SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Koľko je jeden a pol metra

Cestný zákon stanovuje, že vodič musí pri parkovaní na chodníku nechať voľný priestor široký aspoň 1,5 metra. Je to rozumné a logické, aby mali kadiaľ prejsť chodci. No viete odhadnúť bez merania, koľko je tých 150 centimetrov?

Podľa malých a nenápadných značiek, ktoré nerušia ale pomáhajú, sa dá ľahko skontrolovať, či ste nechali dosť miesta na chodníku.Podľa malých a nenápadných značiek, ktoré nerušia ale pomáhajú, sa dá ľahko skontrolovať, či ste nechali dosť miesta na chodníku. (Zdroj: Ján Ondák)

Skôr ako sa k tomu dostaneme, len pripomenutie, že tvrdenia doteraz uvedené majú svoju oporu v zákone:

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.

Pre hrubú orientáciu vám možno pomôže aspoň rada: dnešné malé autá sú široké od 165 do 170 cm, stredná trieda pridáva zhruba 5 cm naviac, luxusné limuzíny majú šírku okolo 180 až 190 centimetrov. Takže zhruba toľko miesta, ako je široké auto, treba nechať aj s rezervou na chodníku.

To je síce všetko pekné, ale... Ak je cesta úzka a na druhej strane sú vyznačené vyhradené miesta na parkovanie, podvedome sa budete tlačiť čo najviac na chodník. Povinnosť nechať jedenapolmetrovú medzeru je niekedy problém. Ten majú potom aj chodci - a keď sa naštvú a zavolajú políciu, máte o "zábavu" postarané.

Ako z tohto kruhu vyjsť? Namaľovať svojpomocne čiaru na chodník nie je riešenie, ak nemáte povolenie. Inak dostanete pokutu za znečisťovanie. Nedávno sa o tom presvedčil jeden košičan. Od samosprávy, či príslušného cestného orgánu sa vyznačenia takmer nedočkáte. Keby ste im aj dali návrh a oni by pristúpili na označenie, brzdiť ich budú financie. Tých nie je nikdy dosť.

Dá sa s tým vôbec niečo robiť? Na chodníkoch sa neraz objavujú rôzne značky. V poslednom čase množstvo čiar a nápisov, ktoré označujú siete pod povrchom. A bez pokuty. Možno sa tým inšpiroval neznámy autor. Elegantné a pritom nenápadné riešenie situácie sa objavilo na jednej ulici v Bratislave. Na pár metroch pribudli na prvý pohľad takmer neviditeľné označenia. Vďaka nim si parkujúci vodič môže skontrolovať, či dodržal minimálne 1,5 metra široký priestor na chodníku. V tomto prípade to bolo v poriadku.

Parkovanie005_res.jpg

Tu si už vodič neskontroloval, že „trčí" za hranicu povolenú zákonom. Možno si to označenie na chodníku ani nevšimol a zarkoval tak, ako bol zvyknutý - a pritom zle.

Parkovanie006_res.jpg

Keď som v tých končinách zaparkoval prvý raz, kvitoval som tento prejav občianskeho dôvtipu a v duchu ho pochválil. Teraz aj verejne.

Výhody?
- označenie je nenápadné
- nikomu neprekáža
- okamžitá kontrola parkovania
- pomoc pre vodičov aj chodcov
Nevýhody?
- drobná investícia do šablóny a spreja s farbou
- nie je to upravené vo vykonávacej vyhláške

Nech je to ako chce, a hoci to aj bude proti predpisom o "znečisťovaní verejného priestranstva", vzdávam hold drobnému zlepšováku a šikovnému nápadu neznámeho autora. Zároveň ho dávam do pozornosti (ten nápad, nie autora!) všetkým zodpovedným, ako sa dá jednoducho, lacno, nenápadne, no efektívne a účinne pomôcť chodcom aj vodičom.

Myslíte si, že bude problém prevziať takéto riešenie do oficiálnych dokumentov? Ak áno, škoda. Ale už viem, ako riešiť problém parkovania v blízkom okolí. Nie nadarmo sa hovorí: múdrym napovedz...

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 168
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 810
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 512
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 304
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 874
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 811
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 310
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 237
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 109
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 975
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h
Vyštudoval biológiu a robil antropologický výskum v osade pri Krupine. V súčasnosti Andrej Belák pôsobí v Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV a v organizácii ministerstva zdravotníctva Zdravé regióny.

Antropológ Belák dostal Bielu vranu.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

16 h

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan