SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Zemný plyn ako pohonná látka je výhodnejší ako benzín

Už v roku 2001 prijala Európska únia zámer, podľa ktorého by sa do roku 2020 malo nahradiť 10% spotreby tekutých fosílnych palív zemným plynom. Ako sme na tom s týmto palivom označovaným ako CNG na Slovensku dnes? A koľko stojí v porovnaní s benzínom?

Čerpacia stanica CNG Jurajov dvor v Bratislave je jednou z najväčších v strednej Európe.Čerpacia stanica CNG Jurajov dvor v Bratislave je jednou z najväčších v strednej Európe. (Zdroj: Tomáš Novotný)

Už v roku 2001 prijala Európska únia zámer, podľa ktorého by sa do roku 2020 malo nahradiť 10% spotreby tekutých fosílnych palív zemným plynom. Zemný plyn sa tankuje do áut v stlačenej forme a označuje sa skratkou CNG.

Motoristi však na Slovensku toto palivo zatiaľ veľmi nepoznajú. V našej krajine totiž jazdí na CNG 564 vozidiel. V susednom Česku ich je 1 394, v Nemecku 77 tisíc a v Taliansku vyše pol milióna.

Prečo u nás jazdí na CNG tak málo áut? Momentálne je na Slovensku sedem čerpacích staníc, ktoré ponúkajú toto palivo. Aj keď sú relatívne rovnomerne rozložené po našej krajine, je to veľmi málo na to, aby sa CNG dostalo viac do povedomia motoristov.

Situácia sa však má čoskoro zmeniť. Pripravujú sa nové čerpacie stanice v Komárne a v Novom Meste nad Váhom a ďalšie sa plánujú.

01.jpg

Databáza čerpacích staníc na Slovensku

Existujúce a aj plánované CNG pumpy vznikajú predovšetkým na základe požiadaviek prepravcov a dopravcov, ktorí si nechali prerobiť flotily svojich áut na CNG pohon. Tieto čerpacie stanice sú však verejné a aj súkromná osoba má možnosť si na týchto pumpách natankovať stlačený zemný plyn.

CNG sa tankuje do áut, ktoré majú na to prispôsobený palivový systém a samostatnú nádrž na CNG.

03.JPG

Doteraz sa toto palivo spomínalo najmä v súvislosti s niektorými autobusovými prepravcami, ktorí svoje flotily autobusov nechali prerobiť na stlačený zemný plyn. Je to najmä kvôli tomu, že CNG dokáže vlastníkovi väčšej flotily vozidiel ušetriť nemalé finančné prostriedky. Výhodou je aj to, že po spálení vytvára menej nežiadúcich emisií a nesmrdí.

Niektorí výrobcovia osobných áut sa takisto odhodlali vyrábať autá na CNG a na trhu sú tak dotupné Opel Zafira, Volkswagen Touran, Volkswagen Passat, Fiat Multipla, Fiat Grande Punto, Fiat Panda, Mercedes Benz B Tourer, Citroen C3 a ďalšie. Zaujímavosťou je to, že tieto modely majú duálny palivový systém. Aj za jazdy sa dá prepínať, či pôjde auto na benzín alebo na CNG.

Aká je ekonomická výhodnosť CNG?

Na začiatok treba povedať, že CNG nie je zaťažené spotrebnou daňou z motorových palív. To ho zvýhodňuje v porovnaní s benzínmi a naftou. K výhodnosti pristupuje aj fakt, že CNG netreba vyrábať tak ako benzíny alebo naftu.

Zatiaľ, čo benzíny a nafta sa vyrábajú z ropy, CNG je stlačený zemný plyn, ktorý sa tlačí do nádrží áut. Odpadávajú teda náklady na výrobu paliva.

Prvý z nasledujúcich dvoch grafov ukazuje, koľko kilometrov prejdú jednotlivé vozidlá, ak natankujú benzín, naftu a CNG za 100 €. Druhý graf zas znázorňuje, aké sú náklady na vozidlo pri prejazde jedného kilometra. Započítané sú v tom náklady na palivo a rozdiel v nadobúdacej cene vozidla.

