SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Môžeme predbehnúť sanitku s majákom na diaľnici?

Môžeme, ak máme rýchlejšie auto. A smieme? Na diaľnici alebo rýchlostnej ceste sa smie ísť zvyčajne rýchlosťou až 130 km/h. Čo však robiť v prípade, že sanitka so zapnutým majákom ide pomalšie?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ČTK)

Na diaľnici alebo rýchlostnej ceste sa smie ísť zvyčajne rýchlosťou až 130 km/h. Čo však robiť v prípade, že sanitka so zapnutým majákom ide pomalšie. Smieme ju predbehnúť? Romanovi z Bratislavy sa niečo také stalo a je zvedavý, či náhodou neporušil dopravné predpisy.

Ešte pred tým, než sa dostaneme k odpovedi, sa pozrime na dopravnú situáciu, ktorá Romana trápi tiež.

Podľa jeho slov sa to deje pravidelne na jeho každodennej ceste z Bratislavy do Devínskej Novej Vsi. Konkrétne na zjazde z diaľnice D2, ktorý sa delí na dva smery - vľavo do Devínskej Novej Vsi a vpravo na Záhorskú Bystricu a Lamač.


Zväčšiť mapu

Zjazd z diaľnice sa ostrovčekom delí na dva smery. Podľa Romana sa tam deje nasledovné:

"Keďže sa smerom do ľava v popracovnej špičke tvorí dlhý rad, tak veľa áut obieha ostrovček z pravej strany. Jediná značka čo tam je, je C6c. Keď si prečítam popis tej značky tak mi z nej nevyplýva, že by dané autá porušovali niečo. Je niečo čo takým obiehaním porušujú? Teda ak nerátam to, že v tom zjazde z diaľnice je iba jeden pruh a ľudia chodia vo dvoch pruhoch."

Podľa mapky a popisu vyzerá situácia takto:

01.JPG

Najprv zareagujme na poslednú Romanovu vetu. Podľa nej schádzajú autá z diaľnice v dvoch radoch, aj keď je tam vyznačený len jeden jazdný pruh.

Ak by po krajoch cesty neboli namaľované pozdĺžne súvislé čiary, jazdný pruh by nebol vyznačený a potom by platilo pravidlo podľa zákona o cestnej premávke.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Lenže jazdný pruh tam vyznačený je a autá by teda na zjazde z diaľnice mali ísť len v jednom pruhu za sebou. Mimochodom, ak sa pýtate, prečo tam nie sú vyznačené dva jazdné pruhy, keď je cesta široká, odpoveďou je blízkosť závodu na výrobu áut. Týmto zjazdom často prechádzajú kamióny, pre ktoré je zjazd dizajnovaný.

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.

Lenže, autá zaradené v ľavo odbočujú vľavo. Podľa predpisov sú povinné zaradiť sa čo najviac vľavo, mať zapnuté smerovky a ostatné autá ich môžu obísť bez problémov sprava.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky. Ak pritom musí s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu vybočiť zo smeru svojej jazdy vľavo, vždy dáva len znamenie o zmene smeru jazdy vpravo. Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky. Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.

§ 15

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

A čo tí, ktorí odbočujú doľava podľa červenej čiary v náčrte? Aj keď tam nie je žiadna dopravná značka, ktorá by im v tom bránila, treba si všímať aj vodorovné značenie. To nemumožňuje autám zaradeným vpravo odbočiť doľava.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

To znamená, že tie autá, ktoré sa zaradia vpravo a za ostrovčekom odbočia vľavo, porušujú dopravné predpisy a ohrozujú plynulosť a aj bezpečnosť premávky.

Rýchlosť a sanitka

A teraz späť k rýchlosti a sanitke. Roman sa pýta:

"Teda stalo sa mi to už dosť dávno na ceste pre motorové vozidlá Nitra -> Trnava. Po danej ceste išla húkajúca sanitka rýchlosťou cca 110-120 km/h. Je možné takúto sanitku predbehnúť?"

Takáto sanitka je podľa zákona chápané ako vozidlo s právom prednostnej jazdy. To znamená, treba mu umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Neznamená to však zákonite ísť pomalšie ako takéto auto.

Takže, predísť "húkajúcu" sanitku môžete, no nesmiete ju ohroziť a ani obmedziť. Jednoducho, treba si dávať veľký pozor a myslieť aj na to, čo asi tak spraví vodič vozidla s právom prednostnej jazdy.

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. Do skupiny vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú, sa vodič iného vozidla nesmie zaraďovať.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 121
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 719
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 244
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 3 337
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 023
  6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 592
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 516
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 022
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
  2. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  3. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  4. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  5. Irena Šimuneková: Bralce
  6. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
  7. Miroslav Pollák: Komplexný prístup pri zamestnávaní
  8. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 006
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 493
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 388
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 819
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 568
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 345
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 301
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 078
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu