SME

Punto Evo preferuje bezpečnosť a ekológiu

Fiat verí dobrému dizajnu. Preto nesie nové Punto Evo iba jemne upravené črty a interiér predchodcu. Automobilka sa sústredila na techniku, bezpečnostnú výbavu a ekológiu.

Taliani predstavili nový model na palube lietadlovej lode Cavour. Vlajková loď talianskeho námorníctva má vyše päťstočlennú posádku, dĺžku 244 metrov a hmotnosť 27 tisíc ton.Taliani predstavili nový model na palube lietadlovej lode Cavour. Vlajková loď talianskeho námorníctva má vyše päťstočlennú posádku, dĺžku 244 metrov a hmotnosť 27 tisíc ton. (Zdroj: Fiat)

LA SPEZIA, CAVOUR. Prezentácia nového Fiatu Punto Evo skončila veľkolepo. Časť podlahy v trupe lietadlovej lode sa začala dvíhať a namiesto stíhačky vyniesla na pristávaciu dráhu paluby približne stovku novinárov. Na stovkami reflektorov osvetlenú runway padla opona a spoza vojenského vrtuľníka vyšli nové Fiaty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Talianska automobilka predstavila iba výraznejší facelift svojho modelu s novým menom, ale napriek tomu urobila prezentáciu veľkolepo. Koncernu, ktorý v čase krízy vykázal jednopercentný nárast odbytu vozidiel, fandí armáda a na prezentáciu poskytla svoju najväčšiu lietadlovú loď. Fiat sa symbolicky vydal do boja s konkurenciou v triede malých áut.

SkryťVypnúť reklamu

Evo dostalo ekologický balík Talianske autá, vrátane Punta majú natoľko dobrý dizajn, že s konkurenciou dokážu držať krok dlhé roky bez zmien. Preto Fiatu stačili drobné kozmetické úpravy, ale nie súčasná technika. Punto Evo dostalo do výbavy najmä tie technické prvky, ktoré sa na špičke triedy stávajú samozrejmosťou. Súčasťou dnes populárneho balíka je Start&Stop systém s vypínaním motora a tiež indikátor správneho preraďovania Gear Shift Indicator.

Aby boli benzínové motory výkonnejšie a spotrebovali menej paliva, Fiat použil systém Multi Air. Elektro-hydraulický systém otvára sacie ventily nezávisle na momentálnej polohe výfukových a tiež riadi výšku zdvihu ventilov. Efektivita motora závisí od narábania so vzduchom a spalinami. Novinku využívajú motory s objemom 1,4 litra. Slabšia verzia dosahuje výkon 105 koní a silnejšia, vybavená turbodúchadlom, až 135 koní. Oba motory majú štandardne Start&Stop systém.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdili SME...

Prvé kilometre potvrdili zníženú hlučnosť a rázy v prednej náprave. Otázne je, či by sme si to všimli bez upozornenia automobilkou na zlepšenie v oblasti odhlučnenia. V skutočnosti však cítiť, že predná náprava menej búcha na nerovnostiach a riadenie je ešte precíznejšie.

Druhá evolúcia nafty K doterajšiemu naftovému motoru 1,3 Multijet pribudla druhá generácia s výkonom vyšším o päť koní v základnej, aj výkonnejšej verzii. Druhá generácia vstrekovania Multijet II dokáže v jednom cykle rozložiť vstrek až na osem častí. Fiat Punto Evo 1,3 MultiJet II dosahuje výkon 95 koní a v priemere spotrebuje 4,2 litra nafty na sto kilometrov.

Jazda s novými benzínovými motormi bola v serpentínach pôžitkom. Zadné svetlá dostali LED technológiu a Punto Evo tichší interiér.

SkryťVypnúť reklamu

Namiesto hybridu výchova Posledná generácia palubného systému Blue&Me číta SMS správy, MP3 súbory a cez USB kľúč komunikuje s počítačom a verejnosťou na internete. Internetový program založený na komunikácii majiteľov Fiatov dokáže z USB kľúča prečítať údaje o jazde a vyhodnotiť jednotlivé cesty z pohľadu ekológie. Automobilka pomocou programu „eco:Drive Info“ spája ľudí a znižuje v reálnom čase dopad šoférovania jednotlivca na ekológiu.

Niektoré prvky pripomínajú väčšie Bravo. Punto má štandardne kolenný airbag a palubný systém BlueMe. Navigácia je za príplatok.

Materiály sú kvalitnejšie, prístrojovka krajšia.

Boxy vo dverách sú aj po úpravách neveľké.

Fiat v spolupráci s výrobcom mobilných navigácií Tom Tom pripravil odnímateľný navigačný prístroj. Na rozdiel od iných mobilných navigácií, táto nemá trčiace káble, neprekáža výhľadu na čelnom skle a ľahko sa odníma.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdili SME...

V serpentínach mramorového kráľovstva nad mestom Carrara stráca Gear Shift Indicator opodstatnenie, pretože na jeho rady, kedy zaradiť nižší prevodový pomer nereagujeme. Chceli sme si užiť serpentín a radosti z najsilnejšieho motora MultiAir.

Vďaka variabilnému zdvihu ventilov a zmene časovania voči výfukovým ventilom motor dobre ťahá v nižších otáčkach a vo vysokých dokáže ešte zrýchliť. Dokonca má bez športového výfuku slušný športový zvuk. V úvodnej časti testovacej trasy ukazoval počítač až neuveriteľne nízku spotrebu 6,7 litra.

Bezpečnosť Fiat sľubuje nezmenenú cenu nového modelu a vyššiu úroveň bezpečnosti. Súčasné Grande Punto, ktoré ostáva vo výrobe, strácalo na konkurentov základným balíkom bezpečnosti. Novinka bude mať v štandarde stabilizačný systém ESP zabraňujúci šmyku a Hill Holder, s ktorým sa dá pohnúť v kopci bez použitia ručnej brzdy. Každé Punto Evo ochráni posádku čelnými, bočnými, hlavovými airbagmi a kolenným airbagom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdili SME...

Serpentíny boli jediným miestom, kde sme mohli nahnať časť a potom stihnúť lietadlo v Pise. Druhý dôvod, prečo nepreraďujeme vyšší stupeň podľa rád ekologického programu, ale radšej roztočíme dvojku, je nižšia kvalita radenia päťstupňovej prevodovky. Ak celé auto stúplo kvalitou podstatne vyššie, radenie päťstupňovej prevodovky pri motore 1,4 MultiAir je veľmi nepresné.

Punto Evo po všetkých vylepšeniach dokáže konkurovať špičke a svojím interiérom osloví každú vekovú triedu. Tvorcovia zlepšili boxy vo dverách, ale zabudli na stropné madlo spolujazdca.

Fiat Punto Evo – hlavné inovácie - benzínové motory MultiAir

- naftové motory MultiJet II

- Start&Stop systém

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- indikátor správneho radenia

- navigácia Tom Tom

- kolenný airbag

- softvér „eco:Drive Info“

Verzie - benzín Zdvihový objem

(cm3) Výkon

(kw/k) Emisná

norma Emisie CO2

(g/km) Kombinovaná

spotreba

1,2 8v 1242 48/65 Euro 4 135 5,7

1,4 8v 1368 57/77 Euro 4 139 5,9

1,4 8v S&S 1368 57/77 Euro 5 132 5,7

1,4 MultiAir 16v S&S* 1368 77/105 Euro 5 134 5,7

1,4 MultiAir Turbo 16v S&S* 1368 99/135 Euro 5 129 5,6

Verzie - diesel Zdvihový objem

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(cm3) Výkon

(kw/k) Emisná

norma Emisie CO2

(g/km) Kombinovaná

spotreba

1,3 MultiJet 16v 1248 55/75 Euro 4 119 4,5

1,3 MultiJetII 16v S&S* a DPF 1248 55/75 Euro 5 108 4,1

1,3 MultiJet 16v 1248 66/90 Euro 4 119 4,5

1,3 MultiJetII 16v S&S* a DPF 1248 70/95 Euro 5 110 4,2

1,6 MultiJet 16v DPF 1598 88/120 Euro 5 119 4,5

* funkcia Start&Stop

- nové verzie motorov sú zvýraznené inou farbou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 588
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 504
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 264
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 835
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 712
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 884
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 896
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 29 987
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 425
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 844
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 444
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 131
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 111
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 001
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu