SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Kto má prednosť? Dodržiavajúci rýchlosť alebo rýchlejší?

Matúš nás upozornil na problém v doprave v obciach, ktorý sa týka najmä premávky na cestách s viac ako dvomi prúdmi v jednom smere. Je nutné uvoľniť ľavý jazdný pruh rýchlejšiemu autu? Aj tomu, ktoré prekračuje maximálnu povolenú rýchlosť?

Matúš nás upozornil na problém v doprave v obciach, ktorý sa týka najmä premávky na cestách s viac ako dvomi prúdmi v jednom smere.

"Každý vie, že jazdiť v ľavom pruhu sa nemá, pokiaľ to samozrejme nie je v obci. Tam je jazda možná v ktoromkoľvek jazdnom pruhu. Zákon ale hovorí jasne, že vodiči nesmú obmedzovať rýchlejšie idúce vozidlá.

Tu nastáva rozpor, pretože ak vodič idúci v ľavom jazdnom pruhu ide presne maximálnou povolenou rýchlosťou, logicky, nikoho obmedzovať nemôže (nikoho, kto neporušuje predpisy).

Takže, ak ide niekto v obci maximálnou povolenou rýchlosťou v ľavom jazdnom pruhu, stále platí, že obmedzuje rýchlejšie idúce vozidlo? Nie je obmedzovaný práve vodič, ktorý by takto mal uvoľniť jazdný pruh pre vozidlo idúce rýchlejšie ako je povolená rýchlosť? Taký vodič sa možno kvôli tomu nestihne zaradiť pred križovatkou, odbočkou alebo zjazdom vľavo. Kto je teda v práve? Vodič idúci maximálnou rýchlosťou, alebo vodič idúci rýchlejšie? Kto je obmedzovaný? Vodič idúci rýchlejšie ako maximálnou rýchlosťou, alebo vodič idúci presne maximálnou povolenou rýchlosťou, ktorý takto nemôže využiť ktorýkoľvek jazdný pruh, aj keď na to má nárok?"

V celom probléme ide v podstate o použitie nasledovných ustanovení zo zákona o cestnej premávke.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; to neplatí pre vodiča uvedeného v odseku 2, na ktorého sa vzťahujú pri jazde v obci odseky 1 a 2.

(5) Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

Matúš správne poznamenal, že vodič auta si v obci môžu vybrať na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh v jednom smere. Zároveň však platí, že ľavý jazdný pruh patrí rýchlejším, ak ich brzdí premávka v oboch smeroch. To znamená, že pomalší vodič v ľavom jazdnom pruhu ho musí čo najskôr uvoľniť.

Platí to aj vtedy, keď vodiči áut idú v oboch jazdných pruhoch v jednom smere maximálnou povolenou rýchlosťou a rýchlejšie autá porušujú dopravné predpisy o maximálnej povolenej rýchlosti.

Tak, ako nikto nesmie nútiť iného porušiť dopravné predpisy, nikto tiež nesmie zabraňovať porušovaniu dopravných predpisov porušením dopravných predpisov.

Autá idúce v ľavom jazdnom pruhu sú síce povinné ho čo najskôr uvoľniť, ale neplatí to v prípade, ak ho používajú na

  • obchádzanie,
  • odbočovanie,
  • otáčanie alebo
  • predchádzanie.

Keď je problém uvoľniť ľavý jazdný pruh rýchlejšiemu autu

Rozoberme si príklad, v ktorom neplatia predchádzajúce body.

Auto v ľavom jazdnom pruhu ide rovnobežne s autom v pravom jazdnom pruhu. Obe autá idú maximálnou povolenou rýchlosťou. Zo zadu sa k nim priblíži rýchlejšie auto.

Vodič auta v ľavom jazdnom pruhu sa začne pripravovať na preradenie do pravého jazdného pruhu. Okamžite to však spraviť nemôže, pretože nesmie ohroziť auto idúce v pravom jazdnom pruhu. Vodič auta v ľavom jazdnom pruhu tiež vie, že nesmie ísť rýchlejšie ako maximálnou povolenou rýchlosťou, takže nemôže predísť auto idúce v pravom jazdnom pruhu.

Jedinou možnosťou vodiča, ako uvoľniť ľavý jazdný pruh, je spomaliť, aby sa mohol zaradiť do pravého jazdného pruhu. Nemusí to byť však jednoduché.

§ 10

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Ak by bola v pravom pruhu kolóna vozidiel, vodič z ľavého pruhu by bol závislý od toho, či ho niekto z pravého pruhu pustí pred seba, keďže im musí dávať prednosť.

Niekedy môže výraz "čo najskôr", ktorý sa spomína v zákone, trvať aj niekoľko minút. Vodičovi rýchlejšieho auta vtedy nezostáva nič iné, len byť trpezlivý. Lenže ...

Ešte jeden príklad toho, keď ľavý jazdný pruh netreba uvoľniť rýchlejšiemu autu

Predstavte si situáciu, keď auto jazdiace v ľavom jazdnom pruhu nemá možnosť prejsť do pravého, aby uvoľnilo jazdný pruh rýchlejšiemu auto.

Stačí, aby rýchlejšie auto spomalilo (keďže málokto má záujem spôsobiť dopravnú nehodu nabúraním do auta vpredu) na rýchlosť, ktorou ide auto v ľavom jazdnom pruhu a už sa podľa zákona na rýchlejšie auto nepozerá ako na rýchlejšie auto. To znamená, že § 10, ods. 5) sa potom použiť nedá.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. Dôležitosť duševnej pohody
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 20 058
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 686
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 346
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 289
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 006
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 022
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 193
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 955
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


4 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


23 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Medvedík...
  2. Štefan Vidlár: A dokonané bude
  3. Martin Borecky: Život je fajn
  4. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  5. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  6. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  7. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  8. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 180
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 689
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 199
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 020
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 873
  6. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 3 055
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 798
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 603
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu