SME

Insignia OPC je rýchla, okruh jej však nepristane

Vyskúšali sme ju na okruhu Hungaroring, ktorý ale nie je pre ňu to pravé orechové. Opel Insignia OPC nie je taký radikálny športovec ako jej menší súrodenci. Svojou silou, výbornou trakciou a nad očakávanie vysokou úrovňou komfortu jazdy aj na dvadsaťpalc

Všetky športové vlastnosti Insignia OPC odhalí po stlačení tlačidla OPC.Všetky športové vlastnosti Insignia OPC odhalí po stlačení tlačidla OPC. (Zdroj: Opel)

BUDAPEŠŤ/BRATISLAVA. Ostatný prírastok do rodiny OPC vychádza z modelu Insignia 2,8 V6 Turbo 4x4 (260 k). Technici z Opel Performance Center ho ladili tak dôkladne, až vznikol najvýkonnejší sériovo vyrábaný Opel všetkých čias. Jeho šesťvalcový motor dopuje jediné tubodúchadlo MHI pracujúce s plniacim tlakom zvýšeným o 0,3 na 0,9 bar.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prepracovaná bola riadiaca jednotka Bosch Motronic a štandardný výfukový systém nahradil nový, vyvinutý v spolupráci so špecialistami spoločnosti Remus. Potrubie má dve steny - vnútornú vyrobenú z nehrdzavejúcej ocele, vonkajšiu z hliníkovej zliatiny.

SkryťVypnúť reklamu

Radiaca páka dostala konečne ergonomickejší tvar než v Astre alebo Corse. Volant s plochou spodnou časťou venca vyzerá nádherne.

Insignia OPC ťaží z výhod dodatku k európskym homologačným predpisom. Podľa neho autá s výkonom nad 190 k a pomerom výkon/hmotnosť 102 k/1000 kg smú produkovať o jeden decibel viac hluku, teda 75 namiesto 74 dBA. Vďaka nemu má plnší a športovejší zvuk. Jedno turbo stačí Výsledkom práce motorárov je výkon 239 kW (325 k) a krútiaci moment 435 Nm. Oba vrcholia naraz, pri otáčkach 5250/min. O 25 percent vyšší výkon a deväťpercentný nárast krútiaceho momentu v porovnaní so štandardným agregátom 2.8 V6 260 k pre poháňaciu jednotku znamená aj výrazné zvýšenie namáhania jednotlivých komponentov. Preto má povlakované piesty s nižším trením a pevnejšími krúžkami. Ojnice sú vykované zo siderickej ocele a výfukové ventily majú vnútorné chladenie sodíkom.

SkryťVypnúť reklamu

Motor spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Krútiaci moment sa prostredníctvom nej a systému Adaptive 4x4 prenáša na všetky štyri kolesá. K štandardnej výbave patrí elektronicky riadený diferenciál eLSD na zadnej náprave. Insigniu OPC od pomalších verzií odlišuje vlastná predná náprava, strmšie riadenie s pomerom 3,90:1 a systém FlexRide. Ten dovolí meniť charakteristiku auta v závislosti od potrieb vodiča. Štandardný mód dovolí relatívne komfortný pohyb po bežných cestách, režim Sport uspokojí základné chute po dynamickejšej jazde.

Napriek tomu, že brzdy boli posilnené v porovnaní so štandardnou verziou 2.8 V6, na jazdenie po okruhu to nestačí.

Všetky športové vlastnosti Insignia OPC odhalí po stlačení tlačidla OPC. To zmení odozvu akcelerátora i riadenia a pritvrdí podvozok. Bojovnejšiu náladu má vo vodičovi vyvolať červené podsvietenie prístrojov. Vtedy je auto schopné akcelerovať z pokoja na rýchlosť 100 km/h za šesť sekúnd a atakovať obmedzovač rýchlosti pri 250 km/h. Prílišný rozlet krotia brzdy Brembo. Vŕtané kotúče vpredu majú priemer 18 palcov. Tvorí ich hliníkové teleso a liatinová trecia plocha. Opel Insignia roluje na diskoch s priemerom 19 palcov obutých do pneumatík Pirelli P Zero 245/40. Na želanie výrobca dodáva kolesá s o palec väčším priemerom a pneumatikami 255/35. Jazdili SME...

SkryťVypnúť reklamu

V praxi rozdiel medzi štandardným módom a režimom Sport veľmi necítiť. Zvlášť, ak v každom režime odjazdíte len jedno kolo a spočiatku sa viac než na pruženie, sústredíte na stopu a správne radenie. Reakcie auta sa výraznejšie zmenia až v režime OPC, kedy podvozok najcitelnejšie stuhne (aj keď auto sa stále dosť nakláňa), zväčší sa odpor riadenia a zrýchlia sa reakcie akcelerátora. Stále to však nie je komunikácia medzi vodičom a autom, akú by sme očakávali. Ruší najmä riadenie, ktoré aj napriek strmému prevodu pôsobí stále dosť sterilne.

