SME

Problém s reklamou pri diaľnici

Diaľničný obchvat v našom hlavnom meste lemuje takmer 300 bigboardov, megabordov a bilboardov, ktoré ohrozujú nielen plynulosť premávky, ale aj zdravie všetkých cestujúcich. Údaj, ktorý svedčí o tom, že niekde niečo nie je v poriadku.

Aj vás rozptyľujú počas jazdy reklamné pútače?Aj vás rozptyľujú počas jazdy reklamné pútače? (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Už pred vyše dvomi rokmi upozorňoval denník Sme na to, že v niektorých prípadoch sa umiestňovaním reklamných plôch pri cestách porušuje zákon.

Pre ilustráciu, viete koľko je bigboardov a bilboardov, skrátka veľkorozmerných reklamných plôch a pútačov, na diaľničnom obchvate v Budapešti?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nula.

Podobne je to aj vo Viedni, Amsterdame, Zurichu, či prakticky všetkých európskych metropolách.

Prečo v Bratislave pútače pozornosti umiestnené priamo na najfrekventovanejšej dopravnej tepne neprekážajú? Agilný lokálpatriot by možno povedal, že "Bratislava je moderné mesto, a tí Maďari, Rakúšania, Nemci, Angličania, Holanďania či Švajčiari nemajú šajnu, čo sa k diaľnici hodí." Lenže, oni ich nemajú z jednoduchého dôvodu.

SkryťVypnúť reklamu

Ide o bezpečnosť Iste, Asociácia vonkajšej reklamy(AVR) združujúca bilboardové spoločnosti, sa už viackrát oficiálne vyjadrila, že sa negatíva pútačov pri cestách preceňujú. Podľa predstaviteľa jednej z bilboardových firiem sa vodiči majú venovať premávke.

Prečo potom postavili na bratislavskom diaľničnom obchvate niekoľko ton vážiace megabordy na 15 metrových mohutných stĺpoch, kde má reklamná plocha približne 5x7 metrov a niekde aj viac? Skutočne preto, že nie sú určené vodičom, ktorý zvyčajne jazdia v autách sami?

Len za posledné 2 až 3 týždne som si všimol 10 takýchto nových megaboardov pri obchvate Bratislavy v oblasti odbočenia na letisko a odpočívadlo s OMV pumpou.

Podľa mojich informácií, stavba jedného megaboardu stojí od 20 000 do 30 000 eur v závislosti od parametrov. Kto by míňal toľko peňazí, ak by si reklamné plochy nikto nevšímal?

SkryťVypnúť reklamu

Zväčšiť mapu

Reklamná džungľa na diaľničnom obchvate V čom je vlastne problém?

Každý, kto aspoň občas jazdí diaľničným obchvatom v našom hlavnom meste vie, že jazda ním si vyžaduje veľkú sústredenosť. Kvôli pravidelným kolónam, najmä z obidvoch strán Prístavného mostu a taktiež v obidvoch smeroch medzi Avionom a výjazdom na Podunajské Biskupice, kvôli častým dopravným nehodám, kvôli predbiehaniu sa niektorých "primitívov" po pravej strane alebo cez odstavný pruh a podobne.

Jazda touto cestou nie je jednoduchá aj bez pokušenia sledovať veľké reklamy.

Reklamy sú na to, aby sme si ich všimli, aby upútali našu pozornosť. Vodiči sa ich zvyčajne snažia nevnímať, ak sa chcú sústrediť na premávku. Lenže, čo robiť, ak je pozornosť rozptyľovaná reklamami takmer nepretržite v úseku približne 25 kilometrov obchvatu? Stačí len okamih a koniec môže byť tragický.

SkryťVypnúť reklamu

Reklama je blízko cesty Podľa zákona o pozemných komunikáciách sa reklamné a propagačné pútače nesmú umiestňovať do ochranného pásma pri ceste. Podľa vykonávacej vyhlášky je táto hranica určená na vzdialenosť 100 metrov. Pozrite si fotografie a položte si otázku, ako asi ďaleko sú reklamné panely umiestnené od diaľničného obchvatu Bratislavy?

§ 10, zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov

(3) Na diaľniciach, cestách pre motorové vozidlá a medzinárodných cestných ťahoch a v ich ochranných pásmach okrem odpočívadiel je zakázané umiestňovať reklamné, informačné a propagačné zariadenia.

§ 15, vykonávacia vyhláška k zákon o pozemných komunikáciách č. 35/1984 Zb.:

(3) Hranicu cestných ochranných pásiem určujú zvislé plochy vedené po oboch stranách komunikácie vo vzdialenosti

SkryťVypnúť reklamu
reklama

a) 100 metrov od osi vozovky priľahlého jazdného pásu diaľnice a cesty budovanej ako rýchlostná komunikácia,

b) 50 metrov od osi vozovky cesty I. triedy,

c) 25 metrov od osi vozovky cesty II. triedy a miestnej komunikácie, ak sa buduje ako rýchlostná komunikácia,

d) 20 metrov od osi vozovky cesty III. triedy,

e) 15 metrov od osi vozovky miestnej komunikácie I. a II. triedy.

Myslím, že reklám pri diaľniciach a diaľničných mestských obchvatov už stačilo. Prehustený reklamný les treba poriadne preriediť.

Autor: Peter Kockáč

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  2. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  3. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  4. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 827
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 804
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 443
  4. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 3 947
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 201
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 588
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 1 859
  8. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu 1 562
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: Aj lepiaca páska (od Ukrajincov) vie potešiť...
  2. Štefan Šturdzík: Emisný kšeft nadobro skončil v koši.
  3. Matúš Radusovsky: Zázračný vzduch z včelieho úľa: Ako nám pomáhajú záporné ióny?
  4. Viktor Pamula: Donald Trump nie je piliérom západného sveta
  5. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 33. „Pravdy sú vždy dve, ale jedna z nich je lož.“
  6. Jozef Černek: Je rozumné opustiť starkú, lebo je nákladná a nemá „správne“ politické názory?
  7. Marek Tocimák: Chlieb a Hry
  8. Martin Fronk: Tragédia človeka: Maďarský Faust, ktorý vznikol na Slovensku a my o ňom takmer nič nevieme
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 21 971
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 051
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 14 312
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 6 897
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 611
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 249
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 042
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 3 803
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťZatvoriť reklamu