Predstavte si situáciu: šoférujete auto a idete po diaľnici. Predbiehate pomalšie kamióny a tak ste v ľavom jazdnom pruhu. Zrazu zbadáte, že sa pruhy zužujú a maximálna povolená rýchlosť je znížená. Prekvapenie však nastane, keď o niekoľko metrov ďalej vám iná dopravná značka prikáže ísť minimálnou rýchlosťou, ktorá je vyššia ako maximálna povolená predchádzajúcou značkou.
Martin to zažil, keď šiel po diaľnici z Budapešti do Bratislavy. Niekde, blízko mesta Tatabánya to na ceste vyzeralo tak, ako to nakreslil:
Idem po diaľnici v ľavom pruhu (pretože predbieham pomalšie idúce kamióny), označenej značkou IP 23a, maximálna rýchlosť je 130.
1) Začína sa obmedzenie, vozovka je zúžená a maximálna povolená rýchlosť je 80 km/h, označená prenosnou značkou B 31a. Pokračujem v ľavom pruhu.
2) Diaľnica sa rozširuje na 3 jazdné pruhy (za normálnych okolností), pričom v ľavom je minimálna povolená rýchlosť 100 km/h, označenátrvalouznačkou C 15, avšak obmedzenie na 80 km/h a zúžená vozovka pokračuje.
3) Končí sa obmedzenie, prenosnouznačkou B 39 sa rušia viaceré zákazy a cesta ďalej pokračuje ako 3-pruhová, pričom v ľavom pruhu by mala byť minimálna povolená rýchlosť 100 km/h.
Moja otázka znie, či platí tá značka C 15 o minimálnej povolenej rýchlosti, alebo nie?
V prvom rade treba povedať, že všetky tri dopravné značky platia. To len maďarskí cestári pravdepodobne zabudli "zneviditeľniť" trvalé dopravné značenie, keď osádzali dočasné. Inak by sa nestalo, že v úseku, kde má platiť dočasne maximálne 80-ka, sa zrazu zjaví minimálna 100-ka.
Ak je nesúlad medzi zvislými a vodorovnými dopravnými značkami, zvislé majú prednosť. Čo však vtedy, keď je nesúlad medzi dvomi zvislými dopravnými značkami?
Dopravná značka B 31a prestáva platiť len v prípadoch keď je ukončená:
- križovatkou - na mieste, kde sa končí križovatka
- dopravnou značkou ukončujúcou viaceré zákazy (B 39)
- dopravnou značkou, ktorá ukončuje platnosť značky Najvyššia dovolená rýchlosť (B 31a)
- policajtom
Značka, ktorá určuje najnižšiu dovolenú rýchlosť, sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, neruší však platnosť dopravnej značky určujúcej maximálnu povolenú rýchlosť.
Vzniká tak paradox, ktorý je zdanlivo neriešiteľný. Nie je totiž možné jazdiť maximálne 80-kou a súčasne minimálnou 100-kou. To sa jednoducho nedá. Lenže ...
Ak by takéto radenie značiek bolo na Slovensku, platila by maximálna 80-ka a minimálna stovka by neplatila, kým by tam bolo prenosné dopravné značenie. Prenosné je totiž nadradené trvalým dopravným značkám.
§ 61, zákon č. 8/2009
(3) Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sú nadradené trvalým dopravným značkám a dopravným zariadeniam. Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sa smú používať len v nevyhnutne potrebnom čase.
Nezakrytím dopracnej značky určujúcej minimálnu rýchlosť však vznikla neželaná situácia. Dočasná dopravná značka B 39 ukončuje platnosť nie len dočasnej dopravnej značky obmedzujúcej maximálnu povolenú rýchlosť, ale aj tej, ktorá určuje minimálnu povolenú rýchlosť. A toto takisto asi nebol zámer správcu komunikácie.
Značka Koniec viacerých zákazov (č. B 39) končí platnosť značiek č. B 29a, č. B 30a, č. B 31a a č. C 15, ak nie je skôr skončená inak; ak sú použité najmenej dve z týchto značiek spoločne, umiestňuje sa na konci platnosti obmedzení vyplývajúcich zo spoločného použitia značiek.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
- Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.