SME
Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Ako je to s rýchlosťami na cestách v obci

Jednou z častých otázok motoristov je, prečo sa na niektorých úsekoch v obci treba "motať 50-kou", keď tam vyššia rýchlosť nikoho neohrozí. Často pri tom argumentujú neexistujúcimi dopravnými pravidlami.

Jednou z častých otázok motoristov je, prečo sa na niektorých úsekoch v obci treba "motať 50-kou", keď tam vyššia rýchlosť nikoho neohrozí. Podobný problém načrtla aj Katka, ktorá nám napísala:

Podľa zákona je obec "Zastavané územie označené príslušnou dopravnou značkou". Teda, myslím, že to jednoznačne hovorí, že značka "obec" by mala byť umiestnená na začiatku a konci zastavaného, nie katastrálneho územia obce. V praxi však v mnohých prípadoch celé kilometre okolo obce sú nezastavané, ale podľa značiek ide o obec - napríklad, v okolí Bratislavy ide o značne veľké plochy. Nie je toto značenie v rozpore so zákonom?

Na takýchto cestách, aj keď sú kilometre vzdialené od obývaných častí, platia rôzne obmedzenia. Napríklad sa tu nesmú používať diaľkové svetlá, čo je často dosť nebezpečné. Okrem toho, mnohí vodiči ani netušia, že sú ešte v obci, obmedzenie rýchlosti je neprimerané (často tu nie je ani značka, že sa môže ísť rýchlejšie než 50) a vznikajú úplne zbytočne kolízne situácie.

Na začiatok treba povedať, že z pohľadu zákona o cestnej premávke a vykonávacej vyhlášky je začiatok a koniec obce označený dopravnou značkou. Tam platia dopravné pravidlá pre obec. A je jedno, či ide alebo nejde o zastavané územie.

01.jpg

Definícia obce, ktorú použila Katka, platila v zákone o premávke na pozemných komunikáciách (č. 315/1996 Z.z.). Tento zákon bol však 1. februára tohto roku nahradený novým zákonom o cestnej premávke (č. 8/2009 Z.z.), v ktorom už definícia obce uvedená nie je.

Predtým sa dopravná značka začiatok a koniec obce umiestňoval na začiatok a koniec zastavanej plochy dediny alebo mesta. Keďže však definícia obce v zákone o cestnej premávke nie je, obce sa riadia inými zákonmi definujúcimi ich hranice a podľa toho aj umiestňujú tabule.

A tak tam, kde sa predtým jazdilo ako na území mimo obce, sa teraz musí jazdiť 50-kou. Ak tam samozrejme nie je dopravná značka upravujúca maximálnu povolenú rýchlosť.

Aby sa premávka zbytočne nebrzdila, na niektorých úsekoch ciest v obci sa pri nezastavaných plochách zvýšila maximálna povolená rýchlosť zo zákonných 50 km/h na vyššiu.

A čo svietenie v obci, ktoré naznačila Katka? Podľa zákona o cestnej premávke sa diaľkové svetlá okrem iného nesmú použiť, ak je cesta dostatočne osvetlená. O nesvietení v obci diaľkovými sa v zákone nič nepíše.

§ 32, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere.

Aj Rastislav je zvedavý na pravidlá o rýchlosti v obci. Napísal nám:

Vo vyhláške som sa dočítal, že ak je v obci značka umožňujúca väčšiu rýchlosť, ako je predpísaných 50 km/h, platí napriek tomu uvedených 50 km/h. Načo potom táto značka slúži?

Dopravná značka obmedzujúca maximálnu povolenú rýchlosť v obci slúži na to, aby obmedzila maximálnu povolenú rýchlosť. Ani v zákone o cestnej premávka a ani vo vyhláške sa totiž nepíše, že by 50-ka v obci bola nadradená spomínaným značkám plošne.

To, o čom píše Rastislav, platí pre autobusy, nákladné autá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony a osobné autá s prívesom. Platí to však všeobecne pre cesty a nie pre obce. To znamená, že ak je v obci dopravná značka, podľa ktorej môžete ísť maximálne 70-kou, tak môžete ísť maximálne 70-kou.

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Najvyššie dovolené rýchlosti ustanovené v odsekoch 2 a 3 nemožno prekročiť, ani ak je dopravnou značkou alebo dopravným zariadením dovolená vyššia rýchlosť; to neplatí pre vodiča motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg bez prípojného vozidla.

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-l. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km.h-l a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km.h-l.

(3) Vodič iného motorového vozidla, ako sa uvádza v odseku 2, ako aj vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-1.

(4) Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1, a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km.h-1.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  4. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  5. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  6. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  7. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  8. Odpady nad zlato
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  10. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  5. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  6. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  7. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  8. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  10. Odpady nad zlato
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 179
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 990
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 366
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 169
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 558
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 068
  7. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 587
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 402
  9. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 344
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 272
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Učiteľka s deťmi počas dištančného vyučovania v Košiciach.

Návšteva pápeža sa na číslach neukáže.


20. sep

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Vladimír Bohm: Podporovať migráciu a utečencov? - Áno, ale inak ako doteraz
  2. Robert Škerko: Moja cesta na vidiek
  3. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope
  4. Vladimír Troják: Trojdňový cyklovýlet na Moravu
  5. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #16 - Prvý beh vonku a mnoho iného
  6. Jozef Sitko: Dilema dnes: Zákonnosť či spravodlivosť?
  7. Roland Vizner: Krach Evergrande je vážny, dlhy dosahujú 3-násobok HDP Slovenska. No nie je to Lehman. Pripomína skôr Arca či Váhostav po Čínsky, teda krát 300 :)
  8. Irena Šimuneková: Fotohrátky 15.
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 25 225
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 252
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 924
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 652
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 053
  6. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 478
  7. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 4 499
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 741
Skryť Zatvoriť reklamu