SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Môžeme na diaľnici pridať alebo ísť len 60-kou?

Diaľnica Bratislava – Trnava mení svoju tvár. Už onedlho by sme si ju mohli vychutnať v plnom, trojpruhovom profile. Dovtedy sa však budú objavovať otázky. A na tie nie je vždy ľahké odpovedať.

Otázok, ktoré nám posielate na adresu magazín@natankuj.sk je toľko, že sa na všetky nedarí odpovedať ihneď, ako prídu. Mnohé z nich však nestrácajú na aktuálnosti dosť dlho. Slavomír poslal svoj postreh minulý mesiac:

Dobrý deň,

na diaľnici D1 v smere z Bratislavy na Trnavu je v dôsledku prác na betónových stredových zvodidlách niekoľko úsekov so zúženými jazdnými dvojpruhmi, na konci ktorých sú osadené dočasné značky "Koniec obmedzenej najvyššej povolenej rýchlosti".

Tieto značky však z nejakého dôvodu chýbajú niekoľko kilometrov pred exitom Voderady. Vodiči nevedia, či stále platí prikázaná 80-ka, alebo už môžu ísť 130-kou. Vznikajú tak potenciálne nebezpečné situácie, keď si každý vyhodnotí situáciu po svojom. Pred samotným exitom je potom značka so 100, nasledovaná 80 a 60 pri ďalšom upravovanom úseku.

Spomínaným úsekom som šiel za posledné týždne aspoň 5-krát a značky tam stále nie sú. Je to tak úmyselne, alebo iba niekto na ne pozabudol?

Ťažko sa dá povedať, či toto "zabudnutie" bolo úmyselné, alebo plánované.

Ešte asi pred dvoma týždňami bolo všetko tak, ako nám popísal Slavo. Minulý víkend však došlo k zmene. Ktosi tam na konci upravovaného úseku postavil prenosnú dopravnú značku - koniec zóny s dopravným obmedzením, ako vidno z fotografie:

DialnicaBA_TT09_upr_res.jpg

Asi to bolo naozaj veľmi narýchlo, lebo robota to bola polovičatá. Dôkaz je zrejmý z fotografie, ktorá vznikla 3.10.2009:

DialnicaBA_TT10_res.jpg

Značka už nechýba, no chybička tam stále je. Aj keď dopravná značka platí pre oba jazdné pruhy v danom smere. Nikde v zákone o cestnej premávke a ani v príslušnej vyhláške nie je napísané, že značka pri ceste platí len pre jazdný pruh, pri ktorom je umiestnená s výnimkou značiek Zákaz zastavenia a Zákaz státia.

Keďže však stále hovoríme o diaľnici, cestári majú povinnosť umiestniť značku, ktorá znamená koniec obmedzení, na obe strany cesty. A nie je to len tak, "pre nič za nič".

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(13) Na zdôraznenie významu a zlepšenie viditeľnosti alebo ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, možno zvislú dopravnú značku umiestniť
b) na smerovo rozdelenej ceste opakovane i pri ľavom okraji cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe,

(14) Na diaľnici a na rýchlostnej ceste je umiestnenie zvislej dopravnej značky podľa odseku 13 písm. b) povinné, ak je to technicky možné.

Po prvé, umiestniť prenosnú značku Koniec viacerých zákazov (B 39) po oboch stranách cesty nie je vôbec technicky nemožné.

Po druhé, predstavte si situáciu, že by ste predbiehali kamión, ktorý by vám zakryl výhľad na dopravnú značku. V prípade problémov sa ťažko dokazuje fakt, že ste niečo nevideli, lebo ste predbiehali kamión. Nehovoriac o vašom prekvapení z toho, že sa na dobrej diaľnici musí ísť stále 60-kou.

DialnicaBA_TT11_res.jpg

No a potom, keďže sa diaľnica opäť upravuje a zužuje, rýchlosť sa v krátkom slede upraví na maximálnych 100 km/h a hneď na to na 80 km/h:

DialnicaBA_TT12_cut.jpg

Zaujímavé je, že v tomto prípade sa dopravné značky už dali umiestniť na obidvoch stranách:

DialnicaBA_TT13_zmen.jpg

No a pre úplnosť, o kúsok ďalej sa rýchlosť znižuje na 60km/h - značky sú vpravo aj vľavo:

DialnicaBA_TT14_upr.JPG

Na úseku diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou teda už chýbajúce zrušenie rýchlostných obmedzení je. Dali ho síce neskôr ale predsa. Aj v tomto prípade však pravdepodobne zaúradovala zábudlivosť. Alebo to, čomu sa hovorí "práca chvatná, málo platná"?

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 400
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 606
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 821
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 265
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 066
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 388
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 409
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 135
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 357
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 264
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.
Prezidentka Zuzana Čaputová.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N