SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Chromá diaľnica pod Tatrami

Keď sa dielo podarí, to je radosti. Keď vám však z niečoho dajú iba polovicu, zožierajú nás pochybnosti, či to tak má naozaj byť. Platí to v plnej miere aj v prípade diaľnice v polovičnom profile. Zmena však nenastala ani po otvorení druhého profilu.

Diaľnica pod Tatrami je v predčasnom užívaní. Z toho vyplývajú obmedzenia, ktoré vodičov dosť hnevajú. Do decembra by sa to malo zmeniť.Diaľnica pod Tatrami je v predčasnom užívaní. Z toho vyplývajú obmedzenia, ktoré vodičov dosť hnevajú. Do decembra by sa to malo zmeniť. (Zdroj: NDS a.s.)

Keď sa dielo podarí, to je radosti. Keď vám však z niečoho dajú iba polovicu, zožierajú nás pochybnosti, či to tak má naozaj byť. Platí to v plnej miere aj v prípade diaľnice v polovičnom profile.

Tak to bolo trištvrte roka na úseku diaľnice D1 Mengusovce - Jánovce, ktorý do prevádzky v polovičnom profile spustili v decembri minulého roka. Keď ho začiatkom septembra predčasne otvorili naplno, zistili motoristi, že niečo nie je v poriadku. Napísali ste mnohí, vybrali sme z vašich e-mailov:

Dobrý deň. Už viac ako mesiac je úsek diaľnice D1 Matejovce - Janovce sprejazdnený v oboch smeroch. Ale doteraz nie je v smere z Jánoviec na Poprad odstránené dočasné dopravné značenie, ktoré tam bolo, keď sa jazdilo iba v polovičnom profile diaľnice v oboch smeroch. Súvislá čiara na vozovke je doplnená zvislou dopravnou značkou zakazujúcou predbiehanie. Myslím si, že na tak vyťaženom úseku cesty, ako je táto diaľnica, už mohli kompetentné orgány zareagovať.

Videl som, ako veľa vodičov rozmýšľa nad otázkou, či stále pokračovať za pomalým nákladným vozidlom, alebo to risknúť a predbiehať ho cez plnú čiaru napriek zákazu, hoci v ľavom jazdnom pruhu nikto nie je a teoreticky sa mu ani nemôže v protismere objaviť.

Zaujímal by ma aj postoj polície, ako by sa k takému "porušeniu" predpisov postavila, keď pomalou činnosťou správcu komunikácie sa vlastne nemôže v plnej miere využívať už spojazdnená komunikácia.

Prečo je na nedávno otvorenej diaľnici Poprad - Jánovce v smere do Popradu plná čiara, čiže sa nesmie predchádzať a je tam ešte aj obmedzujúca rýchlosť 100km/h?

Je celkom úsmevné sledovať reakcie vodičov: pred ním je kamión, nasleduje smerovka na predbiehanie, ale v tom je plná čiara a zákaz predbiehať - nasleduje zaradenie za kamión. Ale keďže o chvíľu iné autá "nedodržujú" zákaz predbiehania, tak aj dotyčný vodič ide v ich šľapajách. Kde je teda pravda, je potrebné rešpektovať tieto dopravné obmedzenia na tomto úseku diaľnice, alebo nie?

Skúsme odpovedať protiotázkami: Na čo je dopravné značenie? Aby sa dodržiavalo. Ak nie, policajti vám to zrátajú. Nejde o žiadne porušenie predpisov v úvodzovkách, ale celkom štandardné a za úplne štandardné "všimné" od polície. Prečo je však stále na úseku obmedzená rýchlosť a zákaz predbiehania?


Zväčšiť mapu

Na úseku od križovatky za Matejovcami až po koniec diaľnice za Jánovcami neplatia žiadne rýchlostné obmedzenia a motoristi môžu rýchlosť zvýšiť na 130 km/h. S istými obmedzeniami je však stále druhý úsek diaľnice, až do otvorenia tunela Bôrik.

Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Igora Chomu, "od Jánoviec k Popradu budeme postupne odstraňovať všetky dopravné značenia, potrebujeme prerobiť vodorovné i zvislé dopravné značenie, tak aby sa dalo ísť 130 km/h. V decembri, keď sa bude odovzdávať prvý úsek aj tunel Bôrik, celá diaľnica Mengusovce - Jánovce bude bez dopravných obmedzení," dodal Choma.

Mengusovce_Janovce_III_5_res.jpg

Zvislé dopravné značenie, ktoré obmedzuje rýchlosť na 100 km/h, zákaz predbiehania, ako aj plnú čiaru na novom úseku diaľnice medzi Popradom a Jánovcami musia vodiči dodržiavať aj napriek tomu, že jazdia na diaľnici v plnom profile.

"Ak je tam také dopravné značenie, vodiči sú povinní ho dodržiavať," potvrdil Daniel Džobanik, zástupca prešovskej policajnej hovorkyne.

Situácia s obmedzeniami totiž vychádza z faktu, ktorý zdôraznil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík: "Táto časť diaľnice je stále v predčasnom užívaní a stále je to stavba."

Aby mohla diaľničná spoločnosť odstrániť dočasné dopravné značenia, bude vraj musieť dokonca na istý čas uzavrieť tento úsek diaľnice. Má na to čas do začiatku decembra. Vtedy sa bude zároveň odovzdávať celý takmer 26 kilometrový diaľničný úsek medzi Važcom a Jánovcami spolu s úsekom medzi Mengusovcami a Popradom, vrátane tunela Bôrik.

Škoda len, že keď stavbári vedeli, že odovzdajú úsek diaľnice v predtermíne, nepripravili aj dopravné značenie podľa toho. Takto je diaľnica v prevádzke v plnom profile a napriek tomu to spomenutom úseku kríva.

Žeby bol tento úsek tak vyťažený, ako ktosi napísal, tiež celkom nezodpovedá skutočnosti. Veď pri rozširovaní diaľnice z Bratislavy po Trnavu práve pre jej zaťaženie nikto nemusel nič zavrieť, aj dopravné značenie sa mení podľa potreby počas plnej premávky.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 208
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 256
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 967
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Dôležitosť duševnej pohody 4 926
  7. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 731
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 4 702
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


23 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  3. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  4. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  5. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  6. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (II.) Stretnutie s mamou...
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 707
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 294
  3. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 189
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 096
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 800
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 078
  7. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 781
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 768
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu