SME
Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Predbiehali ho cez križovatku, napriek tomu je podľa polície vinníkom nehody

Predbiehanie cez križovatku je veľmi nebezpečný čin. Jeden z vás sa ho nechtiac zúčastnil ako vodič predbiehaného auta. Nielen, že z toho vznikla nehoda, počas ktorej sa mu poškodilo auto, ale je tiež podľa polície vinníkom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ČTK)

Peter nám napísal o svojej nepríjemnej skúsenosti na cestách. Bol účastníkom dopravnej nehody, pri ktorej sa nikto nezranil a polícia ho uznala za vinníka. Nerozumie však prečo.

Odbočoval som z hlavnej cesty doľava na vedľajšiu na riadne označenej križovatke. Pozrel som sa do spätného a za mnou idúce auto ma už chcelo začať obiehať. Stále bol ale vo svojom pruhu - za mnou.

Pri zaradení sa na ľavú stranu svojho pruhu a znamení o odbočovaní, som čakal. A to som nemal, lebo vodič idúci za mnou sa asi zľakol, že mu skrížim cestu a strhol volant do prava do priekopy. Pritom zachytil aj moju zadnú pravú stranu.

Policajti po šetrení konštatovali moju vinu. Chcem sa spýtať, za čo?

Peter následne vypísal fakty, ktoré sa udiali pred a počas nehody:

  • na križovatke je zakázané predbiehať (čo chcel ten vodič za mnou),
  • dávam pri odbočovaní vľavo na križovatke prednosť vozidlám idúcim oproti po hlavnej a električkám v oboch smeroch (čo som dodržal - tu električky nechodia),
  • je potrebné jazdiť tak, aby som vedel zabrzdiť, keď treba - presné znenie neviem, ale keď niekto narazí do druhého zozadu, je vinný on (čo by mal byť prípad toho druhého vodiča)

Ak platí presne to, čo napísal Peter, vina, ktorú mu prisúdili policajti, nie je taká jednoznačná. Máme síce pochybnosti, ale na základe Petrových informácií sme náchylní sa prikloniť viac k tomu, že dopravné predpisy neporušil.

Ak by sa celá situácia odohrala mimo križovatky alebo v dostatočnej vzdialenosti od nej tak, že by predbiehajúce vozidlo mohlo dokončiť predbiehanie ešte pred križovatkou, potom by vina mohla byť jednoznačne prisúdená Petrovi. Svojím konaním (konkrétne presunutím auta k stredovej čiare) by totiž ohrozil vodiča auta, ktoré chcelo to Petrove predbehnúť. Lenže, stalo sa to krátko pred križovatkou.

Dopravné pravidlá ktoré mal dodržiavať Peter

  1. Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava.
    • Peter mohol vojsť do križovatky, lebo odbočoval vľavo.
  2. Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
    • Peter píše, že pred tým, než začal manéver odbočenia, mal zapnuté smerovky doľava.
  3. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.
    • Peter sa presunutím k stredovej čiare ohrozil vodiča idúceho za ním, ktorý ho plánoval predísť.
  4. Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky.
    • Peter píše, že to spravil.
  5. Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.
    • Podľa Petra sa práve v tomto momente stala dopravná nehoda.

Dopravné pravidlá, ktoré mal dodržiavať druhý vodič

  1. Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.
    • Toto sa nestalo a vodič auta narazil zozadu do Petrovho auta.
  2. Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.
    • Na základe tohto sa vodič auta jazdiaceho za Petrovím rozhodol pre predbiehací manéver z pravej strany. V pravo sa však smie predbiehať len vtedy keď je to možné.
  3. Vodič nesmie predchádzať pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.
    • Vodič jazdiaci za Petrom pravdepodobne na toto pravidlo nemyslel.
  4. Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.
    • Vodič, ktorý skončil v priekope, ohrozil Petra predbiehacím manévrom vpravo, ktorého následkom bolo poškodenie Petrovho auta.
  5. Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.
    • Vodič auta pravdepodobne neprispôsobil rýchlosť jazdy, keď musel vidieť, že auto pred ním sa presúva k stredovej čiare pred križovatkou a vzdialenosť medzi nimi sa skracuje vplyvom znižovania rýchlosti Petrovho vozidla.

Kto je na vine?

Môžme pripustiť, že Peter mohol ohroziť auto idúce za ním. Nie sme však presvedčení, že to s istotou platí pri prejazde križovatkou alebo miestom, kde by predbiehací manéver auta nemohol byť dokončený bezpečne ešte pred križovatkou.

V klasickej križovatke tvaru X a tesne pred ňou je totiž predchádzanie tak nebezpečný čin, že ho triezvo uvažujúci vodič nemôže očakávať. Vtedy totiž každý, kto vidí v spätnom zrkadle auto so smerovkami vľavo, očakáva, že toto auto plánuje odbočiť a nie predbiehať.

Ak by sme aj akceptovali to, že Peter ohrozil vodiča jazdiaceho za ním, toto nebolo príčinou nehody. Vodič jazdiaci za Petrom sa totiž stihol vrátiť späť za Petrove auto a až následný manéver, ktorým chcel obísť Petrove auto sprava, spôsobil dopravnú nehodu. Preto si myslíme, že polícia v tomto prípade nesprávne určila vinníka. Toto však platí len v prípade, že sa udalosť skutočne odohrala tak, ako ju popisuje Peter.

Na záver treba dodať, že keby sa aj niekedy stalo, že vás niekto predbieha v križovatke zľava, je lepšie ustúpiť, pustiť ho a nehrať sa na hrdinu a na spravodlivého. Pomôže to zabrániť dopravnej nehode, ktorej by ste takto mohli stať účastníkom.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  9. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  10. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  3. Aj panelák môže byť Smart
  4. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  5. Pri uzatváraní PZP už nedominuje január
  6. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 168
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 527
  3. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 4 595
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 317
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 515
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 037
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 903
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 545
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 742
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo 1 610
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik prichádza na súdne pojednávanie.

Kováčik najmenej jedenkrát prijal úplatok od Ľudovíta Makóa.


3 h
Novinárka Monika Tódová.

Písali o svedkovi Petrovi Tóthovi.


a 1 ďalší 5 h
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Trestné oznámenie podal Peter Tóth, ktorý sledoval novinárov pre Kočnera.


4 h

Polícia dnes obvinila dvoch novinárov z Nka, lebo vraj pred tromi rokmi vyzradili niečo, čo bolo celkom zrejmé.


Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


4 h
Škoda Enyaq iV a Škoda Kodiaq RS

Patria k najlepším modelom Škody.


19. sep
Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


17. sep
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Skryť Zatvoriť reklamu