SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Môžeme na diaľnici pridať alebo ísť len 60-kou?

Diaľnica Bratislava – Trnava mení svoju tvár. Už onedlho by sme si ju mohli vychutnať v plnom, trojpruhovom profile. Dovtedy sa však budú objavovať otázky. A na tie nie je vždy ľahké odpovedať.

Otázok, ktoré nám posielate na adresu magazín@natankuj.sk je toľko, že sa na všetky nedarí odpovedať ihneď, ako prídu. Mnohé z nich však nestrácajú na aktuálnosti dosť dlho. Slavomír poslal svoj postreh minulý mesiac:

Dobrý deň,

na diaľnici D1 v smere z Bratislavy na Trnavu je v dôsledku prác na betónových stredových zvodidlách niekoľko úsekov so zúženými jazdnými dvojpruhmi, na konci ktorých sú osadené dočasné značky "Koniec obmedzenej najvyššej povolenej rýchlosti".

Tieto značky však z nejakého dôvodu chýbajú niekoľko kilometrov pred exitom Voderady. Vodiči nevedia, či stále platí prikázaná 80-ka, alebo už môžu ísť 130-kou. Vznikajú tak potenciálne nebezpečné situácie, keď si každý vyhodnotí situáciu po svojom. Pred samotným exitom je potom značka so 100, nasledovaná 80 a 60 pri ďalšom upravovanom úseku.

Spomínaným úsekom som šiel za posledné týždne aspoň 5-krát a značky tam stále nie sú. Je to tak úmyselne, alebo iba niekto na ne pozabudol?

Ťažko sa dá povedať, či toto "zabudnutie" bolo úmyselné, alebo plánované.

Ešte asi pred dvoma týždňami bolo všetko tak, ako nám popísal Slavo. Minulý víkend však došlo k zmene. Ktosi tam na konci upravovaného úseku postavil prenosnú dopravnú značku - koniec zóny s dopravným obmedzením, ako vidno z fotografie:

DialnicaBA_TT09_upr_res.jpg

Asi to bolo naozaj veľmi narýchlo, lebo robota to bola polovičatá. Dôkaz je zrejmý z fotografie, ktorá vznikla 3.10.2009:

DialnicaBA_TT10_res.jpg

Značka už nechýba, no chybička tam stále je. Aj keď dopravná značka platí pre oba jazdné pruhy v danom smere. Nikde v zákone o cestnej premávke a ani v príslušnej vyhláške nie je napísané, že značka pri ceste platí len pre jazdný pruh, pri ktorom je umiestnená s výnimkou značiek Zákaz zastavenia a Zákaz státia.

Keďže však stále hovoríme o diaľnici, cestári majú povinnosť umiestniť značku, ktorá znamená koniec obmedzení, na obe strany cesty. A nie je to len tak, "pre nič za nič".

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(13) Na zdôraznenie významu a zlepšenie viditeľnosti alebo ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, možno zvislú dopravnú značku umiestniť
b) na smerovo rozdelenej ceste opakovane i pri ľavom okraji cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe,

(14) Na diaľnici a na rýchlostnej ceste je umiestnenie zvislej dopravnej značky podľa odseku 13 písm. b) povinné, ak je to technicky možné.

Po prvé, umiestniť prenosnú značku Koniec viacerých zákazov (B 39) po oboch stranách cesty nie je vôbec technicky nemožné.

Po druhé, predstavte si situáciu, že by ste predbiehali kamión, ktorý by vám zakryl výhľad na dopravnú značku. V prípade problémov sa ťažko dokazuje fakt, že ste niečo nevideli, lebo ste predbiehali kamión. Nehovoriac o vašom prekvapení z toho, že sa na dobrej diaľnici musí ísť stále 60-kou.

DialnicaBA_TT11_res.jpg

No a potom, keďže sa diaľnica opäť upravuje a zužuje, rýchlosť sa v krátkom slede upraví na maximálnych 100 km/h a hneď na to na 80 km/h:

DialnicaBA_TT12_cut.jpg

Zaujímavé je, že v tomto prípade sa dopravné značky už dali umiestniť na obidvoch stranách:

DialnicaBA_TT13_zmen.jpg

No a pre úplnosť, o kúsok ďalej sa rýchlosť znižuje na 60km/h - značky sú vpravo aj vľavo:

DialnicaBA_TT14_upr.JPG

Na úseku diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou teda už chýbajúce zrušenie rýchlostných obmedzení je. Dali ho síce neskôr ale predsa. Aj v tomto prípade však pravdepodobne zaúradovala zábudlivosť. Alebo to, čomu sa hovorí "práca chvatná, málo platná"?

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 116
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 870
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 001
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 096
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 5 033
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 169
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 171
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 7 106
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 207
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 5 010
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 299
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 091
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 199
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 3 054
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu