SME
Streda, 29. september, 2021 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky

Odbočujete vpravo? Občas treba použiť aj smerovku vľavo

Znamenie o zmene smeru jazdy treba dávať vždy, keď meníme smer jazdy. Dvojnásobne to platí pre prípad, ktorý popisuje Ladislav z Púchova. Neplatí to však pre križovatku, o ktorej nám napísal Palo z Prievidze.

01.jpgZnamenie o zmene smeru jazdy treba dávať vždy, keď meníme smer jazdy. To platí aj pre prípad, ktorý popisuje Ladislav:

"V Púchove bola v súvislosti s výstavbou obchodného domu upravená aj odbočka z hlavnej cesty medzi okresnými mestami. Autá vychádzajúce od obchodného domu, odbočujúce vpravo, dávajú znamenie o zmene smeru jazdy vpravo, čo je zrejme v súlade s príslušnou vyhláškou. Pri zaraďovaní na hlavnú cestu však niektorí vodiči zapínajú ľavú smerovku, niektorí nezapínajú. Moja otázka znie - ako sa má vodič zachovať v súvislosti s dávaním znamenia o zmene smeru jazdy?"

Odpoveď na otázku je jednoznačná. Autá, ktoré odbočujú vpravo, najskôr zapnú pravé smerovky. Keď sa dostanú na pripájací jazdný pruh, smerovky musia ukazovať vľavo.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.

§ 30

(1) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič je povinný dávať okrem prípadov uvedených v tomto zákone vždy aj pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Problém s dávaním smeroviek na križovatke popisuje aj Palo z Prievidze. Začnime so zoznámením sa s križovatkou:

"Na priloženom obrázku je zobrazená križovatka z Prievidze. Hlavná cesta je zobrazená modrými a žltými šípkami, farby zobrazujú opačné smery. Červená šípka označuje vedľajšiu cestu, kde chodia autobusy a ostatné vozidlá len s povolením - táto vedľajšia cesta je jednosmerná v smere červenej šípky."

krizovatkaPD.jpg

Neskôr Palo popis lokality mierne poopravil:

"Musím sa však poopraviť z minulého mailu, kde som písal, že cesta, kde chodia autobusy (červená), je vedľajšia. Nie je tomu tak, pretože nikde nie je dopravná značka – ani na "vedľajšej", ani na "hlavnej". Malo by teda platiť, že autobusy pri vychádzaní rovno (z červenej na modrú šípku) majú prednosť. To však neplatí, pretože autá jazdiace po modrej šípke majú dojem, že sú na hlavnej z predchádzajúcej križovatky, čo aj vodiči autobusov rešpektujú a vždy dávajú prednosť autám na modrej značke."

Po zhliadnutí fotiek skutočne vidno, že na oboch križovatkách nie je okrem jednej výnimka žiadna dopravná značka určujúca prednosť. V takom prípade by malo v mieste, kde sa stretáva červená a modrá šípka, platiť pravidlo prednosti vodiča prichádzajúceho sprava.

A k spomínanej výnimke - všimnite si, najmä na druhej fotke, že z pohľadu vodiča idúceho po žltej trase vidieť pod dopravnou značkou Hlavná cesta dodatková tabuľka s tvarom križovatky, ktorá hovorí o tom, že červená trasa je vedľajšou cestou. Keďže však v opačnom smere žiadna podobná dopravná značka nie je, prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava.

Vráťme sa však k e-mailu Pala, ktorý sa pýta:

"Nedávno som šiel po hlavnej ceste smerom po žltej šípke a do križovatky (zelená značka na mapke) chcel vojsť autobus, ktorý vychádzal z červenej cesty s vyhodenou ľavou smerovkou (v smere jeho jazdy). Keďže bola predo mnou kolóna a za mnou tiež rad vozidiel, pričom po modrej šípke v opačnom smere práve nešli vozidlá, chcel som autobus pustiť (z tolerancie), aj keď som mal prednosť. Na moje prekvapenie však autobus pokračoval v smere modrej šípky. Ako je teda správne v podobnej situácii z pozície autobusu dávať smerovku, ktorý by chcel pokračovať v smere modrej šípky? Vľavo, ako to urobil šofér autobusu, alebo v pravo?"

Situácia vyzerala pravdepodobne tak, ako je to na nasledujúcich fotkách. Autobus vyhodil smerovky vľavo ale pokračoval rovno.

7.JPG

9.jpg

Podľa nášho názoru by šofér autobusu tak, ako to popisuje Palo, nemal dávať žiadne znamenie o zmene smeru jazdy. Nemení totiž smer jazdy a nevchádza na hlavnú z vedľajšej.

Smerovka vľavo sa má na danom mieste dávať len vtedy keď vozidlo z červenej trasy odbočuje na žltú, tak ako to vidno na fotke. A ani smerovku vpravo by sme neodporúčali na danom mieste dávať, pretože to môže vyvolávať dojem, že auto respektíve autobus chce zastaviť na krajnici.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  4. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  5. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  2. Hľadáte nové príležitosti v kariére? Nájdete ich v obchode
  3. Odomknite si celé SME.sk s predplatným Prémium
  4. U. S. Steel nie je len dymiaci komín
  5. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 19 198
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 9 115
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 985
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 221
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 696
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 984
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 698
  8. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 640
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 438
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 254
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová vystúpila so správou o stave republiky.

Spravodlivosť a právny štát boli súčasťou jej druhej správy o stave republiky.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám o Slovensku povedala správa o stave republiky.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


15 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Óda na radosť. Autor Zuzana Čaputová
  2. Martin Greguš: Stav ovzdušia na Slovensku. Aké sú hlavné zdroje znečistenia podľa krajov? Aké sú výsledky meraní?
  3. Dušan Koniar: Akoby člen Smeru Ficovi nijako nevadil
  4. Marian Baran: Električka číslo štyri
  5. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  6. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  7. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  8. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 15 106
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 7 890
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 845
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 293
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 671
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 091
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 593
  8. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 4 053
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu