SME
Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Železničné priecestia dostanú nálepky

Inšpirujeme sa Českom. Nebezpečné prejazdy cez koľajnice označíme číslom.

Na priecestí v Polomke zomrelo dvanásť ľudí.Na priecestí v Polomke zomrelo dvanásť ľudí. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Slovenské železničné priecestia majú byť bezpečnejšie. Železnice Slovenskej republiky sa chcú inšpirovať českými kolegami a označiť priecestia samolepkami so špecifickým číslom.

Česká Správa železničnej dopravnej cesty v júli označila číslami značky na všetkých 8296 prejazdoch v krajine. Reagovala tak na prípady, ako bola nehoda z marca 2007, pri ktorej poistní podvodníci nastražili auto na železničné priecestie neďaleko stredočeského mesta Mělník. Skôr ako vlak však na auto narazili policajti, ktorí jeho polohu nahlásili výpravcovi. Ten ich opisu dobre nerozumel a zastavil premávku na inej trati. Vlak sa vykoľajil.

Na Slovensku sa vraj zatiaľ podobne vážna nehoda pre nesprávne určenie priecestia nestala. Ministerstvo dopravy však na podobnú tragédiu nechce čakať. „Jedným z pripravovaných opatrení je aj identifikácia priecestí číslom. Zverejnené budú aj telefónne čísla, kde bude možné ohlásiť akúkoľvek mimoriadnu udalosť,“ hovorí Jana Pekárková z ministerstva.

Len nálepky nestačia

Zámer potvrdzujú aj ŽSR. „Označenie má slúžiť predovšetkým na identifikáciu konkrétneho priecestia pri problémoch, ako je pokazené vozidlo na koľajach, ale aj na včasné lokalizovanie miesta nehody pre záchranné systémy,“ vraví Dana Hurtová zo spoločnosti.

Smrť na priecestiach
  • Vlani sa stalo na 2307 železničných priecestiach 109 nehôd so 17 mŕtvymi a 17 ťažko zranenými.
  • Tento rok počet priecestí aj vďaka budovaniu mimoúrovňových križovatiek klesol na 2255.
  • Pri najvážnejšej nehode tento rok na priecestí v Polomke zahynulo 12 ľudí.
Ministerstvo ani ŽSR zatiaľ nevedia, kedy priecestia označia. V Česku, kde je železničná sieť podstatne hustejšia, stál projekt pol milióna českých korún.

Ministerstvo dopravy však upozorňuje, že len označenie priecestí bezpečnosť na priecestiach výrazne nezvýši. „Jednoznačne treba prikročiť aj k opatreniam na strane správcov ciest a riešiť údržbu dopravného značenia, budovať spomaľovače, potrebná je aj účinná prevencia a represia zo strany polície,“ hovorí Pekárková.

Za prvých päť mesiacov roka však aj pre februárovú tragickú zrážku vlaku s autobusom v Polomke zahynulo na priecestiach až 24 ľudí.

Na priecestí v Polomke napriek prísľubu železníc aj po siedmich mesiacoch od tragédie svetelná signalizácia stále chýba. Práce na jej osadení sa začali až tento mesiac. „Potrvajú maximálne dva mesiace,
s nákladmi 265 550 eur,“ hovorí Hurtová.

Pomohli by kamery

Nehodám vždy nedokážu zabrániť ani semafory a závory. „Na chránených a nechránených priecestiach je počet nehôd približne rovnaký,“ hovorí Pekárková.

Železničná polícia spomína aj ďalšie opatrenie, ktoré v súčasnosti v Čechách testujú. „Privítali by sme vybavenie niektorých priecestí kamerami najmä z dôvodu prevencie, pri prechode cez priecestia v čase zákazu alebo v prípade vyšetrovania nehodových udalostí na priecestiach a v ich blízkosti,“ vraví hovorkyňa železničných policajtov Ľubica Zoňová.

ŽSR však zatiaľ „o nijakej iniciatíve inštalovať kamerové systémy na priecestiach nevie“.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 590
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 8 061
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 717
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 329
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 398
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 977
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 713
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 285
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 824
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 634
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sofia vo svojom štúdiu, v ktorom vznikajú nové piesne.

Predtým bol punkerom Vrabcom, dnes je Sofiou. Až teraz som to ja, hovorí


17. sep
Minister Matovič.

Kollárova strana by prípadne mohla prísť len o SIS.


10 h
Juraj Sagan (vpravo) s bratom Petrom.

Budúcnosť Juraja Sagana nie je známa.


a 1 ďalší 5 h

August býva vrchol uhorkovej sezóny. Je to síce nuda, ale aspoň sa nič nemôže pokaziť. Tento uplynulý bol výnimkou.


Neprehliadnite tiež

Škoda Enyaq iV a Škoda Kodiaq RS

Obe autá patria k najlepším modelom, ktoré Škoda ponúka.


11 h
Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


17. sep
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Skryť Zatvoriť reklamu