SME

Ako je to s rýchlosťami na cestách v obci

Jednou z častých otázok motoristov je, prečo sa na niektorých úsekoch v obci treba "motať 50-kou", keď tam vyššia rýchlosť nikoho neohrozí. Často pri tom argumentujú neexistujúcimi dopravnými pravidlami.

Jednou z častých otázok motoristov je, prečo sa na niektorých úsekoch v obci treba "motať 50-kou", keď tam vyššia rýchlosť nikoho neohrozí. Podobný problém načrtla aj Katka, ktorá nám napísala:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa zákona je obec "Zastavané územie označené príslušnou dopravnou značkou". Teda, myslím, že to jednoznačne hovorí, že značka "obec" by mala byť umiestnená na začiatku a konci zastavaného, nie katastrálneho územia obce. V praxi však v mnohých prípadoch celé kilometre okolo obce sú nezastavané, ale podľa značiek ide o obec - napríklad, v okolí Bratislavy ide o značne veľké plochy. Nie je toto značenie v rozpore so zákonom?

SkryťVypnúť reklamu

Na takýchto cestách, aj keď sú kilometre vzdialené od obývaných častí, platia rôzne obmedzenia. Napríklad sa tu nesmú používať diaľkové svetlá, čo je často dosť nebezpečné. Okrem toho, mnohí vodiči ani netušia, že sú ešte v obci, obmedzenie rýchlosti je neprimerané (často tu nie je ani značka, že sa môže ísť rýchlejšie než 50) a vznikajú úplne zbytočne kolízne situácie.

Na začiatok treba povedať, že z pohľadu zákona o cestnej premávke a vykonávacej vyhlášky je začiatok a koniec obce označený dopravnou značkou. Tam platia dopravné pravidlá pre obec. A je jedno, či ide alebo nejde o zastavané územie.

Definícia obce, ktorú použila Katka, platila v zákone o premávke na pozemných komunikáciách (č. 315/1996 Z.z.). Tento zákon bol však 1. februára tohto roku nahradený novým zákonom o cestnej premávke (č. 8/2009 Z.z.), v ktorom už definícia obce uvedená nie je.

SkryťVypnúť reklamu

Predtým sa dopravná značka začiatok a koniec obce umiestňoval na začiatok a koniec zastavanej plochy dediny alebo mesta. Keďže však definícia obce v zákone o cestnej premávke nie je, obce sa riadia inými zákonmi definujúcimi ich hranice a podľa toho aj umiestňujú tabule.

A tak tam, kde sa predtým jazdilo ako na území mimo obce, sa teraz musí jazdiť 50-kou. Ak tam samozrejme nie je dopravná značka upravujúca maximálnu povolenú rýchlosť.

Aby sa premávka zbytočne nebrzdila, na niektorých úsekoch ciest v obci sa pri nezastavaných plochách zvýšila maximálna povolená rýchlosť zo zákonných 50 km/h na vyššiu.

A čo svietenie v obci, ktoré naznačila Katka? Podľa zákona o cestnej premávke sa diaľkové svetlá okrem iného nesmú použiť, ak je cesta dostatočne osvetlená. O nesvietení v obci diaľkovými sa v zákone nič nepíše.

SkryťVypnúť reklamu

§ 32, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere.

Aj Rastislav je zvedavý na pravidlá o rýchlosti v obci. Napísal nám:

Vo vyhláške som sa dočítal, že ak je v obci značka umožňujúca väčšiu rýchlosť, ako je predpísaných 50 km/h, platí napriek tomu uvedených 50 km/h. Načo potom táto značka slúži?

Dopravná značka obmedzujúca maximálnu povolenú rýchlosť v obci slúži na to, aby obmedzila maximálnu povolenú rýchlosť. Ani v zákone o cestnej premávka a ani vo vyhláške sa totiž nepíše, že by 50-ka v obci bola nadradená spomínaným značkám plošne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To, o čom píše Rastislav, platí pre autobusy, nákladné autá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony a osobné autá s prívesom. Platí to však všeobecne pre cesty a nie pre obce. To znamená, že ak je v obci dopravná značka, podľa ktorej môžete ísť maximálne 70-kou, tak môžete ísť maximálne 70-kou.

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Najvyššie dovolené rýchlosti ustanovené v odsekoch 2 a 3 nemožno prekročiť, ani ak je dopravnou značkou alebo dopravným zariadením dovolená vyššia rýchlosť; to neplatí pre vodiča motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg bez prípojného vozidla.

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-l. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km.h-l a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km.h-l.

(3) Vodič iného motorového vozidla, ako sa uvádza v odseku 2, ako aj vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-1.

(4) Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1, a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km.h-1.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 181
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 915
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 450
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 153
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 726
  6. Plátené tašky a opakované použitie 2 665
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 302
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 120
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  3. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  4. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  5. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  6. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  7. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  8. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 33 252
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 466
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 581
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 592
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 787
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 642
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 788
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 152
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu