SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

Zemný plyn ako pohonná látka je výhodnejší ako benzín

Už v roku 2001 prijala Európska únia zámer, podľa ktorého by sa do roku 2020 malo nahradiť 10% spotreby tekutých fosílnych palív zemným plynom. Ako sme na tom s týmto palivom označovaným ako CNG na Slovensku dnes? A koľko stojí v porovnaní s benzínom?

Čerpacia stanica CNG Jurajov dvor v Bratislave je jednou z najväčších v strednej Európe.Čerpacia stanica CNG Jurajov dvor v Bratislave je jednou z najväčších v strednej Európe. (Zdroj: Tomáš Novotný)

Už v roku 2001 prijala Európska únia zámer, podľa ktorého by sa do roku 2020 malo nahradiť 10% spotreby tekutých fosílnych palív zemným plynom. Zemný plyn sa tankuje do áut v stlačenej forme a označuje sa skratkou CNG.

Motoristi však na Slovensku toto palivo zatiaľ veľmi nepoznajú. V našej krajine totiž jazdí na CNG 564 vozidiel. V susednom Česku ich je 1 394, v Nemecku 77 tisíc a v Taliansku vyše pol milióna.

Prečo u nás jazdí na CNG tak málo áut? Momentálne je na Slovensku sedem čerpacích staníc, ktoré ponúkajú toto palivo. Aj keď sú relatívne rovnomerne rozložené po našej krajine, je to veľmi málo na to, aby sa CNG dostalo viac do povedomia motoristov.

Situácia sa však má čoskoro zmeniť. Pripravujú sa nové čerpacie stanice v Komárne a v Novom Meste nad Váhom a ďalšie sa plánujú.

01.jpg

Databáza čerpacích staníc na Slovensku

Existujúce a aj plánované CNG pumpy vznikajú predovšetkým na základe požiadaviek prepravcov a dopravcov, ktorí si nechali prerobiť flotily svojich áut na CNG pohon. Tieto čerpacie stanice sú však verejné a aj súkromná osoba má možnosť si na týchto pumpách natankovať stlačený zemný plyn.

CNG sa tankuje do áut, ktoré majú na to prispôsobený palivový systém a samostatnú nádrž na CNG.

03.JPG

Doteraz sa toto palivo spomínalo najmä v súvislosti s niektorými autobusovými prepravcami, ktorí svoje flotily autobusov nechali prerobiť na stlačený zemný plyn. Je to najmä kvôli tomu, že CNG dokáže vlastníkovi väčšej flotily vozidiel ušetriť nemalé finančné prostriedky. Výhodou je aj to, že po spálení vytvára menej nežiadúcich emisií a nesmrdí.

Niektorí výrobcovia osobných áut sa takisto odhodlali vyrábať autá na CNG a na trhu sú tak dotupné Opel Zafira, Volkswagen Touran, Volkswagen Passat, Fiat Multipla, Fiat Grande Punto, Fiat Panda, Mercedes Benz B Tourer, Citroen C3 a ďalšie. Zaujímavosťou je to, že tieto modely majú duálny palivový systém. Aj za jazdy sa dá prepínať, či pôjde auto na benzín alebo na CNG.

Aká je ekonomická výhodnosť CNG?

Na začiatok treba povedať, že CNG nie je zaťažené spotrebnou daňou z motorových palív. To ho zvýhodňuje v porovnaní s benzínmi a naftou. K výhodnosti pristupuje aj fakt, že CNG netreba vyrábať tak ako benzíny alebo naftu.

Zatiaľ, čo benzíny a nafta sa vyrábajú z ropy, CNG je stlačený zemný plyn, ktorý sa tlačí do nádrží áut. Odpadávajú teda náklady na výrobu paliva.

Prvý z nasledujúcich dvoch grafov ukazuje, koľko kilometrov prejdú jednotlivé vozidlá, ak natankujú benzín, naftu a CNG za 100 €. Druhý graf zas znázorňuje, aké sú náklady na vozidlo pri prejazde jedného kilometra. Započítané sú v tom náklady na palivo a rozdiel v nadobúdacej cene vozidla.

Aj na vývoji cien najpredávanejšieho benzínu (95 Natural), nafty a CNG vidno, ktoré palivo je vo svojej jednotke lacnejšie. Pri tom si treba uvedomiť, že CNG sa predáva v eurách za kilogramy.

Prvý graf ukazuje porovnanie priemerných cien pohonných látok za mesiac v jednotkách, ktorých sa jednotlivé motorové palivá predávajú.

grafcng1_big.jpg

Ak však zjednotíme fyzikálno-chemické vlastnosti CNG s jednotlivými palivami a predstavíme si, že by sa CNG predávalo v eurách za liter, grafy by vyzerali takto:

CNG je z pohľadu predchádzajúcich grafov o polovicu lacnejšie ako najpredávanejší benzín, pomer ceny CNG a nafty je približne 7:11 a LPG je v súčasnosti približne tak drahé ako CNG.

Prepočty sa opierali o tieto vzorce:

1 liter benzínu = cca 0,70 kg CNG
1 liter nafty = cca 0,86 kg CNG
1 liter LPG = cca 0,56 kg CNG

Nesmieme zabudnúť ani na spotrebu zemného plynu ako paliva. U väčšiny predávaných áut s pohonom na CNG sa pohybuje na úrovni približne 5 kg na 100 km. Ak by sme to prepočítali na litre z pohľadu benzínov, tak spotreba CNG je na úrovni cca 7,15 litrov na 100 km.

Autá na CNG, ktoré majú pohon aj na benzín, majú spotrebu benzínu v rozsahu od 6 do 10 litrov na 100 km. Najčastejšie sa však pohybuje okolo 7 litrov na 100 km.

CNG a ekológia

Dôležitým hľadiskom pre viacerých motoristov je aj to, koľko splodín a aké vypúšťajú motory vozidiel. Z nasledovnej tabuľky (zdroj: SPP) vyplýva, že vozidlá na CNG sú ohľaduplnejšie k životnému prostrediu ako vozidlá na naftu.

motor CO
(oxid uhoľnatý)
HC
(uhľovodíky bez metánu)
NOx
(oxidy dusíka)
Pevné častice CH4
(metán)
Spolu
g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh kg/rok
EURO 5 4,00 0,55 2,00 0,03 1,10 7,68 4 000
CNG (Tedom M1.2 - M) 0,08 0,45 1,81 0,00 0,87 3,21 1 672
CNG (Iveco Cersor 8 CNG) 1,55 0,01 0,53 0,0022 0,01 2,10

Zo štatistík tiež vyplýva, že ak by polovica autobusov jazdiacich po Slovensku jazdila na CNG, do ovzdušia by sa dostalo o 12 ton menej nežiadúcich emisií ročne.

Ďalšie vlastnosti CNG

Často sa stáva, že si CNG mýlime s LPG. Rozdiel tu však je. Aj keď obe palivá sú v normálnych podmienkach plyn, CNG je stlačený zemný plyn, LPG je skvapalnený propán-bután.

Do 1. novembra platil na Slovensku právny predpis, ktorý neumožňoval tankovanie CNG ľuďom, ktorí neprešli školením a nezískali povolenie. Po novom už stačí, aby bol šofér auta na CNG poučený personálom a môže si CNG natankovať aj sám. Otvára to možnosť vybudovať po Slovensku sieť bezobslužných čerpacích staníc. Za CNG sa totiž neplatí na pumpe ale raz mesačne faktúrou.

Zemný plyn sa do nádrží áut čerpá pod tlakom 200 barov. Nádrže sú však certifikované na tlak minimálne 400 barov.

CNG je ľahší ako vzduch a preto autá na takýto pohon môžu parkovať aj v podzemných garážach.

Z fyzikálnych vlastností zemného plynu tiež vyplýva, že v zime so do tej istej nádrže zmestí viac ako v lete.

A ešte jedna zaujímavá vlastnosť CNG: nedá sa ukradnúť. Je to totiž stlačený plyn.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  2. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  3. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  4. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  5. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  6. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Znalec slovenského brandy
  10. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  1. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  8. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  9. Spravte si zásoby zdravia
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 7 455
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 090
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 109
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 229
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 747
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 523
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 285
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 155
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 122
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 598
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor SR Maroš Žilinka.

Vyše 50 prokurátorov vystúpilo proti Žilinkovi v auguste.


4 h
Týždeň Petra Schutza

Príčinou rastu cien je šprint za uhlíkovou neutralitou.


23. sep
Richard Sulík.

O rozpočtovej zodpovednosti a reformách s ministrom hospodárstva.


a 1 ďalší 17. sep

Blogy SME

  1. Robert Škerko: Ďalší životný zážitok !
  2. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Moderátor Junior: Nezmením a nevyliečim nikoho, ale môžem pomôcť zviditeľniť
  3. Soňa Fröhlichová: Aj ženy už budú môcť ochraňovať pápeža
  4. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Kostol nanebovzatia Panny Márie v Tismicích
  5. Lukáš Zeleník: James Bond: Ako pozrieť všetky filmy za 10 minút
  6. Igor André: Generačná chudoba, no a?!
  7. Eva Gallova: Aj ja som bola na hubách
  8. Café Európa: Kam smeruje Európska únia?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 398
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 14 032
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 6 171
  4. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 968
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 436
  6. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 4 540
  7. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 540
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 803
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu