Keď sa dielo podarí, to je radosti. Keď vám však z niečoho dajú iba polovicu, zožierajú nás pochybnosti, či to tak má naozaj byť. Platí to v plnej miere aj v prípade diaľnice v polovičnom profile.
Tak to bolo trištvrte roka na úseku diaľnice D1 Mengusovce - Jánovce, ktorý do prevádzky v polovičnom profile spustili v decembri minulého roka. Keď ho začiatkom septembra predčasne otvorili naplno, zistili motoristi, že niečo nie je v poriadku. Napísali ste mnohí, vybrali sme z vašich e-mailov:
Dobrý deň. Už viac ako mesiac je úsek diaľnice D1 Matejovce - Janovce sprejazdnený v oboch smeroch. Ale doteraz nie je v smere z Jánoviec na Poprad odstránené dočasné dopravné značenie, ktoré tam bolo, keď sa jazdilo iba v polovičnom profile diaľnice v oboch smeroch. Súvislá čiara na vozovke je doplnená zvislou dopravnou značkou zakazujúcou predbiehanie. Myslím si, že na tak vyťaženom úseku cesty, ako je táto diaľnica, už mohli kompetentné orgány zareagovať.
Videl som, ako veľa vodičov rozmýšľa nad otázkou, či stále pokračovať za pomalým nákladným vozidlom, alebo to risknúť a predbiehať ho cez plnú čiaru napriek zákazu, hoci v ľavom jazdnom pruhu nikto nie je a teoreticky sa mu ani nemôže v protismere objaviť.
Zaujímal by ma aj postoj polície, ako by sa k takému "porušeniu" predpisov postavila, keď pomalou činnosťou správcu komunikácie sa vlastne nemôže v plnej miere využívať už spojazdnená komunikácia.
Prečo je na nedávno otvorenej diaľnici Poprad - Jánovce v smere do Popradu plná čiara, čiže sa nesmie predchádzať a je tam ešte aj obmedzujúca rýchlosť 100km/h?
Je celkom úsmevné sledovať reakcie vodičov: pred ním je kamión, nasleduje smerovka na predbiehanie, ale v tom je plná čiara a zákaz predbiehať - nasleduje zaradenie za kamión. Ale keďže o chvíľu iné autá "nedodržujú" zákaz predbiehania, tak aj dotyčný vodič ide v ich šľapajách. Kde je teda pravda, je potrebné rešpektovať tieto dopravné obmedzenia na tomto úseku diaľnice, alebo nie?
Skúsme odpovedať protiotázkami: Na čo je dopravné značenie? Aby sa dodržiavalo. Ak nie, policajti vám to zrátajú. Nejde o žiadne porušenie predpisov v úvodzovkách, ale celkom štandardné a za úplne štandardné "všimné" od polície. Prečo je však stále na úseku obmedzená rýchlosť a zákaz predbiehania?
Zväčšiť mapu
Na úseku od križovatky za Matejovcami až po koniec diaľnice za Jánovcami neplatia žiadne rýchlostné obmedzenia a motoristi môžu rýchlosť zvýšiť na 130 km/h. S istými obmedzeniami je však stále druhý úsek diaľnice, až do otvorenia tunela Bôrik.
Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Igora Chomu, "od Jánoviec k Popradu budeme postupne odstraňovať všetky dopravné značenia, potrebujeme prerobiť vodorovné i zvislé dopravné značenie, tak aby sa dalo ísť 130 km/h. V decembri, keď sa bude odovzdávať prvý úsek aj tunel Bôrik, celá diaľnica Mengusovce - Jánovce bude bez dopravných obmedzení," dodal Choma.
Zvislé dopravné značenie, ktoré obmedzuje rýchlosť na 100 km/h, zákaz predbiehania, ako aj plnú čiaru na novom úseku diaľnice medzi Popradom a Jánovcami musia vodiči dodržiavať aj napriek tomu, že jazdia na diaľnici v plnom profile.
"Ak je tam také dopravné značenie, vodiči sú povinní ho dodržiavať," potvrdil Daniel Džobanik, zástupca prešovskej policajnej hovorkyne.
Situácia s obmedzeniami totiž vychádza z faktu, ktorý zdôraznil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík: "Táto časť diaľnice je stále v predčasnom užívaní a stále je to stavba."
Aby mohla diaľničná spoločnosť odstrániť dočasné dopravné značenia, bude vraj musieť dokonca na istý čas uzavrieť tento úsek diaľnice. Má na to čas do začiatku decembra. Vtedy sa bude zároveň odovzdávať celý takmer 26 kilometrový diaľničný úsek medzi Važcom a Jánovcami spolu s úsekom medzi Mengusovcami a Popradom, vrátane tunela Bôrik.
Škoda len, že keď stavbári vedeli, že odovzdajú úsek diaľnice v predtermíne, nepripravili aj dopravné značenie podľa toho. Takto je diaľnica v prevádzke v plnom profile a napriek tomu to spomenutom úseku kríva.
Žeby bol tento úsek tak vyťažený, ako ktosi napísal, tiež celkom nezodpovedá skutočnosti. Veď pri rozširovaní diaľnice z Bratislavy po Trnavu práve pre jej zaťaženie nikto nemusel nič zavrieť, aj dopravné značenie sa mení podľa potreby počas plnej premávky.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.
Autor: Ján Ondák