„Zdravé“ sedadláŠportovú atmosféru vo vnútri vyvoláva pekný trojramenný volant s plochou spodnou časťou venca. Hlavica radiacej páky nemá komplikovaný tvar, čo je - nanešťastie - charakteristický prvok ostatných modelov OPC, a dobre padne do ruky. Najviac nás ale zaujali predné sedadlá Recaro. Predstavujú ideálny kompromis medzi častým pohodlným nastupovaním a držaním tela v zákrute.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predné sedačky Recaro sú jedny z mála v tomto segmente, ktoré sa môžu pochváliť certifikovaným ortopedickým tvarom. To je argument pre manažérov: športovať so zdravotne nezávadným posedom.

Sedáky si vystačia s nižším bočným vedením po celej svojej dĺžke, aby sa napríklad manažérom pohodlne nastupovalo niekoľkokrát za deň aj v obleku. Špeciálne tvarované operadlo zase podporuje zdravé držanie tela pri jazdách na dlhé vzdialenosti. Skvelý marketingový útok na manažérov - môžete jazdiť rýchlo a súčasne zdravo sedieť, čo je na dlhých trasách veľmi prospešné pre chrbticu. Jazdili SME...

Po troch kolách sme vystúpili z auta s rozporuplnými pocitmi. Na to, aby sme si s ním jazdu po okruhu užili, má totiž priveľa problémov. V prvom rade vysokú pohotovostnú hmotnosť 1830 kg, ktorá zabíja jeho agilitu v zákrutách. Aj napriek pohonu 4x4 (so spojkou Haldex štvrtej generácie) a pomoci samosvorného diferenciálu s rastúcim tempom a blížiacou sa hranou priľnavosti pneumatík, sklon k nedotáčavosti pod vplyvom hmotnosti Insignie OPC silnie. Najväčší problém s prenosom hmotnosti má v rýchlych esíčkach, kde sa predná časť snaží vybočiť zo zvolenej stopy. Brzdy tiež nie sú dimenzované na pravidelné extrémne spomaľovanie tohto svalnatého kolosu. Testované autá mali po dvoch dňoch na Hungaroringu veľmi zvlnené kotúče.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neskôr sme si ale uvedomili, že to, čo nás sklamalo, bola naša hlúposť a prehnané očakávania. Insignia sa totiž pohybuje v segmente, ktorý sa musí podrobiť oveľa väčším kompromisom ako Corsa alebo Astra. Tu sa už nehľadí čisto na radosť z jazdy a pomer výkonu a hmotnosti, ktorý je jedným zo slabých miest tohto auta. Poznáme síce v tejto kategórii aj radikálov ako Audi RS4, BMW M3 či Lexus IS-F, ktoré sú všeobecne uznávané športové skvosty.

Opel si ale nemôže dovoliť robiť ozdoby na posilnenie imidžu, ale aj v kategórii športových automobilov musí viac hľadieť na objemy predaja. A čím širšiemu okruhu zákazníkov chce vyhovieť, tým viac sa musí vzdialiť spomínaným radikálom. Preto v tomto prípade je oveľa dôležitejšie, že výborne vyzerá, má pekný, nie prehnane hlučný zvuk a prenos výkonu do riadenia je vďaka prednej náprave so systémom HiPerStrut (podobný patent aký využíva Ford Focus RS a Renault Mégane RS) dobre odfiltrovaný. Pridanie plynu na výjazde zo zákruty netrhá vodičovi volant z ruky. A keď hovoríme o radosti z jazdy, pozitívne je, že zadok sa pri úplnom vypnutí kontroly stability chce odtrhnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podstatné tiež je, že Insignia OPC vie veľmi rýchlo a bezpečne prepraviť svoju posádku do cieľa za akýchkoľvek adhéznych podmienok, a pritom z nej nevytrasie dušu ani na 20-palcových kolesách. Do bodky tak vlastne plní funkciu, ktorú jej dal Opel do vienka - byť rýchlou a komfortnou vlajkovou loďou, použiteľnou každý deň. Vyskúšať si ju v tejto úlohe by bolo oveľa atraktívnejšie než na okruhu, čo sa nám, dúfajme, ešte podarí v rámci testu.

Keby sme pracovali vo firme, kde sa toleruje vyššia spotreba paliva aj pneumatík, vieme si predstaviť toto auto ako kandidáta na ideálny „služobák“.

Technické parametre vozidla Opel Insignia OPC

zdvihový objem [cm3] 2792

výkon [kW/k] 239/325

SkryťVypnúť reklamu
reklama

pri otáčkach [1/min] 5250

krútiaci moment [Nm] 435

pri otáčkach [1/min] 5250

prevodovka 6M

pohotovostná hmotnosť [kg] 1830

palivová spotreba [l/100 km] 11,4

emisie CO2 [g/km] 268

zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 6,0

najvyššia rýchlosť [km/h] 250

Rozmery dĺžka 4830 mm

šírka 1856 mm

výška 1498 mm

rázvor náprav 2737 mm

objem batožinového priestoru 500/530 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 520
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 334
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 912
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 569
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 440
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 121
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 482
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 539
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 249
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu