SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Odbočujete vpravo? Občas treba použiť aj smerovku vľavo

Znamenie o zmene smeru jazdy treba dávať vždy, keď meníme smer jazdy. Dvojnásobne to platí pre prípad, ktorý popisuje Ladislav z Púchova. Neplatí to však pre križovatku, o ktorej nám napísal Palo z Prievidze.

01.jpgZnamenie o zmene smeru jazdy treba dávať vždy, keď meníme smer jazdy. To platí aj pre prípad, ktorý popisuje Ladislav:

"V Púchove bola v súvislosti s výstavbou obchodného domu upravená aj odbočka z hlavnej cesty medzi okresnými mestami. Autá vychádzajúce od obchodného domu, odbočujúce vpravo, dávajú znamenie o zmene smeru jazdy vpravo, čo je zrejme v súlade s príslušnou vyhláškou. Pri zaraďovaní na hlavnú cestu však niektorí vodiči zapínajú ľavú smerovku, niektorí nezapínajú. Moja otázka znie - ako sa má vodič zachovať v súvislosti s dávaním znamenia o zmene smeru jazdy?"

Odpoveď na otázku je jednoznačná. Autá, ktoré odbočujú vpravo, najskôr zapnú pravé smerovky. Keď sa dostanú na pripájací jazdný pruh, smerovky musia ukazovať vľavo.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.

§ 30

(1) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič je povinný dávať okrem prípadov uvedených v tomto zákone vždy aj pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Problém s dávaním smeroviek na križovatke popisuje aj Palo z Prievidze. Začnime so zoznámením sa s križovatkou:

"Na priloženom obrázku je zobrazená križovatka z Prievidze. Hlavná cesta je zobrazená modrými a žltými šípkami, farby zobrazujú opačné smery. Červená šípka označuje vedľajšiu cestu, kde chodia autobusy a ostatné vozidlá len s povolením - táto vedľajšia cesta je jednosmerná v smere červenej šípky."

krizovatkaPD.jpg

Neskôr Palo popis lokality mierne poopravil:

"Musím sa však poopraviť z minulého mailu, kde som písal, že cesta, kde chodia autobusy (červená), je vedľajšia. Nie je tomu tak, pretože nikde nie je dopravná značka – ani na "vedľajšej", ani na "hlavnej". Malo by teda platiť, že autobusy pri vychádzaní rovno (z červenej na modrú šípku) majú prednosť. To však neplatí, pretože autá jazdiace po modrej šípke majú dojem, že sú na hlavnej z predchádzajúcej križovatky, čo aj vodiči autobusov rešpektujú a vždy dávajú prednosť autám na modrej značke."

Po zhliadnutí fotiek skutočne vidno, že na oboch križovatkách nie je okrem jednej výnimka žiadna dopravná značka určujúca prednosť. V takom prípade by malo v mieste, kde sa stretáva červená a modrá šípka, platiť pravidlo prednosti vodiča prichádzajúceho sprava.

A k spomínanej výnimke - všimnite si, najmä na druhej fotke, že z pohľadu vodiča idúceho po žltej trase vidieť pod dopravnou značkou Hlavná cesta dodatková tabuľka s tvarom križovatky, ktorá hovorí o tom, že červená trasa je vedľajšou cestou. Keďže však v opačnom smere žiadna podobná dopravná značka nie je, prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava.

Vráťme sa však k e-mailu Pala, ktorý sa pýta:

"Nedávno som šiel po hlavnej ceste smerom po žltej šípke a do križovatky (zelená značka na mapke) chcel vojsť autobus, ktorý vychádzal z červenej cesty s vyhodenou ľavou smerovkou (v smere jeho jazdy). Keďže bola predo mnou kolóna a za mnou tiež rad vozidiel, pričom po modrej šípke v opačnom smere práve nešli vozidlá, chcel som autobus pustiť (z tolerancie), aj keď som mal prednosť. Na moje prekvapenie však autobus pokračoval v smere modrej šípky. Ako je teda správne v podobnej situácii z pozície autobusu dávať smerovku, ktorý by chcel pokračovať v smere modrej šípky? Vľavo, ako to urobil šofér autobusu, alebo v pravo?"

Situácia vyzerala pravdepodobne tak, ako je to na nasledujúcich fotkách. Autobus vyhodil smerovky vľavo ale pokračoval rovno.

7.JPG

9.jpg

Podľa nášho názoru by šofér autobusu tak, ako to popisuje Palo, nemal dávať žiadne znamenie o zmene smeru jazdy. Nemení totiž smer jazdy a nevchádza na hlavnú z vedľajšej.

Smerovka vľavo sa má na danom mieste dávať len vtedy keď vozidlo z červenej trasy odbočuje na žltú, tak ako to vidno na fotke. A ani smerovku vpravo by sme neodporúčali na danom mieste dávať, pretože to môže vyvolávať dojem, že auto respektíve autobus chce zastaviť na krajnici.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  6. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  7. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  8. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 864
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 846
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 818
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 972
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 749
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 720
  7. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 088
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Michal Maslej: Prosím, pýtajte sa kandidátov
  2. Jozef Ďanovský: Zápisky psychoterapeuta
  3. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pri zapojení príbuzných do podnikania je potrebný racionálny prístup (5. časť)
  4. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  6. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  7. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  8. Ľubomír Maretta: Samota
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 977
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 9 630
  3. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 9 251
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 555
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 648
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 694
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 558
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 399
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu