SME
Nedeľa, 1. november, 2020 | Meniny má Denis, DenisaKrížovkyKrížovky

Ako sa zachovať v križovatke?

Dvaja z vás nám popísali dve rôzne križovatky. Prvá má neskoro vyznačený tvar a je tam problém so správnym zaradením sa, druhá má Stopku, ale nie je jasné, kde zastaviť.

Predstavte si dva jazdné pruhy v jednom smere. Ľavý pokračuje rovno a pravý ústi do odbočovacieho pruhu s povinnosťou odbočiť vpravo. To, že pravý ústi do odbočovacieho sa máte možnosť dozvedieť až tesne pred križovatkou.

Ste v pravo a chcete ísť rovno. Netušíte, ako je riešená križovatka. V ľavom pruhu je zase kolóna áut. Čo urobíte? Na to isté sa pýta aj Adushka.

"Ako riešiť Považskú Bystricu v smere zo Žiliny na Trenčín? Často jazdím týmto mestom a najmä v exponovaných časoch sa zvyknú tvoriť na svetelnej križovatke kolóny.

Tí vodiči, ktorí vedia, že ďalej za svetelnou ide už len jeden pruh, sa automaticky radia do ľavého jazdného pruhu, ktorý pokračuje rovno, pretože pravý je odbočovací na Púchov.

A teraz - ako chápať zipsovanie v tomto prípade, keď sa vlastne cesta nezužuje, ale sa z jedného pruhu stáva odbočovací, čo ale označuje ceduľa len tesne pred križovatkou? Kolóna sa pritom tiahne cez celé mesto.

Neznalí, prípadne tí, ktorí aj tu uplatňujú akože zips, aj keď vidia kolónu, tak valia v pravom pruhu, potom sa práve nájdu vodiči, ktorí ich tesne pred svetlami nechcú pustiť na zaradenie. Ako riešiť toto? V ktorom mieste je ten správny bod na zaradenie sa? Alebo sa teda automaticky radiť do kolóny? Zasa ak by sa mal uplatňovať zips a boli by dva upchaté pásy, ktoré by sa pred svetlami radili, tak tých, čo chcú odbočiť na Púchov môže aj poraziť. Viete teda poradiť?"


Zväčšiť mapu

Ak sa na to pozrieme čisto teoreticky, budeme rozlišovať, či ide o vodiča, ktorý ide v pravom jazdnom pruhu s vierou, že bude pokračovať ďalej rovno, alebo o vodiča, ktorý sa snaží "arogantne" obehnúť kolónu a bez čakania pokračovať ďalej rovno. V praxi sa to však dá odlíšiť ťažko. A ani zákon takýchto vodičov nerozlišuje.

Ak sa už stane, že nejaký vodič sa dostane z akéhokoľvek dôvodu do jazdného pruhu, ktorý ústi do odbočovacieho, no jeho úmysel je ísť rovno, má možnosť preradiť sa do iného pruhu. Musí však dať prednosť autám v jazdnom pruhu, do ktorého sa chce dostať. Snažiť sa o preradenie však môže len dovtedy, kým nezačne blokovať autá, ktoré smerujú do odbočovacieho pruhu.

Zipsovanie sa v týchto situáciách nedá prikázať, dá sa však aplikovať, ak sa v priebežnom jazdnom pruhu nachádzajú vodiči, ktorí s tým problém nemajú. No a vodičom pred odbočovacím pruhom nezostáva nič iné, len dúfať, že tam takí sú.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Mimochodom, ak sa už vodič dostane do odbočovacieho pruhu vyznačeného pozdĺžnou súvislou čiarou a aj keď je to neúmyselne, musí odbočiť. Zvyčajne to označujú aj namaľované smerové šípky na ceste.

Značka Smerové šípky (č. V 9a) vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou č. V 9a možno vyznačiť, kde platí značkou č. C 25 povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.

Ďalší problém s križovatkou má Michal. K popisu pripojil aj náčrt.

"Prichádzam autom v smere červenej šípky. Nasleduje značka STOP, takže zastavujem a dávam prednosť autám idúcim po hlavnej ceste.

Lenže, na ktorom mieste mám zastaviť? Pred priechodom pre chodcov, kde je vodorovné značenie aj s nápisom STOP alebo až pri strete hlavnej cesty s vedľajšou kde je taktiež vyznačené dopravné značenie?

Moja dilema z tejto križovatky nastala až vtedy, keď asi pred rokom nastriekali vodorovné značenie pred priechodom pre chodcov aj s nápisom STOP. Dovtedy som zastavoval až na hranici stretu hlavnej s vedlajšou cestou.

Ako by ste riešili danú situáciu vy? Podľa mňa je totiž vodorovné dopravné značenie mätúce."

krizovatka.jpg

Najprv si poďme vysvetliť dopravnú značku "Stoj, daj prednosť v jazde":

Značka Stoj, daj prednosť v jazde! (č. P 2) ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má do križovatku náležitý rozhľad. Značka označuje vedľajšiu cestu pred križovatkou s hlavnou cestou, a to najmä v prípadoch, keď križovatka nie je dostatočne prehľadná; za predpokladu, že miesto na zastavenie vozidla je možné presne vymedziť, použije sa značka v kombinácii so značkou č. V 5c.

Dopravné značenie V 5c je priečna čiara s nápisom STOP, ktorá je na náčrte znázornená pred priechodom pre chodcov. Z jej definície vyplýva, že označuje hranicu križovatky a na jej mieste je vodič povinný zastaviť.

To znamená, že auto prichádzajúce z miesta označeného na náčrte musí zastaviť pred priechodom pre chodcov. V danom mieste je totiž vyznačená hranica križovatky.

02.jpg

Ďalšia priečna čiara (V 5a), ktorá sa podľa náčrtu nachádza za priechodom pre chodcov tesne pred hlavnou cestou a je bez nápisu, je pomocnou čiarou na zastavenie vozidla v priestore križovatky.

Značky Priečna súvislá čiara (č. V 5a), Priečna súvislá čiara so symbolom „Daj prednosť v jazde!“ (č. V 5b) a Priečna súvislá čiara s nápisom „STOP“ (č. V 5c) vyznačujú hranicu križovatky; to neplatí, ak sa tieto značky použijú ako pomocné čiary na zastavenie vozidla v priestore križovatky. Značka (č. V 5c) vyznačuje miesto, kde je vodič povinný zastaviť vozidlo na príkaz značky č. P 2.

Auto idúce od červenej šípky musí za priechodom, v mieste kde je nakreslená priečna súvislá čiara (č. V 5a), dať prednosť autám idúcim po hlavnej. Jeho vodič už bol totiž predtým informovaný dopravnou značkou "Stoj, daj prednosť v jazde" o tom, že je na vedľajšej.

Stopka síce určuje, že treba zastaviť na mieste, kde má vodič náležitý rozhľad, v tomto prípade má však "prednosť" použitie priečnej súvislej čiary s nápisom STOP, ktorá určuje, kde treba zastaviť.

Pred druhou súvislou priečnou čiarou už vodič povinnosť zastaviť nemá.

Mimochodom, z náčrtu tiež vyplýva, že vodič prichádzajúci od červenej šípky musí dať prednosť vozidlám vychádzajúcim z pešej zóny, keďže prichádzajú sprava.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 673
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 708
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 586
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 857
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 492
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 237
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 565
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 383
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 086
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 950
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Ilustračné foto.
Internista v nemeckom meste Chemnitz a člen skupiny Lovci šarlatáni, ktorá sa usiluje vyvracať mýty a bludy v medicíne, Roland Oravský.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L