SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Koľko je jeden a pol metra

Cestný zákon stanovuje, že vodič musí pri parkovaní na chodníku nechať voľný priestor široký aspoň 1,5 metra. Je to rozumné a logické, aby mali kadiaľ prejsť chodci. No viete odhadnúť bez merania, koľko je tých 150 centimetrov?

Podľa malých a nenápadných značiek, ktoré nerušia ale pomáhajú, sa dá ľahko skontrolovať, či ste nechali dosť miesta na chodníku.Podľa malých a nenápadných značiek, ktoré nerušia ale pomáhajú, sa dá ľahko skontrolovať, či ste nechali dosť miesta na chodníku. (Zdroj: Ján Ondák)

Skôr ako sa k tomu dostaneme, len pripomenutie, že tvrdenia doteraz uvedené majú svoju oporu v zákone:

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.

Pre hrubú orientáciu vám možno pomôže aspoň rada: dnešné malé autá sú široké od 165 do 170 cm, stredná trieda pridáva zhruba 5 cm naviac, luxusné limuzíny majú šírku okolo 180 až 190 centimetrov. Takže zhruba toľko miesta, ako je široké auto, treba nechať aj s rezervou na chodníku.

To je síce všetko pekné, ale... Ak je cesta úzka a na druhej strane sú vyznačené vyhradené miesta na parkovanie, podvedome sa budete tlačiť čo najviac na chodník. Povinnosť nechať jedenapolmetrovú medzeru je niekedy problém. Ten majú potom aj chodci - a keď sa naštvú a zavolajú políciu, máte o "zábavu" postarané.

Ako z tohto kruhu vyjsť? Namaľovať svojpomocne čiaru na chodník nie je riešenie, ak nemáte povolenie. Inak dostanete pokutu za znečisťovanie. Nedávno sa o tom presvedčil jeden košičan. Od samosprávy, či príslušného cestného orgánu sa vyznačenia takmer nedočkáte. Keby ste im aj dali návrh a oni by pristúpili na označenie, brzdiť ich budú financie. Tých nie je nikdy dosť.

Dá sa s tým vôbec niečo robiť? Na chodníkoch sa neraz objavujú rôzne značky. V poslednom čase množstvo čiar a nápisov, ktoré označujú siete pod povrchom. A bez pokuty. Možno sa tým inšpiroval neznámy autor. Elegantné a pritom nenápadné riešenie situácie sa objavilo na jednej ulici v Bratislave. Na pár metroch pribudli na prvý pohľad takmer neviditeľné označenia. Vďaka nim si parkujúci vodič môže skontrolovať, či dodržal minimálne 1,5 metra široký priestor na chodníku. V tomto prípade to bolo v poriadku.

Parkovanie005_res.jpg

Tu si už vodič neskontroloval, že „trčí" za hranicu povolenú zákonom. Možno si to označenie na chodníku ani nevšimol a zarkoval tak, ako bol zvyknutý - a pritom zle.

Parkovanie006_res.jpg

Keď som v tých končinách zaparkoval prvý raz, kvitoval som tento prejav občianskeho dôvtipu a v duchu ho pochválil. Teraz aj verejne.

Výhody?
- označenie je nenápadné
- nikomu neprekáža
- okamžitá kontrola parkovania
- pomoc pre vodičov aj chodcov
Nevýhody?
- drobná investícia do šablóny a spreja s farbou
- nie je to upravené vo vykonávacej vyhláške

Nech je to ako chce, a hoci to aj bude proti predpisom o "znečisťovaní verejného priestranstva", vzdávam hold drobnému zlepšováku a šikovnému nápadu neznámeho autora. Zároveň ho dávam do pozornosti (ten nápad, nie autora!) všetkým zodpovedným, ako sa dá jednoducho, lacno, nenápadne, no efektívne a účinne pomôcť chodcom aj vodičom.

Myslíte si, že bude problém prevziať takéto riešenie do oficiálnych dokumentov? Ak áno, škoda. Ale už viem, ako riešiť problém parkovania v blízkom okolí. Nie nadarmo sa hovorí: múdrym napovedz...

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 097
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 854
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 036
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 019
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 871
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 833
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 407
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 674
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 575
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 541
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.