BRATISLAVA. Najčastejším priestupkom pri používaní prívesného vozíka býva prekročenie celkovej povolenej hmotnosti a nedbalé upevnenie nákladu, prípadne zlé rozloženie hmotnosti. V prvom rade treba za osobné auto zapojiť príves, ktorého celková hmotnosť uvedená v osvedčení (príves + náklad) nie je vyššia ako maximálna hmotnosť prívesu, zapísaná v osvedčení o evidencii osobného auta. Škoda Fabia má samozrejme inú povolenú hmotnosť prívesu ako Ford Fusion alebo Audi A6.
Základom je správne rozloženie
Ťažký náklad uložte tak, aby bola hmotnosť rozložená rovnomerne alebo sústredená nad kolesami prívesu. Hmotnosť sústredená v zadnej časti prívesu namáha oje, výrazne zvyšuje negatívne kmity súpravy a odľahčuje zadnú nápravu auta. Navyše pri brzdení dôjde skôr k nestabilite prívesu, náklad sa môže prešuchnúť dopredu a v momente zmeniť pomer síl vplývajúcich na dynamiku, prípadne poškodiť príves.
Hmotnosť sústredená v prednej časti prívesu enormne zaťažuje závesné zariadenie, namáha oje a odľahčuje prednú a riadiacu nápravu auta. Auto ťažšie zatáča a vozík má tendenciu tlačiť súpravu predkom von zo zákruty. Ak je náklad správne rozložený, rukami a bez cudzej pomoci zodvihnete oje naloženého prívesu.
Šofér zodpovedá
Za pevné uchytenie nákladu na prívese zodpovedá vodič a je tiež zodpovedný za škody, ktoré spôsobí materiál rozsypaný po ceste. Padajúci náklad z prívesu neraz poškodil iné autá alebo smrteľne zranil chodcov.
Po pár kilometroch jazdy prekontroluje upevnenie nákladu popruhmi, pretože ich priťahovací mechanizmus síce drží pevne, ale môže sa posunúť náklad a spôsobiť ich uvoľnenie.
|
Nerovnomerným rozložením nákladu možno výrazne zhoršiť jazdné vlastnosti súpravy auta a prívesu. |