SME

Nesmel ísť rýchlejšie ako 80-kou, no ani pomalšie ako 100-kou?

Zažili ste už situáciu, keď vás dopravná značka núti ísť pomalšie ako 80 km/h a zároveň núti mať na tachometri viac ako 100 km/h? Takúto skúsenosť z diaľnice v Maďarsku nám popísal Martin.

Ktorej z týchto dopravných značiek na tom istom úseku dať prednosť?Ktorej z týchto dopravných značiek na tom istom úseku dať prednosť? (Zdroj: Tomáš Novotný)

Predstavte si situáciu: šoférujete auto a idete po diaľnici. Predbiehate pomalšie kamióny a tak ste v ľavom jazdnom pruhu. Zrazu zbadáte, že sa pruhy zužujú a maximálna povolená rýchlosť je znížená. Prekvapenie však nastane, keď o niekoľko metrov ďalej vám iná dopravná značka prikáže ísť minimálnou rýchlosťou, ktorá je vyššia ako maximálna povolená predchádzajúcou značkou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Martin to zažil, keď šiel po diaľnici z Budapešti do Bratislavy. Niekde, blízko mesta Tatabánya to na ceste vyzeralo tak, ako to nakreslil:

SkryťVypnúť reklamu

dialnica_o.jpg

Idem po diaľnici v ľavom pruhu (pretože predbieham pomalšie idúce kamióny), označenej značkou IP 23a, maximálna rýchlosť je 130.

1) Začína sa obmedzenie, vozovka je zúžená a maximálna povolená rýchlosť je 80 km/h, označená prenosnou značkou B 31a. Pokračujem v ľavom pruhu.

2) Diaľnica sa rozširuje na 3 jazdné pruhy (za normálnych okolností), pričom v ľavom je minimálna povolená rýchlosť 100 km/h, označenátrvalouznačkou C 15, avšak obmedzenie na 80 km/h a zúžená vozovka pokračuje.

3) Končí sa obmedzenie, prenosnouznačkou B 39 sa rušia viaceré zákazy a cesta ďalej pokračuje ako 3-pruhová, pričom v ľavom pruhu by mala byť minimálna povolená rýchlosť 100 km/h.

Moja otázka znie, či platí tá značka C 15 o minimálnej povolenej rýchlosti, alebo nie?

V prvom rade treba povedať, že všetky tri dopravné značky platia. To len maďarskí cestári pravdepodobne zabudli "zneviditeľniť" trvalé dopravné značenie, keď osádzali dočasné. Inak by sa nestalo, že v úseku, kde má platiť dočasne maximálne 80-ka, sa zrazu zjaví minimálna 100-ka.

Ak je nesúlad medzi zvislými a vodorovnými dopravnými značkami, zvislé majú prednosť. Čo však vtedy, keď je nesúlad medzi dvomi zvislými dopravnými značkami?

Dopravná značka B 31a prestáva platiť len v prípadoch keď je ukončená:

  • križovatkou - na mieste, kde sa končí križovatka
  • dopravnou značkou ukončujúcou viaceré zákazy (B 39)
  • dopravnou značkou, ktorá ukončuje platnosť značky Najvyššia dovolená rýchlosť (B 31a)
  • policajtom

Značka, ktorá určuje najnižšiu dovolenú rýchlosť, sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, neruší však platnosť dopravnej značky určujúcej maximálnu povolenú rýchlosť.

Vzniká tak paradox, ktorý je zdanlivo neriešiteľný. Nie je totiž možné jazdiť maximálne 80-kou a súčasne minimálnou 100-kou. To sa jednoducho nedá. Lenže ...

Ak by takéto radenie značiek bolo na Slovensku, platila by maximálna 80-ka a minimálna stovka by neplatila, kým by tam bolo prenosné dopravné značenie. Prenosné je totiž nadradené trvalým dopravným značkám.

§ 61, zákon č. 8/2009

(3) Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sú nadradené trvalým dopravným značkám a dopravným zariadeniam. Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sa smú používať len v nevyhnutne potrebnom čase.

Nezakrytím dopracnej značky určujúcej minimálnu rýchlosť však vznikla neželaná situácia. Dočasná dopravná značka B 39 ukončuje platnosť nie len dočasnej dopravnej značky obmedzujúcej maximálnu povolenú rýchlosť, ale aj tej, ktorá určuje minimálnu povolenú rýchlosť. A toto takisto asi nebol zámer správcu komunikácie.

Značka Koniec viacerých zákazov (č. B 39) končí platnosť značiek č. B 29a, č. B 30a, č. B 31a a č. C 15, ak nie je skôr skončená inak; ak sú použité najmenej dve z týchto značiek spoločne, umiestňuje sa na konci platnosti obmedzení vyplývajúcich zo spoločného použitia značiek.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  6. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  7. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  8. Plátené tašky a opakované použitie
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 14 246
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 072
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 907
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 507
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 214
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 744
  7. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 134
  8. Plátené tašky a opakované použitie 3 123
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident vraj zmaril referendum, porovnávajú ho s Čaputovou.


55

Zapojil sa Gašpar, vzdialený príbuzný Bödöra.


43
Minister spravodlivosti Boris Susko a podnikateľ Michal Suchoba.

V dovolaní minister žiada, aby špecializovaný súd znovu posúdil vinu podnikateľa.


11
Peter Tkačenko.

Uznesenie o protiruských sankciách najviac skomplikuje život premiérovi.


59
reklama
  1. Martin Fronk: Básnik s mečom aj perom: Prečo sa renesančný rebel usadil na Modrom Kameni?
  2. Vladimír Hatara: Fico v duchu dobre vie...
  3. Miroslav Ferkl: Kde je mamička?
  4. Dušan Koniar: Hitlerov Kommandobefehl a drony nad Irkutskom
  5. Otilia Horrocks: Samodiskvalifikácia v priamom prenose
  6. Pavol Burda: Ľsťou na KaDeHakov
  7. Anna Miľanová: Moja ilustrácia fotografiou "Možno bezpohlavné univerzálne energie"...
  8. Dagmar Szabó: Dieťa je DAR, nie tovar !
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 042
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 17 629
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 840
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 808
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 832
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 10 789
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 339
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 4 831
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu