SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Dopravná značka sa schovala za autobus? Pokutu by vám nemali dať

Zákony by mali byť písané tak, aby boli zrozumiteľné a aby dokázali popísať čo najviac situácií. Týka sa to aj zákona o cestnej premávke a príslušnej vyhlášky. Podľa toho by sa mali potom umiestňovať aj dopravné značky.

Erik nás upozornil na jeden problém z dopravy, ktorý zákon nijako nerieši. A napriek tomu sa podobá situácii, za ktorú by mohla byť uložená pokuta.

Chcel by som sa spýtať na to, ako platia príkazové a zákazové značky na štvorprúdových komunikáciách. Konkrétne mám na mysli napríklad obmedzenie rýchlosti, ak je obmedzenie len napravo od pravého jazdného pruhu a nie je naľavo, či toto obmedzenie platí aj pre ľavý jazdný pruh alebo platí len pre pravý jazdný pruh.

Konkrétna situácia: v Bratislave pri autobusovej stanici Mlynské Nivy je v smere von z mesta obmedzenie rýchlosti na 40 km/h, čo som nemal možnosť zbadať, pretože som išiel v ľavom jazdnom pruhu a vpravo bol vedľa mňa autobus.

V zákone o cestnej premávke a ani vo vyhláške sa o vzťahu medzi počtom jazdných pruhov, umiestňovania dopravných značiek a ich platnosti pre jednotlivé pruhy veľa nedozvieme, keď nie je možné umiestniť dopravné značky nad jazdné pruhy. Nehovoriac o situácie, keď z objektívnych príčin nie je možné dopravnú značku umiestnenú na kraji cesty vidieť.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(7) ... Ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo nevyhnutnosť zvýrazniť dopravnú situáciu, je možné umiestniť zvislé dopravné značky i na ľavom okraji jazdného pruhu alebo cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe.

(8) Zákazové a príkazové dopravné značky, ktoré sa vzťahujú na premávku v príslušnom jazdnom pruhu, umiestňujú sa nad týmto jazdným pruhom. ...

Podľa zákona o cestnej premávke sa zákazové a príkazové dopravné značky, ktoré sa vzťahujú na premávku v príslušnom jazdnom pruhu, umiestňujú nad týmto jazdným pruhom.

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke je to trochu preformulované:

§ 5, vyhláška č. 8/2009 Z.z.:

(12) Zvislé zákazové alebo príkazové dopravné značky umiestnené nad vyznačeným jazdným pruhom platia len pre jazdný pruh, nad ktorým sú umiestnené, a zvislé dopravné značky upravujúce zákaz zastavenia alebo státia na jednosmernej ceste platia len pre tú stranu cesty, pri ktorej sú umiestnené.

To znamená, že len dopravné značky upravujúce zákaz zastavenia alebo státia na jednosmernej ceste platia pre stranu, na ktorej sú osadené.

Z vyhlášky však ďalej vyplýva, že dopravná značka, ktorá obmedzuje maximálnu povolenú rýchlosť (B 31a) a nie je umiestnená nad vyznačeným jazdným pruhom na ceste s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere, musí byť umiestnená opakovane i pri ľavom okraji cesty, ak je to technicky možné.

Na Mlynských Nivách to asi nebolo technicky možné. Podľa nášho názoru to však automaticky neznamená, že ak pri ľavom okraji cesty nie je značka obmedzujúca rýchlosť, takáto dopravná značka umiestnená pri pravom okraji cesty pre ľavý jazdný pruh neplatí.

Myslíme si, že ak je teda dopravná značka obmedzujúca rýchlosť umiestnená na pravom kraji dvojprúdovej cesty v jednom smere a vľavo taká dopravná značka nie je, obmedzenie platí pre oba jazdné pruhy. Myslíme si to. Zákon a ani vyhláška nám však istotu nedáva.

Problém by mohol byť vyriešený, keby sa jasne definovalo, ako platia dopravné značky pri ceste pre viacpruhové cesty v jednom smere.

Kým sa s pravidlami umiestňovania dopravných značiek nič neurobí, pokojne môže nastať situácia, keď značku pri pravom jazdnom pruhu vodič z ľavého neuvidí ani keby chcel. A keďže sa pre dopravné značky uplatňuje princíp viditeľnosti z dostatočnej vzdialenosti, platí, že ak ju nevidno, ako keby tam nebola.

Aj keď je niečo také ťažko dokázať pred policajtom, pokutu by ste za nedodržanie dopravnej značky nemali dostať.

§ 5, vyhláška č. 8/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 083
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 317
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 551
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 966
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 743
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 660
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 852
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 760
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 624
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 954
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.