SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Ako sa zachovať v križovatke?

Dvaja z vás nám popísali dve rôzne križovatky. Prvá má neskoro vyznačený tvar a je tam problém so správnym zaradením sa, druhá má Stopku, ale nie je jasné, kde zastaviť.

Predstavte si dva jazdné pruhy v jednom smere. Ľavý pokračuje rovno a pravý ústi do odbočovacieho pruhu s povinnosťou odbočiť vpravo. To, že pravý ústi do odbočovacieho sa máte možnosť dozvedieť až tesne pred križovatkou.

Ste v pravo a chcete ísť rovno. Netušíte, ako je riešená križovatka. V ľavom pruhu je zase kolóna áut. Čo urobíte? Na to isté sa pýta aj Adushka.

"Ako riešiť Považskú Bystricu v smere zo Žiliny na Trenčín? Často jazdím týmto mestom a najmä v exponovaných časoch sa zvyknú tvoriť na svetelnej križovatke kolóny.

Tí vodiči, ktorí vedia, že ďalej za svetelnou ide už len jeden pruh, sa automaticky radia do ľavého jazdného pruhu, ktorý pokračuje rovno, pretože pravý je odbočovací na Púchov.

A teraz - ako chápať zipsovanie v tomto prípade, keď sa vlastne cesta nezužuje, ale sa z jedného pruhu stáva odbočovací, čo ale označuje ceduľa len tesne pred križovatkou? Kolóna sa pritom tiahne cez celé mesto.

Neznalí, prípadne tí, ktorí aj tu uplatňujú akože zips, aj keď vidia kolónu, tak valia v pravom pruhu, potom sa práve nájdu vodiči, ktorí ich tesne pred svetlami nechcú pustiť na zaradenie. Ako riešiť toto? V ktorom mieste je ten správny bod na zaradenie sa? Alebo sa teda automaticky radiť do kolóny? Zasa ak by sa mal uplatňovať zips a boli by dva upchaté pásy, ktoré by sa pred svetlami radili, tak tých, čo chcú odbočiť na Púchov môže aj poraziť. Viete teda poradiť?"


Zväčšiť mapu

Ak sa na to pozrieme čisto teoreticky, budeme rozlišovať, či ide o vodiča, ktorý ide v pravom jazdnom pruhu s vierou, že bude pokračovať ďalej rovno, alebo o vodiča, ktorý sa snaží "arogantne" obehnúť kolónu a bez čakania pokračovať ďalej rovno. V praxi sa to však dá odlíšiť ťažko. A ani zákon takýchto vodičov nerozlišuje.

Ak sa už stane, že nejaký vodič sa dostane z akéhokoľvek dôvodu do jazdného pruhu, ktorý ústi do odbočovacieho, no jeho úmysel je ísť rovno, má možnosť preradiť sa do iného pruhu. Musí však dať prednosť autám v jazdnom pruhu, do ktorého sa chce dostať. Snažiť sa o preradenie však môže len dovtedy, kým nezačne blokovať autá, ktoré smerujú do odbočovacieho pruhu.

Zipsovanie sa v týchto situáciách nedá prikázať, dá sa však aplikovať, ak sa v priebežnom jazdnom pruhu nachádzajú vodiči, ktorí s tým problém nemajú. No a vodičom pred odbočovacím pruhom nezostáva nič iné, len dúfať, že tam takí sú.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Mimochodom, ak sa už vodič dostane do odbočovacieho pruhu vyznačeného pozdĺžnou súvislou čiarou a aj keď je to neúmyselne, musí odbočiť. Zvyčajne to označujú aj namaľované smerové šípky na ceste.

Značka Smerové šípky (č. V 9a) vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou č. V 9a možno vyznačiť, kde platí značkou č. C 25 povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.

Ďalší problém s križovatkou má Michal. K popisu pripojil aj náčrt.

"Prichádzam autom v smere červenej šípky. Nasleduje značka STOP, takže zastavujem a dávam prednosť autám idúcim po hlavnej ceste.

Lenže, na ktorom mieste mám zastaviť? Pred priechodom pre chodcov, kde je vodorovné značenie aj s nápisom STOP alebo až pri strete hlavnej cesty s vedľajšou kde je taktiež vyznačené dopravné značenie?

Moja dilema z tejto križovatky nastala až vtedy, keď asi pred rokom nastriekali vodorovné značenie pred priechodom pre chodcov aj s nápisom STOP. Dovtedy som zastavoval až na hranici stretu hlavnej s vedlajšou cestou.

Ako by ste riešili danú situáciu vy? Podľa mňa je totiž vodorovné dopravné značenie mätúce."

krizovatka.jpg

Najprv si poďme vysvetliť dopravnú značku "Stoj, daj prednosť v jazde":

Značka Stoj, daj prednosť v jazde! (č. P 2) ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má do križovatku náležitý rozhľad. Značka označuje vedľajšiu cestu pred križovatkou s hlavnou cestou, a to najmä v prípadoch, keď križovatka nie je dostatočne prehľadná; za predpokladu, že miesto na zastavenie vozidla je možné presne vymedziť, použije sa značka v kombinácii so značkou č. V 5c.

Dopravné značenie V 5c je priečna čiara s nápisom STOP, ktorá je na náčrte znázornená pred priechodom pre chodcov. Z jej definície vyplýva, že označuje hranicu križovatky a na jej mieste je vodič povinný zastaviť.

To znamená, že auto prichádzajúce z miesta označeného na náčrte musí zastaviť pred priechodom pre chodcov. V danom mieste je totiž vyznačená hranica križovatky.

02.jpg

Ďalšia priečna čiara (V 5a), ktorá sa podľa náčrtu nachádza za priechodom pre chodcov tesne pred hlavnou cestou a je bez nápisu, je pomocnou čiarou na zastavenie vozidla v priestore križovatky.

Značky Priečna súvislá čiara (č. V 5a), Priečna súvislá čiara so symbolom „Daj prednosť v jazde!“ (č. V 5b) a Priečna súvislá čiara s nápisom „STOP“ (č. V 5c) vyznačujú hranicu križovatky; to neplatí, ak sa tieto značky použijú ako pomocné čiary na zastavenie vozidla v priestore križovatky. Značka (č. V 5c) vyznačuje miesto, kde je vodič povinný zastaviť vozidlo na príkaz značky č. P 2.

Auto idúce od červenej šípky musí za priechodom, v mieste kde je nakreslená priečna súvislá čiara (č. V 5a), dať prednosť autám idúcim po hlavnej. Jeho vodič už bol totiž predtým informovaný dopravnou značkou "Stoj, daj prednosť v jazde" o tom, že je na vedľajšej.

Stopka síce určuje, že treba zastaviť na mieste, kde má vodič náležitý rozhľad, v tomto prípade má však "prednosť" použitie priečnej súvislej čiary s nápisom STOP, ktorá určuje, kde treba zastaviť.

Pred druhou súvislou priečnou čiarou už vodič povinnosť zastaviť nemá.

Mimochodom, z náčrtu tiež vyplýva, že vodič prichádzajúci od červenej šípky musí dať prednosť vozidlám vychádzajúcim z pešej zóny, keďže prichádzajú sprava.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 025
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 843
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 181
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 669
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 090
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 292
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 062
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dědečka nakoniec po pojednávaní sudca Marek Filo prepustil.

Sudcovou úlohou nebolo dbať na priania verejnosti. Pozrime sa na argumentáciu sklamaných ľudí.


56m
Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


18 h
Peter Tkačenko

Hortovi, Hrušovskému a Paškovi by pri pohľade na dnešný parlament zabehlo.


18 h
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na summite v Prahe.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


6. okt
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  2. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  3. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  5. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  6. Erik Kriššák: Dotyk rán
  7. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  8. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 872
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 187
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 899
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 257
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 072
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 537
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 866
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 820
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu