Skôr ako sa k tomu dostaneme, len pripomenutie, že tvrdenia doteraz uvedené majú svoju oporu v zákone:
§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.
Pre hrubú orientáciu vám možno pomôže aspoň rada: dnešné malé autá sú široké od 165 do 170 cm, stredná trieda pridáva zhruba 5 cm naviac, luxusné limuzíny majú šírku okolo 180 až 190 centimetrov. Takže zhruba toľko miesta, ako je široké auto, treba nechať aj s rezervou na chodníku.
To je síce všetko pekné, ale... Ak je cesta úzka a na druhej strane sú vyznačené vyhradené miesta na parkovanie, podvedome sa budete tlačiť čo najviac na chodník. Povinnosť nechať jedenapolmetrovú medzeru je niekedy problém. Ten majú potom aj chodci - a keď sa naštvú a zavolajú políciu, máte o "zábavu" postarané.
Ako z tohto kruhu vyjsť? Namaľovať svojpomocne čiaru na chodník nie je riešenie, ak nemáte povolenie. Inak dostanete pokutu za znečisťovanie. Nedávno sa o tom presvedčil jeden košičan. Od samosprávy, či príslušného cestného orgánu sa vyznačenia takmer nedočkáte. Keby ste im aj dali návrh a oni by pristúpili na označenie, brzdiť ich budú financie. Tých nie je nikdy dosť.
Dá sa s tým vôbec niečo robiť? Na chodníkoch sa neraz objavujú rôzne značky. V poslednom čase množstvo čiar a nápisov, ktoré označujú siete pod povrchom. A bez pokuty. Možno sa tým inšpiroval neznámy autor. Elegantné a pritom nenápadné riešenie situácie sa objavilo na jednej ulici v Bratislave. Na pár metroch pribudli na prvý pohľad takmer neviditeľné označenia. Vďaka nim si parkujúci vodič môže skontrolovať, či dodržal minimálne 1,5 metra široký priestor na chodníku. V tomto prípade to bolo v poriadku.
Tu si už vodič neskontroloval, že „trčí" za hranicu povolenú zákonom. Možno si to označenie na chodníku ani nevšimol a zarkoval tak, ako bol zvyknutý - a pritom zle.
Keď som v tých končinách zaparkoval prvý raz, kvitoval som tento prejav občianskeho dôvtipu a v duchu ho pochválil. Teraz aj verejne.
Výhody?
- označenie je nenápadné
- nikomu neprekáža
- okamžitá kontrola parkovania
- pomoc pre vodičov aj chodcov
Nevýhody?
- drobná investícia do šablóny a spreja s farbou
- nie je to upravené vo vykonávacej vyhláške
Nech je to ako chce, a hoci to aj bude proti predpisom o "znečisťovaní verejného priestranstva", vzdávam hold drobnému zlepšováku a šikovnému nápadu neznámeho autora. Zároveň ho dávam do pozornosti (ten nápad, nie autora!) všetkým zodpovedným, ako sa dá jednoducho, lacno, nenápadne, no efektívne a účinne pomôcť chodcom aj vodičom.
Myslíte si, že bude problém prevziať takéto riešenie do oficiálnych dokumentov? Ak áno, škoda. Ale už viem, ako riešiť problém parkovania v blízkom okolí. Nie nadarmo sa hovorí: múdrym napovedz...
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.
Autor: Ján Ondák