SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Leto s Avensisom

Fotograf Tomáš Benedikovič pri svojej práci zachytáva autá objektívom zo všetkých uhlov pohľadu a v rôznych situáciách. V lete však zaostril na krásy Provensálska a vžil sa do role jedného z užívateľov Toyoty Avensis.

Avensis si nás získal vnútorným priestorom a množstvom odkladacích miest.Avensis si nás získal vnútorným priestorom a množstvom odkladacích miest. (Zdroj: autor)

PROVENSÁLSKO, BRATISLAVA. Nie je nad spoznávanie auta dlhodobým používaním. Uplynulé letné prázdniny robila redaktorom Autožurnálu spoločnosť nová Toyota Avensis, s ktorou každý prešiel minimálne 2000 km. V aute sa jazdilo, na dlhých trasách aj spalo a jeho praktickú stránku preverila tiež päťčlenná rodina s tromi deťmi na zadných sedadlách.

Hovorí sa, že iba každodenné používanie auta v rôznych životných situáciách najlepšie preverí praktickú stránku auta. Preto sme si, podobne ako vlani, požičali na leto jedno rodinné vozidlo a strávili s ním celé prázdniny. Naša voľba padla na novú Toyotu Avensis kombi s naftovým motorom 2.2 D-4D (150 k), ktorá nás svojimi vlastnosťami zaujala už pri prvých testoch. Fotograf Tomáš Benedikovič Avensis zobral na výlet tam, kde rozvoniavajú olivy, figy a levanduľa. Do Provensálska, ktoré vábi nejedného turistu.

Tento kúsok zeme sa stal inšpiráciou svetoznámych maliarov i literátov. Vari najväčšmi ho preslávil Vincent van Gogh, ktorý maľoval mestské uličky, či slnkom zaliate polia. Ak sa vám zdá, že preháňal, až na mieste pochopíte, že príroda tam má naozaj oveľa sýtejšie farby.


Vyrážame zo Slovenska

Každý, kto sa rozhodne pre výlet autom, očakáva od svojho „tátoša“ spoľahlivosť. Na Toyote Avensis sme prešli vyše tritisíc kilometrov, ktoré iba potvrdili, že je skutočne spoľahlivým a pohodlným spoločníkom na dlhé cesty.

Z Bratislavy sme raz-dva prefrčali cez Rakúsko a Taliansko. Na rakúsku diaľnicu sme potrebovali desaťdňovú diaľničnú nálepku za sedem eur. Taliani sú drahší. Mýto za prejazd diaľnicami vyšlo obojsmerne okolo sto eur. No a po francúzskych cestách sme platili úmerne vzdialenostiam podobné ceny ako v Taliansku.

Najprv oddych pri mori

Prvá zastávka po prekročení francúzskych hraníc nebola v pláne. Ale keď sme sa ocitli na Azúrovom pobreží pri mori, oddychu pri vode sme nedokázali odolať. Pri mori sme napokon „kotvili“ tri dni. Obzreli sme mestečko Port Grimaud, v ktorom vystavali „nové Benátky“. Architekt Francois Spuerry navrhol stovky domčekov, z ktorých ani jeden nie je rovnaký. Zaujímavosťou je, že všetky vyrástli na bažinách a v súčasnosti časť francúzskych Benátok je pre turistov úplne uzavretá, aby domáci neboli vyrušovaní a mali súkromie.

13_inter_big.jpg

Sedadlá sú pohodlnejšie a väčšie než v predošlej generácii.
Nezaškodilo by im ale výraznejšie bočné vedenie.

Vedľa Port Grimaud sa nachádza starobylé malebné mesto Grimaud, na ktorého kopci sa týči rovnomenný hrad. Keď sa od starobylého hradu zíde späť do centra, narazíte na spleť uličiek s domami, ktoré hýria farbami oleandrov. Kto vie, či aj tu sa neiinšpirovali najväčší svetoví umelci.

V zálive hneď oproti Port Grimaud treba navštíviť Saint Tropez a najznámejšiu žandársku stanicu. Dodnes stojí na tom istom mieste a aj po rokoch vyzerá stále rovnako. Na hlavnej uličke si môžete pozrieť najluxusnejšie lode boháčov, ktorí kotvia v prístave, aby predviedli, čo všetko majú „vo vilách“ na vode.

Po stopách Vincenta van Gogha

Jedny z najkrajších zákutí Provensálska zachytil na svojich plátnach Vincent van Gogh. Aby nám nič neušlo, vyrazili sme po stopách tohto maliara. Videli sme tak to, čo poznáme z obrazov, na ktorých dokázal dokonale zobraziť čaro tamojšej prírody. Hoci za celý svoj život predal jediný obraz, v súčasnosti sa dražia jeho obrazy s francúzskou tematikou za astronomické sumy.

V meste Arles, o ktorom domáci hovoria ako o skutočnom klenote Provensálska, sa liečil v tamojšej nemocnici. Budova dnes slúži na úplne iné účely, napríklad sa tu konajú výstavy fotografií.

Pri prechádzke si uvedomíte, že mesto dodnes dýcha rímskou históriou. Antiku najväčšmi cítiť neďaleko mestských hradieb v zachovanom amfiteátri Arénes, do ktorého sa kedysi vošlo až 20 tisíc divákov. V dnešných časoch ho využívajú na krvavé býčie zápasy.

Na okraji mesta si možno pozrieť drevený most, ktorý van Gogh preslávil vďaka svojim nenapodobiteľným ťahom štetca.

Neďaleko Avignonu sa nachádza mesto Saint Rémy de Provence, v ktorom vytvorili chodník pre turistov s tabuľami obrázkov van Goghových malieb na miestach, kde si rozložil stojan a maľoval.

Na okraji mesta stojí kláštor a psychiatria, kde sa van Gogh zdržiaval niekoľko mesiacov. Psychiatria funguje až dodnes. Kláštor sprístupňujú turistom, ktorí si môžu vyjsť aj na záhradku, kde vysádzajú levanduľu, slnečnice a irisy. Kvetiny, ktoré obľuboval samotný Vincent.

Mesto Saint Rémy sa pýši aj tým, že sa tu v roku 1503 narodil Nostradamus, ktorý bol osobným lekárom kráľa Karla IX. a astrológom kráľovnej Kataríny Medicejskej.

Provensálsko ponúka neuveriteľné množstvo prekvapení. Dbá o odkaz predkov, no nebráni sa moderným novinkám. A presne taká je aj nová Toyota Avensis. Spája osvedčenú históriu s najnovšími technológiami.

Za volantom

Odomykanie – poteší aj nahnevá

Prvá vec, na ktorú sme si museli zvyknúť bolo štartovanie pomocou tlačidla. Až približne po dvoch dňoch sme vedeli oceniť bezkľúčový systém šetriaci vodičovi čas hľadania kľúčov vo vreckách pri odomykaní a štartovaní. Páčilo sa nám tiež, že výrobca myslel aj na situáciu, ak si vodič zabudne kľúč v aute. Vozidlo ho na to samo upozorní.

15_inter_big.jpg

Okrem veľkého objemu (543 l) kufor ponúka viacero zákutí,
kam sa dajú odložiť ďalšie drobnosti.

Druhá vec, na ktorú sme si museli zvyknúť, ale nevedeli sme sa s ňou stotožniť počas celej cesty, je systém automatického zamykania. Keď zastavíte auto s bežiacim motorom a potrebujete niečo zo zadných sedadiel alebo z kufra, musíte sa vrátiť do auta, tlačidlom ho centrálne odomknúť a až potom sa dá urobiť, čo ste mali pôvodne v pláne. Zbytočne to stojí čas.

Veľkorysá kabína

Pochvalu musíme vysloviť na adresu vnútorného priestoru. Napriek tomu, že s priateľkou patríme k vyššej časti populácie, nemali sme problém s miestom v akomkoľvek smere. Veľmi sme tiež ocenili množstvo praktických odkladacích priestorov. Predovšetkým neuveriteľne hlbokú stredovú lakťovú opierku, do ktorej sa vmestí kompletný navigačný systémaj s konzolou, zopár CD a ešte niečo navyše, čo nechcete, aby priťahovalo oči zlodejov.

12_inter_big.jpg

Vlajkovou loďou medzi odkladacími schránkami je
až trojposchodový box v lakťovej opierke.

Sedadlá sú podstatne lepšie tvarované než v predošlom Avensise. Na dlhých cestách poskytujú dostatok pohodlia a spokojní sme boli aj s rozsahom ich nastavenia. Na druhej strane, privítali by sme tuhšie čalúnenie a výraznejšie bočné vedenie.

Ľahko sa ovláda, niekedy až priveľmi

Auto pôsobí celkovo mäkkým a ľahko ovládateľným dojmom. Vôbec sa nedivíme, že ženy majú tak rady Toyoty. Na náš vkus je ale riadenie až priveľmi ľahké, preposilované. Rýchlosť, s akou predná náprava reaguje na najjemnejšie pohyby volantom človeka niekedy až zaskočí. Minimálny odpor kladie tiež radiaca páka, ktorá sa v kulise pohybuje krátko a presne. V podstate ani nevieme, čo by sme autu vytkli, okrem trochu sterilného interiéru a odrazu meracích prístrojov vo vodičovom bočnom okne počas jazdy v noci, ktorý dosť vyrušuje.

11_inter_big.jpg

Avensis sa veľmi ľahko ovláda.
Riadenie pôsobí až preposilovaným dojmom.

Kabína je inak príkladne odhlučnená. Aj pri vysokých rýchlostiach na diaľnici je hluk motora a od vozovky podstatne nižší ako vo väčšine konkurentov a umožňuje bez problémov počúvať rádio. Xenónové svetlá majú dlhý dosah a natáčanie do zákrut výrazne pomáha najmä mimo diaľnice na cestách druhej a tretej triedy.

Primerane ťahá, aj žerie

Napriek objemu 2,2 litra je spotreba motora priaznivá. Počas celej cesty sme dosiahli priemer 6,5 l/100 km, čo je vzhľadom na naloženie auta a prevažnú časť trasy po diaľnici veľmi dobrý výsledok na túto triedu. Sklamal však objem nádrže (60 l), lebo napriek veľmi dobrej spotrebe považujeme dojazd cca 750 km (samozrejme s rezervou) za dosť slabý. Dlhý dojazd je zvlášť na dovolenkách veľké plus. Motor pekne reaguje na stláčanie akcelerátora a bez problémov zvláda potiahnuť na piatom rýchlostnom stupni aj v kopcoch.

tomas_big.jpg

Avensis je vyvážené, dospelé,
pre niekoho až konzervatívne rodinné auto.

Celkovo by som povedal, že Avensis kombi je veľmi príjemnou kombináciou dobrej akcelerácie, tichého chodu a nízkej spotreby s ľahkým a dostatočne precíznym ovládaním, ktoré jazde dodáva kultivovanosť a ľahkosť.

Technické parametre - Toyota Avensis 2.2 D-4D
Zdvihový objem (cm³) 2231
Výkon (kW/k) 110/150
pri otáčkach (1/min) 3600
Krútiaci moment (Nm) 340
pri otáčkach (1/min) 2000/ 2800
Maximálna rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,2
Nameraná spotreba (l/100 km) 6,5
Emisie CO2 (g/km) 150
Objem batožinového priestoru (l) 543
Cena testovaného modelu od (eur) 27.900
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  1. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  2. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  3. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  4. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  5. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  6. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  7. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  8. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 105
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 226
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 467
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 4 012
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 921
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 004
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 698
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 302
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ivan Korčok.

Maďarsko nás pri šiestom balíku sankcií zablokovalo, hovorí minister.


26. máj
Marián Varga z Collegium Musicum.

V Skalici bude v sobotu spomienkový koncert na počesť skvelého muzikanta.


8 h
Ilustračné foto.

Aby im neublížil online svet.


23. máj
Ilustračná fotografia

Pozrite si model obsadenia regionálnych súťaži po reorganizácii.


15 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


7 h
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


14 h
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj
Kia Niro EV

Dizajn sa kompletne zmenil, technológia ostala pôvodná.


24. máj

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Mimochodom, rasizmus ...7. Operácia Zebra.
  2. Anna Miľanová: Pre radosť 1,2... 2022
  3. Robert Štepaník: diel 69 - rubrika: moje najhranejšie v apríli 2022 - časť 1
  4. Pavol Návrat: Kliatba Tisovej voľby
  5. Aliancia NIE RAKOVINE: Spájame sa, aby sme porazili rakovinu
  6. Marián Kozák: Moje pozitívne zážitky s hipoterapiou
  7. Roman Kebísek: Slovenské rozprávky sú plné zverstiev a krvi - prenášali skúsenosť pokolení
  8. Marian Stefanovsky: Zmätený deň, alebo pokus byť. 6časť
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 391
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 5 493
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 772
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 219
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 121
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 877
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 837
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 782
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu