SME
reklama

Môžeme na diaľnici pridať alebo ísť len 60-kou?

Diaľnica Bratislava – Trnava mení svoju tvár. Už onedlho by sme si ju mohli vychutnať v plnom, trojpruhovom profile. Dovtedy sa však budú objavovať otázky. A na tie nie je vždy ľahké odpovedať.

Otázok, ktoré nám posielate na adresu magazín@natankuj.sk je toľko, že sa na všetky nedarí odpovedať ihneď, ako prídu. Mnohé z nich však nestrácajú na aktuálnosti dosť dlho. Slavomír poslal svoj postreh minulý mesiac:

Dobrý deň,

na diaľnici D1 v smere z Bratislavy na Trnavu je v dôsledku prác na betónových stredových zvodidlách niekoľko úsekov so zúženými jazdnými dvojpruhmi, na konci ktorých sú osadené dočasné značky "Koniec obmedzenej najvyššej povolenej rýchlosti".

Tieto značky však z nejakého dôvodu chýbajú niekoľko kilometrov pred exitom Voderady. Vodiči nevedia, či stále platí prikázaná 80-ka, alebo už môžu ísť 130-kou. Vznikajú tak potenciálne nebezpečné situácie, keď si každý vyhodnotí situáciu po svojom. Pred samotným exitom je potom značka so 100, nasledovaná 80 a 60 pri ďalšom upravovanom úseku.

Spomínaným úsekom som šiel za posledné týždne aspoň 5-krát a značky tam stále nie sú. Je to tak úmyselne, alebo iba niekto na ne pozabudol?

Ťažko sa dá povedať, či toto "zabudnutie" bolo úmyselné, alebo plánované.

Ešte asi pred dvoma týždňami bolo všetko tak, ako nám popísal Slavo. Minulý víkend však došlo k zmene. Ktosi tam na konci upravovaného úseku postavil prenosnú dopravnú značku - koniec zóny s dopravným obmedzením, ako vidno z fotografie:

DialnicaBA_TT09_upr_res.jpg

Asi to bolo naozaj veľmi narýchlo, lebo robota to bola polovičatá. Dôkaz je zrejmý z fotografie, ktorá vznikla 3.10.2009:

DialnicaBA_TT10_res.jpg

Značka už nechýba, no chybička tam stále je. Aj keď dopravná značka platí pre oba jazdné pruhy v danom smere. Nikde v zákone o cestnej premávke a ani v príslušnej vyhláške nie je napísané, že značka pri ceste platí len pre jazdný pruh, pri ktorom je umiestnená s výnimkou značiek Zákaz zastavenia a Zákaz státia.

Keďže však stále hovoríme o diaľnici, cestári majú povinnosť umiestniť značku, ktorá znamená koniec obmedzení, na obe strany cesty. A nie je to len tak, "pre nič za nič".

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(13) Na zdôraznenie významu a zlepšenie viditeľnosti alebo ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, možno zvislú dopravnú značku umiestniť
b) na smerovo rozdelenej ceste opakovane i pri ľavom okraji cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe,

(14) Na diaľnici a na rýchlostnej ceste je umiestnenie zvislej dopravnej značky podľa odseku 13 písm. b) povinné, ak je to technicky možné.

Po prvé, umiestniť prenosnú značku Koniec viacerých zákazov (B 39) po oboch stranách cesty nie je vôbec technicky nemožné.

Po druhé, predstavte si situáciu, že by ste predbiehali kamión, ktorý by vám zakryl výhľad na dopravnú značku. V prípade problémov sa ťažko dokazuje fakt, že ste niečo nevideli, lebo ste predbiehali kamión. Nehovoriac o vašom prekvapení z toho, že sa na dobrej diaľnici musí ísť stále 60-kou.

DialnicaBA_TT11_res.jpg

No a potom, keďže sa diaľnica opäť upravuje a zužuje, rýchlosť sa v krátkom slede upraví na maximálnych 100 km/h a hneď na to na 80 km/h:

DialnicaBA_TT12_cut.jpg

Zaujímavé je, že v tomto prípade sa dopravné značky už dali umiestniť na obidvoch stranách:

DialnicaBA_TT13_zmen.jpg

No a pre úplnosť, o kúsok ďalej sa rýchlosť znižuje na 60km/h - značky sú vpravo aj vľavo:

DialnicaBA_TT14_upr.JPG

Na úseku diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou teda už chýbajúce zrušenie rýchlostných obmedzení je. Dali ho síce neskôr ale predsa. Aj v tomto prípade však pravdepodobne zaúradovala zábudlivosť. Alebo to, čomu sa hovorí "práca chvatná, málo platná"?

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Autor: Ján Ondák

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 266
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 665
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 015
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 684
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 530
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 037
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 274
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 900
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 672
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 484
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 385
  6. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 177
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 032
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 914
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu