SME

Ako sa zachovať v križovatke?

Dvaja z vás nám popísali dve rôzne križovatky. Prvá má neskoro vyznačený tvar a je tam problém so správnym zaradením sa, druhá má Stopku, ale nie je jasné, kde zastaviť.

Predstavte si dva jazdné pruhy v jednom smere. Ľavý pokračuje rovno a pravý ústi do odbočovacieho pruhu s povinnosťou odbočiť vpravo. To, že pravý ústi do odbočovacieho sa máte možnosť dozvedieť až tesne pred križovatkou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ste v pravo a chcete ísť rovno. Netušíte, ako je riešená križovatka. V ľavom pruhu je zase kolóna áut. Čo urobíte? Na to isté sa pýta aj Adushka.

"Ako riešiť Považskú Bystricu v smere zo Žiliny na Trenčín? Často jazdím týmto mestom a najmä v exponovaných časoch sa zvyknú tvoriť na svetelnej križovatke kolóny.

SkryťVypnúť reklamu

Tí vodiči, ktorí vedia, že ďalej za svetelnou ide už len jeden pruh, sa automaticky radia do ľavého jazdného pruhu, ktorý pokračuje rovno, pretože pravý je odbočovací na Púchov.

A teraz - ako chápať zipsovanie v tomto prípade, keď sa vlastne cesta nezužuje, ale sa z jedného pruhu stáva odbočovací, čo ale označuje ceduľa len tesne pred križovatkou? Kolóna sa pritom tiahne cez celé mesto.

Neznalí, prípadne tí, ktorí aj tu uplatňujú akože zips, aj keď vidia kolónu, tak valia v pravom pruhu, potom sa práve nájdu vodiči, ktorí ich tesne pred svetlami nechcú pustiť na zaradenie. Ako riešiť toto? V ktorom mieste je ten správny bod na zaradenie sa? Alebo sa teda automaticky radiť do kolóny? Zasa ak by sa mal uplatňovať zips a boli by dva upchaté pásy, ktoré by sa pred svetlami radili, tak tých, čo chcú odbočiť na Púchov môže aj poraziť. Viete teda poradiť?"

SkryťVypnúť reklamu

Zväčšiť mapu

Ak sa na to pozrieme čisto teoreticky, budeme rozlišovať, či ide o vodiča, ktorý ide v pravom jazdnom pruhu s vierou, že bude pokračovať ďalej rovno, alebo o vodiča, ktorý sa snaží "arogantne" obehnúť kolónu a bez čakania pokračovať ďalej rovno. V praxi sa to však dá odlíšiť ťažko. A ani zákon takýchto vodičov nerozlišuje.

Ak sa už stane, že nejaký vodič sa dostane z akéhokoľvek dôvodu do jazdného pruhu, ktorý ústi do odbočovacieho, no jeho úmysel je ísť rovno, má možnosť preradiť sa do iného pruhu. Musí však dať prednosť autám v jazdnom pruhu, do ktorého sa chce dostať. Snažiť sa o preradenie však môže len dovtedy, kým nezačne blokovať autá, ktoré smerujú do odbočovacieho pruhu.

Zipsovanie sa v týchto situáciách nedá prikázať, dá sa však aplikovať, ak sa v priebežnom jazdnom pruhu nachádzajú vodiči, ktorí s tým problém nemajú. No a vodičom pred odbočovacím pruhom nezostáva nič iné, len dúfať, že tam takí sú.

SkryťVypnúť reklamu

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Mimochodom, ak sa už vodič dostane do odbočovacieho pruhu vyznačeného pozdĺžnou súvislou čiarou a aj keď je to neúmyselne, musí odbočiť. Zvyčajne to označujú aj namaľované smerové šípky na ceste.

Značka Smerové šípky (č. V 9a) vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou č. V 9a možno vyznačiť, kde platí značkou č. C 25 povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.

Ďalší problém s križovatkou má Michal. K popisu pripojil aj náčrt.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Prichádzam autom v smere červenej šípky. Nasleduje značka STOP, takže zastavujem a dávam prednosť autám idúcim po hlavnej ceste.

Lenže, na ktorom mieste mám zastaviť? Pred priechodom pre chodcov, kde je vodorovné značenie aj s nápisom STOP alebo až pri strete hlavnej cesty s vedľajšou kde je taktiež vyznačené dopravné značenie?

Moja dilema z tejto križovatky nastala až vtedy, keď asi pred rokom nastriekali vodorovné značenie pred priechodom pre chodcov aj s nápisom STOP. Dovtedy som zastavoval až na hranici stretu hlavnej s vedlajšou cestou.

Ako by ste riešili danú situáciu vy? Podľa mňa je totiž vodorovné dopravné značenie mätúce."

Najprv si poďme vysvetliť dopravnú značku "Stoj, daj prednosť v jazde":

Značka Stoj, daj prednosť v jazde! (č. P 2) ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má do križovatku náležitý rozhľad. Značka označuje vedľajšiu cestu pred križovatkou s hlavnou cestou, a to najmä v prípadoch, keď križovatka nie je dostatočne prehľadná; za predpokladu, že miesto na zastavenie vozidla je možné presne vymedziť, použije sa značka v kombinácii so značkou č. V 5c.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dopravné značenie V 5c je priečna čiara s nápisom STOP, ktorá je na náčrte znázornená pred priechodom pre chodcov. Z jej definície vyplýva, že označuje hranicu križovatky a na jej mieste je vodič povinný zastaviť.

To znamená, že auto prichádzajúce z miesta označeného na náčrte musí zastaviť pred priechodom pre chodcov. V danom mieste je totiž vyznačená hranica križovatky.

Ďalšia priečna čiara (V 5a), ktorá sa podľa náčrtu nachádza za priechodom pre chodcov tesne pred hlavnou cestou a je bez nápisu, je pomocnou čiarou na zastavenie vozidla v priestore križovatky.

Značky Priečna súvislá čiara (č. V 5a), Priečna súvislá čiara so symbolom „Daj prednosť v jazde!“ (č. V 5b) a Priečna súvislá čiara s nápisom „STOP“ (č. V 5c) vyznačujú hranicu križovatky; to neplatí, ak sa tieto značky použijú ako pomocné čiary na zastavenie vozidla v priestore križovatky. Značka (č. V 5c) vyznačuje miesto, kde je vodič povinný zastaviť vozidlo na príkaz značky č. P 2.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Auto idúce od červenej šípky musí za priechodom, v mieste kde je nakreslená priečna súvislá čiara (č. V 5a), dať prednosť autám idúcim po hlavnej. Jeho vodič už bol totiž predtým informovaný dopravnou značkou "Stoj, daj prednosť v jazde" o tom, že je na vedľajšej.

Stopka síce určuje, že treba zastaviť na mieste, kde má vodič náležitý rozhľad, v tomto prípade má však "prednosť" použitie priečnej súvislej čiary s nápisom STOP, ktorá určuje, kde treba zastaviť.

Pred druhou súvislou priečnou čiarou už vodič povinnosť zastaviť nemá.

Mimochodom, z náčrtu tiež vyplýva, že vodič prichádzajúci od červenej šípky musí dať prednosť vozidlám vychádzajúcim z pešej zóny, keďže prichádzajú sprava.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 710
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 386
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 336
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 087
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 476
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu