SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Chromá diaľnica pod Tatrami

Keď sa dielo podarí, to je radosti. Keď vám však z niečoho dajú iba polovicu, zožierajú nás pochybnosti, či to tak má naozaj byť. Platí to v plnej miere aj v prípade diaľnice v polovičnom profile. Zmena však nenastala ani po otvorení druhého profilu.

Diaľnica pod Tatrami je v predčasnom užívaní. Z toho vyplývajú obmedzenia, ktoré vodičov dosť hnevajú. Do decembra by sa to malo zmeniť.Diaľnica pod Tatrami je v predčasnom užívaní. Z toho vyplývajú obmedzenia, ktoré vodičov dosť hnevajú. Do decembra by sa to malo zmeniť. (Zdroj: NDS a.s.)

Keď sa dielo podarí, to je radosti. Keď vám však z niečoho dajú iba polovicu, zožierajú nás pochybnosti, či to tak má naozaj byť. Platí to v plnej miere aj v prípade diaľnice v polovičnom profile.

Tak to bolo trištvrte roka na úseku diaľnice D1 Mengusovce - Jánovce, ktorý do prevádzky v polovičnom profile spustili v decembri minulého roka. Keď ho začiatkom septembra predčasne otvorili naplno, zistili motoristi, že niečo nie je v poriadku. Napísali ste mnohí, vybrali sme z vašich e-mailov:

Dobrý deň. Už viac ako mesiac je úsek diaľnice D1 Matejovce - Janovce sprejazdnený v oboch smeroch. Ale doteraz nie je v smere z Jánoviec na Poprad odstránené dočasné dopravné značenie, ktoré tam bolo, keď sa jazdilo iba v polovičnom profile diaľnice v oboch smeroch. Súvislá čiara na vozovke je doplnená zvislou dopravnou značkou zakazujúcou predbiehanie. Myslím si, že na tak vyťaženom úseku cesty, ako je táto diaľnica, už mohli kompetentné orgány zareagovať.

Videl som, ako veľa vodičov rozmýšľa nad otázkou, či stále pokračovať za pomalým nákladným vozidlom, alebo to risknúť a predbiehať ho cez plnú čiaru napriek zákazu, hoci v ľavom jazdnom pruhu nikto nie je a teoreticky sa mu ani nemôže v protismere objaviť.

Zaujímal by ma aj postoj polície, ako by sa k takému "porušeniu" predpisov postavila, keď pomalou činnosťou správcu komunikácie sa vlastne nemôže v plnej miere využívať už spojazdnená komunikácia.

Prečo je na nedávno otvorenej diaľnici Poprad - Jánovce v smere do Popradu plná čiara, čiže sa nesmie predchádzať a je tam ešte aj obmedzujúca rýchlosť 100km/h?

Je celkom úsmevné sledovať reakcie vodičov: pred ním je kamión, nasleduje smerovka na predbiehanie, ale v tom je plná čiara a zákaz predbiehať - nasleduje zaradenie za kamión. Ale keďže o chvíľu iné autá "nedodržujú" zákaz predbiehania, tak aj dotyčný vodič ide v ich šľapajách. Kde je teda pravda, je potrebné rešpektovať tieto dopravné obmedzenia na tomto úseku diaľnice, alebo nie?

Skúsme odpovedať protiotázkami: Na čo je dopravné značenie? Aby sa dodržiavalo. Ak nie, policajti vám to zrátajú. Nejde o žiadne porušenie predpisov v úvodzovkách, ale celkom štandardné a za úplne štandardné "všimné" od polície. Prečo je však stále na úseku obmedzená rýchlosť a zákaz predbiehania?


Zväčšiť mapu

Na úseku od križovatky za Matejovcami až po koniec diaľnice za Jánovcami neplatia žiadne rýchlostné obmedzenia a motoristi môžu rýchlosť zvýšiť na 130 km/h. S istými obmedzeniami je však stále druhý úsek diaľnice, až do otvorenia tunela Bôrik.

Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Igora Chomu, "od Jánoviec k Popradu budeme postupne odstraňovať všetky dopravné značenia, potrebujeme prerobiť vodorovné i zvislé dopravné značenie, tak aby sa dalo ísť 130 km/h. V decembri, keď sa bude odovzdávať prvý úsek aj tunel Bôrik, celá diaľnica Mengusovce - Jánovce bude bez dopravných obmedzení," dodal Choma.

Mengusovce_Janovce_III_5_res.jpg

Zvislé dopravné značenie, ktoré obmedzuje rýchlosť na 100 km/h, zákaz predbiehania, ako aj plnú čiaru na novom úseku diaľnice medzi Popradom a Jánovcami musia vodiči dodržiavať aj napriek tomu, že jazdia na diaľnici v plnom profile.

"Ak je tam také dopravné značenie, vodiči sú povinní ho dodržiavať," potvrdil Daniel Džobanik, zástupca prešovskej policajnej hovorkyne.

Situácia s obmedzeniami totiž vychádza z faktu, ktorý zdôraznil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík: "Táto časť diaľnice je stále v predčasnom užívaní a stále je to stavba."

Aby mohla diaľničná spoločnosť odstrániť dočasné dopravné značenia, bude vraj musieť dokonca na istý čas uzavrieť tento úsek diaľnice. Má na to čas do začiatku decembra. Vtedy sa bude zároveň odovzdávať celý takmer 26 kilometrový diaľničný úsek medzi Važcom a Jánovcami spolu s úsekom medzi Mengusovcami a Popradom, vrátane tunela Bôrik.

Škoda len, že keď stavbári vedeli, že odovzdajú úsek diaľnice v predtermíne, nepripravili aj dopravné značenie podľa toho. Takto je diaľnica v prevádzke v plnom profile a napriek tomu to spomenutom úseku kríva.

Žeby bol tento úsek tak vyťažený, ako ktosi napísal, tiež celkom nezodpovedá skutočnosti. Veď pri rozširovaní diaľnice z Bratislavy po Trnavu práve pre jej zaťaženie nikto nemusel nič zavrieť, aj dopravné značenie sa mení podľa potreby počas plnej premávky.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 42 451
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 008
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 780
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 406
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 955
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 894
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 328
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 194
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 050
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 936
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

11 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

41m

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan