SME

Problém s reklamou pri diaľnici

Diaľničný obchvat v našom hlavnom meste lemuje takmer 300 bigboardov, megabordov a bilboardov, ktoré ohrozujú nielen plynulosť premávky, ale aj zdravie všetkých cestujúcich. Údaj, ktorý svedčí o tom, že niekde niečo nie je v poriadku.

Aj vás rozptyľujú počas jazdy reklamné pútače?Aj vás rozptyľujú počas jazdy reklamné pútače? (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Už pred vyše dvomi rokmi upozorňoval denník Sme na to, že v niektorých prípadoch sa umiestňovaním reklamných plôch pri cestách porušuje zákon.

Pre ilustráciu, viete koľko je bigboardov a bilboardov, skrátka veľkorozmerných reklamných plôch a pútačov, na diaľničnom obchvate v Budapešti?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nula.

Podobne je to aj vo Viedni, Amsterdame, Zurichu, či prakticky všetkých európskych metropolách.

Prečo v Bratislave pútače pozornosti umiestnené priamo na najfrekventovanejšej dopravnej tepne neprekážajú? Agilný lokálpatriot by možno povedal, že "Bratislava je moderné mesto, a tí Maďari, Rakúšania, Nemci, Angličania, Holanďania či Švajčiari nemajú šajnu, čo sa k diaľnici hodí." Lenže, oni ich nemajú z jednoduchého dôvodu.

SkryťVypnúť reklamu

Ide o bezpečnosť Iste, Asociácia vonkajšej reklamy(AVR) združujúca bilboardové spoločnosti, sa už viackrát oficiálne vyjadrila, že sa negatíva pútačov pri cestách preceňujú. Podľa predstaviteľa jednej z bilboardových firiem sa vodiči majú venovať premávke.

Prečo potom postavili na bratislavskom diaľničnom obchvate niekoľko ton vážiace megabordy na 15 metrových mohutných stĺpoch, kde má reklamná plocha približne 5x7 metrov a niekde aj viac? Skutočne preto, že nie sú určené vodičom, ktorý zvyčajne jazdia v autách sami?

Len za posledné 2 až 3 týždne som si všimol 10 takýchto nových megaboardov pri obchvate Bratislavy v oblasti odbočenia na letisko a odpočívadlo s OMV pumpou.

Podľa mojich informácií, stavba jedného megaboardu stojí od 20 000 do 30 000 eur v závislosti od parametrov. Kto by míňal toľko peňazí, ak by si reklamné plochy nikto nevšímal?

SkryťVypnúť reklamu

Zväčšiť mapu

Reklamná džungľa na diaľničnom obchvate V čom je vlastne problém?

Každý, kto aspoň občas jazdí diaľničným obchvatom v našom hlavnom meste vie, že jazda ním si vyžaduje veľkú sústredenosť. Kvôli pravidelným kolónam, najmä z obidvoch strán Prístavného mostu a taktiež v obidvoch smeroch medzi Avionom a výjazdom na Podunajské Biskupice, kvôli častým dopravným nehodám, kvôli predbiehaniu sa niektorých "primitívov" po pravej strane alebo cez odstavný pruh a podobne.

Jazda touto cestou nie je jednoduchá aj bez pokušenia sledovať veľké reklamy.

Reklamy sú na to, aby sme si ich všimli, aby upútali našu pozornosť. Vodiči sa ich zvyčajne snažia nevnímať, ak sa chcú sústrediť na premávku. Lenže, čo robiť, ak je pozornosť rozptyľovaná reklamami takmer nepretržite v úseku približne 25 kilometrov obchvatu? Stačí len okamih a koniec môže byť tragický.

SkryťVypnúť reklamu

Reklama je blízko cesty Podľa zákona o pozemných komunikáciách sa reklamné a propagačné pútače nesmú umiestňovať do ochranného pásma pri ceste. Podľa vykonávacej vyhlášky je táto hranica určená na vzdialenosť 100 metrov. Pozrite si fotografie a položte si otázku, ako asi ďaleko sú reklamné panely umiestnené od diaľničného obchvatu Bratislavy?

§ 10, zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov

(3) Na diaľniciach, cestách pre motorové vozidlá a medzinárodných cestných ťahoch a v ich ochranných pásmach okrem odpočívadiel je zakázané umiestňovať reklamné, informačné a propagačné zariadenia.

§ 15, vykonávacia vyhláška k zákon o pozemných komunikáciách č. 35/1984 Zb.:

(3) Hranicu cestných ochranných pásiem určujú zvislé plochy vedené po oboch stranách komunikácie vo vzdialenosti

SkryťVypnúť reklamu
reklama

a) 100 metrov od osi vozovky priľahlého jazdného pásu diaľnice a cesty budovanej ako rýchlostná komunikácia,

b) 50 metrov od osi vozovky cesty I. triedy,

c) 25 metrov od osi vozovky cesty II. triedy a miestnej komunikácie, ak sa buduje ako rýchlostná komunikácia,

d) 20 metrov od osi vozovky cesty III. triedy,

e) 15 metrov od osi vozovky miestnej komunikácie I. a II. triedy.

Myslím, že reklám pri diaľniciach a diaľničných mestských obchvatov už stačilo. Prehustený reklamný les treba poriadne preriediť.

Autor: Peter Kockáč

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Vytvorili chrbticu slovenskej energetiky
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  8. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  1. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Bez nich by elektrina netiekla.
  8. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  1. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 9 255
  2. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 462
  3. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 4 890
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 046
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 703
  6. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 2 692
  7. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 299
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 080
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Dolná Tižina
  2. Monika Albertiová: Uhrík namiesto politiky: trepe, gembluje a zbiera lajky. A funguje to
  3. Věra Tepličková: Keď zavolá rodina, vycestuje Martina
  4. Karol Galek: 5 klamstiev ministerky Sakovej o energopomoci
  5. Radoslav Záhumenský: Slovensko má vlastnú Saharu! 🌵Nie v Egypte, ale na Slovensku, len 30 km od Bratislavy!
  6. Ernest Klotton: Novela ústavy a pasca pre kresťanské hnutie
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (26.9. - 2.10.1925)
  8. Tomáš Kuvik: Bijeme sa do hrude za zodpovednosť, tú osobnú ale so skutočnou pokorou zvládne len malé percento
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 21 229
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 685
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 526
  4. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 317
  5. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 8 888
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 8 691
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 6 341
  8. Rastislav Puchala: Veľký deň slovenskej diplomacie 6 187
  1. Věra Tepličková: Keď zavolá rodina, vycestuje Martina
  2. Karol Galek: 5 klamstiev ministerky Sakovej o energopomoci
  3. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
  4. Radko Mačuha: Aj hnutie Republika číta SME.
  5. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  6. Marcel Rebro: Internetová diskusia podľa SMERu: Putin svätý, Západ fašista a USA môže aj za vaše hemoroidy
  7. Dušan Koniar: Štátne sviatky a iné generálne štrajky
  8. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
SkryťZatvoriť reklamu