SME
reklama

Ako sa zachovať v križovatke?

Dvaja z vás nám popísali dve rôzne križovatky. Prvá má neskoro vyznačený tvar a je tam problém so správnym zaradením sa, druhá má Stopku, ale nie je jasné, kde zastaviť.

Predstavte si dva jazdné pruhy v jednom smere. Ľavý pokračuje rovno a pravý ústi do odbočovacieho pruhu s povinnosťou odbočiť vpravo. To, že pravý ústi do odbočovacieho sa máte možnosť dozvedieť až tesne pred križovatkou.

Ste v pravo a chcete ísť rovno. Netušíte, ako je riešená križovatka. V ľavom pruhu je zase kolóna áut. Čo urobíte? Na to isté sa pýta aj Adushka.

"Ako riešiť Považskú Bystricu v smere zo Žiliny na Trenčín? Často jazdím týmto mestom a najmä v exponovaných časoch sa zvyknú tvoriť na svetelnej križovatke kolóny.

Tí vodiči, ktorí vedia, že ďalej za svetelnou ide už len jeden pruh, sa automaticky radia do ľavého jazdného pruhu, ktorý pokračuje rovno, pretože pravý je odbočovací na Púchov.

A teraz - ako chápať zipsovanie v tomto prípade, keď sa vlastne cesta nezužuje, ale sa z jedného pruhu stáva odbočovací, čo ale označuje ceduľa len tesne pred križovatkou? Kolóna sa pritom tiahne cez celé mesto.

Neznalí, prípadne tí, ktorí aj tu uplatňujú akože zips, aj keď vidia kolónu, tak valia v pravom pruhu, potom sa práve nájdu vodiči, ktorí ich tesne pred svetlami nechcú pustiť na zaradenie. Ako riešiť toto? V ktorom mieste je ten správny bod na zaradenie sa? Alebo sa teda automaticky radiť do kolóny? Zasa ak by sa mal uplatňovať zips a boli by dva upchaté pásy, ktoré by sa pred svetlami radili, tak tých, čo chcú odbočiť na Púchov môže aj poraziť. Viete teda poradiť?"


Zväčšiť mapu

Ak sa na to pozrieme čisto teoreticky, budeme rozlišovať, či ide o vodiča, ktorý ide v pravom jazdnom pruhu s vierou, že bude pokračovať ďalej rovno, alebo o vodiča, ktorý sa snaží "arogantne" obehnúť kolónu a bez čakania pokračovať ďalej rovno. V praxi sa to však dá odlíšiť ťažko. A ani zákon takýchto vodičov nerozlišuje.

Ak sa už stane, že nejaký vodič sa dostane z akéhokoľvek dôvodu do jazdného pruhu, ktorý ústi do odbočovacieho, no jeho úmysel je ísť rovno, má možnosť preradiť sa do iného pruhu. Musí však dať prednosť autám v jazdnom pruhu, do ktorého sa chce dostať. Snažiť sa o preradenie však môže len dovtedy, kým nezačne blokovať autá, ktoré smerujú do odbočovacieho pruhu.

Zipsovanie sa v týchto situáciách nedá prikázať, dá sa však aplikovať, ak sa v priebežnom jazdnom pruhu nachádzajú vodiči, ktorí s tým problém nemajú. No a vodičom pred odbočovacím pruhom nezostáva nič iné, len dúfať, že tam takí sú.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Mimochodom, ak sa už vodič dostane do odbočovacieho pruhu vyznačeného pozdĺžnou súvislou čiarou a aj keď je to neúmyselne, musí odbočiť. Zvyčajne to označujú aj namaľované smerové šípky na ceste.

Značka Smerové šípky (č. V 9a) vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou č. V 9a možno vyznačiť, kde platí značkou č. C 25 povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.

Ďalší problém s križovatkou má Michal. K popisu pripojil aj náčrt.

"Prichádzam autom v smere červenej šípky. Nasleduje značka STOP, takže zastavujem a dávam prednosť autám idúcim po hlavnej ceste.

Lenže, na ktorom mieste mám zastaviť? Pred priechodom pre chodcov, kde je vodorovné značenie aj s nápisom STOP alebo až pri strete hlavnej cesty s vedľajšou kde je taktiež vyznačené dopravné značenie?

Moja dilema z tejto križovatky nastala až vtedy, keď asi pred rokom nastriekali vodorovné značenie pred priechodom pre chodcov aj s nápisom STOP. Dovtedy som zastavoval až na hranici stretu hlavnej s vedlajšou cestou.

Ako by ste riešili danú situáciu vy? Podľa mňa je totiž vodorovné dopravné značenie mätúce."

krizovatka.jpg

Najprv si poďme vysvetliť dopravnú značku "Stoj, daj prednosť v jazde":

Značka Stoj, daj prednosť v jazde! (č. P 2) ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má do križovatku náležitý rozhľad. Značka označuje vedľajšiu cestu pred križovatkou s hlavnou cestou, a to najmä v prípadoch, keď križovatka nie je dostatočne prehľadná; za predpokladu, že miesto na zastavenie vozidla je možné presne vymedziť, použije sa značka v kombinácii so značkou č. V 5c.

Dopravné značenie V 5c je priečna čiara s nápisom STOP, ktorá je na náčrte znázornená pred priechodom pre chodcov. Z jej definície vyplýva, že označuje hranicu križovatky a na jej mieste je vodič povinný zastaviť.

To znamená, že auto prichádzajúce z miesta označeného na náčrte musí zastaviť pred priechodom pre chodcov. V danom mieste je totiž vyznačená hranica križovatky.

02.jpg

Ďalšia priečna čiara (V 5a), ktorá sa podľa náčrtu nachádza za priechodom pre chodcov tesne pred hlavnou cestou a je bez nápisu, je pomocnou čiarou na zastavenie vozidla v priestore križovatky.

Značky Priečna súvislá čiara (č. V 5a), Priečna súvislá čiara so symbolom „Daj prednosť v jazde!“ (č. V 5b) a Priečna súvislá čiara s nápisom „STOP“ (č. V 5c) vyznačujú hranicu križovatky; to neplatí, ak sa tieto značky použijú ako pomocné čiary na zastavenie vozidla v priestore križovatky. Značka (č. V 5c) vyznačuje miesto, kde je vodič povinný zastaviť vozidlo na príkaz značky č. P 2.

Auto idúce od červenej šípky musí za priechodom, v mieste kde je nakreslená priečna súvislá čiara (č. V 5a), dať prednosť autám idúcim po hlavnej. Jeho vodič už bol totiž predtým informovaný dopravnou značkou "Stoj, daj prednosť v jazde" o tom, že je na vedľajšej.

Stopka síce určuje, že treba zastaviť na mieste, kde má vodič náležitý rozhľad, v tomto prípade má však "prednosť" použitie priečnej súvislej čiary s nápisom STOP, ktorá určuje, kde treba zastaviť.

Pred druhou súvislou priečnou čiarou už vodič povinnosť zastaviť nemá.

Mimochodom, z náčrtu tiež vyplýva, že vodič prichádzajúci od červenej šípky musí dať prednosť vozidlám vychádzajúcim z pešej zóny, keďže prichádzajú sprava.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 694
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 525
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 317
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 12 813
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 658
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 981
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 602
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 359
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Orbánove médiá vykresľujú Pellegriniho ako mierotvorcu a Korčoka ako vojnového štváča.


Eduard Šebo (3 ku 2)

Eduard Šebo patrí medzi najbohatších Slovákov.


Nabudúce by niekto z SNS mohol vyriešiť krádež tým, že zatkne náhodného okoloidúceho.


reklama
  1. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  2. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  3. Martin Pánik: Sú premnožené
  4. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  5. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  6. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  7. Peter Kollega: Pán (súdruh) Pellegrini okamžite sa vráťte do práce
  8. Ivan Mlynár: Krátky článok bez názvu.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 44 909
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 448
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 326
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 219
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 340
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 323
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 604
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu