SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Zemný plyn ako pohonná látka je výhodnejší ako benzín

Už v roku 2001 prijala Európska únia zámer, podľa ktorého by sa do roku 2020 malo nahradiť 10% spotreby tekutých fosílnych palív zemným plynom. Ako sme na tom s týmto palivom označovaným ako CNG na Slovensku dnes? A koľko stojí v porovnaní s benzínom?

Čerpacia stanica CNG Jurajov dvor v Bratislave je jednou z najväčších v strednej Európe.Čerpacia stanica CNG Jurajov dvor v Bratislave je jednou z najväčších v strednej Európe. (Zdroj: Tomáš Novotný)

Už v roku 2001 prijala Európska únia zámer, podľa ktorého by sa do roku 2020 malo nahradiť 10% spotreby tekutých fosílnych palív zemným plynom. Zemný plyn sa tankuje do áut v stlačenej forme a označuje sa skratkou CNG.

Motoristi však na Slovensku toto palivo zatiaľ veľmi nepoznajú. V našej krajine totiž jazdí na CNG 564 vozidiel. V susednom Česku ich je 1 394, v Nemecku 77 tisíc a v Taliansku vyše pol milióna.

Prečo u nás jazdí na CNG tak málo áut? Momentálne je na Slovensku sedem čerpacích staníc, ktoré ponúkajú toto palivo. Aj keď sú relatívne rovnomerne rozložené po našej krajine, je to veľmi málo na to, aby sa CNG dostalo viac do povedomia motoristov.

Situácia sa však má čoskoro zmeniť. Pripravujú sa nové čerpacie stanice v Komárne a v Novom Meste nad Váhom a ďalšie sa plánujú.

01.jpg

Databáza čerpacích staníc na Slovensku

Existujúce a aj plánované CNG pumpy vznikajú predovšetkým na základe požiadaviek prepravcov a dopravcov, ktorí si nechali prerobiť flotily svojich áut na CNG pohon. Tieto čerpacie stanice sú však verejné a aj súkromná osoba má možnosť si na týchto pumpách natankovať stlačený zemný plyn.

CNG sa tankuje do áut, ktoré majú na to prispôsobený palivový systém a samostatnú nádrž na CNG.

03.JPG

Doteraz sa toto palivo spomínalo najmä v súvislosti s niektorými autobusovými prepravcami, ktorí svoje flotily autobusov nechali prerobiť na stlačený zemný plyn. Je to najmä kvôli tomu, že CNG dokáže vlastníkovi väčšej flotily vozidiel ušetriť nemalé finančné prostriedky. Výhodou je aj to, že po spálení vytvára menej nežiadúcich emisií a nesmrdí.

Niektorí výrobcovia osobných áut sa takisto odhodlali vyrábať autá na CNG a na trhu sú tak dotupné Opel Zafira, Volkswagen Touran, Volkswagen Passat, Fiat Multipla, Fiat Grande Punto, Fiat Panda, Mercedes Benz B Tourer, Citroen C3 a ďalšie. Zaujímavosťou je to, že tieto modely majú duálny palivový systém. Aj za jazdy sa dá prepínať, či pôjde auto na benzín alebo na CNG.

Aká je ekonomická výhodnosť CNG?

Na začiatok treba povedať, že CNG nie je zaťažené spotrebnou daňou z motorových palív. To ho zvýhodňuje v porovnaní s benzínmi a naftou. K výhodnosti pristupuje aj fakt, že CNG netreba vyrábať tak ako benzíny alebo naftu.

Zatiaľ, čo benzíny a nafta sa vyrábajú z ropy, CNG je stlačený zemný plyn, ktorý sa tlačí do nádrží áut. Odpadávajú teda náklady na výrobu paliva.

Prvý z nasledujúcich dvoch grafov ukazuje, koľko kilometrov prejdú jednotlivé vozidlá, ak natankujú benzín, naftu a CNG za 100 €. Druhý graf zas znázorňuje, aké sú náklady na vozidlo pri prejazde jedného kilometra. Započítané sú v tom náklady na palivo a rozdiel v nadobúdacej cene vozidla.

Aj na vývoji cien najpredávanejšieho benzínu (95 Natural), nafty a CNG vidno, ktoré palivo je vo svojej jednotke lacnejšie. Pri tom si treba uvedomiť, že CNG sa predáva v eurách za kilogramy.

Prvý graf ukazuje porovnanie priemerných cien pohonných látok za mesiac v jednotkách, ktorých sa jednotlivé motorové palivá predávajú.

grafcng1_big.jpg

Ak však zjednotíme fyzikálno-chemické vlastnosti CNG s jednotlivými palivami a predstavíme si, že by sa CNG predávalo v eurách za liter, grafy by vyzerali takto:

CNG je z pohľadu predchádzajúcich grafov o polovicu lacnejšie ako najpredávanejší benzín, pomer ceny CNG a nafty je približne 7:11 a LPG je v súčasnosti približne tak drahé ako CNG.

Prepočty sa opierali o tieto vzorce:

1 liter benzínu = cca 0,70 kg CNG
1 liter nafty = cca 0,86 kg CNG
1 liter LPG = cca 0,56 kg CNG

Nesmieme zabudnúť ani na spotrebu zemného plynu ako paliva. U väčšiny predávaných áut s pohonom na CNG sa pohybuje na úrovni približne 5 kg na 100 km. Ak by sme to prepočítali na litre z pohľadu benzínov, tak spotreba CNG je na úrovni cca 7,15 litrov na 100 km.

Autá na CNG, ktoré majú pohon aj na benzín, majú spotrebu benzínu v rozsahu od 6 do 10 litrov na 100 km. Najčastejšie sa však pohybuje okolo 7 litrov na 100 km.

CNG a ekológia

Dôležitým hľadiskom pre viacerých motoristov je aj to, koľko splodín a aké vypúšťajú motory vozidiel. Z nasledovnej tabuľky (zdroj: SPP) vyplýva, že vozidlá na CNG sú ohľaduplnejšie k životnému prostrediu ako vozidlá na naftu.

motor CO
(oxid uhoľnatý)
HC
(uhľovodíky bez metánu)
NOx
(oxidy dusíka)
Pevné častice CH4
(metán)
Spolu
g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh kg/rok
EURO 5 4,00 0,55 2,00 0,03 1,10 7,68 4 000
CNG (Tedom M1.2 - M) 0,08 0,45 1,81 0,00 0,87 3,21 1 672
CNG (Iveco Cersor 8 CNG) 1,55 0,01 0,53 0,0022 0,01 2,10

Zo štatistík tiež vyplýva, že ak by polovica autobusov jazdiacich po Slovensku jazdila na CNG, do ovzdušia by sa dostalo o 12 ton menej nežiadúcich emisií ročne.

Ďalšie vlastnosti CNG

Často sa stáva, že si CNG mýlime s LPG. Rozdiel tu však je. Aj keď obe palivá sú v normálnych podmienkach plyn, CNG je stlačený zemný plyn, LPG je skvapalnený propán-bután.

Do 1. novembra platil na Slovensku právny predpis, ktorý neumožňoval tankovanie CNG ľuďom, ktorí neprešli školením a nezískali povolenie. Po novom už stačí, aby bol šofér auta na CNG poučený personálom a môže si CNG natankovať aj sám. Otvára to možnosť vybudovať po Slovensku sieť bezobslužných čerpacích staníc. Za CNG sa totiž neplatí na pumpe ale raz mesačne faktúrou.

Zemný plyn sa do nádrží áut čerpá pod tlakom 200 barov. Nádrže sú však certifikované na tlak minimálne 400 barov.

CNG je ľahší ako vzduch a preto autá na takýto pohon môžu parkovať aj v podzemných garážach.

Z fyzikálnych vlastností zemného plynu tiež vyplýva, že v zime so do tej istej nádrže zmestí viac ako v lete.

A ešte jedna zaujímavá vlastnosť CNG: nedá sa ukradnúť. Je to totiž stlačený plyn.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 377
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 229
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 009
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 636
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 555
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 918
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 777
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na starú Bratislavu na obraze Dezidera Millyho.

Bratislava vznikla za cenu drastických zásahov a tragédií.


6 h
Ilustračný obrázok.

Nakŕmiť rodinu môže byť náročná práca.


a 2 ďalší 27. sep
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


17 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolná Streda a okolie
  2. Ľubomír Maretta: Einsamkeit
  3. Petra Kohútová: Vartovka v Krupine
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  5. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  6. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  7. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  8. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 026
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 892
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 147
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 031
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 367
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 362
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 998
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu