SME
Streda, 27. september, 2023 | Meniny má Cyprián
reklama

Golf MM Racing prekonáva hranice objemu

Upravený Golf vyvinie z malého objemu motora obrovský výkon 232 koní pri takmer nezmenenej spotrebe. Takýto tuning by si zaslúžilo auto s lepším podvozkom.

Vraj objem ničím nenahradíš. Tu je dôkaz, že za istých okolností áno, iba daň je dosť vysoká: kompresor, turbodúchadlo, výfukové potrubie a výborný tuning.Vraj objem ničím nenahradíš. Tu je dôkaz, že za istých okolností áno, iba daň je dosť vysoká: kompresor, turbodúchadlo, výfukové potrubie a výborný tuning. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Objem motora vo vzťahu k výkonu vraj niet čím nahradiť. Pri dnešnom stave techniky a profesionálneho tuningu áno. Hoci by klasik oponoval so zvukom radového šesťvalca alebo hrdelného revu osemvalca, faktom ostáva, že motor s objemom 1,4 litra dokáže dosiahnuť výkon 171 kW (232 koní). Skúsili sme to na vlastnej koži s autom upraveným ladičskou dielňou MM Racing.

Existuje veľa smerov, ktorými sa pri tuningu možno vybrať a každý ide k jednému cieľu: Odlíšiť sa od ostatných. Keď ladenie nespočíva iba v chromovaných nálepkách a spojleroch zvyšujúcich spotrebu paliva, stojí to za prevezenie.

Funkčný tuning

Golf piatej generácie zušľachtený formou MM Racing poteší záujemcov o funkčný tuning, o ladenie auta k technicky možným hraniciam bez toho, aby to bolo na prvý pohľad vidieť. Nebyť “brendového” nápisu alebo v skutočnosti veľmi pekných kolies O.Z., Golf by vyzeral ako bežné fabrické auto. Ušľachtilosť auta totiž drieme pod kapotou.

Objektom zlepšenia pre MM Racing sa stal Golf piatej generácie s benzínovým štvorvalcom 1,4 TSI. Už všetky bežne predávané verzie motora s výkonom 103, 118 a 125 kW ohurujú výkonom a je ťažké si predstaviť, čo možno robiť ďalej a pritom zachovať dlhodobú funkčnosť. Na valcovú brzdu sa paradoxne nepostavila najsilnejšia, ale najslabšia sériová verzia motora vybaveného kompresorom a turbodúchadlom. Preto nebol na prístrojovom paneli tlakomer kompresora, ako býva vo verzii GT s výkonom 125 kW. Trochu nám chýbal.

Od turba k výfuku

Ladiči však zvýšili plnenie motora z tlaku 1,4 baru na pomaly pretekárskych 1,5 baru. Hrali sa tiež s výfukovým potrubím za turbodúchadlom, ktoré dodala firma AMA Exhaust systems. Viac, než o zvukovú kulisu, išlo o menej prekážok a nižší odpor výfukovým spalinám odchádzajúcim z turbodúchadla. Podľa našich informácií sériové vstrekovače stačili prietokom na palivo potrebné k namiešaniu bohatej zmesi. Potom elektronika dostávala pod záťažou v každých otáčkach patričné inštrukcie na kvalitu zmesi a zapaľovanie.

Jedinou nemennou ostal kompresor, ktorý sa stará o plnenie v nízkych otáčkach. Preplňovaný motor tým získal charakteristiku športovej atmosféry s výkonom stúpajúcim stále hore až k svojej špičke. Napokon vrchol tak narástol, že v sérii výrazný spodok porpi ňom vyznieva slabšie. Ladenie sa zastavilo na maximálnom výkone 171,1 kW a 291 Nm. Tomu sa hovorí “jedna štvorka”.

Celkom pozitívna je práca elektronického plynového pedálu. Napriek tomu, že časy mechanickej škrtiacej klapky sú preč, šofér môže plynom ovládať motor podstatne lepšie ako v Astre OPC.

Ešte jedny brzdy, prosím

Golf piatej generácie je dobrý na príjemné cestovanie a každodenné dochádzanie do práce. To, čo s jeho motorom urobilo profesionálne ladenie je obdivuhodné, ale obal je nevhodný. Golf má slabé brzdy, vodič nevie na “preposilovanom” brzdovom pedáli dávkovať silu a cez volant precítiť priľnavosť výkonom namáhanej prednej nápravy. Situáciu ako-tak zachraňuje rozšírenie auta a použité nízkoprofilové pneumatiky.

Nadšenie zo zrýchlenia nemá pokračovanie v zákrutách, hoci v testovacom nepravidelnom slalome nebol Golf MM Racing o veľa pomalší ako Clio RS. Na bežnej kľukatej ceste by sme mali strach, pretože v Golfe sa zle odhaduje hraničná situácia. Najviac prekáža, že po opakovanom silnom brzdení slabne účinok bŕzd. Vylepšeniu by sme podrobili tiež pedále, pretože plynový je v porovnaní s brzdovým hlboko , čo zvyšuje riziko “zakopnutia” o brzdu. V aute s výkonom 232 koní je celkom pravdepodobné, že vodič občas potrebuje preložiť nohu z plynu dosť rýchlo.

Praktické dôsledky

Nikde nie je napísané, že spotreba bude fanúšikom vysokého výkonu ľahostajná, ale tiež je jasné, že kto vlastní výkonné auto, nebude jazdiť bez vychutnania výkonu. Osemlitrová spotreba je výsledkom úspornej jazdy a pod desať a pol sa vmestíte s rezervou a vyskúšaním tuningu.

Profesionálna práca ladičskej firmy je z motora evidentná, hoci by k výkonu prináležal ešte jemne ostrejší zvuk. Na druhej strane auto hlukom neobťažuje a dáva najavo ako vyzerajú zlepšenia, keď sa robia profesionálne a sú zlúčiteľné s bežným životom na cestách.

Golf 1,4 TSI MM Racing je auto, ktoré obnoví starú chlapskú chorobu mať vzadu označenie 1,4 a ukázať okolitému svetu ako tá “jednaštvorka ide”. A to ste si pred tým mysleli, že ste vyliečení.


SME spokojní SME nespokojní
Spotreba brzdy
Výkon motora riadenie
Výfuk rozmiestnenie pedálov
Ťah v celom spektre otáčok sedadlá
Dizajn kolies -


Kupujem - nekupujem

Ovplyvnený pretekárskym prostredím uznávam na autách iba zmeny, ktoré majú praktický význam s čo možno najmenším vedľajším účinkom. Motor a výfuk z MM racing bez negatívneho dopadu na komfort jazdy a spotrebu ma presvedčil. Akurát by som si k nim odniesol iné auto, minimálne Golf VI. Na záver dávam otázku formou otvoreného listu. Trúfli by ste si na atmosféru? Konkrétne Clio RS.

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  2. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  3. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  4. Prišli na to, že odpad je cenný
  5. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  6. Všetkým lepí pred voľbami
  7. Najlepšie poviedky domácich autorov
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Všetkým lepí pred voľbami
  2. Kandidát OĽANO Martin Seman: Nikto nemôže ostať na okraji
  3. Hennessy oslavuje 50 rokov Hip Hopu
  4. Staršie IQOS zariadenia môžu spotrebitelia vrátiť do predajne
  5. Problémy s trávením a histamínová intolerancia, aká je liečba?
  6. Gröhling: Aj v školstve potrebujeme inovácie
  7. Bratislavská Kuchajda ožije športom
  8. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 062
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 554
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 117
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 4 818
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 3 800
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 3 164
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 2 827
  8. Najlepšie poviedky domácich autorov 2 526
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Kto je tu konzervatívny?
  2. Peter Kubica: Kniha od krčmových rečí po beh
  3. Ján Buocik: Kto pomôže Bratislave po parlamentných voľbách 2023?
  4. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu...
  5. Norbert Kaník: Aký je rozdiel medzi Matovičom a Ficom? A je vôbec nejaký?
  6. Jano Richter: Noviny vytrvalo mlčia o miliónovej korupcii
  7. Juraj Kumičák: Politikum II - Pellegrini
  8. Irena Šimuneková: Studený hrad a hrad Gýmeč časť 2.
  1. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 51 564
  2. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 45 605
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 257
  4. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 36 612
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 32 985
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 594
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 665
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 281
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu