BRATISLAVA. Slovenské železničné priecestia majú byť bezpečnejšie. Železnice Slovenskej republiky sa chcú inšpirovať českými kolegami a označiť priecestia samolepkami so špecifickým číslom. Ministerstvo ani ŽSR zatiaľ nevedia, kedy priecestia označia. V Česku, kde je železničná sieť podstatne hustejšia, stál projekt pol milióna českých korún.
Česká Správa železničnej dopravnej cesty v júli označila číslami značky na všetkých 8296 prejazdoch v krajine. Reagovala tak na prípady, ako bola nehoda z marca 2007, pri ktorej poistní podvodníci nastražili auto na železničné priecestie neďaleko stredočeského mesta Mělník. Skôr ako vlak však na auto narazili policajti, ktorí jeho polohu nahlásili výpravcovi. Ten ich opisu dobre nerozumel a zastavil premávku na inej trati. Vlak sa vykoľajil.
Na Slovensku sa vraj zatiaľ podobne vážna nehoda pre nesprávne určenie priecestia nestala. Ministerstvo dopravy však na podobnú tragédiu nechce čakať. „Jedným z pripravovaných opatrení je aj identifikácia priecestí číslom. Zverejnené budú aj telefónne čísla, kde bude možné ohlásiť akúkoľvek mimoriadnu udalosť,“ hovorí Jana Pekárková z ministerstva.
Len nálepky nestačia
Zámer potvrdzujú aj ŽSR. „Označenie má slúžiť predovšetkým na identifikáciu konkrétneho priecestia pri problémoch, ako je pokazené vozidlo na koľajach, ale aj na včasné lokalizovanie miesta nehody pre záchranné systémy,“ vraví Dana Hurtová zo spoločnosti.
Smrť na priecestiach
Vlani sa stalo na 2307 železničných priecestiach 109 nehôd so 17 mŕtvymi a 17 ťažko zranenými.
Tento rok počet priecestí aj vďaka budovaniu mimoúrovňových križovatiek klesol na 2255.
Pri najvážnejšej nehode tento rok na priecestí v Polomke zahynulo 12 ľudí.
Ministerstvo dopravy však upozorňuje, že len označenie priecestí bezpečnosť na priecestiach výrazne nezvýši. „Jednoznačne treba prikročiť aj k opatreniam na strane správcov ciest a riešiť údržbu dopravného značenia, budovať spomaľovače, potrebná je aj účinná prevencia a represia zo strany polície,“ hovorí Pekárková.
Za prvých päť mesiacov roka však aj pre februárovú tragickú zrážku vlaku s autobusom v Polomke zahynulo na priecestiach až 24 ľudí.
Na priecestí v Polomke napriek prísľubu železníc aj po siedmich mesiacoch od tragédie svetelná signalizácia stále chýba. Práce na jej osadení sa začali až tento mesiac. „Potrvajú maximálne dva mesiace,
s nákladmi 265 550 eur,“ hovorí Hurtová.
Pomohli by kamery
Nehodám vždy nedokážu zabrániť ani semafory a závory. „Na chránených a nechránených priecestiach je počet nehôd približne rovnaký,“ hovorí Pekárková.
Železničná polícia spomína aj ďalšie opatrenie, ktoré v súčasnosti v Čechách testujú. „Privítali by sme vybavenie niektorých priecestí kamerami najmä z dôvodu prevencie, pri prechode cez priecestia v čase zákazu alebo v prípade vyšetrovania nehodových udalostí na priecestiach a v ich blízkosti,“ vraví hovorkyňa železničných policajtov Ľubica Zoňová.
ŽSR však zatiaľ „o nijakej iniciatíve inštalovať kamerové systémy na priecestiach nevie“.