Aj na vývoji cien najpredávanejšieho benzínu (95 Natural), nafty a CNG vidno, ktoré palivo je vo svojej jednotke lacnejšie. Pri tom si treba uvedomiť, že CNG sa predáva v eurách za kilogramy.

Prvý graf ukazuje porovnanie priemerných cien pohonných látok za mesiac v jednotkách, ktorých sa jednotlivé motorové palivá predávajú.

grafcng1_big.jpg

Ak však zjednotíme fyzikálno-chemické vlastnosti CNG s jednotlivými palivami a predstavíme si, že by sa CNG predávalo v eurách za liter, grafy by vyzerali takto:

CNG je z pohľadu predchádzajúcich grafov o polovicu lacnejšie ako najpredávanejší benzín, pomer ceny CNG a nafty je približne 7:11 a LPG je v súčasnosti približne tak drahé ako CNG.

Prepočty sa opierali o tieto vzorce:

1 liter benzínu = cca 0,70 kg CNG
1 liter nafty = cca 0,86 kg CNG
1 liter LPG = cca 0,56 kg CNG

Nesmieme zabudnúť ani na spotrebu zemného plynu ako paliva. U väčšiny predávaných áut s pohonom na CNG sa pohybuje na úrovni približne 5 kg na 100 km. Ak by sme to prepočítali na litre z pohľadu benzínov, tak spotreba CNG je na úrovni cca 7,15 litrov na 100 km.

Autá na CNG, ktoré majú pohon aj na benzín, majú spotrebu benzínu v rozsahu od 6 do 10 litrov na 100 km. Najčastejšie sa však pohybuje okolo 7 litrov na 100 km.

CNG a ekológia

Dôležitým hľadiskom pre viacerých motoristov je aj to, koľko splodín a aké vypúšťajú motory vozidiel. Z nasledovnej tabuľky (zdroj: SPP) vyplýva, že vozidlá na CNG sú ohľaduplnejšie k životnému prostrediu ako vozidlá na naftu.

motor CO
(oxid uhoľnatý)
HC
(uhľovodíky bez metánu)
NOx
(oxidy dusíka)
Pevné častice CH4
(metán)
Spolu
g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh kg/rok
EURO 5 4,00 0,55 2,00 0,03 1,10 7,68 4 000
CNG (Tedom M1.2 - M) 0,08 0,45 1,81 0,00 0,87 3,21 1 672
CNG (Iveco Cersor 8 CNG) 1,55 0,01 0,53 0,0022 0,01 2,10

Zo štatistík tiež vyplýva, že ak by polovica autobusov jazdiacich po Slovensku jazdila na CNG, do ovzdušia by sa dostalo o 12 ton menej nežiadúcich emisií ročne.

Ďalšie vlastnosti CNG

Často sa stáva, že si CNG mýlime s LPG. Rozdiel tu však je. Aj keď obe palivá sú v normálnych podmienkach plyn, CNG je stlačený zemný plyn, LPG je skvapalnený propán-bután.

Do 1. novembra platil na Slovensku právny predpis, ktorý neumožňoval tankovanie CNG ľuďom, ktorí neprešli školením a nezískali povolenie. Po novom už stačí, aby bol šofér auta na CNG poučený personálom a môže si CNG natankovať aj sám. Otvára to možnosť vybudovať po Slovensku sieť bezobslužných čerpacích staníc. Za CNG sa totiž neplatí na pumpe ale raz mesačne faktúrou.

Zemný plyn sa do nádrží áut čerpá pod tlakom 200 barov. Nádrže sú však certifikované na tlak minimálne 400 barov.

CNG je ľahší ako vzduch a preto autá na takýto pohon môžu parkovať aj v podzemných garážach.

Z fyzikálnych vlastností zemného plynu tiež vyplýva, že v zime so do tej istej nádrže zmestí viac ako v lete.

A ešte jedna zaujímavá vlastnosť CNG: nedá sa ukradnúť. Je to totiž stlačený plyn.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  5. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 661
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 323
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 377
  4. Aká je chémia vôní 10 156
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 340
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 708
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 675
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 163
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 654
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Katarína Knechtová vydala nový album Svety.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj volič ĽSNS je občan

Vláda nenechala priestor na zákonné protesty.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Skokanom v predajoch za október je Fiat Panda, ktorá prišla v roku 2011.

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80