SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Koľko je jeden a pol metra

Cestný zákon stanovuje, že vodič musí pri parkovaní na chodníku nechať voľný priestor široký aspoň 1,5 metra. Je to rozumné a logické, aby mali kadiaľ prejsť chodci. No viete odhadnúť bez merania, koľko je tých 150 centimetrov?

Podľa malých a nenápadných značiek, ktoré nerušia ale pomáhajú, sa dá ľahko skontrolovať, či ste nechali dosť miesta na chodníku.Podľa malých a nenápadných značiek, ktoré nerušia ale pomáhajú, sa dá ľahko skontrolovať, či ste nechali dosť miesta na chodníku. (Zdroj: Ján Ondák)

Skôr ako sa k tomu dostaneme, len pripomenutie, že tvrdenia doteraz uvedené majú svoju oporu v zákone:

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.

Pre hrubú orientáciu vám možno pomôže aspoň rada: dnešné malé autá sú široké od 165 do 170 cm, stredná trieda pridáva zhruba 5 cm naviac, luxusné limuzíny majú šírku okolo 180 až 190 centimetrov. Takže zhruba toľko miesta, ako je široké auto, treba nechať aj s rezervou na chodníku.

To je síce všetko pekné, ale... Ak je cesta úzka a na druhej strane sú vyznačené vyhradené miesta na parkovanie, podvedome sa budete tlačiť čo najviac na chodník. Povinnosť nechať jedenapolmetrovú medzeru je niekedy problém. Ten majú potom aj chodci - a keď sa naštvú a zavolajú políciu, máte o "zábavu" postarané.

Ako z tohto kruhu vyjsť? Namaľovať svojpomocne čiaru na chodník nie je riešenie, ak nemáte povolenie. Inak dostanete pokutu za znečisťovanie. Nedávno sa o tom presvedčil jeden košičan. Od samosprávy, či príslušného cestného orgánu sa vyznačenia takmer nedočkáte. Keby ste im aj dali návrh a oni by pristúpili na označenie, brzdiť ich budú financie. Tých nie je nikdy dosť.

Dá sa s tým vôbec niečo robiť? Na chodníkoch sa neraz objavujú rôzne značky. V poslednom čase množstvo čiar a nápisov, ktoré označujú siete pod povrchom. A bez pokuty. Možno sa tým inšpiroval neznámy autor. Elegantné a pritom nenápadné riešenie situácie sa objavilo na jednej ulici v Bratislave. Na pár metroch pribudli na prvý pohľad takmer neviditeľné označenia. Vďaka nim si parkujúci vodič môže skontrolovať, či dodržal minimálne 1,5 metra široký priestor na chodníku. V tomto prípade to bolo v poriadku.

Parkovanie005_res.jpg

Tu si už vodič neskontroloval, že „trčí" za hranicu povolenú zákonom. Možno si to označenie na chodníku ani nevšimol a zarkoval tak, ako bol zvyknutý - a pritom zle.

Parkovanie006_res.jpg

Keď som v tých končinách zaparkoval prvý raz, kvitoval som tento prejav občianskeho dôvtipu a v duchu ho pochválil. Teraz aj verejne.

Výhody?
- označenie je nenápadné
- nikomu neprekáža
- okamžitá kontrola parkovania
- pomoc pre vodičov aj chodcov
Nevýhody?
- drobná investícia do šablóny a spreja s farbou
- nie je to upravené vo vykonávacej vyhláške

Nech je to ako chce, a hoci to aj bude proti predpisom o "znečisťovaní verejného priestranstva", vzdávam hold drobnému zlepšováku a šikovnému nápadu neznámeho autora. Zároveň ho dávam do pozornosti (ten nápad, nie autora!) všetkým zodpovedným, ako sa dá jednoducho, lacno, nenápadne, no efektívne a účinne pomôcť chodcom aj vodičom.

Myslíte si, že bude problém prevziať takéto riešenie do oficiálnych dokumentov? Ak áno, škoda. Ale už viem, ako riešiť problém parkovania v blízkom okolí. Nie nadarmo sa hovorí: múdrym napovedz...

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  2. Spánok – základ pevných vzťahov
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  5. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  10. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  5. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  10. Projekt „Zdravé oči už v škôlke“ pomáha zachrániť zrak deťom
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 292
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 870
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 020
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 565
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 922
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 174
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 926
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 710
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 657
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 436
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik.

Štát sa zbavuje aj takých vecí, ktoré by mohol speňažiť, konkurzy sa vlečú.


a 1 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt
Peugeot 308 GT

V ponuke je benzín, diesel aj plug-in hybrid.


12. okt

Blogy SME

  1. Július Kovács: Dotujeme násilie v Slovenskom futbale a roznášanie covidu
  2. Štefan Vidlár: Slovensko dole!
  3. Inštitút strategických politík: Mexiko a USA pracujú na novej dohode zameranej na boj proti kartelom
  4. Ján Urda: "Dolnokysucký Vlkolínec"
  5. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  8. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 254
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 103
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 095
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 014
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 526
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 107
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 631
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 576
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu