BUDAPEŠŤ/BRATISLAVA. Ostatný prírastok do rodiny OPC vychádza z modelu Insignia 2,8 V6 Turbo 4x4 (260 k). Technici z Opel Performance Center ho ladili tak dôkladne, až vznikol najvýkonnejší sériovo vyrábaný Opel všetkých čias. Jeho šesťvalcový motor dopuje jediné tubodúchadlo MHI pracujúce s plniacim tlakom zvýšeným o 0,3 na 0,9 bar.
Prepracovaná bola riadiaca jednotka Bosch Motronic a štandardný výfukový systém nahradil nový, vyvinutý v spolupráci so špecialistami spoločnosti Remus. Potrubie má dve steny - vnútornú vyrobenú z nehrdzavejúcej ocele, vonkajšiu z hliníkovej zliatiny.
Radiaca páka dostala konečne ergonomickejší tvar než v Astre alebo Corse. Volant s plochou spodnou časťou venca vyzerá nádherne.
Insignia OPC ťaží z výhod dodatku k európskym homologačným predpisom. Podľa neho autá s výkonom nad 190 k a pomerom výkon/hmotnosť 102 k/1000 kg smú produkovať o jeden decibel viac hluku, teda 75 namiesto 74 dBA. Vďaka nemu má plnší a športovejší zvuk. Jedno turbo stačí Výsledkom práce motorárov je výkon 239 kW (325 k) a krútiaci moment 435 Nm. Oba vrcholia naraz, pri otáčkach 5250/min. O 25 percent vyšší výkon a deväťpercentný nárast krútiaceho momentu v porovnaní so štandardným agregátom 2.8 V6 260 k pre poháňaciu jednotku znamená aj výrazné zvýšenie namáhania jednotlivých komponentov. Preto má povlakované piesty s nižším trením a pevnejšími krúžkami. Ojnice sú vykované zo siderickej ocele a výfukové ventily majú vnútorné chladenie sodíkom.
Motor spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Krútiaci moment sa prostredníctvom nej a systému Adaptive 4x4 prenáša na všetky štyri kolesá. K štandardnej výbave patrí elektronicky riadený diferenciál eLSD na zadnej náprave. Insigniu OPC od pomalších verzií odlišuje vlastná predná náprava, strmšie riadenie s pomerom 3,90:1 a systém FlexRide. Ten dovolí meniť charakteristiku auta v závislosti od potrieb vodiča. Štandardný mód dovolí relatívne komfortný pohyb po bežných cestách, režim Sport uspokojí základné chute po dynamickejšej jazde.
Napriek tomu, že brzdy boli posilnené v porovnaní so štandardnou verziou 2.8 V6, na jazdenie po okruhu to nestačí.
Všetky športové vlastnosti Insignia OPC odhalí po stlačení tlačidla OPC. To zmení odozvu akcelerátora i riadenia a pritvrdí podvozok. Bojovnejšiu náladu má vo vodičovi vyvolať červené podsvietenie prístrojov. Vtedy je auto schopné akcelerovať z pokoja na rýchlosť 100 km/h za šesť sekúnd a atakovať obmedzovač rýchlosti pri 250 km/h. Prílišný rozlet krotia brzdy Brembo. Vŕtané kotúče vpredu majú priemer 18 palcov. Tvorí ich hliníkové teleso a liatinová trecia plocha. Opel Insignia roluje na diskoch s priemerom 19 palcov obutých do pneumatík Pirelli P Zero 245/40. Na želanie výrobca dodáva kolesá s o palec väčším priemerom a pneumatikami 255/35. Jazdili SME...
V praxi rozdiel medzi štandardným módom a režimom Sport veľmi necítiť. Zvlášť, ak v každom režime odjazdíte len jedno kolo a spočiatku sa viac než na pruženie, sústredíte na stopu a správne radenie. Reakcie auta sa výraznejšie zmenia až v režime OPC, kedy podvozok najcitelnejšie stuhne (aj keď auto sa stále dosť nakláňa), zväčší sa odpor riadenia a zrýchlia sa reakcie akcelerátora. Stále to však nie je komunikácia medzi vodičom a autom, akú by sme očakávali. Ruší najmä riadenie, ktoré aj napriek strmému prevodu pôsobí stále dosť sterilne.
„Zdravé“ sedadláŠportovú atmosféru vo vnútri vyvoláva pekný trojramenný volant s plochou spodnou časťou venca. Hlavica radiacej páky nemá komplikovaný tvar, čo je - nanešťastie - charakteristický prvok ostatných modelov OPC, a dobre padne do ruky. Najviac nás ale zaujali predné sedadlá Recaro. Predstavujú ideálny kompromis medzi častým pohodlným nastupovaním a držaním tela v zákrute.
Predné sedačky Recaro sú jedny z mála v tomto segmente, ktoré sa môžu pochváliť certifikovaným ortopedickým tvarom. To je argument pre manažérov: športovať so zdravotne nezávadným posedom.
Sedáky si vystačia s nižším bočným vedením po celej svojej dĺžke, aby sa napríklad manažérom pohodlne nastupovalo niekoľkokrát za deň aj v obleku. Špeciálne tvarované operadlo zase podporuje zdravé držanie tela pri jazdách na dlhé vzdialenosti. Skvelý marketingový útok na manažérov - môžete jazdiť rýchlo a súčasne zdravo sedieť, čo je na dlhých trasách veľmi prospešné pre chrbticu. Jazdili SME...
Po troch kolách sme vystúpili z auta s rozporuplnými pocitmi. Na to, aby sme si s ním jazdu po okruhu užili, má totiž priveľa problémov. V prvom rade vysokú pohotovostnú hmotnosť 1830 kg, ktorá zabíja jeho agilitu v zákrutách. Aj napriek pohonu 4x4 (so spojkou Haldex štvrtej generácie) a pomoci samosvorného diferenciálu s rastúcim tempom a blížiacou sa hranou priľnavosti pneumatík, sklon k nedotáčavosti pod vplyvom hmotnosti Insignie OPC silnie. Najväčší problém s prenosom hmotnosti má v rýchlych esíčkach, kde sa predná časť snaží vybočiť zo zvolenej stopy. Brzdy tiež nie sú dimenzované na pravidelné extrémne spomaľovanie tohto svalnatého kolosu. Testované autá mali po dvoch dňoch na Hungaroringu veľmi zvlnené kotúče.
Neskôr sme si ale uvedomili, že to, čo nás sklamalo, bola naša hlúposť a prehnané očakávania. Insignia sa totiž pohybuje v segmente, ktorý sa musí podrobiť oveľa väčším kompromisom ako Corsa alebo Astra. Tu sa už nehľadí čisto na radosť z jazdy a pomer výkonu a hmotnosti, ktorý je jedným zo slabých miest tohto auta. Poznáme síce v tejto kategórii aj radikálov ako Audi RS4, BMW M3 či Lexus IS-F, ktoré sú všeobecne uznávané športové skvosty.
Opel si ale nemôže dovoliť robiť ozdoby na posilnenie imidžu, ale aj v kategórii športových automobilov musí viac hľadieť na objemy predaja. A čím širšiemu okruhu zákazníkov chce vyhovieť, tým viac sa musí vzdialiť spomínaným radikálom. Preto v tomto prípade je oveľa dôležitejšie, že výborne vyzerá, má pekný, nie prehnane hlučný zvuk a prenos výkonu do riadenia je vďaka prednej náprave so systémom HiPerStrut (podobný patent aký využíva Ford Focus RS a Renault Mégane RS) dobre odfiltrovaný. Pridanie plynu na výjazde zo zákruty netrhá vodičovi volant z ruky. A keď hovoríme o radosti z jazdy, pozitívne je, že zadok sa pri úplnom vypnutí kontroly stability chce odtrhnúť.
Podstatné tiež je, že Insignia OPC vie veľmi rýchlo a bezpečne prepraviť svoju posádku do cieľa za akýchkoľvek adhéznych podmienok, a pritom z nej nevytrasie dušu ani na 20-palcových kolesách. Do bodky tak vlastne plní funkciu, ktorú jej dal Opel do vienka - byť rýchlou a komfortnou vlajkovou loďou, použiteľnou každý deň. Vyskúšať si ju v tejto úlohe by bolo oveľa atraktívnejšie než na okruhu, čo sa nám, dúfajme, ešte podarí v rámci testu.
Keby sme pracovali vo firme, kde sa toleruje vyššia spotreba paliva aj pneumatík, vieme si predstaviť toto auto ako kandidáta na ideálny „služobák“.
Technické parametre vozidla Opel Insignia OPC
zdvihový objem [cm3] 2792
výkon [kW/k] 239/325
pri otáčkach [1/min] 5250
krútiaci moment [Nm] 435
pri otáčkach [1/min] 5250
prevodovka 6M
pohotovostná hmotnosť [kg] 1830
palivová spotreba [l/100 km] 11,4
emisie CO2 [g/km] 268
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 6,0
najvyššia rýchlosť [km/h] 250
Rozmery dĺžka 4830 mm
šírka 1856 mm
výška 1498 mm
rázvor náprav 2737 mm
objem batožinového priestoru 500/530 l