Zo starého Sorenta neostalo nič, okrem mena. Jeho pôvodnú konštrukciu s rebrinovým rámom a redukčnou prevodovkou, vďaka ktorej si zaslúžil skôr označenie off-road než SUV, hodila Kia do koša a postavila od podlahy nové auto. Komfortnejšie, väčšie, ľahšie, rýchlejšie, bezpečnejšie a samozrejme v prvom rade krajšie.
Európsky dizajn Vzhľad predáva, preto skôr než sa konštruktéri pustili do práce, slovo dostal dizajnér Peter Schreyer, ktorý vytvoril moderné a príťažlivé SUV. Dominantný výraz autu dáva tvár s ostrým ázijským pohľadom, charakteristickým tigrím grilom a ľadvinkami s integrovanými svetlami do hmly v rohoch predného nárazníka.
Široký a prikrčený postoj karosérie robí optické svaly, ktorými chce už dopredu upozorniť ako veľmi sa Sorento zlepšilo na klasickej asfaltovej ceste. S novým dizajnom sa zlepšil aj aerodynamický odpor karosérie z pôvodných 0,425 na 0,38.
Väčšie, priestrannejšie aj ľahšie Celkovo je nové Sorento o 95 milimetrov dlhšie, 20 milimetrov širšie a 15 milimetrov nižšie než prvá generácia po facelifte. Rázvor osí kolies konštruktéri skrátili o desať milimetrov na hodnotu 2700 mm. V porovnaní s predchodcom sa s oplastovaním karosérie tentokrát nepreháňalo.
Rozdelenie krútiaceho momentu v pomere 50:50 sa aktivuje tlačidlom vľavo vedľa volantu. Využiť sa dá len pri "kráčaní" terénom do rýchlosti 30 km/h. Výbava do nepohody obsahuje ešte pomocníka pre rozjazd do kopca (HAC) a asistenta pri zjazde z kopca po extrémne šmykľavom povrchu, ktorý udržuje rýchlosť klesania na 8 km/h.
Pred poškodením pri jazde po nespevnených cestách sú chránené len nevyhnutné miesta, čo je tiež jasný dôkaz , že nové Sorento je viac orientované na cestu. Namiesto rebrinového rámu dostalo samonosnú karosériu s nezávislým zavesením kolies, čím konštruktéri znížili hmotnosť auta v priemere o 215 kilogramov. Vpredu boli použité osvedčené vzpery McPherson, vzadu je viacprvková náprava.
Jazdili SME
Vďaka novej koncepcii, ale tiež širšiemu rozchodu kolies a nižšiemu a lepšie rozloženému ťažisku sa zo Sorenta stalo auto, v ktorom sa už nemusíte báť morskej nemoci z prejazdov zákrut a prudkého brzdenia. Mäkké a hojdavé pruženie nahradil veľmi slušne vyladený a v zákrutách dostatočne agilný podvozok, v disciplíne jazdných vlastností posúvajúci Sorento minimálne pred jeho krajanov Chevrolet Captiva a Hyundai Santa Fe. Pri zatáčaní síce musíte počítať s nedotáčavosťou, klopením karosérie a prešmykovaním odľahčeného vnútorného kolesa (pri verzii s predným náhonom), stopu si ale ustráži presvedčivo aj v rýchlych zákrutách.
Riadeniu chýba precíznosť a auto sa neovláda tak vyberane ako najlepší zástupcovia segmentu, tieto nedostatky však primerane kompenzuje pohodlím jazdy. Tlmiče rozmaznávajú posádku vysokou úrovňou komfortu na asfaltových aj nespevnených cestách, zjemniť by bolo treba len občasné rany do náprav od hrubších nerovností. Do riadenia a karosérie preniká iba primerané množstvo otrasov a kabína je dobre odhlučnená. V disciplíne jazdných vlastností sa zo Sorenta stalo schopné a vyvážené SUV.
Prevrat pokračuje v interiéri Kvalita materiálov a vypracovania poskočila v porovnaní s predchodcom poriadne dopredu. Už cítiť, že to nie je začiatočník, ale zrelý model ambicióznej značky. Posun k lepšiemu nastal tiež v priestorovej ponuke kabíny. Napriek tomu, že rázvor náprav sa scvrkol o desať milimetrov, posunutím palubnej dosky dopredu a natiahnutím zadného previsu, v kombinácii s tenšími sedadlami dosiahli konštruktéri viac miesta pre pasažierov v prvom aj druhom rade.
Sedem sedadiel Vzhľadom na súčasný trend zvyšujúceho sa dopytu po príležitostných 7-miestnych vozidlách, Kia pridala Sorentu aj tretí rad sedadiel vyklápateľný z podlahy. Na dlhé trasy je použiteľný len pre deti. Pri presunoch po meste tam obsedia aj dospelí.
Interiér je väčší, kvalitnejší a lepšie odhlučnený v porovnaní s predchodcom. K pozícii za volantom nemáme výhrady. Radiaca páka manuálnej prevodovky mohla byť bližšie pri vodičovi.
Napriek tomu, že výrobca myslel na miesto pre nohy pasažierov v treťom rade, sedelo by sa im pohodlnejšie, keby bol druhý rad posúvateľný s miesto pre nohy pasažierov v treťom rade by sa dalo ešte zväčšiť.
Väčšiu hodnotu interiéru dodáva atraktívna kombinácia farieb poťahových a obkladových materiálov.
Posúvací patent by bol tiež praktický z pohľadu nastupovania do tretieho radu. Momentálne sa dá vojsť dnu len cez sklápateľné pravé sedadlo druhého radu. Predĺžením zadného previsu si batožinový priestor polepšil z 531 na 765 l. Celková prepravná kapacita po zložení zadných sedačiek narástla na 1546 l.
Jazdili SME
Voči polohe za volantom niet čo namietať. Sedadlo má správnu výšku aj tvar, volant tiež. Všetky ovládacie prvky sú ergonomicky rozmiestnené a ľahko dosiahnuteľné. Až na radiacu páku 6-stupňovej manuálnej prevodovky, ktorá je viac bokom ako by sa žiadalo. Škoda, že konštruktéri ju neumiestnili bližšie k volantu, zvlášť keď páku automatickej prevodovky sa im podarilo posunúť doľava. Je trochu nepochopiteľné, prečo majú páky oboch prevodoviek inú polohu. Prečo Kia použila v hierarchicky vyššie postavenom aute klasickú plastovú radiacu páku z predošlého cee´da, keď v novom ukázala, že vie robiť aj oveľa krajšiu a hodnotnejšiu? Viac poriadku by si značka mohla urobiť tiež v ovládaní palubného počítača. Pokiaľ technici vedeli dať tlačidlo na jeho ovládanie do volantu v novom cee´de, prečo nie aj v Sorente, ktoré má identicky tvarovaný veniec? Ale namiesto toho musí vodič „šťuchať" do tyčinky v prístrojovom paneli. Voči celkovej funkčnosti interiéru nemáme výhrady.
Dva motory, pohony aj dve prevodovky Pohon Sorenta zabezpečujú dva motory. Benzínový štvorvalec 2.4 CVVT s výkonom 129 kW/174 k a krútiacim momentom 225 Nm pri otáčkach 3750 1/min a nový energický turbodiesel 2.2 CRDi (145 kW/197 k, 421 Nm), od ktorého sa právom očakáva najväčší podiel na predaji tohto modelového radu. Oba motory sa dajú kombinovať s pohonom jednej nápravy (2WD) aj pohonom 4WD a dvomi prevodovkami.
Turbodiesel 2.2 CRDi patrí bez preháňania k ozdobám svojho segmentu.
Šesťstupňový manuál je základ, rovnaký počet stupňov má aj príplatkový automat. Pohon všetkých štyroch kolies je nastavený tak, že za normálnych okolností pri rutinných presunoch po meste alebo po diaľnici prenáša 100 percent sily na predné kolesá. V momente keď predné kolesá stratia trochu trakcie, elektronika ihneď presunie časť krútiaceho momentu dozadu.
Podobne ako konkurencia aj Sorento disponuje možnosťou uzavrieť rozdelenie sily medzi nápravy v pomere 50:50, ale len do rýchlosti 30 km/h. Z výbavy do terénu spomenieme ešte pomocníka pre rozjazd do kopca (HAC) a asistenta pri zjazde z kopca po extrémne šmykľavom povrchu, ktorý udržuje rýchlosť klesania na hodnote 8 km/h.
Jazdili SME
Benzínový štvorvalec neodporúčam kvôli slabej dynamike v kopcoch aj pri plnom obsadení a enormne vysokej spotrebe. Prečo by ste mali jazdiť za 13 až 14 litrov, keď naftový motor 2.2 CRDi to s tým istým autom pri oveľa lepšej dynamike vie naplno rozbaliť za 8 l/100 km? Výkonom 197 koní patrí nepochybne na vrchol svojej objemovej triedy. Medzi ďalšie jeho prednosti patrí kultúra chodu a na naftový motor obdivuhodne točivý charakter. S týmto motorom je radosť predbiehať, ale aj pohodlne sa presúvať krajinou.
Technické paramentre vozidiel Kia Sorento Motor 2.4 CVVT 2WD 2.2 CRDi 2WD 2.4 CVVT 4WD 2.2 CRDi 4WD
zdvihový objem (cm3) 2349 2199 2349 2199
výkon (kW/k) 129/174 145/197 129/174 145/197
pri otáčkach (1/min) 6000 3800 6000 3800
krútiaci moment (Nm) 225 421(436) 225 421(436)
pri otáčkach (1/min) 3750 1800-2500 3750 1800-2500
pohotovostná hmotnosť (kg) 1590(1615) 1720(1750) 1650(1675) 1760(1810)
palivová spotreba (l/100 km) 8,5(8,6) 6,5(7,2) 8,7(8,8) 6,6(7,4)
emisie CO2 (g/km) 203(205) 171(189) 208(209) 174(194)
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,5(11,1) 9,4(9,7) 11,1(11,6) 9,6(10,0)
najvyššia rýchlosť (km/h) 190(187) 190(190) 190(186) 190(190)
(údaje pre automatickú prevodovku) Rozmery
dĺžka 4685 mm
šírka 1885 mm
výška 1710 mm
rázvor náprav 2700 mm
rozchod kolies vpredu/vzadu 1618/1621
objem batožinového priestoru 111/531/1546 litrov
objem palivovej nádrže 70 litrov