BRATISLAVA. Chmáry a zlé zvesti o zrušení autosalónu v Nitre sú zažehnané. Naša klasická a Slovákmi z regiónov veľmi obľúbená výstava už začala. Koniec koncov, rozhodli o tom automobilové značky, ktoré Slováci kupujú a zostali im verní aj v čase krízy automobilového priemyslu. Niektoré automobilky budú zastúpené dílermi, iné samotným importérom.
Najväčšie plochy tradične obsadia najpredávanejšie značky, ktoré vidia Nitru ako obchodný potenciál, ale tiež isté automobilové divadlo Slovákov. Citroen chystá veľkolepú expozíciu a tiež vyhlásenie výsledkov súťaže verejnosti, ktorá mala za úlohu vymyslieť najlepšie meno pre model C3 Picasso vyrábaný na Slovensku. Bez ohľadu na obsadenie autosalónu jeseň prinesie na náš trh veľký počet noviniek a nový trend odpočtových malých úžitkových áut bez tradičnej plechovej mreže.
Odpočet bez mreží láka
Okrem českej Škody, ktorá ponúka svoje modely v kategórii N1 bez mreže, prišli pred letom s podobnou novinkou značky Dacia a Renault. Tretia prišla na trh s touto výhodou Kia. Spomínaná úprava sa týka modelov cee´d a Soul. Hoci je auto bez mreže, naďalej ide o verzie kategórie N1, ktoré so sebou prinášajú obmedzenie v počte miest na sedenie. Na základe typového schválenia malých sérií sa k trom automobilkám pridal Peugeot. Deliaca stena nemusí byť v modeloch 207, 207 SW a Partner Tepee. Neskôr by mali pribudnúť modely 308, 308 SW a 3008.
Reálnejší hybrid
Toyota uviedla tretiu generáciu hybridného Priusu, ktorý sa rozmermi a úžitkom zaradil medzi autá strednej triedy. Auto s plne hybridným pohonom novej generácie spotrebuje podľa výrobcu 3,9 litra benzínu na sto kilometrov a v reálnych podmienkach prvých testov a okolo 4,2 litra.
Napriek tomu, že ide o ekologický automobil z 85 percent recyklovateľný, nie je štátom zvýhodnený. Cena Priusu so siedmimi airbagmi a stabilizačným systémom začína na cene 25 500 eur. Za príplatok je možné hybrid vybaviť solárnou strechou, nezávislým ventilačným systémom kabíny a LED stretávacími svetlami. Vďaka hybridom značky Lexus, Honda a Toyota počet hybridov u nás výrazne stúpa.
Jeseň praje faceliftom
Presne štyri roky ponechal Fiat vo výrobe „malé Maserati“, model Grande Punto v takmer nezmenenej podobe. Jeho modernizáciu však poňal v skutku veľkolepo. Vymenil dokonca aj názov, z „veľkého“ Grande Punta sa stalo Punto Evo, čo symbolizuje výrazný facelift. V spolupráci so spoločnosťou Tom Tom napríklad vznikol adaptér na palubnej doske, určený pre inštalovanie prenosnej navigácie. Použité plasty zostávajú tvrdé rovnako, ako v modeli Grande Punto, ale ich štruktúra je príjemnejšia na pohľad aj dotyk.
Suzuki uvádza modernizovaný model SX4 s mierne zmenenou maskou, ale novými motormi. Najzásadnejší rozdiel medzi motormi je v spotrebe, pretože silnejšia naftová novinka má mať podľa výrobcu o 0,9 litra nižšiu spotrebu, ktorá poklesla zo 6,4 na 5,5l/100 km. Približne k rovnakému zlepšeniu došlo v silnejšej benzínovej verzii 1,6 VVT s nárastom výkonu na 88 kW a poklesom spotreby o 0,6 l/100 km (6,2 l/100km).
Oficiálny predaj výrazne modernizovanej slovenskej Kie cee´d už odštartoval. Pôvodný naftový štvorvalec 1.6 CRDi nahradil úplne nový agregát rovnakého objemu v nezmenených výkonových verziách (66 kW/90 k a 85 kW/115 k). Vybavený je druhou generáciou vstrekovania common rail, štandardne má filter pevných častíc, rozvodový remeň nahradila rozvodová reťaz.
Problém s nedostatočne výkonnými prednými svetlami výrobca vyriešil osadením nových reflektorov s projektorovou optikou, ktoré vraj v režime diaľkových svetiel dosvietia až o 30 metrov ďalej. Okrem nových poťahov a obkladov interiéru do výbavy pribudli ďalšie prvky – satelitná navigácia so šesť a pol palcovým dotykovým displejom, dažďový senzor, automatické zapínanie predných svetiel, asistent pre rozjazd do kopca, kontrola tlaku v pneumatikách, či vodu odpudzujúca povrchová úprava bočných okien.
Vďaka kríze automobilového priemyslu sa výrobcovia sústredili na praktické a zákazníkmi žiadané zmeny terajších modelov. Počtom noviniek sa tohtoročná jeseň vyrovná tým predchádzajúcim.