SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Punto Evo preferuje bezpečnosť a ekológiu

Fiat verí dobrému dizajnu. Preto nesie nové Punto Evo iba jemne upravené črty a interiér predchodcu. Automobilka sa sústredila na techniku, bezpečnostnú výbavu a ekológiu.

Taliani predstavili nový model na palube lietadlovej lode Cavour. Vlajková loď talianskeho námorníctva má vyše päťstočlennú posádku, dĺžku 244 metrov a hmotnosť 27 tisíc ton.Taliani predstavili nový model na palube lietadlovej lode Cavour. Vlajková loď talianskeho námorníctva má vyše päťstočlennú posádku, dĺžku 244 metrov a hmotnosť 27 tisíc ton. (Zdroj: Fiat)

LA SPEZIA, CAVOUR. Prezentácia nového Fiatu Punto Evo skončila veľkolepo. Časť podlahy v trupe lietadlovej lode sa začala dvíhať a namiesto stíhačky vyniesla na pristávaciu dráhu paluby približne stovku novinárov. Na stovkami reflektorov osvetlenú runway padla opona a spoza vojenského vrtuľníka vyšli nové Fiaty.

Talianska automobilka predstavila iba výraznejší facelift svojho modelu s novým menom, ale napriek tomu urobila prezentáciu veľkolepo. Koncernu, ktorý v čase krízy vykázal jednopercentný nárast odbytu vozidiel, fandí armáda a na prezentáciu poskytla svoju najväčšiu lietadlovú loď. Fiat sa symbolicky vydal do boja s konkurenciou v triede malých áut.

Evo dostalo ekologický balík

Talianske autá, vrátane Punta majú natoľko dobrý dizajn, že s konkurenciou dokážu držať krok dlhé roky bez zmien. Preto Fiatu stačili drobné kozmetické úpravy, ale nie súčasná technika. Punto Evo dostalo do výbavy najmä tie technické prvky, ktoré sa na špičke triedy stávajú samozrejmosťou. Súčasťou dnes populárneho balíka je Start&Stop systém s vypínaním motora a tiež indikátor správneho preraďovania Gear Shift Indicator.

Aby boli benzínové motory výkonnejšie a spotrebovali menej paliva, Fiat použil systém Multi Air. Elektro-hydraulický systém otvára sacie ventily nezávisle na momentálnej polohe výfukových a tiež riadi výšku zdvihu ventilov. Efektivita motora závisí od narábania so vzduchom a spalinami. Novinku využívajú motory s objemom 1,4 litra. Slabšia verzia dosahuje výkon 105 koní a silnejšia, vybavená turbodúchadlom, až 135 koní. Oba motory majú štandardne Start&Stop systém.

Jazdili SME...
Prvé kilometre potvrdili zníženú hlučnosť a rázy v prednej náprave. Otázne je, či by sme si to všimli bez upozornenia automobilkou na zlepšenie v oblasti odhlučnenia. V skutočnosti však cítiť, že predná náprava menej búcha na nerovnostiach a riadenie je ešte precíznejšie.

Druhá evolúcia nafty

K doterajšiemu naftovému motoru 1,3 Multijet pribudla druhá generácia s výkonom vyšším o päť koní v základnej, aj výkonnejšej verzii. Druhá generácia vstrekovania Multijet II dokáže v jednom cykle rozložiť vstrek až na osem častí. Fiat Punto Evo 1,3 MultiJet II dosahuje výkon 95 koní a v priemere spotrebuje 4,2 litra nafty na sto kilometrov.

PUNTO_JAZDA.jpg

Jazda s novými benzínovými motormi bola v serpentínach pôžitkom. Zadné svetlá dostali LED technológiu a Punto Evo tichší interiér.

Namiesto hybridu výchova

Posledná generácia palubného systému Blue&Me číta SMS správy, MP3 súbory a cez USB kľúč komunikuje s počítačom a verejnosťou na internete. Internetový program založený na komunikácii majiteľov Fiatov dokáže z USB kľúča prečítať údaje o jazde a vyhodnotiť jednotlivé cesty z pohľadu ekológie. Automobilka pomocou programu „eco:Drive Info“ spája ľudí a znižuje v reálnom čase dopad šoférovania jednotlivca na ekológiu.

PUNTO_INTERIER.jpg

Niektoré prvky pripomínajú väčšie Bravo. Punto má štandardne kolenný airbag a palubný systém BlueMe. Navigácia je za príplatok.
Materiály sú kvalitnejšie, prístrojovka krajšia.
Boxy vo dverách sú aj po úpravách neveľké.

Fiat v spolupráci s výrobcom mobilných navigácií Tom Tom pripravil odnímateľný navigačný prístroj. Na rozdiel od iných mobilných navigácií, táto nemá trčiace káble, neprekáža výhľadu na čelnom skle a ľahko sa odníma.

Jazdili SME...
V serpentínach mramorového kráľovstva nad mestom Carrara stráca Gear Shift Indicator opodstatnenie, pretože na jeho rady, kedy zaradiť nižší prevodový pomer nereagujeme. Chceli sme si užiť serpentín a radosti z najsilnejšieho motora MultiAir.

Vďaka variabilnému zdvihu ventilov a zmene časovania voči výfukovým ventilom motor dobre ťahá v nižších otáčkach a vo vysokých dokáže ešte zrýchliť. Dokonca má bez športového výfuku slušný športový zvuk. V úvodnej časti testovacej trasy ukazoval počítač až neuveriteľne nízku spotrebu 6,7 litra.

Bezpečnosť

Fiat sľubuje nezmenenú cenu nového modelu a vyššiu úroveň bezpečnosti. Súčasné Grande Punto, ktoré ostáva vo výrobe, strácalo na konkurentov základným balíkom bezpečnosti. Novinka bude mať v štandarde stabilizačný systém ESP zabraňujúci šmyku a Hill Holder, s ktorým sa dá pohnúť v kopci bez použitia ručnej brzdy. Každé Punto Evo ochráni posádku čelnými, bočnými, hlavovými airbagmi a kolenným airbagom.

Jazdili SME...

Serpentíny boli jediným miestom, kde sme mohli nahnať časť a potom stihnúť lietadlo v Pise. Druhý dôvod, prečo nepreraďujeme vyšší stupeň podľa rád ekologického programu, ale radšej roztočíme dvojku, je nižšia kvalita radenia päťstupňovej prevodovky. Ak celé auto stúplo kvalitou podstatne vyššie, radenie päťstupňovej prevodovky pri motore 1,4 MultiAir je veľmi nepresné.

Punto Evo po všetkých vylepšeniach dokáže konkurovať špičke a svojím interiérom osloví každú vekovú triedu. Tvorcovia zlepšili boxy vo dverách, ale zabudli na stropné madlo spolujazdca.

Fiat Punto Evo – hlavné inovácie

- benzínové motory MultiAir
- naftové motory MultiJet II
- Start&Stop systém
- indikátor správneho radenia
- navigácia Tom Tom
- kolenný airbag
- softvér „eco:Drive Info“

Verzie - benzín Zdvihový objem
(cm3)
Výkon
(kw/k)
Emisná
norma
Emisie CO2
(g/km)
Kombinovaná
spotreba
1,2 8v 1242 48/65 Euro 4 135 5,7
1,4 8v 1368 57/77 Euro 4 139 5,9
1,4 8v S&S 1368 57/77 Euro 5 132 5,7
1,4 MultiAir 16v S&S* 1368 77/105 Euro 5 134 5,7
1,4 MultiAir Turbo 16v S&S* 1368 99/135 Euro 5 129 5,6

Verzie - diesel Zdvihový objem
(cm3)
Výkon
(kw/k)
Emisná
norma
Emisie CO2
(g/km)
Kombinovaná
spotreba
1,3 MultiJet 16v 1248 55/75 Euro 4 119 4,5
1,3 MultiJetII 16v S&S* a DPF 1248 55/75 Euro 5 108 4,1
1,3 MultiJet 16v 1248 66/90 Euro 4 119 4,5
1,3 MultiJetII 16v S&S* a DPF 1248 70/95 Euro 5 110 4,2
1,6 MultiJet 16v DPF 1598 88/120 Euro 5 119 4,5

* funkcia Start&Stop
- nové verzie motorov sú zvýraznené inou farbou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 121
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 719
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 244
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 3 337
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 023
  6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 592
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 516
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 022
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
  2. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  3. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  4. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  5. Irena Šimuneková: Bralce
  6. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
  7. Miroslav Pollák: Komplexný prístup pri zamestnávaní
  8. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 006
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 493
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 388
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 819
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 568
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 345
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 301
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 078
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu