej symbol môže byť obrátený, vyznačuje miesto, kde platí striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu. Značka sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky. Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom pruhu.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 844
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 488
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 5 272
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 528
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 492
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 395
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 247
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 052
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 046
  10. Slovenský orloj – svetová atrakcia 2 881
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep
Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


20. sep

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Strom a Klíma ťa potrebuje... 2021
  2. Katarína Tóthová: Objatie a jeho sila
  3. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju!
  4. Marián Kozák: Anton Benča - životný príbeh
  5. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes.
  6. Iveta Bakitová: Taliansko - poznávanie známych aj menej známych miest pokračuje
  7. Anton Kovalčík: Len aby si neublížil(a)!
  8. Štefan Vidlár: Autority
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 632
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 12 670
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 087
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 497
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 075
  6. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 4 345
  7. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 833
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 695
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu