SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Dopravná značka sa schovala za autobus? Pokutu by vám nemali dať

Zákony by mali byť písané tak, aby boli zrozumiteľné a aby dokázali popísať čo najviac situácií. Týka sa to aj zákona o cestnej premávke a príslušnej vyhlášky. Podľa toho by sa mali potom umiestňovať aj dopravné značky.

Erik nás upozornil na jeden problém z dopravy, ktorý zákon nijako nerieši. A napriek tomu sa podobá situácii, za ktorú by mohla byť uložená pokuta.

Chcel by som sa spýtať na to, ako platia príkazové a zákazové značky na štvorprúdových komunikáciách. Konkrétne mám na mysli napríklad obmedzenie rýchlosti, ak je obmedzenie len napravo od pravého jazdného pruhu a nie je naľavo, či toto obmedzenie platí aj pre ľavý jazdný pruh alebo platí len pre pravý jazdný pruh.

Konkrétna situácia: v Bratislave pri autobusovej stanici Mlynské Nivy je v smere von z mesta obmedzenie rýchlosti na 40 km/h, čo som nemal možnosť zbadať, pretože som išiel v ľavom jazdnom pruhu a vpravo bol vedľa mňa autobus.

V zákone o cestnej premávke a ani vo vyhláške sa o vzťahu medzi počtom jazdných pruhov, umiestňovania dopravných značiek a ich platnosti pre jednotlivé pruhy veľa nedozvieme, keď nie je možné umiestniť dopravné značky nad jazdné pruhy. Nehovoriac o situácie, keď z objektívnych príčin nie je možné dopravnú značku umiestnenú na kraji cesty vidieť.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(7) ... Ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo nevyhnutnosť zvýrazniť dopravnú situáciu, je možné umiestniť zvislé dopravné značky i na ľavom okraji jazdného pruhu alebo cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe.

(8) Zákazové a príkazové dopravné značky, ktoré sa vzťahujú na premávku v príslušnom jazdnom pruhu, umiestňujú sa nad týmto jazdným pruhom. ...

Podľa zákona o cestnej premávke sa zákazové a príkazové dopravné značky, ktoré sa vzťahujú na premávku v príslušnom jazdnom pruhu, umiestňujú nad týmto jazdným pruhom.

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke je to trochu preformulované:

§ 5, vyhláška č. 8/2009 Z.z.:

(12) Zvislé zákazové alebo príkazové dopravné značky umiestnené nad vyznačeným jazdným pruhom platia len pre jazdný pruh, nad ktorým sú umiestnené, a zvislé dopravné značky upravujúce zákaz zastavenia alebo státia na jednosmernej ceste platia len pre tú stranu cesty, pri ktorej sú umiestnené.

To znamená, že len dopravné značky upravujúce zákaz zastavenia alebo státia na jednosmernej ceste platia pre stranu, na ktorej sú osadené.

Z vyhlášky však ďalej vyplýva, že dopravná značka, ktorá obmedzuje maximálnu povolenú rýchlosť (B 31a) a nie je umiestnená nad vyznačeným jazdným pruhom na ceste s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere, musí byť umiestnená opakovane i pri ľavom okraji cesty, ak je to technicky možné.

Na Mlynských Nivách to asi nebolo technicky možné. Podľa nášho názoru to však automaticky neznamená, že ak pri ľavom okraji cesty nie je značka obmedzujúca rýchlosť, takáto dopravná značka umiestnená pri pravom okraji cesty pre ľavý jazdný pruh neplatí.

Myslíme si, že ak je teda dopravná značka obmedzujúca rýchlosť umiestnená na pravom kraji dvojprúdovej cesty v jednom smere a vľavo taká dopravná značka nie je, obmedzenie platí pre oba jazdné pruhy. Myslíme si to. Zákon a ani vyhláška nám však istotu nedáva.

Problém by mohol byť vyriešený, keby sa jasne definovalo, ako platia dopravné značky pri ceste pre viacpruhové cesty v jednom smere.

Kým sa s pravidlami umiestňovania dopravných značiek nič neurobí, pokojne môže nastať situácia, keď značku pri pravom jazdnom pruhu vodič z ľavého neuvidí ani keby chcel. A keďže sa pre dopravné značky uplatňuje princíp viditeľnosti z dostatočnej vzdialenosti, platí, že ak ju nevidno, ako keby tam nebola.

Aj keď je niečo také ťažko dokázať pred policajtom, pokutu by ste za nedodržanie dopravnej značky nemali dostať.

§ 5, vyhláška č. 8/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  3. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  4. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 131
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 721
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 248
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 3 334
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 023
  6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 592
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 513
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 022
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
  2. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  3. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  4. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  5. Irena Šimuneková: Bralce
  6. Miroslav Pollák: Komplexný prístup pri zamestnávaní
  7. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
  8. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 008
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 493
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 388
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 819
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 570
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 345
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 302
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 078
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu