SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Bez kľúča je to jednoduchšie

Moderný, pohodlný, ale zatiaľ drahý systém bezkľúčového odomykania auta ponúka čoraz viac značiek. Servis a objednávanie si nevyžaduje viac ako pri bežnom kľúči s diaľkovým odomykaním.

Bezkľúčové zamykanie zjednodušilo obsluhu a znížilo riziko, že si vodiči zabuchnú kľúče v aute. Stále je to pomerne drahý prvok vyššej výbavy alebo štandard v drahých autách.Bezkľúčové zamykanie zjednodušilo obsluhu a znížilo riziko, že si vodiči zabuchnú kľúče v aute. Stále je to pomerne drahý prvok vyššej výbavy alebo štandard v drahých autách. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. V parkovacom dome frankfurtského výstaviska nakladáme do auta techniku a materiály, a pri odomykaní aj zamykaní si vystačíme s ovládačom vo vrecku. Testovacie Audi má bezkľúčové odomykanie dotykom na kľučku. Keď sa posádka usadí v aute, stačí tlačidlom naštartovať a odísť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bezkľúčový vstup do auta má čoraz viac značiek. Počítať treba v podstate iba s vyššou nadobúdacou cenou, systém je dostupný v drahších autách alebo vyšších stupňoch výbavy.

Objednávka a výmena kľúča je jednoduchá, a zmena prinesie majiteľovi aj iné výhody. Renault, ktorý ponúkal bezkľúčový systém ako jeden z prvých, zaznamenáva na štartovaciu kartu počet najazdených kilometrov, stav paliva v nádrži, výrobné číslo vozidla, tlak v pneumatikách, typ auta, farbu auta alebo kontakt na majiteľa. „Uľahčuje sa tým napríklad vstup do servisu," hovorí Jana Rajcová z Renaultu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Nebojte sa zabuchnutia

Bezkľúčový systém je väčšinou zabezpečený proti zabuchnutiu. Ovládač vo vzdialenosti jeden až dva metre rozoznajú vonkajšie antény, väčšinou namontované v kľučkách dverí. Riadiaca jednotka auta po komunikácii s ovládačom pripraví auto na odomknutie.

Väčšina značiek, ktoré sme kontaktovali, zaručuje, že kým je ovládač vo vnútri, auto sa nezamkne. Kľúč je možné nechtiac zamknúť v interiéri, ak šofér po vystúpení nechá otvorené dvere, auto zamkne diaľkovým ovládaním a pred zabuchnutím dverí hodí kľúč dovnútra. „V skutočnom živote je to málo pravdepodobné," vysvetľuje Milan Stupka z BMW.

Jediný problém môže nastať, keď ovládač zabuchnete v kufri. Ako súčasť ochrany proti zlodejom mávajú diaľkové ovládače špeciálne tlačidlo, ktoré otvára len kufor. Keď posádka vyberá batožinu a popritom položí kľúč dnu, zabudne naň a zatvorí veko, auto sa už neodomkne. BMW napríklad vybavuje svoje autá detekciou kľúča v kufri a zabuchnutý kufor sa automaticky odomkne.

SkryťVypnúť reklamu

Pri bezkľúčovom ovládaní si treba zvyknúť nosiť ovládač vo vrecku nohavíc. Vtedy sa dá obsluhovať celé auto, odomykať a ovládač nikde mimovoľne nezabudnete.

Servisné podmienky vybraných
vozidiel s keyless

Značka počet keyless k autu potrebné doklady cena za výmenu keyless dodanie
BMW 2 + 1 obyčaný OEV,OP 175 eur 1 deň
FORD podľa modelu OEV, OP 175 eur 2-3 dni
OPEL 2 kód kľúča, OEV,OP 120 eur 2 dni
RENAULT 2 OP, OEV, VIN 125 eur 5 dní
ŠKODA 2 OEV, OP nestanovená 1 deň
SUZUKI 2 OP,OEV, ser. knižka - 3 -5 dní
TOYOTA 2 kód kľúča, OEV,OP 350 eur 3-5 dní
VOLKSWAGEN 2+1 obyčajný OEV, OP,VIN 190 - 240 eur 2-3 dni

 

Chráni pred zlodejmi

Časy, keď zlodeji autá štartovali tak, že vytrhli spínaciu skrinku a spojili káble, sú dávno preč. Hoci každé auto sa dá aj dnes ukradnúť, bezkľúčový vstup kladie podstatne väčší odpor.

Okrem bežnej frekvencie odomykania potrebuje auto zachytiť aj stály signál originálneho ovládača. Rovnaký signál je potrebný aj na naštartovanie, bez neho sa auto nepohne. Rovnako je vylúčené, aby sa jedným ovládačom dalo otvoriť viac áut.

Objednávka nového ovládača s kovovou "planžetou" na otvorenie dverí, je podobná, ako pri normálnom kľúči. Automobilka ho na základe VIN čísla objedná a po overení vlastníctva vozidla nakóduje k danému autu. Ceny sa väčšinou sa pohybujú od 120 do 200 eur, výnimočne okolo 350 eur. K jednému autu sa dodáva najviac päť ovládačov, záleží na značke.

Objednať kľúč je oprávnený len majiteľ, prípadne splnomocnená osoba, keďže je to bezpečnostný prvok, upozorňuje Jozef Umrian z Volkswagenu. Vo väčšine prípadov treba okrem VIN čísla karosérie doložiť technický preukaz vozidla a občiansky preukaz majiteľa, alebo splnomocneného človeka.

SkryťVypnúť reklamu

„Z týchto dokladov si musí servis urobiť kópiu a doložiť ju k objednávke a zákazke," povedal Umrian. Servis a importér musia doklady archivovať 10 rokov od objednávky.


Klady Zápory
Kľúč netreba vyberať z vrecka Nadobúdacia cena
Pohodlné štartovanie -
Vyššia bezpečnosť pri zabuchnutí -
Vyššia ochrana pred zlodejmi -
Zaznamenávanie údajov o aute -

Kupujem - nekupujem

Po skúsenostiach s rôznymi typmi by som si bezkľúčový vstup objednal. Najmä do áut, ktoré sú vybavené aj detekciou ovládača v kufri, aby sa mi nestalo, že kľúč skončí vo vrecku bundy, a bunda v kufri. (Rastislav Chvála)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  4. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  7. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  2. Statute of limitations in consumer relations
  3. As prices rise, purchasing the right office is essential
  4. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  5. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  6. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  8. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 492
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 149
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 854
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 228
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 682
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 359
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 033
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 814
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Sen...
  2. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  3. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  4. Aliancia NIE RAKOVINE: Sviatok darovania #GivingTuesday
  5. Štefan Vidlár: Empatický lekár
  6. Viktor Pamula: Nové byty a zeleň v Spišskej Novej Vsi ?
  7. Jozef Javurek: Medzi nebom a zemou
  8. Richard Medal: Manuál 21 pomáha vychovávať občiansky rozhľadených mladých ľudí
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 315
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 12 039
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 081
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 5 192
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 318
  6. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 4 143
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 970
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 812
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu