BRATISLAVA,BREZNO. S novou Daciou Stepway prechádzame ulicami Bratislavy a doslova priťahujeme pohľady. Stepway popri základnej verzii Sandero vyzerá ako auto so žiarivým make-upom a vyšším podvozkom. Zvýraznené linky blatníkov a “našminkované” svetlá umocňujú paralelu s večerným spoločenským make-upom. Na pohľad je zrejmé, že tuning Sandera sa podaril.
Obrnená karoséria Rozšírenie blatníkov a zvýraznenie predných nárazníkov je urobené veľmi dobre. Stepway zaparkuje aj k vysokému obrubníku bez oškretia. Rovnako bez stiahnutého žalúdka možno brázdiť staršie asfaltové cesty s vyšším stredom.
Všetky optické a praktické doplnky, vrátane strešných líšt, majú punc primeranej kvality. Jedine strieborné kľučky dverí by mohli byť radšej čierne. Plastové vonkajšie prahy majú opodstatnenie na posypaných cestách v zime a na štrku. V prípade nepozinkovanej karosérie je plastová ochrana veľmi vhodná. Dacia v ostatnom čase zlepšuje ochranu spojov karosérie vo výrobe s cieľom eliminovať nepozinkované plechy.
Prišiel si na svoje Jazda nocou na stredné Slovensko má iné čaro než príjemné brázdenie mesta. Diesel s ledva tisíckou najazdených kilometrov nechceme trápiť, ale ani zaspať za volantom. Či sa mu to páči alebo nie, štvorvalec musí na diaľnici držať tachometrových 140 kilometrov za hodinu. Hoci dlhé cesty nie sú výsadou Sandera a na diaľnici je Stepway hlučnejší, tragédia to vyslovene nie je. Logan veľmi dobre dopadol v porovnávacích testoch svetiel renomovaných skúšobní. Sandero Stepway v tradícii dobrého a lacného osvetlenia cesty pokračuje výborným rozptylom a slušným svetelným výkonom.
Nájazdové a prechodové uhly nemajú medzi malými
autami konkurenta. Možno tak Ford Fusion.
Zvrat prichádza za Breznom na krivoľakej “route 66”. Stepway vyrovnáva jamy, na vysokých pneumatikách tlmí rázy do riadenia a začína byť vo svojej koži. Inak to nie je ani do konca testu. Akurát z 50 litrovej nádrže nám ubudlo nečakane veľa paliva. Prvé mrazivé ráno tohto babieho leta pozorujeme pomerne rýchly nástup kúrenia a hlasnejší štart diesela.
Pristane mu červená Z výbavy prísne viazanej na model Stepway bez možnosti modulovania využívame klimatizáciu, dobré autorádio Pioneer so vstupom USB a občas ABS. Prečo sa vo výbave neobjavil palubný počítač, nevedno. Veľmi dobre pôsobí šitie na sedadlách a iné drobnosti lepšie urobené ako na Sandere. Ergonómiu tejto stredovej konzoly niet kam posunúť a tak sa konštruktéri zaoberajú zlepšovaním tlačidiel. Z troch dostupných farieb jednoznačne odporúčame červenú Feu.
Potrápili sme diesel Naftový štvorvalec 1,5 dCi v rôznych obmenách poháňa modely spriatelených značiek Renaultu, vrátane Dacie. V lacnejších autách, ako napríklad Sandero Stepway, je o niečo hlučnejší po naštartovaní aj pri jazde. Najslabšia verzia s výkonom 50 kW je typickým príkladom užitočného motora, ktorý má v prvom rade slúžiť a jeho výkon je dimenzovaný na krátke trasy a nižšie rýchlosti. V praxi poskytuje radosť pri ľahkom pohýnaní a dobre sprevodovanou jednotkou. Motor sa zbytočne netrápi na nízkych otáčkach, ak potrebuje pomaly prejsť cez nerovnosti alebo sa posúvať v kolóne.
Na detailoch, vrátane držiakov (podľa nás sú to madlá)
dverí, vidieť snahu o zvýšenie kvality. V porovnaní so Sanderom,
ktoré sme testovali pred rokom, zlepšenie.
Dych stráca iba po prekročení 120 kilometrovej rýchlosti. S prihliadnutím na vyšší odpor vzduchu vysokej karosérie (cx=0,39) je ospravedlniteľný nárast spotreby vo vyšších rýchlostiach. Sandero Stepway pod tlakom rýchlosti a akcelerovania v rozmedzí 120 – 140 kilometrov za hodinu dokáže spotrebovať výrazne cez sedem litrov nafty. Vo svojom prirodzenom tempe úsporného dochádzania do práce zrazu spotreba klesne na 4,6 litra nafty pri nezabehnutom motore.
Vysoký odpor vzduchu okrášlenej a vyššie posadenej karosérie prestáva byť nevýhodou na zlej ceste, medzi obrubníkmi a tiež v ľahkom teréne.
Poteší bez zinku? Dacia používa nepozinkované plechy, v ponuke chýba stabilizačný systém a stredová konzola z ergonomického hľadiska patrí o desaťročie späť. Na druhej strane, Dacia je značka, ktorá dodržala slovo a jej podvozok znesie zlé cesty.
Jamy prechádza s podstatne lepším komfortom ako mnohé trápne SUV. Navyše, podvozok veľmi rýchlo upozorní na blížiacu sa hranicu aj vodiča laika. Objektívne treba povedať, že ESP chýba, najmä ak bude treba prudšie zmeniť smer jazdy vo vyššej rýchlosti. Radosť z jazdy, akú Dacia poskytne na štrku, je neuveriteľná a kto nevyskúša, nemôže hovoriť. Napríklad Stepway je ideálne auto pre radosť na zimu. Toto auto si na sneh určite požičiame už aj preto, že jeho ABS celkom dobre pracuje aj mimo asfaltu. Sú veci, vďaka ktorým túto značku milujeme.
Hladný Stepway Jediným vážnym problémom verzie Stepway je kanibalizmus vo svojich radoch, pretože kto chce dobré Sandero, mal by zobrať Stepway. Úvahy nad výberom motora sú pri rozdiele cien na úrovni 1400 eur viac ako jednoznačné.
Na záver odpovedáme na základné otázky ohľadom novej verzie Stepway. Ak Sandero, tak krajší a vyšší Stepway. Ak motor, tak vďaka nákupnej cene benzín.
SME spokojní SME nespokojní
komfort na zlých cestách ESP nie je ani za príplatok
široké využitie spotreba vo vyššej rýchlosti
trakcia prednej nápravy hluk vo vyššej rýchlosti
- rozmiestnenie ovládačov na stredovej konzole
Kupujem – nekupujem
Nadšenie z jazdy na vidieku a tiež samotného dizajnu je veľké. Vyslovene do mesta alebo vyslovene na vidiek áno. Dacia Stepway doslova žehlí nerovnosti na ceste a prirástla k srdcu. S podobnými prednosťami a dobrou cenou je na trhu jedno technicky vyspelejšie auto –Ford Fusion. Mám ho v garáži. (Rastislav Chvála)
Technické parametre - Dacia Sandero Stepway Motor 1,5 dCi
Typ radový štvorvalec
Zdvihový objem (cm3) 1461
Výkon (kw/k) 50/70
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 160
Pri otáčkach (ot./min) 1700
Emisie CO2 (g/km) 140
Emisná norma Euro 4
Prevodovka 5-st.,man
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2588
Dĺžka (mm) 4024
Širka (mm) 1753/1997
Výška (mm) 1554/1582*
Svetlá výška (mm) 175
Pohotovostná hmot (kg) 1141
Objem palivovej nádrže (l) 50
Objem batož. priestoru (l) 320/1200
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 16,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 150
Spotreba mesto (l/100 km) 6,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,8
Kombinovaná spotreba 5,3
Cena modelu od 9 490 eur
Cena skúš. verzie 10 890 eur
* výška so strešnými lištami