SME

Problém s reklamou pri diaľnici

Diaľničný obchvat v našom hlavnom meste lemuje takmer 300 bigboardov, megabordov a bilboardov, ktoré ohrozujú nielen plynulosť premávky, ale aj zdravie všetkých cestujúcich. Údaj, ktorý svedčí o tom, že niekde niečo nie je v poriadku.

Aj vás rozptyľujú počas jazdy reklamné pútače?Aj vás rozptyľujú počas jazdy reklamné pútače? (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Už pred vyše dvomi rokmi upozorňoval denník Sme na to, že v niektorých prípadoch sa umiestňovaním reklamných plôch pri cestách porušuje zákon.

Pre ilustráciu, viete koľko je bigboardov a bilboardov, skrátka veľkorozmerných reklamných plôch a pútačov, na diaľničnom obchvate v Budapešti?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nula.

Podobne je to aj vo Viedni, Amsterdame, Zurichu, či prakticky všetkých európskych metropolách.

Prečo v Bratislave pútače pozornosti umiestnené priamo na najfrekventovanejšej dopravnej tepne neprekážajú? Agilný lokálpatriot by možno povedal, že "Bratislava je moderné mesto, a tí Maďari, Rakúšania, Nemci, Angličania, Holanďania či Švajčiari nemajú šajnu, čo sa k diaľnici hodí." Lenže, oni ich nemajú z jednoduchého dôvodu.

SkryťVypnúť reklamu

Ide o bezpečnosť Iste, Asociácia vonkajšej reklamy(AVR) združujúca bilboardové spoločnosti, sa už viackrát oficiálne vyjadrila, že sa negatíva pútačov pri cestách preceňujú. Podľa predstaviteľa jednej z bilboardových firiem sa vodiči majú venovať premávke.

Prečo potom postavili na bratislavskom diaľničnom obchvate niekoľko ton vážiace megabordy na 15 metrových mohutných stĺpoch, kde má reklamná plocha približne 5x7 metrov a niekde aj viac? Skutočne preto, že nie sú určené vodičom, ktorý zvyčajne jazdia v autách sami?

Len za posledné 2 až 3 týždne som si všimol 10 takýchto nových megaboardov pri obchvate Bratislavy v oblasti odbočenia na letisko a odpočívadlo s OMV pumpou.

Podľa mojich informácií, stavba jedného megaboardu stojí od 20 000 do 30 000 eur v závislosti od parametrov. Kto by míňal toľko peňazí, ak by si reklamné plochy nikto nevšímal?

SkryťVypnúť reklamu

Zväčšiť mapu

Reklamná džungľa na diaľničnom obchvate V čom je vlastne problém?

Každý, kto aspoň občas jazdí diaľničným obchvatom v našom hlavnom meste vie, že jazda ním si vyžaduje veľkú sústredenosť. Kvôli pravidelným kolónam, najmä z obidvoch strán Prístavného mostu a taktiež v obidvoch smeroch medzi Avionom a výjazdom na Podunajské Biskupice, kvôli častým dopravným nehodám, kvôli predbiehaniu sa niektorých "primitívov" po pravej strane alebo cez odstavný pruh a podobne.

Jazda touto cestou nie je jednoduchá aj bez pokušenia sledovať veľké reklamy.

Reklamy sú na to, aby sme si ich všimli, aby upútali našu pozornosť. Vodiči sa ich zvyčajne snažia nevnímať, ak sa chcú sústrediť na premávku. Lenže, čo robiť, ak je pozornosť rozptyľovaná reklamami takmer nepretržite v úseku približne 25 kilometrov obchvatu? Stačí len okamih a koniec môže byť tragický.

SkryťVypnúť reklamu

Reklama je blízko cesty Podľa zákona o pozemných komunikáciách sa reklamné a propagačné pútače nesmú umiestňovať do ochranného pásma pri ceste. Podľa vykonávacej vyhlášky je táto hranica určená na vzdialenosť 100 metrov. Pozrite si fotografie a položte si otázku, ako asi ďaleko sú reklamné panely umiestnené od diaľničného obchvatu Bratislavy?

§ 10, zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov

(3) Na diaľniciach, cestách pre motorové vozidlá a medzinárodných cestných ťahoch a v ich ochranných pásmach okrem odpočívadiel je zakázané umiestňovať reklamné, informačné a propagačné zariadenia.

§ 15, vykonávacia vyhláška k zákon o pozemných komunikáciách č. 35/1984 Zb.:

(3) Hranicu cestných ochranných pásiem určujú zvislé plochy vedené po oboch stranách komunikácie vo vzdialenosti

SkryťVypnúť reklamu
reklama

a) 100 metrov od osi vozovky priľahlého jazdného pásu diaľnice a cesty budovanej ako rýchlostná komunikácia,

b) 50 metrov od osi vozovky cesty I. triedy,

c) 25 metrov od osi vozovky cesty II. triedy a miestnej komunikácie, ak sa buduje ako rýchlostná komunikácia,

d) 20 metrov od osi vozovky cesty III. triedy,

e) 15 metrov od osi vozovky miestnej komunikácie I. a II. triedy.

Myslím, že reklám pri diaľniciach a diaľničných mestských obchvatov už stačilo. Prehustený reklamný les treba poriadne preriediť.

Autor: Peter Kockáč

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nové Planeo v Košiciach
  2. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  3. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  5. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  3. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  4. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  5. Nové Planeo v Košiciach
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  7. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 867
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 585
  3. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 579
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 127
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 060
  6. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 019
  7. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 003
  8. Čo bude toto leto in? 2 752
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  2. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: vodný mlyn v Kvačianskej doline
  3. Milan Resutík: Ambícia – rezignácia – demisia
  4. Ľuboš Vodička: Cintorín sv. Marka vo Viedni, miesto kde pochovali Mozarta
  5. Jan Pražák: Úchyl v tramvaji
  6. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  7. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: “Co je to za vola?”
  8. Irena Šimuneková: Poľnými cestami 2
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 19 020
  2. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 7 459
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 318
  4. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 610
  5. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 5 145
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 868
  7. Eva Gallova: Dopadnú Ukrajinci tak ako za starých čias dopadli Indiáni? 4 515
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 4 426
  1. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  2. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  3. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  4. Tupou Ceruzou: Žiačik
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
  6. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  7. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  8. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
SkryťZatvoriť reklamu