Jozef z Bratislavy zažil na cestách nepríjemnú skúsenosť.
Jozef: "V piatok ráno som cestoval so svojou mamou z Trnavy smerom do Banskej Bystrice. Keď som vošiel do Nitry, pred kruhovou križovatkou bolo v pravom pruhu množstvo pomaly idúcich kamiónov, preto som sa zaradil do ľavého pruhu, v ľavom vnútornom pruhu som prešiel aj križovatkou a v ľavom pruhu som pokračoval smerom na Zlaté Moravce.
Hneď za križovatkou však za mnou začal trúbiť a blikať diaľkovými svetlami vodič čierneho SUV s levickým evidenčným číslom LV666CK.
Pozrel som sa na svoj tachometer, mal som na ňom 55 km/h, čo je pri mojom aute okolo 51-52 km/h, čiže nepokladal som za potrebné príliš zrýchľovať, a medzi kamióny v pravom pruhu, idúce polovičnou rýchlosťou s minimálnymi odstupmi, som sa nezaraďoval.
Keď som však predišiel kamióny, vodič BMW ma predišiel sprava a keď bol polovicou dĺžky svojho vozidla na úrovni môjho predného kolesa, začal ma vytláčať do protismeru. V snahe vyhnúť sa zrážke som pribrzdil, ale už o pár metrov ďalej vodič BMW začal vystrájať znova.
Pred svetelnou križovatkou na červenej prudko zabrzdil napriek tomu, že pred sebou mal priestor pre jedno, možno dve autá. Podarilo sa mi zabrzdiť asi meter za jeho autom, vtedy už mal otvorené okno, ktorým mi ukazoval kadejaké neslušné gestá. Ani to mu však nestačilo.
Zaradil spiatočku a cúval, kým guľou nevrazil do môjho nárazníka. V tej chvíli som zatiahol ručnú brzdu a otvoril dvere, vodič BMW zrejme tiež chcel vystúpiť, ale na semafore zasvietila zelená, zavrel teda dvere a skrz všetky pruhy cez plné čiary odišiel smerom na Nové zámky.
Za Nitrou som ešte zastavil, aby som skontroloval, či mi niečo nepoškodil, a zavolal som polícii. V telefóne mi radili podať trestné oznámenie buď v Zlatých Moravciach, alebo keď prídem domov. Pravdupovediac neviem, či práve to je najlepším riešením, a či by som si tým nespôsobil viac problémov, zvlášť ak je pravdepodobné, že človek za volantom BMW možno rád problémy s ľuďmi neakceptujúcimi jeho správanie na ceste rieši päsťami alebo zbraňou. Každopádne budem rád, pokiaľ môj zážitok uverejníte a upozorníte aj ostatných vodičov na arogantného vodiča v čiernom terénnom BMW."
To snáď ani nie je možné, že sa po svete pohybujú ľudia, ktorí sa domáhajú práva prednosti spôsobom, akým to opísal Jozef. Aj keď sa Jozef na ceste za volantom nesprával podľa predpisov, vodič SUV by si zaslúžil, aby si to s ním Jozef vyriešil prostredníctvom právnikov (v prípade, že na to bude mať dosť dôkazov).
Na situáciu, ktorá predchádzala "divošskému" správaniu sa vodiča SUV, sa vzťahujú tieto pravidlá:
Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie. V obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu. Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam,... Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Vodič nesmie prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Jozef nebol povinný zrýchliť. Už takto porušoval dopravné predpisy týkajúce sa rýchlosti.
Ak by sme doslovne zobrali do úvahy paragrafové znenie povinnosti čo najskôr uvoľniť jazdný pruh rýchlejšiemu vozidlu, Jozefovi táto povinnosť trvala len do momentu, kým auto nespomalilo na rýchlosť Jozefovho auta.
Povinnosť čo najskôr uvoľniť jazdný pruh platí len do momentu, kým auto za ním ide rýchlejšie. A aj v čase, keď šlo Jozefove auto pomalšie ako SUV, mohol jazdný pruh uvoľniť len v prípade, že by to neohrozilo bezpečnosť alebo neobmedzilo plynulosť cestnej premávky. No a to by sa stalo, ak by pribrzdil s úmyslom zaradiť sa medzi kamióny.
Odfotili ste zle parkujúce auto? Alebo máte odfotený iný dopravný priestupok? Pošlite nám ho.
Z tohto pohľadu bolo ideálnym riešením pokračovať v nastolenom štýle jazdy, kým by sa Jozef nedostal pred úroveň prvého kamiónu v rade v pravom pruhu.
V tomto momente sa nedá hovoriť o tom, že by bolo SUV rýchlejším vozidlom. Ak sa jeho vodič ponáhľal tak, že mu bolo jedno, ako rýchlo ide, mohol sa dostať pred Jozefa tak, že by sa preradil do pravého jazdného pruhu tak, ako to aj urobil. Nehovoriac o tom, že SUV pokračovalo v Nitre, v mieste rozvetvenia Chrenovskej, vpravo, smerom do Nových Zámkov.
Zväčšiť mapu
Vodič SUV sa však, podľa Jozefa, potreboval vybúriť a tak, pre istotu, nezostal len pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti. Ohrozil iného účastníka cestnej premávky tým, že ho vytláčal do protismeru, úmyselne zabrzdil autom tak, že takmer spôsobil dopravnú nehodu a keď sa mu takto nepodarilo poškodiť auto Jozefa, úmyselne do jeho auta zacúval, čím mu ho poškodil.
Vznikla tak dopravná nehoda. Mohla by sa chápať aj ako škodová udalosť. V oboch prípadoch platí, že účastník jedného či druhého nesmie z miesta nehody utiecť.
Mimochodom, ak platí to, čo nám napísal Jozef, mohol by na vodiča SUV, podať aj trestné oznámenie, keďže správanie sa vodiča SUV v Nitre vykazuje známky trestného činu Poškodzovanie cudzej veci z osobitného motívu (§ 245 trestného zákona).
Nie len sebavedomí vodiči drahých veľkých áut sa dokážu na cestách správať ako zvrchovaní páni. Daniel má podobnú skúsenosť "vďaka" policajtom za volantom:
Daniel: "Na križovatke s dvomi jazdnými pruhmi riadenej semaformi som sa na červenú zaradil do ľavého jazdného pruhu ako prvý, keďže v pravom jazdnom pruhu už jedno auto stálo. Za mňa sa zaradil policajný Golf.
Keď naskočila zelená, rozbiehali sme sa narovnako aj s autom z pravého pruhu. Po dosiahnutí maximálnej povolenej rýchlosti (vtedy ešte 60km/h) sme šli vedľa seba s autom jazdiacim v pravom pruhu. V bežnej situácii by sa to nestalo, nemám vo zvyku zdržiavať, zaradil by som sa pred auto do pravého pruhu. No s policajným autom za mnou, som nechcel prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť.
Vodič policajného Golfu začal blikať diaľkovými svetlami, aby som sa mu uhol. Maják nepoužil. Takže jemne som pridal, a zaradil som sa do pravého pruhu.
Policajti ma predbehli a chceli mi dať pokutu, že som nepustil "rýchlejšie jazdiace vozidlo". Samozrejme som nezaplatil. Argumentoval som tým, že nie sme mimo obce, oba jazdné pruhy môžem použiť a nejde o predchádzanie."
V tomto prípade sa už vôbec nedá argumentovať tým, že by pisateľ obmedzoval rýchlejšie idúce auto. Veď sa všetci rozbiehali na križovatke, keď naskočila zelená. Všetci začínali na nule a vždy prvé auto v oboch pruhoch udáva maximálnu rýchlosť, akou môžu ísť aj ostatné autá. Ako potom mohlo byť policajné auto to rýchlejšie?
Mimochodom, "vyblikávanie" a trúbenie je v obci povolené len na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva a toto sa vzťahuje aj na spomínané SUV a aj na policajné vozidlo.
§ 31, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič smie dávať zvukové výstražné znamenie len vtedy, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva, a mimo obce aj na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla.
(2) Vodič smie namiesto zvukového výstražného znamenia dávať svetelné výstražné znamenie prerušovaným zapínaním stretávacích svetlometov alebo diaľkových svetlometov; na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla ho smie dávať aj v obci.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.