SME

Predbiehali ho cez križovatku, napriek tomu je podľa polície vinníkom nehody

Predbiehanie cez križovatku je veľmi nebezpečný čin. Jeden z vás sa ho nechtiac zúčastnil ako vodič predbiehaného auta. Nielen, že z toho vznikla nehoda, počas ktorej sa mu poškodilo auto, ale je tiež podľa polície vinníkom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ČTK)

Peter nám napísal o svojej nepríjemnej skúsenosti na cestách. Bol účastníkom dopravnej nehody, pri ktorej sa nikto nezranil a polícia ho uznala za vinníka. Nerozumie však prečo.

Odbočoval som z hlavnej cesty doľava na vedľajšiu na riadne označenej križovatke. Pozrel som sa do spätného a za mnou idúce auto ma už chcelo začať obiehať. Stále bol ale vo svojom pruhu - za mnou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri zaradení sa na ľavú stranu svojho pruhu a znamení o odbočovaní, som čakal. A to som nemal, lebo vodič idúci za mnou sa asi zľakol, že mu skrížim cestu a strhol volant do prava do priekopy. Pritom zachytil aj moju zadnú pravú stranu.

Policajti po šetrení konštatovali moju vinu. Chcem sa spýtať, za čo?

Peter následne vypísal fakty, ktoré sa udiali pred a počas nehody:

  • na križovatke je zakázané predbiehať (čo chcel ten vodič za mnou),
  • dávam pri odbočovaní vľavo na križovatke prednosť vozidlám idúcim oproti po hlavnej a električkám v oboch smeroch (čo som dodržal - tu električky nechodia),
  • je potrebné jazdiť tak, aby som vedel zabrzdiť, keď treba - presné znenie neviem, ale keď niekto narazí do druhého zozadu, je vinný on (čo by mal byť prípad toho druhého vodiča)

Ak platí presne to, čo napísal Peter, vina, ktorú mu prisúdili policajti, nie je taká jednoznačná. Máme síce pochybnosti, ale na základe Petrových informácií sme náchylní sa prikloniť viac k tomu, že dopravné predpisy neporušil.

Ak by sa celá situácia odohrala mimo križovatky alebo v dostatočnej vzdialenosti od nej tak, že by predbiehajúce vozidlo mohlo dokončiť predbiehanie ešte pred križovatkou, potom by vina mohla byť jednoznačne prisúdená Petrovi. Svojím konaním (konkrétne presunutím auta k stredovej čiare) by totiž ohrozil vodiča auta, ktoré chcelo to Petrove predbehnúť. Lenže, stalo sa to krátko pred križovatkou.

Dopravné pravidlá ktoré mal dodržiavať Peter

  1. Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava.
    • Peter mohol vojsť do križovatky, lebo odbočoval vľavo.
  2. Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
    • Peter píše, že pred tým, než začal manéver odbočenia, mal zapnuté smerovky doľava.
  3. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.
    • Peter sa presunutím k stredovej čiare ohrozil vodiča idúceho za ním, ktorý ho plánoval predísť.
  4. Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky.
    • Peter píše, že to spravil.
  5. Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.
    • Podľa Petra sa práve v tomto momente stala dopravná nehoda.

Dopravné pravidlá, ktoré mal dodržiavať druhý vodič

  1. Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.
    • Toto sa nestalo a vodič auta narazil zozadu do Petrovho auta.
  2. Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.
    • Na základe tohto sa vodič auta jazdiaceho za Petrovím rozhodol pre predbiehací manéver z pravej strany. V pravo sa však smie predbiehať len vtedy keď je to možné.
  3. Vodič nesmie predchádzať pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.
    • Vodič jazdiaci za Petrom pravdepodobne na toto pravidlo nemyslel.
  4. Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.
    • Vodič, ktorý skončil v priekope, ohrozil Petra predbiehacím manévrom vpravo, ktorého následkom bolo poškodenie Petrovho auta.
  5. Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.
    • Vodič auta pravdepodobne neprispôsobil rýchlosť jazdy, keď musel vidieť, že auto pred ním sa presúva k stredovej čiare pred križovatkou a vzdialenosť medzi nimi sa skracuje vplyvom znižovania rýchlosti Petrovho vozidla.

Kto je na vine?

Môžme pripustiť, že Peter mohol ohroziť auto idúce za ním. Nie sme však presvedčení, že to s istotou platí pri prejazde križovatkou alebo miestom, kde by predbiehací manéver auta nemohol byť dokončený bezpečne ešte pred križovatkou.

V klasickej križovatke tvaru X a tesne pred ňou je totiž predchádzanie tak nebezpečný čin, že ho triezvo uvažujúci vodič nemôže očakávať. Vtedy totiž každý, kto vidí v spätnom zrkadle auto so smerovkami vľavo, očakáva, že toto auto plánuje odbočiť a nie predbiehať.

Ak by sme aj akceptovali to, že Peter ohrozil vodiča jazdiaceho za ním, toto nebolo príčinou nehody. Vodič jazdiaci za Petrom sa totiž stihol vrátiť späť za Petrove auto a až následný manéver, ktorým chcel obísť Petrove auto sprava, spôsobil dopravnú nehodu. Preto si myslíme, že polícia v tomto prípade nesprávne určila vinníka. Toto však platí len v prípade, že sa udalosť skutočne odohrala tak, ako ju popisuje Peter.

Na záver treba dodať, že keby sa aj niekedy stalo, že vás niekto predbieha v križovatke zľava, je lepšie ustúpiť, pustiť ho a nehrať sa na hrdinu a na spravodlivého. Pomôže to zabrániť dopravnej nehode, ktorej by ste takto mohli stať účastníkom.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 172
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 457
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 176
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 760
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 698
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 676
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 951
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 34 579
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 812
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 405
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 826
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 395
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 111
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 343
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 338
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu