SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

Insignia OPC je rýchla, okruh jej však nepristane

Vyskúšali sme ju na okruhu Hungaroring, ktorý ale nie je pre ňu to pravé orechové. Opel Insignia OPC nie je taký radikálny športovec ako jej menší súrodenci. Svojou silou, výbornou trakciou a nad očakávanie vysokou úrovňou komfortu jazdy aj na dvadsaťpalc

Všetky športové vlastnosti Insignia OPC odhalí po stlačení tlačidla OPC.Všetky športové vlastnosti Insignia OPC odhalí po stlačení tlačidla OPC. (Zdroj: Opel)

BUDAPEŠŤ/BRATISLAVA. Ostatný prírastok do rodiny OPC vychádza z modelu Insignia 2,8 V6 Turbo 4x4 (260 k). Technici z Opel Performance Center ho ladili tak dôkladne, až vznikol najvýkonnejší sériovo vyrábaný Opel všetkých čias. Jeho šesťvalcový motor dopuje jediné tubodúchadlo MHI pracujúce s plniacim tlakom zvýšeným o 0,3 na 0,9 bar.

Prepracovaná bola riadiaca jednotka Bosch Motronic a štandardný výfukový systém nahradil nový, vyvinutý v spolupráci so špecialistami spoločnosti Remus. Potrubie má dve steny - vnútornú vyrobenú z nehrdzavejúcej ocele, vonkajšiu z hliníkovej zliatiny.

53_male_big.jpg

Radiaca páka dostala konečne ergonomickejší tvar než v Astre alebo Corse. Volant s plochou spodnou časťou venca vyzerá nádherne.

Insignia OPC ťaží z výhod dodatku k európskym homologačným predpisom. Podľa neho autá s výkonom nad 190 k a pomerom výkon/hmotnosť 102 k/1000 kg smú produkovať o jeden decibel viac hluku, teda 75 namiesto 74 dBA. Vďaka nemu má plnší a športovejší zvuk.

Jedno turbo stačí

Výsledkom práce motorárov je výkon 239 kW (325 k) a krútiaci moment 435 Nm. Oba vrcholia naraz, pri otáčkach 5250/min. O 25 percent vyšší výkon a deväťpercentný nárast krútiaceho momentu v porovnaní so štandardným agregátom 2.8 V6 260 k pre poháňaciu jednotku znamená aj výrazné zvýšenie namáhania jednotlivých komponentov. Preto má povlakované piesty s nižším trením a pevnejšími krúžkami. Ojnice sú vykované zo siderickej ocele a výfukové ventily majú vnútorné chladenie sodíkom.

Motor spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Krútiaci moment sa prostredníctvom nej a systému Adaptive 4x4 prenáša na všetky štyri kolesá. K štandardnej výbave patrí elektronicky riadený diferenciál eLSD na zadnej náprave. Insigniu OPC od pomalších verzií odlišuje vlastná predná náprava, strmšie riadenie s pomerom 3,90:1 a systém FlexRide. Ten dovolí meniť charakteristiku auta v závislosti od potrieb vodiča. Štandardný mód dovolí relatívne komfortný pohyb po bežných cestách, režim Sport uspokojí základné chute po dynamickejšej jazde.

51_male_big.jpg

Napriek tomu, že brzdy boli posilnené v porovnaní so štandardnou verziou 2.8 V6, na jazdenie po okruhu to nestačí.

Všetky športové vlastnosti Insignia OPC odhalí po stlačení tlačidla OPC. To zmení odozvu akcelerátora i riadenia a pritvrdí podvozok. Bojovnejšiu náladu má vo vodičovi vyvolať červené podsvietenie prístrojov. Vtedy je auto schopné akcelerovať z pokoja na rýchlosť 100 km/h za šesť sekúnd a atakovať obmedzovač rýchlosti pri 250 km/h. Prílišný rozlet krotia brzdy Brembo. Vŕtané kotúče vpredu majú priemer 18 palcov. Tvorí ich hliníkové teleso a liatinová trecia plocha. Opel Insignia roluje na diskoch s priemerom 19 palcov obutých do pneumatík Pirelli P Zero 245/40. Na želanie výrobca dodáva kolesá s o palec väčším priemerom a pneumatikami 255/35.
Jazdili SME...
V praxi rozdiel medzi štandardným módom a režimom Sport veľmi necítiť. Zvlášť, ak v každom režime odjazdíte len jedno kolo a spočiatku sa viac než na pruženie, sústredíte na stopu a správne radenie. Reakcie auta sa výraznejšie zmenia až v režime OPC, kedy podvozok najcitelnejšie stuhne (aj keď auto sa stále dosť nakláňa), zväčší sa odpor riadenia a zrýchlia sa reakcie akcelerátora. Stále to však nie je komunikácia medzi vodičom a autom, akú by sme očakávali. Ruší najmä riadenie, ktoré aj napriek strmému prevodu pôsobí stále dosť sterilne.

„Zdravé“ sedadlá

Športovú atmosféru vo vnútri vyvoláva pekný trojramenný volant s plochou spodnou časťou venca. Hlavica radiacej páky nemá komplikovaný tvar, čo je - nanešťastie - charakteristický prvok ostatných modelov OPC, a dobre padne do ruky. Najviac nás ale zaujali predné sedadlá Recaro. Predstavujú ideálny kompromis medzi častým pohodlným nastupovaním a držaním tela v zákrute.

