SME

Problém s reklamou pri diaľnici

Diaľničný obchvat v našom hlavnom meste lemuje takmer 300 bigboardov, megabordov a bilboardov, ktoré ohrozujú nielen plynulosť premávky, ale aj zdravie všetkých cestujúcich. Údaj, ktorý svedčí o tom, že niekde niečo nie je v poriadku.

Aj vás rozptyľujú počas jazdy reklamné pútače?Aj vás rozptyľujú počas jazdy reklamné pútače? (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Už pred vyše dvomi rokmi upozorňoval denník Sme na to, že v niektorých prípadoch sa umiestňovaním reklamných plôch pri cestách porušuje zákon.

Pre ilustráciu, viete koľko je bigboardov a bilboardov, skrátka veľkorozmerných reklamných plôch a pútačov, na diaľničnom obchvate v Budapešti?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nula.

Podobne je to aj vo Viedni, Amsterdame, Zurichu, či prakticky všetkých európskych metropolách.

Prečo v Bratislave pútače pozornosti umiestnené priamo na najfrekventovanejšej dopravnej tepne neprekážajú? Agilný lokálpatriot by možno povedal, že "Bratislava je moderné mesto, a tí Maďari, Rakúšania, Nemci, Angličania, Holanďania či Švajčiari nemajú šajnu, čo sa k diaľnici hodí." Lenže, oni ich nemajú z jednoduchého dôvodu.

SkryťVypnúť reklamu

Ide o bezpečnosť Iste, Asociácia vonkajšej reklamy(AVR) združujúca bilboardové spoločnosti, sa už viackrát oficiálne vyjadrila, že sa negatíva pútačov pri cestách preceňujú. Podľa predstaviteľa jednej z bilboardových firiem sa vodiči majú venovať premávke.

Prečo potom postavili na bratislavskom diaľničnom obchvate niekoľko ton vážiace megabordy na 15 metrových mohutných stĺpoch, kde má reklamná plocha približne 5x7 metrov a niekde aj viac? Skutočne preto, že nie sú určené vodičom, ktorý zvyčajne jazdia v autách sami?

Len za posledné 2 až 3 týždne som si všimol 10 takýchto nových megaboardov pri obchvate Bratislavy v oblasti odbočenia na letisko a odpočívadlo s OMV pumpou.

Podľa mojich informácií, stavba jedného megaboardu stojí od 20 000 do 30 000 eur v závislosti od parametrov. Kto by míňal toľko peňazí, ak by si reklamné plochy nikto nevšímal?

SkryťVypnúť reklamu

Zväčšiť mapu

Reklamná džungľa na diaľničnom obchvate V čom je vlastne problém?

Každý, kto aspoň občas jazdí diaľničným obchvatom v našom hlavnom meste vie, že jazda ním si vyžaduje veľkú sústredenosť. Kvôli pravidelným kolónam, najmä z obidvoch strán Prístavného mostu a taktiež v obidvoch smeroch medzi Avionom a výjazdom na Podunajské Biskupice, kvôli častým dopravným nehodám, kvôli predbiehaniu sa niektorých "primitívov" po pravej strane alebo cez odstavný pruh a podobne.

Jazda touto cestou nie je jednoduchá aj bez pokušenia sledovať veľké reklamy.

Reklamy sú na to, aby sme si ich všimli, aby upútali našu pozornosť. Vodiči sa ich zvyčajne snažia nevnímať, ak sa chcú sústrediť na premávku. Lenže, čo robiť, ak je pozornosť rozptyľovaná reklamami takmer nepretržite v úseku približne 25 kilometrov obchvatu? Stačí len okamih a koniec môže byť tragický.

SkryťVypnúť reklamu

Reklama je blízko cesty Podľa zákona o pozemných komunikáciách sa reklamné a propagačné pútače nesmú umiestňovať do ochranného pásma pri ceste. Podľa vykonávacej vyhlášky je táto hranica určená na vzdialenosť 100 metrov. Pozrite si fotografie a položte si otázku, ako asi ďaleko sú reklamné panely umiestnené od diaľničného obchvatu Bratislavy?

§ 10, zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov

(3) Na diaľniciach, cestách pre motorové vozidlá a medzinárodných cestných ťahoch a v ich ochranných pásmach okrem odpočívadiel je zakázané umiestňovať reklamné, informačné a propagačné zariadenia.

§ 15, vykonávacia vyhláška k zákon o pozemných komunikáciách č. 35/1984 Zb.:

(3) Hranicu cestných ochranných pásiem určujú zvislé plochy vedené po oboch stranách komunikácie vo vzdialenosti

SkryťVypnúť reklamu
reklama

a) 100 metrov od osi vozovky priľahlého jazdného pásu diaľnice a cesty budovanej ako rýchlostná komunikácia,

b) 50 metrov od osi vozovky cesty I. triedy,

c) 25 metrov od osi vozovky cesty II. triedy a miestnej komunikácie, ak sa buduje ako rýchlostná komunikácia,

d) 20 metrov od osi vozovky cesty III. triedy,

e) 15 metrov od osi vozovky miestnej komunikácie I. a II. triedy.

Myslím, že reklám pri diaľniciach a diaľničných mestských obchvatov už stačilo. Prehustený reklamný les treba poriadne preriediť.

Autor: Peter Kockáč

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  6. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  7. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  2. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  3. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  4. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  5. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  6. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  7. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  8. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 9 528
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 9 314
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 3 848
  4. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 374
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 368
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 2 931
  7. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 2 719
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 556
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Mnohí ale nechcú mier...
  2. Štefan Šturdzík: Váš štvornohý parťák vás nikdy nezradí , na rozdiel od ľudí.
  3. Ján Karas: Tieň drôtov, odraz života – Dunaj medzi slobodou a odvahou
  4. Jolana Čuláková: Mužská Nobelova cena za mier, rozvedená katolíčka María a ja
  5. Juraj Sališ: Volám sa Samuel , píšem sa s jedným L
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži!
  7. Ondřej Havelka: Kontroverzní konžský kimbanguismus – černý Ježíš a trojí vtělení Ducha svatého
  8. Viktor Pamula: 1989
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 31 311
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 11 393
  3. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 9 113
  4. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 8 834
  5. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 8 733
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 251
  7. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 4 770
  8. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 4 706
  1. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  2. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  3. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  4. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  5. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  6. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  7. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  8. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
SkryťZatvoriť reklamu