SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Môžeme predbehnúť sanitku s majákom na diaľnici?

Môžeme, ak máme rýchlejšie auto. A smieme? Na diaľnici alebo rýchlostnej ceste sa smie ísť zvyčajne rýchlosťou až 130 km/h. Čo však robiť v prípade, že sanitka so zapnutým majákom ide pomalšie?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ČTK)

Na diaľnici alebo rýchlostnej ceste sa smie ísť zvyčajne rýchlosťou až 130 km/h. Čo však robiť v prípade, že sanitka so zapnutým majákom ide pomalšie. Smieme ju predbehnúť? Romanovi z Bratislavy sa niečo také stalo a je zvedavý, či náhodou neporušil dopravné predpisy.

Ešte pred tým, než sa dostaneme k odpovedi, sa pozrime na dopravnú situáciu, ktorá Romana trápi tiež.

Podľa jeho slov sa to deje pravidelne na jeho každodennej ceste z Bratislavy do Devínskej Novej Vsi. Konkrétne na zjazde z diaľnice D2, ktorý sa delí na dva smery - vľavo do Devínskej Novej Vsi a vpravo na Záhorskú Bystricu a Lamač.


Zväčšiť mapu

Zjazd z diaľnice sa ostrovčekom delí na dva smery. Podľa Romana sa tam deje nasledovné:

"Keďže sa smerom do ľava v popracovnej špičke tvorí dlhý rad, tak veľa áut obieha ostrovček z pravej strany. Jediná značka čo tam je, je C6c. Keď si prečítam popis tej značky tak mi z nej nevyplýva, že by dané autá porušovali niečo. Je niečo čo takým obiehaním porušujú? Teda ak nerátam to, že v tom zjazde z diaľnice je iba jeden pruh a ľudia chodia vo dvoch pruhoch."

Podľa mapky a popisu vyzerá situácia takto:

01.JPG

Najprv zareagujme na poslednú Romanovu vetu. Podľa nej schádzajú autá z diaľnice v dvoch radoch, aj keď je tam vyznačený len jeden jazdný pruh.

Ak by po krajoch cesty neboli namaľované pozdĺžne súvislé čiary, jazdný pruh by nebol vyznačený a potom by platilo pravidlo podľa zákona o cestnej premávke.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Lenže jazdný pruh tam vyznačený je a autá by teda na zjazde z diaľnice mali ísť len v jednom pruhu za sebou. Mimochodom, ak sa pýtate, prečo tam nie sú vyznačené dva jazdné pruhy, keď je cesta široká, odpoveďou je blízkosť závodu na výrobu áut. Týmto zjazdom často prechádzajú kamióny, pre ktoré je zjazd dizajnovaný.

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.

Lenže, autá zaradené v ľavo odbočujú vľavo. Podľa predpisov sú povinné zaradiť sa čo najviac vľavo, mať zapnuté smerovky a ostatné autá ich môžu obísť bez problémov sprava.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky. Ak pritom musí s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu vybočiť zo smeru svojej jazdy vľavo, vždy dáva len znamenie o zmene smeru jazdy vpravo. Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky. Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.

§ 15

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

A čo tí, ktorí odbočujú doľava podľa červenej čiary v náčrte? Aj keď tam nie je žiadna dopravná značka, ktorá by im v tom bránila, treba si všímať aj vodorovné značenie. To nemumožňuje autám zaradeným vpravo odbočiť doľava.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

To znamená, že tie autá, ktoré sa zaradia vpravo a za ostrovčekom odbočia vľavo, porušujú dopravné predpisy a ohrozujú plynulosť a aj bezpečnosť premávky.

Rýchlosť a sanitka

A teraz späť k rýchlosti a sanitke. Roman sa pýta:

"Teda stalo sa mi to už dosť dávno na ceste pre motorové vozidlá Nitra -> Trnava. Po danej ceste išla húkajúca sanitka rýchlosťou cca 110-120 km/h. Je možné takúto sanitku predbehnúť?"

Takáto sanitka je podľa zákona chápané ako vozidlo s právom prednostnej jazdy. To znamená, treba mu umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Neznamená to však zákonite ísť pomalšie ako takéto auto.

Takže, predísť "húkajúcu" sanitku môžete, no nesmiete ju ohroziť a ani obmedziť. Jednoducho, treba si dávať veľký pozor a myslieť aj na to, čo asi tak spraví vodič vozidla s právom prednostnej jazdy.

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. Do skupiny vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú, sa vodič iného vozidla nesmie zaraďovať.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 726
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 017
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 895
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 306
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 942
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 752
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 123
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 594
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 500
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 350
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Podcast Dobré Ráno.
Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.
Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson