SME

Zemný plyn ako pohonná látka je výhodnejší ako benzín

Už v roku 2001 prijala Európska únia zámer, podľa ktorého by sa do roku 2020 malo nahradiť 10% spotreby tekutých fosílnych palív zemným plynom. Ako sme na tom s týmto palivom označovaným ako CNG na Slovensku dnes? A koľko stojí v porovnaní s benzínom?

Čerpacia stanica CNG Jurajov dvor v Bratislave je jednou z najväčších v strednej Európe.Čerpacia stanica CNG Jurajov dvor v Bratislave je jednou z najväčších v strednej Európe. (Zdroj: Tomáš Novotný)

Už v roku 2001 prijala Európska únia zámer, podľa ktorého by sa do roku 2020 malo nahradiť 10% spotreby tekutých fosílnych palív zemným plynom. Zemný plyn sa tankuje do áut v stlačenej forme a označuje sa skratkou CNG.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Motoristi však na Slovensku toto palivo zatiaľ veľmi nepoznajú. V našej krajine totiž jazdí na CNG 564 vozidiel. V susednom Česku ich je 1 394, v Nemecku 77 tisíc a v Taliansku vyše pol milióna.

Prečo u nás jazdí na CNG tak málo áut? Momentálne je na Slovensku sedem čerpacích staníc, ktoré ponúkajú toto palivo. Aj keď sú relatívne rovnomerne rozložené po našej krajine, je to veľmi málo na to, aby sa CNG dostalo viac do povedomia motoristov.

SkryťVypnúť reklamu

Situácia sa však má čoskoro zmeniť. Pripravujú sa nové čerpacie stanice v Komárne a v Novom Meste nad Váhom a ďalšie sa plánujú.

01.jpg

Databáza čerpacích staníc na Slovensku

Existujúce a aj plánované CNG pumpy vznikajú predovšetkým na základe požiadaviek prepravcov a dopravcov, ktorí si nechali prerobiť flotily svojich áut na CNG pohon. Tieto čerpacie stanice sú však verejné a aj súkromná osoba má možnosť si na týchto pumpách natankovať stlačený zemný plyn.

CNG sa tankuje do áut, ktoré majú na to prispôsobený palivový systém a samostatnú nádrž na CNG.

03.jpg

Doteraz sa toto palivo spomínalo najmä v súvislosti s niektorými autobusovými prepravcami, ktorí svoje flotily autobusov nechali prerobiť na stlačený zemný plyn. Je to najmä kvôli tomu, že CNG dokáže vlastníkovi väčšej flotily vozidiel ušetriť nemalé finančné prostriedky. Výhodou je aj to, že po spálení vytvára menej nežiadúcich emisií a nesmrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí výrobcovia osobných áut sa takisto odhodlali vyrábať autá na CNG a na trhu sú tak dotupné Opel Zafira, Volkswagen Touran, Volkswagen Passat, Fiat Multipla, Fiat Grande Punto, Fiat Panda, Mercedes Benz B Tourer, Citroen C3 a ďalšie. Zaujímavosťou je to, že tieto modely majú duálny palivový systém. Aj za jazdy sa dá prepínať, či pôjde auto na benzín alebo na CNG.

Aká je ekonomická výhodnosť CNG?

Na začiatok treba povedať, že CNG nie je zaťažené spotrebnou daňou z motorových palív. To ho zvýhodňuje v porovnaní s benzínmi a naftou. K výhodnosti pristupuje aj fakt, že CNG netreba vyrábať tak ako benzíny alebo naftu.

Zatiaľ, čo benzíny a nafta sa vyrábajú z ropy, CNG je stlačený zemný plyn, ktorý sa tlačí do nádrží áut. Odpadávajú teda náklady na výrobu paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý z nasledujúcich dvoch grafov ukazuje, koľko kilometrov prejdú jednotlivé vozidlá, ak natankujú benzín, naftu a CNG za 100 €. Druhý graf zas znázorňuje, aké sú náklady na vozidlo pri prejazde jedného kilometra. Započítané sú v tom náklady na palivo a rozdiel v nadobúdacej cene vozidla.

Aj na vývoji cien najpredávanejšieho benzínu (95 Natural), nafty a CNG vidno, ktoré palivo je vo svojej jednotke lacnejšie. Pri tom si treba uvedomiť, že CNG sa predáva v eurách za kilogramy.

Prvý graf ukazuje porovnanie priemerných cien pohonných látok za mesiac v jednotkách, ktorých sa jednotlivé motorové palivá predávajú.

grafcng1_big.jpg

Ak však zjednotíme fyzikálno-chemické vlastnosti CNG s jednotlivými palivami a predstavíme si, že by sa CNG predávalo v eurách za liter, grafy by vyzerali takto:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

CNG je z pohľadu predchádzajúcich grafov o polovicu lacnejšie ako najpredávanejší benzín, pomer ceny CNG a nafty je približne 7:11 a LPG je v súčasnosti približne tak drahé ako CNG.

Prepočty sa opierali o tieto vzorce:

1 liter benzínu = cca 0,70 kg CNG
1 liter nafty = cca 0,86 kg CNG
1 liter LPG = cca 0,56 kg CNG

Nesmieme zabudnúť ani na spotrebu zemného plynu ako paliva. U väčšiny predávaných áut s pohonom na CNG sa pohybuje na úrovni približne 5 kg na 100 km. Ak by sme to prepočítali na litre z pohľadu benzínov, tak spotreba CNG je na úrovni cca 7,15 litrov na 100 km.

Autá na CNG, ktoré majú pohon aj na benzín, majú spotrebu benzínu v rozsahu od 6 do 10 litrov na 100 km. Najčastejšie sa však pohybuje okolo 7 litrov na 100 km.

CNG a ekológia

Dôležitým hľadiskom pre viacerých motoristov je aj to, koľko splodín a aké vypúšťajú motory vozidiel. Z nasledovnej tabuľky (zdroj: SPP) vyplýva, že vozidlá na CNG sú ohľaduplnejšie k životnému prostrediu ako vozidlá na naftu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
motor CO
(oxid uhoľnatý)
HC
(uhľovodíky bez metánu)
NOx
(oxidy dusíka)
Pevné častice CH4
(metán)
Spolu
g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh kg/rok
EURO 5 4,00 0,55 2,00 0,03 1,10 7,68 4 000
CNG (Tedom M1.2 - M) 0,08 0,45 1,81 0,00 0,87 3,21 1 672
CNG (Iveco Cersor 8 CNG) 1,55 0,01 0,53 0,0022 0,01 2,10

Zo štatistík tiež vyplýva, že ak by polovica autobusov jazdiacich po Slovensku jazdila na CNG, do ovzdušia by sa dostalo o 12 ton menej nežiadúcich emisií ročne.

Ďalšie vlastnosti CNG

Často sa stáva, že si CNG mýlime s LPG. Rozdiel tu však je. Aj keď obe palivá sú v normálnych podmienkach plyn, CNG je stlačený zemný plyn, LPG je skvapalnený propán-bután.

Do 1. novembra platil na Slovensku právny predpis, ktorý neumožňoval tankovanie CNG ľuďom, ktorí neprešli školením a nezískali povolenie. Po novom už stačí, aby bol šofér auta na CNG poučený personálom a môže si CNG natankovať aj sám. Otvára to možnosť vybudovať po Slovensku sieť bezobslužných čerpacích staníc. Za CNG sa totiž neplatí na pumpe ale raz mesačne faktúrou.

Zemný plyn sa do nádrží áut čerpá pod tlakom 200 barov. Nádrže sú však certifikované na tlak minimálne 400 barov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

CNG je ľahší ako vzduch a preto autá na takýto pohon môžu parkovať aj v podzemných garážach.

Z fyzikálnych vlastností zemného plynu tiež vyplýva, že v zime so do tej istej nádrže zmestí viac ako v lete.

A ešte jedna zaujímavá vlastnosť CNG: nedá sa ukradnúť. Je to totiž stlačený plyn.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 185
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 402
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 818
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 823
  5. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 573
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 245
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 923
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 390
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Mladé pušky naša budúcnosť.
  2. Timotej Opálek: Andy Bell - Ten Crowns
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Blažej Pánik: Mato - Witchgate
  5. Ján Valchár: Prečo je prímerie na Ukrajine blbosť
  6. Dušan Piršel: Zdravotníctvo si vyžaduje odborný a manažérsky prístup
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu
  8. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 778
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 709
  3. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 15 082
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 328
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 648
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 092
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 654
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 593
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
SkryťZatvoriť reklamu