SME

Leto s Avensisom

Fotograf Tomáš Benedikovič pri svojej práci zachytáva autá objektívom zo všetkých uhlov pohľadu a v rôznych situáciách. V lete však zaostril na krásy Provensálska a vžil sa do role jedného z užívateľov Toyoty Avensis.

Avensis si nás získal vnútorným priestorom a množstvom odkladacích miest.Avensis si nás získal vnútorným priestorom a množstvom odkladacích miest. (Zdroj: autor)

PROVENSÁLSKO, BRATISLAVA. Nie je nad spoznávanie auta dlhodobým používaním. Uplynulé letné prázdniny robila redaktorom Autožurnálu spoločnosť nová Toyota Avensis, s ktorou každý prešiel minimálne 2000 km. V aute sa jazdilo, na dlhých trasách aj spalo a jeho praktickú stránku preverila tiež päťčlenná rodina s tromi deťmi na zadných sedadlách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hovorí sa, že iba každodenné používanie auta v rôznych životných situáciách najlepšie preverí praktickú stránku auta. Preto sme si, podobne ako vlani, požičali na leto jedno rodinné vozidlo a strávili s ním celé prázdniny. Naša voľba padla na novú Toyotu Avensis kombi s naftovým motorom 2.2 D-4D (150 k), ktorá nás svojimi vlastnosťami zaujala už pri prvých testoch. Fotograf Tomáš Benedikovič Avensis zobral na výlet tam, kde rozvoniavajú olivy, figy a levanduľa. Do Provensálska, ktoré vábi nejedného turistu.

SkryťVypnúť reklamu

Tento kúsok zeme sa stal inšpiráciou svetoznámych maliarov i literátov. Vari najväčšmi ho preslávil Vincent van Gogh, ktorý maľoval mestské uličky, či slnkom zaliate polia. Ak sa vám zdá, že preháňal, až na mieste pochopíte, že príroda tam má naozaj oveľa sýtejšie farby.

Vyrážame zo Slovenska Každý, kto sa rozhodne pre výlet autom, očakáva od svojho „tátoša“ spoľahlivosť. Na Toyote Avensis sme prešli vyše tritisíc kilometrov, ktoré iba potvrdili, že je skutočne spoľahlivým a pohodlným spoločníkom na dlhé cesty.

Z Bratislavy sme raz-dva prefrčali cez Rakúsko a Taliansko. Na rakúsku diaľnicu sme potrebovali desaťdňovú diaľničnú nálepku za sedem eur. Taliani sú drahší. Mýto za prejazd diaľnicami vyšlo obojsmerne okolo sto eur. No a po francúzskych cestách sme platili úmerne vzdialenostiam podobné ceny ako v Taliansku.

SkryťVypnúť reklamu

Najprv oddych pri mori Prvá zastávka po prekročení francúzskych hraníc nebola v pláne. Ale keď sme sa ocitli na Azúrovom pobreží pri mori, oddychu pri vode sme nedokázali odolať. Pri mori sme napokon „kotvili“ tri dni. Obzreli sme mestečko Port Grimaud, v ktorom vystavali „nové Benátky“. Architekt Francois Spuerry navrhol stovky domčekov, z ktorých ani jeden nie je rovnaký. Zaujímavosťou je, že všetky vyrástli na bažinách a v súčasnosti časť francúzskych Benátok je pre turistov úplne uzavretá, aby domáci neboli vyrušovaní a mali súkromie.

Sedadlá sú pohodlnejšie a väčšie než v predošlej generácii.

Nezaškodilo by im ale výraznejšie bočné vedenie.

Vedľa Port Grimaud sa nachádza starobylé malebné mesto Grimaud, na ktorého kopci sa týči rovnomenný hrad. Keď sa od starobylého hradu zíde späť do centra, narazíte na spleť uličiek s domami, ktoré hýria farbami oleandrov. Kto vie, či aj tu sa neiinšpirovali najväčší svetoví umelci.

SkryťVypnúť reklamu

V zálive hneď oproti Port Grimaud treba navštíviť Saint Tropez a najznámejšiu žandársku stanicu. Dodnes stojí na tom istom mieste a aj po rokoch vyzerá stále rovnako. Na hlavnej uličke si môžete pozrieť najluxusnejšie lode boháčov, ktorí kotvia v prístave, aby predviedli, čo všetko majú „vo vilách“ na vode.

Po stopách Vincenta van Gogha Jedny z najkrajších zákutí Provensálska zachytil na svojich plátnach Vincent van Gogh. Aby nám nič neušlo, vyrazili sme po stopách tohto maliara. Videli sme tak to, čo poznáme z obrazov, na ktorých dokázal dokonale zobraziť čaro tamojšej prírody. Hoci za celý svoj život predal jediný obraz, v súčasnosti sa dražia jeho obrazy s francúzskou tematikou za astronomické sumy.

V meste Arles, o ktorom domáci hovoria ako o skutočnom klenote Provensálska, sa liečil v tamojšej nemocnici. Budova dnes slúži na úplne iné účely, napríklad sa tu konajú výstavy fotografií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri prechádzke si uvedomíte, že mesto dodnes dýcha rímskou históriou. Antiku najväčšmi cítiť neďaleko mestských hradieb v zachovanom amfiteátri Arénes, do ktorého sa kedysi vošlo až 20 tisíc divákov. V dnešných časoch ho využívajú na krvavé býčie zápasy.

Na okraji mesta si možno pozrieť drevený most, ktorý van Gogh preslávil vďaka svojim nenapodobiteľným ťahom štetca.

Neďaleko Avignonu sa nachádza mesto Saint Rémy de Provence, v ktorom vytvorili chodník pre turistov s tabuľami obrázkov van Goghových malieb na miestach, kde si rozložil stojan a maľoval.

Na okraji mesta stojí kláštor a psychiatria, kde sa van Gogh zdržiaval niekoľko mesiacov. Psychiatria funguje až dodnes. Kláštor sprístupňujú turistom, ktorí si môžu vyjsť aj na záhradku, kde vysádzajú levanduľu, slnečnice a irisy. Kvetiny, ktoré obľuboval samotný Vincent.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mesto Saint Rémy sa pýši aj tým, že sa tu v roku 1503 narodil Nostradamus, ktorý bol osobným lekárom kráľa Karla IX. a astrológom kráľovnej Kataríny Medicejskej.

Provensálsko ponúka neuveriteľné množstvo prekvapení. Dbá o odkaz predkov, no nebráni sa moderným novinkám. A presne taká je aj nová Toyota Avensis. Spája osvedčenú históriu s najnovšími technológiami.

Za volantom Odomykanie – poteší aj nahnevá Prvá vec, na ktorú sme si museli zvyknúť bolo štartovanie pomocou tlačidla. Až približne po dvoch dňoch sme vedeli oceniť bezkľúčový systém šetriaci vodičovi čas hľadania kľúčov vo vreckách pri odomykaní a štartovaní. Páčilo sa nám tiež, že výrobca myslel aj na situáciu, ak si vodič zabudne kľúč v aute. Vozidlo ho na to samo upozorní.

Okrem veľkého objemu (543 l) kufor ponúka viacero zákutí,

SkryťVypnúť reklamu
reklama

kam sa dajú odložiť ďalšie drobnosti.

Druhá vec, na ktorú sme si museli zvyknúť, ale nevedeli sme sa s ňou stotožniť počas celej cesty, je systém automatického zamykania. Keď zastavíte auto s bežiacim motorom a potrebujete niečo zo zadných sedadiel alebo z kufra, musíte sa vrátiť do auta, tlačidlom ho centrálne odomknúť a až potom sa dá urobiť, čo ste mali pôvodne v pláne. Zbytočne to stojí čas.

Veľkorysá kabína Pochvalu musíme vysloviť na adresu vnútorného priestoru. Napriek tomu, že s priateľkou patríme k vyššej časti populácie, nemali sme problém s miestom v akomkoľvek smere. Veľmi sme tiež ocenili množstvo praktických odkladacích priestorov. Predovšetkým neuveriteľne hlbokú stredovú lakťovú opierku, do ktorej sa vmestí kompletný navigačný systémaj s konzolou, zopár CD a ešte niečo navyše, čo nechcete, aby priťahovalo oči zlodejov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vlajkovou loďou medzi odkladacími schránkami je

až trojposchodový box v lakťovej opierke.

Sedadlá sú podstatne lepšie tvarované než v predošlom Avensise. Na dlhých cestách poskytujú dostatok pohodlia a spokojní sme boli aj s rozsahom ich nastavenia. Na druhej strane, privítali by sme tuhšie čalúnenie a výraznejšie bočné vedenie.

Ľahko sa ovláda, niekedy až priveľmi Auto pôsobí celkovo mäkkým a ľahko ovládateľným dojmom. Vôbec sa nedivíme, že ženy majú tak rady Toyoty. Na náš vkus je ale riadenie až priveľmi ľahké, preposilované. Rýchlosť, s akou predná náprava reaguje na najjemnejšie pohyby volantom človeka niekedy až zaskočí. Minimálny odpor kladie tiež radiaca páka, ktorá sa v kulise pohybuje krátko a presne. V podstate ani nevieme, čo by sme autu vytkli, okrem trochu sterilného interiéru a odrazu meracích prístrojov vo vodičovom bočnom okne počas jazdy v noci, ktorý dosť vyrušuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Avensis sa veľmi ľahko ovláda.

Riadenie pôsobí až preposilovaným dojmom.

Kabína je inak príkladne odhlučnená. Aj pri vysokých rýchlostiach na diaľnici je hluk motora a od vozovky podstatne nižší ako vo väčšine konkurentov a umožňuje bez problémov počúvať rádio. Xenónové svetlá majú dlhý dosah a natáčanie do zákrut výrazne pomáha najmä mimo diaľnice na cestách druhej a tretej triedy.

Primerane ťahá, aj žerie Napriek objemu 2,2 litra je spotreba motora priaznivá. Počas celej cesty sme dosiahli priemer 6,5 l/100 km, čo je vzhľadom na naloženie auta a prevažnú časť trasy po diaľnici veľmi dobrý výsledok na túto triedu. Sklamal však objem nádrže (60 l), lebo napriek veľmi dobrej spotrebe považujeme dojazd cca 750 km (samozrejme s rezervou) za dosť slabý. Dlhý dojazd je zvlášť na dovolenkách veľké plus. Motor pekne reaguje na stláčanie akcelerátora a bez problémov zvláda potiahnuť na piatom rýchlostnom stupni aj v kopcoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Avensis je vyvážené, dospelé,

pre niekoho až konzervatívne rodinné auto.

Celkovo by som povedal, že Avensis kombi je veľmi príjemnou kombináciou dobrej akcelerácie, tichého chodu a nízkej spotreby s ľahkým a dostatočne precíznym ovládaním, ktoré jazde dodáva kultivovanosť a ľahkosť.

Technické parametre - Toyota Avensis 2.2 D-4D Zdvihový objem (cm³) 2231

Výkon (kW/k) 110/150

pri otáčkach (1/min) 3600

Krútiaci moment (Nm) 340

pri otáčkach (1/min) 2000/ 2800

Maximálna rýchlosť (km/h) 210

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,2

Nameraná spotreba (l/100 km) 6,5

Emisie CO2 (g/km) 150

Objem batožinového priestoru (l) 543

Cena testovaného modelu od (eur) 27.900

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 767
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 795
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 397
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 301
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 815
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 621
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 430
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  2. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  3. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  4. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina
  6. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  7. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 910
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 541
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 193
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 912
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 497
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 881
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 303
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu