SME
reklama

Zemný plyn ako pohonná látka je výhodnejší ako benzín

Už v roku 2001 prijala Európska únia zámer, podľa ktorého by sa do roku 2020 malo nahradiť 10% spotreby tekutých fosílnych palív zemným plynom. Ako sme na tom s týmto palivom označovaným ako CNG na Slovensku dnes? A koľko stojí v porovnaní s benzínom?

Čerpacia stanica CNG Jurajov dvor v Bratislave je jednou z najväčších v strednej Európe.Čerpacia stanica CNG Jurajov dvor v Bratislave je jednou z najväčších v strednej Európe. (Zdroj: Tomáš Novotný)

Už v roku 2001 prijala Európska únia zámer, podľa ktorého by sa do roku 2020 malo nahradiť 10% spotreby tekutých fosílnych palív zemným plynom. Zemný plyn sa tankuje do áut v stlačenej forme a označuje sa skratkou CNG.

Motoristi však na Slovensku toto palivo zatiaľ veľmi nepoznajú. V našej krajine totiž jazdí na CNG 564 vozidiel. V susednom Česku ich je 1 394, v Nemecku 77 tisíc a v Taliansku vyše pol milióna.

Prečo u nás jazdí na CNG tak málo áut? Momentálne je na Slovensku sedem čerpacích staníc, ktoré ponúkajú toto palivo. Aj keď sú relatívne rovnomerne rozložené po našej krajine, je to veľmi málo na to, aby sa CNG dostalo viac do povedomia motoristov.

Situácia sa však má čoskoro zmeniť. Pripravujú sa nové čerpacie stanice v Komárne a v Novom Meste nad Váhom a ďalšie sa plánujú.

01.jpg

Databáza čerpacích staníc na Slovensku

Existujúce a aj plánované CNG pumpy vznikajú predovšetkým na základe požiadaviek prepravcov a dopravcov, ktorí si nechali prerobiť flotily svojich áut na CNG pohon. Tieto čerpacie stanice sú však verejné a aj súkromná osoba má možnosť si na týchto pumpách natankovať stlačený zemný plyn.

CNG sa tankuje do áut, ktoré majú na to prispôsobený palivový systém a samostatnú nádrž na CNG.

03.JPG

Doteraz sa toto palivo spomínalo najmä v súvislosti s niektorými autobusovými prepravcami, ktorí svoje flotily autobusov nechali prerobiť na stlačený zemný plyn. Je to najmä kvôli tomu, že CNG dokáže vlastníkovi väčšej flotily vozidiel ušetriť nemalé finančné prostriedky. Výhodou je aj to, že po spálení vytvára menej nežiadúcich emisií a nesmrdí.

Niektorí výrobcovia osobných áut sa takisto odhodlali vyrábať autá na CNG a na trhu sú tak dotupné Opel Zafira, Volkswagen Touran, Volkswagen Passat, Fiat Multipla, Fiat Grande Punto, Fiat Panda, Mercedes Benz B Tourer, Citroen C3 a ďalšie. Zaujímavosťou je to, že tieto modely majú duálny palivový systém. Aj za jazdy sa dá prepínať, či pôjde auto na benzín alebo na CNG.

Aká je ekonomická výhodnosť CNG?

Na začiatok treba povedať, že CNG nie je zaťažené spotrebnou daňou z motorových palív. To ho zvýhodňuje v porovnaní s benzínmi a naftou. K výhodnosti pristupuje aj fakt, že CNG netreba vyrábať tak ako benzíny alebo naftu.

Zatiaľ, čo benzíny a nafta sa vyrábajú z ropy, CNG je stlačený zemný plyn, ktorý sa tlačí do nádrží áut. Odpadávajú teda náklady na výrobu paliva.

Prvý z nasledujúcich dvoch grafov ukazuje, koľko kilometrov prejdú jednotlivé vozidlá, ak natankujú benzín, naftu a CNG za 100 €. Druhý graf zas znázorňuje, aké sú náklady na vozidlo pri prejazde jedného kilometra. Započítané sú v tom náklady na palivo a rozdiel v nadobúdacej cene vozidla.

Aj na vývoji cien najpredávanejšieho benzínu (95 Natural), nafty a CNG vidno, ktoré palivo je vo svojej jednotke lacnejšie. Pri tom si treba uvedomiť, že CNG sa predáva v eurách za kilogramy.

Prvý graf ukazuje porovnanie priemerných cien pohonných látok za mesiac v jednotkách, ktorých sa jednotlivé motorové palivá predávajú.

grafcng1_big.jpg

Ak však zjednotíme fyzikálno-chemické vlastnosti CNG s jednotlivými palivami a predstavíme si, že by sa CNG predávalo v eurách za liter, grafy by vyzerali takto:

CNG je z pohľadu predchádzajúcich grafov o polovicu lacnejšie ako najpredávanejší benzín, pomer ceny CNG a nafty je približne 7:11 a LPG je v súčasnosti približne tak drahé ako CNG.

Prepočty sa opierali o tieto vzorce:

1 liter benzínu = cca 0,70 kg CNG
1 liter nafty = cca 0,86 kg CNG
1 liter LPG = cca 0,56 kg CNG

Nesmieme zabudnúť ani na spotrebu zemného plynu ako paliva. U väčšiny predávaných áut s pohonom na CNG sa pohybuje na úrovni približne 5 kg na 100 km. Ak by sme to prepočítali na litre z pohľadu benzínov, tak spotreba CNG je na úrovni cca 7,15 litrov na 100 km.

Autá na CNG, ktoré majú pohon aj na benzín, majú spotrebu benzínu v rozsahu od 6 do 10 litrov na 100 km. Najčastejšie sa však pohybuje okolo 7 litrov na 100 km.

CNG a ekológia

Dôležitým hľadiskom pre viacerých motoristov je aj to, koľko splodín a aké vypúšťajú motory vozidiel. Z nasledovnej tabuľky (zdroj: SPP) vyplýva, že vozidlá na CNG sú ohľaduplnejšie k životnému prostrediu ako vozidlá na naftu.

motor CO
(oxid uhoľnatý)
HC
(uhľovodíky bez metánu)
NOx
(oxidy dusíka)
Pevné častice CH4
(metán)
Spolu
g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh kg/rok
EURO 5 4,00 0,55 2,00 0,03 1,10 7,68 4 000
CNG (Tedom M1.2 - M) 0,08 0,45 1,81 0,00 0,87 3,21 1 672
CNG (Iveco Cersor 8 CNG) 1,55 0,01 0,53 0,0022 0,01 2,10

Zo štatistík tiež vyplýva, že ak by polovica autobusov jazdiacich po Slovensku jazdila na CNG, do ovzdušia by sa dostalo o 12 ton menej nežiadúcich emisií ročne.

Ďalšie vlastnosti CNG

Často sa stáva, že si CNG mýlime s LPG. Rozdiel tu však je. Aj keď obe palivá sú v normálnych podmienkach plyn, CNG je stlačený zemný plyn, LPG je skvapalnený propán-bután.

Do 1. novembra platil na Slovensku právny predpis, ktorý neumožňoval tankovanie CNG ľuďom, ktorí neprešli školením a nezískali povolenie. Po novom už stačí, aby bol šofér auta na CNG poučený personálom a môže si CNG natankovať aj sám. Otvára to možnosť vybudovať po Slovensku sieť bezobslužných čerpacích staníc. Za CNG sa totiž neplatí na pumpe ale raz mesačne faktúrou.

Zemný plyn sa do nádrží áut čerpá pod tlakom 200 barov. Nádrže sú však certifikované na tlak minimálne 400 barov.

CNG je ľahší ako vzduch a preto autá na takýto pohon môžu parkovať aj v podzemných garážach.

Z fyzikálnych vlastností zemného plynu tiež vyplýva, že v zime so do tej istej nádrže zmestí viac ako v lete.

A ešte jedna zaujímavá vlastnosť CNG: nedá sa ukradnúť. Je to totiž stlačený plyn.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 068
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 003
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 987
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 557
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 474
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 975
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 426
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 625
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 428
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 363
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 544
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu