SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Testovali sme kanibala. Daciu Sandero Stepway

Rumunská značka napreduje každou novou verziou. Vysoký Stepway svojimi kvalitami zatieňuje základné Sandero. Chceli by sme radšej benzín ako diesel.

Vždy sa nám smejú, keď sa tešíme na jazdu s Daciou. Na štrku a zlej ceste isto. V podstate nemá konkurenta, lebo nevytrasie a je prítulne pretáčavá.Vždy sa nám smejú, keď sa tešíme na jazdu s Daciou. Na štrku a zlej ceste isto. V podstate nemá konkurenta, lebo nevytrasie a je prítulne pretáčavá. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA,BREZNO. S novou Daciou Stepway prechádzame ulicami Bratislavy a doslova priťahujeme pohľady. Stepway popri základnej verzii Sandero vyzerá ako auto so žiarivým make-upom a vyšším podvozkom. Zvýraznené linky blatníkov a “našminkované” svetlá umocňujú paralelu s večerným spoločenským make-upom. Na pohľad je zrejmé, že tuning Sandera sa podaril.

Obrnená karoséria

Rozšírenie blatníkov a zvýraznenie predných nárazníkov je urobené veľmi dobre. Stepway zaparkuje aj k vysokému obrubníku bez oškretia. Rovnako bez stiahnutého žalúdka možno brázdiť staršie asfaltové cesty s vyšším stredom.

Všetky optické a praktické doplnky, vrátane strešných líšt, majú punc primeranej kvality. Jedine strieborné kľučky dverí by mohli byť radšej čierne. Plastové vonkajšie prahy majú opodstatnenie na posypaných cestách v zime a na štrku. V prípade nepozinkovanej karosérie je plastová ochrana veľmi vhodná. Dacia v ostatnom čase zlepšuje ochranu spojov karosérie vo výrobe s cieľom eliminovať nepozinkované plechy.

Prišiel si na svoje

Jazda nocou na stredné Slovensko má iné čaro než príjemné brázdenie mesta. Diesel s ledva tisíckou najazdených kilometrov nechceme trápiť, ale ani zaspať za volantom. Či sa mu to páči alebo nie, štvorvalec musí na diaľnici držať tachometrových 140 kilometrov za hodinu. Hoci dlhé cesty nie sú výsadou Sandera a na diaľnici je Stepway hlučnejší, tragédia to vyslovene nie je. Logan veľmi dobre dopadol v porovnávacích testoch svetiel renomovaných skúšobní. Sandero Stepway v tradícii dobrého a lacného osvetlenia cesty pokračuje výborným rozptylom a slušným svetelným výkonom.

91_male_big.jpg92_male_big.jpg

Nájazdové a prechodové uhly nemajú medzi malými
autami konkurenta. Možno tak Ford Fusion.

94_male_big.jpg96_male_big.jpg

Zvrat prichádza za Breznom na krivoľakej “route 66”. Stepway vyrovnáva jamy, na vysokých pneumatikách tlmí rázy do riadenia a začína byť vo svojej koži. Inak to nie je ani do konca testu. Akurát z 50 litrovej nádrže nám ubudlo nečakane veľa paliva. Prvé mrazivé ráno tohto babieho leta pozorujeme pomerne rýchly nástup kúrenia a hlasnejší štart diesela.

Pristane mu červená

Z výbavy prísne viazanej na model Stepway bez možnosti modulovania využívame klimatizáciu, dobré autorádio Pioneer so vstupom USB a občas ABS. Prečo sa vo výbave neobjavil palubný počítač, nevedno. Veľmi dobre pôsobí šitie na sedadlách a iné drobnosti lepšie urobené ako na Sandere. Ergonómiu tejto stredovej konzoly niet kam posunúť a tak sa konštruktéri zaoberajú zlepšovaním tlačidiel. Z troch dostupných farieb jednoznačne odporúčame červenú Feu.

Potrápili sme diesel

Naftový štvorvalec 1,5 dCi v rôznych obmenách poháňa modely spriatelených značiek Renaultu, vrátane Dacie. V lacnejších autách, ako napríklad Sandero Stepway, je o niečo hlučnejší po naštartovaní aj pri jazde. Najslabšia verzia s výkonom 50 kW je typickým príkladom užitočného motora, ktorý má v prvom rade slúžiť a jeho výkon je dimenzovaný na krátke trasy a nižšie rýchlosti. V praxi poskytuje radosť pri ľahkom pohýnaní a dobre sprevodovanou jednotkou. Motor sa zbytočne netrápi na nízkych otáčkach, ak potrebuje pomaly prejsť cez nerovnosti alebo sa posúvať v kolóne.

93_male_big.jpg

Na detailoch, vrátane držiakov (podľa nás sú to madlá)
dverí, vidieť snahu o zvýšenie kvality. V porovnaní so Sanderom,
ktoré sme testovali pred rokom, zlepšenie.

Dych stráca iba po prekročení 120 kilometrovej rýchlosti. S prihliadnutím na vyšší odpor vzduchu vysokej karosérie (cx=0,39) je ospravedlniteľný nárast spotreby vo vyšších rýchlostiach. Sandero Stepway pod tlakom rýchlosti a akcelerovania v rozmedzí 120 – 140 kilometrov za hodinu dokáže spotrebovať výrazne cez sedem litrov nafty. Vo svojom prirodzenom tempe úsporného dochádzania do práce zrazu spotreba klesne na 4,6 litra nafty pri nezabehnutom motore.

Vysoký odpor vzduchu okrášlenej a vyššie posadenej karosérie prestáva byť nevýhodou na zlej ceste, medzi obrubníkmi a tiež v ľahkom teréne.

Poteší bez zinku?

Dacia používa nepozinkované plechy, v ponuke chýba stabilizačný systém a stredová konzola z ergonomického hľadiska patrí o desaťročie späť. Na druhej strane, Dacia je značka, ktorá dodržala slovo a jej podvozok znesie zlé cesty.

Jamy prechádza s podstatne lepším komfortom ako mnohé trápne SUV. Navyše, podvozok veľmi rýchlo upozorní na blížiacu sa hranicu aj vodiča laika. Objektívne treba povedať, že ESP chýba, najmä ak bude treba prudšie zmeniť smer jazdy vo vyššej rýchlosti. Radosť z jazdy, akú Dacia poskytne na štrku, je neuveriteľná a kto nevyskúša, nemôže hovoriť. Napríklad Stepway je ideálne auto pre radosť na zimu. Toto auto si na sneh určite požičiame už aj preto, že jeho ABS celkom dobre pracuje aj mimo asfaltu. Sú veci, vďaka ktorým túto značku milujeme.

Hladný Stepway

Jediným vážnym problémom verzie Stepway je kanibalizmus vo svojich radoch, pretože kto chce dobré Sandero, mal by zobrať Stepway. Úvahy nad výberom motora sú pri rozdiele cien na úrovni 1400 eur viac ako jednoznačné.

Na záver odpovedáme na základné otázky ohľadom novej verzie Stepway. Ak Sandero, tak krajší a vyšší Stepway. Ak motor, tak vďaka nákupnej cene benzín.

SME spokojní SME nespokojní
komfort na zlých cestách ESP nie je ani za príplatok
široké využitie spotreba vo vyššej rýchlosti
trakcia prednej nápravy hluk vo vyššej rýchlosti
- rozmiestnenie ovládačov na stredovej konzole

Kupujem – nekupujem
Nadšenie z jazdy na vidieku a tiež samotného dizajnu je veľké. Vyslovene do mesta alebo vyslovene na vidiek áno. Dacia Stepway doslova žehlí nerovnosti na ceste a prirástla k srdcu. S podobnými prednosťami a dobrou cenou je na trhu jedno technicky vyspelejšie auto –Ford Fusion. Mám ho v garáži. (Rastislav Chvála)

Technické parametre - Dacia Sandero Stepway

Motor 1,5 dCi
Typ radový štvorvalec
Zdvihový objem (cm3) 1461
Výkon (kw/k) 50/70
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 160
Pri otáčkach (ot./min) 1700
Emisie CO2 (g/km) 140
Emisná norma Euro 4
Prevodovka 5-st.,man
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2588
Dĺžka (mm) 4024
Širka (mm) 1753/1997
Výška (mm) 1554/1582*
Svetlá výška (mm) 175
Pohotovostná hmot (kg) 1141
Objem palivovej nádrže (l) 50
Objem batož. priestoru (l) 320/1200
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 16,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 150
Spotreba mesto (l/100 km) 6,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,8
Kombinovaná spotreba 5,3
Cena modelu od 9 490 eur
Cena skúš. verzie 10 890 eur

* výška so strešnými lištami

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 714
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 009
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 231
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 545
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 859
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 844
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 995
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 779
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 319
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Dacia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.