Otázok, ktoré nám posielate na adresu magazín@natankuj.sk je toľko, že sa na všetky nedarí odpovedať ihneď, ako prídu. Mnohé z nich však nestrácajú na aktuálnosti dosť dlho. Slavomír poslal svoj postreh minulý mesiac:
Dobrý deň,
na diaľnici D1 v smere z Bratislavy na Trnavu je v dôsledku prác na betónových stredových zvodidlách niekoľko úsekov so zúženými jazdnými dvojpruhmi, na konci ktorých sú osadené dočasné značky "Koniec obmedzenej najvyššej povolenej rýchlosti".
Tieto značky však z nejakého dôvodu chýbajú niekoľko kilometrov pred exitom Voderady. Vodiči nevedia, či stále platí prikázaná 80-ka, alebo už môžu ísť 130-kou. Vznikajú tak potenciálne nebezpečné situácie, keď si každý vyhodnotí situáciu po svojom. Pred samotným exitom je potom značka so 100, nasledovaná 80 a 60 pri ďalšom upravovanom úseku.
Spomínaným úsekom som šiel za posledné týždne aspoň 5-krát a značky tam stále nie sú. Je to tak úmyselne, alebo iba niekto na ne pozabudol?
Ťažko sa dá povedať, či toto "zabudnutie" bolo úmyselné, alebo plánované.
Ešte asi pred dvoma týždňami bolo všetko tak, ako nám popísal Slavo. Minulý víkend však došlo k zmene. Ktosi tam na konci upravovaného úseku postavil prenosnú dopravnú značku - koniec zóny s dopravným obmedzením, ako vidno z fotografie:
Asi to bolo naozaj veľmi narýchlo, lebo robota to bola polovičatá. Dôkaz je zrejmý z fotografie, ktorá vznikla 3.10.2009:
Značka už nechýba, no chybička tam stále je. Aj keď dopravná značka platí pre oba jazdné pruhy v danom smere. Nikde v zákone o cestnej premávke a ani v príslušnej vyhláške nie je napísané, že značka pri ceste platí len pre jazdný pruh, pri ktorom je umiestnená s výnimkou značiek Zákaz zastavenia a Zákaz státia.
Keďže však stále hovoríme o diaľnici, cestári majú povinnosť umiestniť značku, ktorá znamená koniec obmedzení, na obe strany cesty. A nie je to len tak, "pre nič za nič".
§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(13) Na zdôraznenie významu a zlepšenie viditeľnosti alebo ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, možno zvislú dopravnú značku umiestniť
b) na smerovo rozdelenej ceste opakovane i pri ľavom okraji cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe,
(14) Na diaľnici a na rýchlostnej ceste je umiestnenie zvislej dopravnej značky podľa odseku 13 písm. b) povinné, ak je to technicky možné.
Po prvé, umiestniť prenosnú značku Koniec viacerých zákazov (B 39) po oboch stranách cesty nie je vôbec technicky nemožné.
Po druhé, predstavte si situáciu, že by ste predbiehali kamión, ktorý by vám zakryl výhľad na dopravnú značku. V prípade problémov sa ťažko dokazuje fakt, že ste niečo nevideli, lebo ste predbiehali kamión. Nehovoriac o vašom prekvapení z toho, že sa na dobrej diaľnici musí ísť stále 60-kou.
No a potom, keďže sa diaľnica opäť upravuje a zužuje, rýchlosť sa v krátkom slede upraví na maximálnych 100 km/h a hneď na to na 80 km/h:
Zaujímavé je, že v tomto prípade sa dopravné značky už dali umiestniť na obidvoch stranách:
No a pre úplnosť, o kúsok ďalej sa rýchlosť znižuje na 60km/h - značky sú vpravo aj vľavo:
Na úseku diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou teda už chýbajúce zrušenie rýchlostných obmedzení je. Dali ho síce neskôr ale predsa. Aj v tomto prípade však pravdepodobne zaúradovala zábudlivosť. Alebo to, čomu sa hovorí "práca chvatná, málo platná"?
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.
Autor: Ján Ondák