LA SPEZIA, CAVOUR. Prezentácia nového Fiatu Punto Evo skončila veľkolepo. Časť podlahy v trupe lietadlovej lode sa začala dvíhať a namiesto stíhačky vyniesla na pristávaciu dráhu paluby približne stovku novinárov. Na stovkami reflektorov osvetlenú runway padla opona a spoza vojenského vrtuľníka vyšli nové Fiaty.
Talianska automobilka predstavila iba výraznejší facelift svojho modelu s novým menom, ale napriek tomu urobila prezentáciu veľkolepo. Koncernu, ktorý v čase krízy vykázal jednopercentný nárast odbytu vozidiel, fandí armáda a na prezentáciu poskytla svoju najväčšiu lietadlovú loď. Fiat sa symbolicky vydal do boja s konkurenciou v triede malých áut.
Evo dostalo ekologický balík Talianske autá, vrátane Punta majú natoľko dobrý dizajn, že s konkurenciou dokážu držať krok dlhé roky bez zmien. Preto Fiatu stačili drobné kozmetické úpravy, ale nie súčasná technika. Punto Evo dostalo do výbavy najmä tie technické prvky, ktoré sa na špičke triedy stávajú samozrejmosťou. Súčasťou dnes populárneho balíka je Start&Stop systém s vypínaním motora a tiež indikátor správneho preraďovania Gear Shift Indicator.
Aby boli benzínové motory výkonnejšie a spotrebovali menej paliva, Fiat použil systém Multi Air. Elektro-hydraulický systém otvára sacie ventily nezávisle na momentálnej polohe výfukových a tiež riadi výšku zdvihu ventilov. Efektivita motora závisí od narábania so vzduchom a spalinami. Novinku využívajú motory s objemom 1,4 litra. Slabšia verzia dosahuje výkon 105 koní a silnejšia, vybavená turbodúchadlom, až 135 koní. Oba motory majú štandardne Start&Stop systém.
Jazdili SME...
Prvé kilometre potvrdili zníženú hlučnosť a rázy v prednej náprave. Otázne je, či by sme si to všimli bez upozornenia automobilkou na zlepšenie v oblasti odhlučnenia. V skutočnosti však cítiť, že predná náprava menej búcha na nerovnostiach a riadenie je ešte precíznejšie.
Druhá evolúcia nafty K doterajšiemu naftovému motoru 1,3 Multijet pribudla druhá generácia s výkonom vyšším o päť koní v základnej, aj výkonnejšej verzii. Druhá generácia vstrekovania Multijet II dokáže v jednom cykle rozložiť vstrek až na osem častí. Fiat Punto Evo 1,3 MultiJet II dosahuje výkon 95 koní a v priemere spotrebuje 4,2 litra nafty na sto kilometrov.
Jazda s novými benzínovými motormi bola v serpentínach pôžitkom. Zadné svetlá dostali LED technológiu a Punto Evo tichší interiér.
Namiesto hybridu výchova Posledná generácia palubného systému Blue&Me číta SMS správy, MP3 súbory a cez USB kľúč komunikuje s počítačom a verejnosťou na internete. Internetový program založený na komunikácii majiteľov Fiatov dokáže z USB kľúča prečítať údaje o jazde a vyhodnotiť jednotlivé cesty z pohľadu ekológie. Automobilka pomocou programu „eco:Drive Info“ spája ľudí a znižuje v reálnom čase dopad šoférovania jednotlivca na ekológiu.
Niektoré prvky pripomínajú väčšie Bravo. Punto má štandardne kolenný airbag a palubný systém BlueMe. Navigácia je za príplatok.
Materiály sú kvalitnejšie, prístrojovka krajšia.
Boxy vo dverách sú aj po úpravách neveľké.
Fiat v spolupráci s výrobcom mobilných navigácií Tom Tom pripravil odnímateľný navigačný prístroj. Na rozdiel od iných mobilných navigácií, táto nemá trčiace káble, neprekáža výhľadu na čelnom skle a ľahko sa odníma.
Jazdili SME...
V serpentínach mramorového kráľovstva nad mestom Carrara stráca Gear Shift Indicator opodstatnenie, pretože na jeho rady, kedy zaradiť nižší prevodový pomer nereagujeme. Chceli sme si užiť serpentín a radosti z najsilnejšieho motora MultiAir.
Vďaka variabilnému zdvihu ventilov a zmene časovania voči výfukovým ventilom motor dobre ťahá v nižších otáčkach a vo vysokých dokáže ešte zrýchliť. Dokonca má bez športového výfuku slušný športový zvuk. V úvodnej časti testovacej trasy ukazoval počítač až neuveriteľne nízku spotrebu 6,7 litra.
Bezpečnosť Fiat sľubuje nezmenenú cenu nového modelu a vyššiu úroveň bezpečnosti. Súčasné Grande Punto, ktoré ostáva vo výrobe, strácalo na konkurentov základným balíkom bezpečnosti. Novinka bude mať v štandarde stabilizačný systém ESP zabraňujúci šmyku a Hill Holder, s ktorým sa dá pohnúť v kopci bez použitia ručnej brzdy. Každé Punto Evo ochráni posádku čelnými, bočnými, hlavovými airbagmi a kolenným airbagom.
Jazdili SME...
Serpentíny boli jediným miestom, kde sme mohli nahnať časť a potom stihnúť lietadlo v Pise. Druhý dôvod, prečo nepreraďujeme vyšší stupeň podľa rád ekologického programu, ale radšej roztočíme dvojku, je nižšia kvalita radenia päťstupňovej prevodovky. Ak celé auto stúplo kvalitou podstatne vyššie, radenie päťstupňovej prevodovky pri motore 1,4 MultiAir je veľmi nepresné.
Punto Evo po všetkých vylepšeniach dokáže konkurovať špičke a svojím interiérom osloví každú vekovú triedu. Tvorcovia zlepšili boxy vo dverách, ale zabudli na stropné madlo spolujazdca.
Fiat Punto Evo – hlavné inovácie - benzínové motory MultiAir
- naftové motory MultiJet II
- Start&Stop systém
- indikátor správneho radenia
- navigácia Tom Tom
- kolenný airbag
- softvér „eco:Drive Info“
Verzie - benzín Zdvihový objem
(cm3) Výkon
(kw/k) Emisná
norma Emisie CO2
(g/km) Kombinovaná
spotreba
1,2 8v 1242 48/65 Euro 4 135 5,7
1,4 8v 1368 57/77 Euro 4 139 5,9
1,4 8v S&S 1368 57/77 Euro 5 132 5,7
1,4 MultiAir 16v S&S* 1368 77/105 Euro 5 134 5,7
1,4 MultiAir Turbo 16v S&S* 1368 99/135 Euro 5 129 5,6
Verzie - diesel Zdvihový objem
(cm3) Výkon
(kw/k) Emisná
norma Emisie CO2
(g/km) Kombinovaná
spotreba
1,3 MultiJet 16v 1248 55/75 Euro 4 119 4,5
1,3 MultiJetII 16v S&S* a DPF 1248 55/75 Euro 5 108 4,1
1,3 MultiJet 16v 1248 66/90 Euro 4 119 4,5
1,3 MultiJetII 16v S&S* a DPF 1248 70/95 Euro 5 110 4,2
1,6 MultiJet 16v DPF 1598 88/120 Euro 5 119 4,5
* funkcia Start&Stop
- nové verzie motorov sú zvýraznené inou farbou