54_insignia_opc_big.jpg

Predné sedačky Recaro sú jedny z mála v tomto segmente, ktoré sa môžu pochváliť certifikovaným ortopedickým tvarom. To je argument pre manažérov: športovať so zdravotne nezávadným posedom.

Sedáky si vystačia s nižším bočným vedením po celej svojej dĺžke, aby sa napríklad manažérom pohodlne nastupovalo niekoľkokrát za deň aj v obleku. Špeciálne tvarované operadlo zase podporuje zdravé držanie tela pri jazdách na dlhé vzdialenosti. Skvelý marketingový útok na manažérov - môžete jazdiť rýchlo a súčasne zdravo sedieť, čo je na dlhých trasách veľmi prospešné pre chrbticu.
Jazdili SME...

Po troch kolách sme vystúpili z auta s rozporuplnými pocitmi. Na to, aby sme si s ním jazdu po okruhu užili, má totiž priveľa problémov. V prvom rade vysokú pohotovostnú hmotnosť 1830 kg, ktorá zabíja jeho agilitu v zákrutách. Aj napriek pohonu 4x4 (so spojkou Haldex štvrtej generácie) a pomoci samosvorného diferenciálu s rastúcim tempom a blížiacou sa hranou priľnavosti pneumatík, sklon k nedotáčavosti pod vplyvom hmotnosti Insignie OPC silnie. Najväčší problém s prenosom hmotnosti má v rýchlych esíčkach, kde sa predná časť snaží vybočiť zo zvolenej stopy. Brzdy tiež nie sú dimenzované na pravidelné extrémne spomaľovanie tohto svalnatého kolosu. Testované autá mali po dvoch dňoch na Hungaroringu veľmi zvlnené kotúče.

Neskôr sme si ale uvedomili, že to, čo nás sklamalo, bola naša hlúposť a prehnané očakávania. Insignia sa totiž pohybuje v segmente, ktorý sa musí podrobiť oveľa väčším kompromisom ako Corsa alebo Astra. Tu sa už nehľadí čisto na radosť z jazdy a pomer výkonu a hmotnosti, ktorý je jedným zo slabých miest tohto auta. Poznáme síce v tejto kategórii aj radikálov ako Audi RS4, BMW M3 či Lexus IS-F, ktoré sú všeobecne uznávané športové skvosty.

Opel si ale nemôže dovoliť robiť ozdoby na posilnenie imidžu, ale aj v kategórii športových automobilov musí viac hľadieť na objemy predaja. A čím širšiemu okruhu zákazníkov chce vyhovieť, tým viac sa musí vzdialiť spomínaným radikálom. Preto v tomto prípade je oveľa dôležitejšie, že výborne vyzerá, má pekný, nie prehnane hlučný zvuk a prenos výkonu do riadenia je vďaka prednej náprave so systémom HiPerStrut (podobný patent aký využíva Ford Focus RS a Renault Mégane RS) dobre odfiltrovaný. Pridanie plynu na výjazde zo zákruty netrhá vodičovi volant z ruky. A keď hovoríme o radosti z jazdy, pozitívne je, že zadok sa pri úplnom vypnutí kontroly stability chce odtrhnúť.

Podstatné tiež je, že Insignia OPC vie veľmi rýchlo a bezpečne prepraviť svoju posádku do cieľa za akýchkoľvek adhéznych podmienok, a pritom z nej nevytrasie dušu ani na 20-palcových kolesách. Do bodky tak vlastne plní funkciu, ktorú jej dal Opel do vienka - byť rýchlou a komfortnou vlajkovou loďou, použiteľnou každý deň. Vyskúšať si ju v tejto úlohe by bolo oveľa atraktívnejšie než na okruhu, čo sa nám, dúfajme, ešte podarí v rámci testu.

Keby sme pracovali vo firme, kde sa toleruje vyššia spotreba paliva aj pneumatík, vieme si predstaviť toto auto ako kandidáta na ideálny „služobák“.

Technické parametre vozidla Opel Insignia OPC
zdvihový objem [cm3] 2792
výkon [kW/k] 239/325
pri otáčkach [1/min] 5250
krútiaci moment [Nm] 435
pri otáčkach [1/min] 5250
prevodovka 6M
pohotovostná hmotnosť [kg] 1830
palivová spotreba [l/100 km] 11,4
emisie CO2 [g/km] 268
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 6,0
najvyššia rýchlosť [km/h] 250
Rozmery
dĺžka 4830 mm
šírka 1856 mm
výška 1498 mm
rázvor náprav 2737 mm
objem batožinového priestoru 500/530 l
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  2. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  3. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Znalec slovenského brandy
  10. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  1. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  8. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  9. Spravte si zásoby zdravia
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 269
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 924
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 4 358
  4. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 103
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 604
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 3 592
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 387
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 152
  9. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 034
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 588
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!!
  2. Tomáš Mihalík: Depopulačná konšpiračná teória o vakcínach. Sú antivaxeri vždy o krok pred tajnou svetovou elitou alebo je to naopak?
  3. Ingrid Škropeková: Manažér, riaditeľ, upratovačka, chlap či žena. Na ARO je jedno, kým ste. Keď vám povedia, otočte sa mi ritkou, tak sa tou ritkou otočíte.
  4. Rudolf Pado: Bordel, ktorý nikto nekontroluje
  5. Ľubomír Maretta: Čašníčka
  6. Štefan Vidlár: Ex Robo coskoro
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. Jozef Černek: Tatiko takmer antiškôlkár
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 166
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 15 031
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 7 198
  4. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 892
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 5 551
  6. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 326
  7. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 271
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 790
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu