SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Ako sa zachovať v križovatke?

Dvaja z vás nám popísali dve rôzne križovatky. Prvá má neskoro vyznačený tvar a je tam problém so správnym zaradením sa, druhá má Stopku, ale nie je jasné, kde zastaviť.

Predstavte si dva jazdné pruhy v jednom smere. Ľavý pokračuje rovno a pravý ústi do odbočovacieho pruhu s povinnosťou odbočiť vpravo. To, že pravý ústi do odbočovacieho sa máte možnosť dozvedieť až tesne pred križovatkou.

Ste v pravo a chcete ísť rovno. Netušíte, ako je riešená križovatka. V ľavom pruhu je zase kolóna áut. Čo urobíte? Na to isté sa pýta aj Adushka.

"Ako riešiť Považskú Bystricu v smere zo Žiliny na Trenčín? Často jazdím týmto mestom a najmä v exponovaných časoch sa zvyknú tvoriť na svetelnej križovatke kolóny.

Tí vodiči, ktorí vedia, že ďalej za svetelnou ide už len jeden pruh, sa automaticky radia do ľavého jazdného pruhu, ktorý pokračuje rovno, pretože pravý je odbočovací na Púchov.

A teraz - ako chápať zipsovanie v tomto prípade, keď sa vlastne cesta nezužuje, ale sa z jedného pruhu stáva odbočovací, čo ale označuje ceduľa len tesne pred križovatkou? Kolóna sa pritom tiahne cez celé mesto.

Neznalí, prípadne tí, ktorí aj tu uplatňujú akože zips, aj keď vidia kolónu, tak valia v pravom pruhu, potom sa práve nájdu vodiči, ktorí ich tesne pred svetlami nechcú pustiť na zaradenie. Ako riešiť toto? V ktorom mieste je ten správny bod na zaradenie sa? Alebo sa teda automaticky radiť do kolóny? Zasa ak by sa mal uplatňovať zips a boli by dva upchaté pásy, ktoré by sa pred svetlami radili, tak tých, čo chcú odbočiť na Púchov môže aj poraziť. Viete teda poradiť?"


Zväčšiť mapu

Ak sa na to pozrieme čisto teoreticky, budeme rozlišovať, či ide o vodiča, ktorý ide v pravom jazdnom pruhu s vierou, že bude pokračovať ďalej rovno, alebo o vodiča, ktorý sa snaží "arogantne" obehnúť kolónu a bez čakania pokračovať ďalej rovno. V praxi sa to však dá odlíšiť ťažko. A ani zákon takýchto vodičov nerozlišuje.

Ak sa už stane, že nejaký vodič sa dostane z akéhokoľvek dôvodu do jazdného pruhu, ktorý ústi do odbočovacieho, no jeho úmysel je ísť rovno, má možnosť preradiť sa do iného pruhu. Musí však dať prednosť autám v jazdnom pruhu, do ktorého sa chce dostať. Snažiť sa o preradenie však môže len dovtedy, kým nezačne blokovať autá, ktoré smerujú do odbočovacieho pruhu.

Zipsovanie sa v týchto situáciách nedá prikázať, dá sa však aplikovať, ak sa v priebežnom jazdnom pruhu nachádzajú vodiči, ktorí s tým problém nemajú. No a vodičom pred odbočovacím pruhom nezostáva nič iné, len dúfať, že tam takí sú.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Mimochodom, ak sa už vodič dostane do odbočovacieho pruhu vyznačeného pozdĺžnou súvislou čiarou a aj keď je to neúmyselne, musí odbočiť. Zvyčajne to označujú aj namaľované smerové šípky na ceste.

Značka Smerové šípky (č. V 9a) vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou č. V 9a možno vyznačiť, kde platí značkou č. C 25 povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.

Ďalší problém s križovatkou má Michal. K popisu pripojil aj náčrt.

"Prichádzam autom v smere červenej šípky. Nasleduje značka STOP, takže zastavujem a dávam prednosť autám idúcim po hlavnej ceste.

Lenže, na ktorom mieste mám zastaviť? Pred priechodom pre chodcov, kde je vodorovné značenie aj s nápisom STOP alebo až pri strete hlavnej cesty s vedľajšou kde je taktiež vyznačené dopravné značenie?

Moja dilema z tejto križovatky nastala až vtedy, keď asi pred rokom nastriekali vodorovné značenie pred priechodom pre chodcov aj s nápisom STOP. Dovtedy som zastavoval až na hranici stretu hlavnej s vedlajšou cestou.

Ako by ste riešili danú situáciu vy? Podľa mňa je totiž vodorovné dopravné značenie mätúce."

krizovatka.jpg

Najprv si poďme vysvetliť dopravnú značku "Stoj, daj prednosť v jazde":

Značka Stoj, daj prednosť v jazde! (č. P 2) ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má do križovatku náležitý rozhľad. Značka označuje vedľajšiu cestu pred križovatkou s hlavnou cestou, a to najmä v prípadoch, keď križovatka nie je dostatočne prehľadná; za predpokladu, že miesto na zastavenie vozidla je možné presne vymedziť, použije sa značka v kombinácii so značkou č. V 5c.

Dopravné značenie V 5c je priečna čiara s nápisom STOP, ktorá je na náčrte znázornená pred priechodom pre chodcov. Z jej definície vyplýva, že označuje hranicu križovatky a na jej mieste je vodič povinný zastaviť.

To znamená, že auto prichádzajúce z miesta označeného na náčrte musí zastaviť pred priechodom pre chodcov. V danom mieste je totiž vyznačená hranica križovatky.

02.jpg

Ďalšia priečna čiara (V 5a), ktorá sa podľa náčrtu nachádza za priechodom pre chodcov tesne pred hlavnou cestou a je bez nápisu, je pomocnou čiarou na zastavenie vozidla v priestore križovatky.

Značky Priečna súvislá čiara (č. V 5a), Priečna súvislá čiara so symbolom „Daj prednosť v jazde!“ (č. V 5b) a Priečna súvislá čiara s nápisom „STOP“ (č. V 5c) vyznačujú hranicu križovatky; to neplatí, ak sa tieto značky použijú ako pomocné čiary na zastavenie vozidla v priestore križovatky. Značka (č. V 5c) vyznačuje miesto, kde je vodič povinný zastaviť vozidlo na príkaz značky č. P 2.

Auto idúce od červenej šípky musí za priechodom, v mieste kde je nakreslená priečna súvislá čiara (č. V 5a), dať prednosť autám idúcim po hlavnej. Jeho vodič už bol totiž predtým informovaný dopravnou značkou "Stoj, daj prednosť v jazde" o tom, že je na vedľajšej.

Stopka síce určuje, že treba zastaviť na mieste, kde má vodič náležitý rozhľad, v tomto prípade má však "prednosť" použitie priečnej súvislej čiary s nápisom STOP, ktorá určuje, kde treba zastaviť.

Pred druhou súvislou priečnou čiarou už vodič povinnosť zastaviť nemá.

Mimochodom, z náčrtu tiež vyplýva, že vodič prichádzajúci od červenej šípky musí dať prednosť vozidlám vychádzajúcim z pešej zóny, keďže prichádzajú sprava.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Znalec slovenského brandy
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  6. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  7. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 989
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 036
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 638
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 234
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 210
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 677
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 522
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 504
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 190
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 618
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 4 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Čo sme sa dozvedeli v nedeľných politických diskusiách?
  2. Marián Kozák: Ing. Ladislav Pleša - životný príbeh
  3. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov.
  4. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Metodologické okienko: Metodologické nedostatky diplomových prác I. časť
  5. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  6. Zuzana Cascino: Striptér duše
  7. Ivo Nesrovnal: Vďaka Angele Merkelovej!
  8. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 794
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 8 464
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 210
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 767
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 580
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 696
  7. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 4 624
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 064
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu