SME

Nesmel ísť rýchlejšie ako 80-kou, no ani pomalšie ako 100-kou?

Zažili ste už situáciu, keď vás dopravná značka núti ísť pomalšie ako 80 km/h a zároveň núti mať na tachometri viac ako 100 km/h? Takúto skúsenosť z diaľnice v Maďarsku nám popísal Martin.

Ktorej z týchto dopravných značiek na tom istom úseku dať prednosť?Ktorej z týchto dopravných značiek na tom istom úseku dať prednosť? (Zdroj: Tomáš Novotný)

Predstavte si situáciu: šoférujete auto a idete po diaľnici. Predbiehate pomalšie kamióny a tak ste v ľavom jazdnom pruhu. Zrazu zbadáte, že sa pruhy zužujú a maximálna povolená rýchlosť je znížená. Prekvapenie však nastane, keď o niekoľko metrov ďalej vám iná dopravná značka prikáže ísť minimálnou rýchlosťou, ktorá je vyššia ako maximálna povolená predchádzajúcou značkou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Martin to zažil, keď šiel po diaľnici z Budapešti do Bratislavy. Niekde, blízko mesta Tatabánya to na ceste vyzeralo tak, ako to nakreslil:

SkryťVypnúť reklamu

dialnica_o.jpg

Idem po diaľnici v ľavom pruhu (pretože predbieham pomalšie idúce kamióny), označenej značkou IP 23a, maximálna rýchlosť je 130.

1) Začína sa obmedzenie, vozovka je zúžená a maximálna povolená rýchlosť je 80 km/h, označená prenosnou značkou B 31a. Pokračujem v ľavom pruhu.

2) Diaľnica sa rozširuje na 3 jazdné pruhy (za normálnych okolností), pričom v ľavom je minimálna povolená rýchlosť 100 km/h, označenátrvalouznačkou C 15, avšak obmedzenie na 80 km/h a zúžená vozovka pokračuje.

3) Končí sa obmedzenie, prenosnouznačkou B 39 sa rušia viaceré zákazy a cesta ďalej pokračuje ako 3-pruhová, pričom v ľavom pruhu by mala byť minimálna povolená rýchlosť 100 km/h.

Moja otázka znie, či platí tá značka C 15 o minimálnej povolenej rýchlosti, alebo nie?

V prvom rade treba povedať, že všetky tri dopravné značky platia. To len maďarskí cestári pravdepodobne zabudli "zneviditeľniť" trvalé dopravné značenie, keď osádzali dočasné. Inak by sa nestalo, že v úseku, kde má platiť dočasne maximálne 80-ka, sa zrazu zjaví minimálna 100-ka.

Ak je nesúlad medzi zvislými a vodorovnými dopravnými značkami, zvislé majú prednosť. Čo však vtedy, keď je nesúlad medzi dvomi zvislými dopravnými značkami?

Dopravná značka B 31a prestáva platiť len v prípadoch keď je ukončená:

  • križovatkou - na mieste, kde sa končí križovatka
  • dopravnou značkou ukončujúcou viaceré zákazy (B 39)
  • dopravnou značkou, ktorá ukončuje platnosť značky Najvyššia dovolená rýchlosť (B 31a)
  • policajtom

Značka, ktorá určuje najnižšiu dovolenú rýchlosť, sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, neruší však platnosť dopravnej značky určujúcej maximálnu povolenú rýchlosť.

Vzniká tak paradox, ktorý je zdanlivo neriešiteľný. Nie je totiž možné jazdiť maximálne 80-kou a súčasne minimálnou 100-kou. To sa jednoducho nedá. Lenže ...

Ak by takéto radenie značiek bolo na Slovensku, platila by maximálna 80-ka a minimálna stovka by neplatila, kým by tam bolo prenosné dopravné značenie. Prenosné je totiž nadradené trvalým dopravným značkám.

§ 61, zákon č. 8/2009

(3) Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sú nadradené trvalým dopravným značkám a dopravným zariadeniam. Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sa smú používať len v nevyhnutne potrebnom čase.

Nezakrytím dopracnej značky určujúcej minimálnu rýchlosť však vznikla neželaná situácia. Dočasná dopravná značka B 39 ukončuje platnosť nie len dočasnej dopravnej značky obmedzujúcej maximálnu povolenú rýchlosť, ale aj tej, ktorá určuje minimálnu povolenú rýchlosť. A toto takisto asi nebol zámer správcu komunikácie.

Značka Koniec viacerých zákazov (č. B 39) končí platnosť značiek č. B 29a, č. B 30a, č. B 31a a č. C 15, ak nie je skôr skončená inak; ak sú použité najmenej dve z týchto značiek spoločne, umiestňuje sa na konci platnosti obmedzení vyplývajúcich zo spoločného použitia značiek.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 267
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 142
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 231
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 545
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 142
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 265
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 125
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 779
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  2. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  3. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  4. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  5. Štefan Šturdzík: 350
  6. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  7. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  8. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 366
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 721
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 298
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 455
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 631
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 617
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu