SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Ako je to s rýchlosťami na cestách v obci

Jednou z častých otázok motoristov je, prečo sa na niektorých úsekoch v obci treba "motať 50-kou", keď tam vyššia rýchlosť nikoho neohrozí. Často pri tom argumentujú neexistujúcimi dopravnými pravidlami.

Jednou z častých otázok motoristov je, prečo sa na niektorých úsekoch v obci treba "motať 50-kou", keď tam vyššia rýchlosť nikoho neohrozí. Podobný problém načrtla aj Katka, ktorá nám napísala:

Podľa zákona je obec "Zastavané územie označené príslušnou dopravnou značkou". Teda, myslím, že to jednoznačne hovorí, že značka "obec" by mala byť umiestnená na začiatku a konci zastavaného, nie katastrálneho územia obce. V praxi však v mnohých prípadoch celé kilometre okolo obce sú nezastavané, ale podľa značiek ide o obec - napríklad, v okolí Bratislavy ide o značne veľké plochy. Nie je toto značenie v rozpore so zákonom?

Na takýchto cestách, aj keď sú kilometre vzdialené od obývaných častí, platia rôzne obmedzenia. Napríklad sa tu nesmú používať diaľkové svetlá, čo je často dosť nebezpečné. Okrem toho, mnohí vodiči ani netušia, že sú ešte v obci, obmedzenie rýchlosti je neprimerané (často tu nie je ani značka, že sa môže ísť rýchlejšie než 50) a vznikajú úplne zbytočne kolízne situácie.

Na začiatok treba povedať, že z pohľadu zákona o cestnej premávke a vykonávacej vyhlášky je začiatok a koniec obce označený dopravnou značkou. Tam platia dopravné pravidlá pre obec. A je jedno, či ide alebo nejde o zastavané územie.

01.jpg

Definícia obce, ktorú použila Katka, platila v zákone o premávke na pozemných komunikáciách (č. 315/1996 Z.z.). Tento zákon bol však 1. februára tohto roku nahradený novým zákonom o cestnej premávke (č. 8/2009 Z.z.), v ktorom už definícia obce uvedená nie je.

Predtým sa dopravná značka začiatok a koniec obce umiestňoval na začiatok a koniec zastavanej plochy dediny alebo mesta. Keďže však definícia obce v zákone o cestnej premávke nie je, obce sa riadia inými zákonmi definujúcimi ich hranice a podľa toho aj umiestňujú tabule.

A tak tam, kde sa predtým jazdilo ako na území mimo obce, sa teraz musí jazdiť 50-kou. Ak tam samozrejme nie je dopravná značka upravujúca maximálnu povolenú rýchlosť.

Aby sa premávka zbytočne nebrzdila, na niektorých úsekoch ciest v obci sa pri nezastavaných plochách zvýšila maximálna povolená rýchlosť zo zákonných 50 km/h na vyššiu.

A čo svietenie v obci, ktoré naznačila Katka? Podľa zákona o cestnej premávke sa diaľkové svetlá okrem iného nesmú použiť, ak je cesta dostatočne osvetlená. O nesvietení v obci diaľkovými sa v zákone nič nepíše.

§ 32, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere.

Aj Rastislav je zvedavý na pravidlá o rýchlosti v obci. Napísal nám:

Vo vyhláške som sa dočítal, že ak je v obci značka umožňujúca väčšiu rýchlosť, ako je predpísaných 50 km/h, platí napriek tomu uvedených 50 km/h. Načo potom táto značka slúži?

Dopravná značka obmedzujúca maximálnu povolenú rýchlosť v obci slúži na to, aby obmedzila maximálnu povolenú rýchlosť. Ani v zákone o cestnej premávka a ani vo vyhláške sa totiž nepíše, že by 50-ka v obci bola nadradená spomínaným značkám plošne.

To, o čom píše Rastislav, platí pre autobusy, nákladné autá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony a osobné autá s prívesom. Platí to však všeobecne pre cesty a nie pre obce. To znamená, že ak je v obci dopravná značka, podľa ktorej môžete ísť maximálne 70-kou, tak môžete ísť maximálne 70-kou.

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Najvyššie dovolené rýchlosti ustanovené v odsekoch 2 a 3 nemožno prekročiť, ani ak je dopravnou značkou alebo dopravným zariadením dovolená vyššia rýchlosť; to neplatí pre vodiča motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg bez prípojného vozidla.

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-l. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km.h-l a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km.h-l.

(3) Vodič iného motorového vozidla, ako sa uvádza v odseku 2, ako aj vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-1.

(4) Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1, a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km.h-1.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 253
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 027
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 231
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 730
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 867
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 376
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 420
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 277
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 195
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 953
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračné foto.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric