SME

Náklad na prívese rozložte rovnomerne a upevnite

Na dlhej ceste často kontrolujte uchytenie nákladu, lebo popruhy môžu povoliť. Ťažké bremená rozložte tak, aby bola najviac zaťažená náprava prívesu.

Obchádzanie náhlej prekážky v rýchlosti 55 km/h. Posunutie dvoch vriec stavebného lepidla (spolu 50 kg) dozadu dokázalo rozkmitať príves a tiež auto.Obchádzanie náhlej prekážky v rýchlosti 55 km/h. Posunutie dvoch vriec stavebného lepidla (spolu 50 kg) dozadu dokázalo rozkmitať príves a tiež auto. (Zdroj: Alena Šperková)

BRATISLAVA. Najčastejším priestupkom pri používaní prívesného vozíka býva prekročenie celkovej povolenej hmotnosti a nedbalé upevnenie nákladu, prípadne zlé rozloženie hmotnosti. V prvom rade treba za osobné auto zapojiť príves, ktorého celková hmotnosť uvedená v osvedčení (príves + náklad) nie je vyššia ako maximálna hmotnosť prívesu, zapísaná v osvedčení o evidencii osobného auta. Škoda Fabia má samozrejme inú povolenú hmotnosť prívesu ako Ford Fusion alebo Audi A6.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Základom je správne rozloženie

Ťažký náklad uložte tak, aby bola hmotnosť rozložená rovnomerne alebo sústredená nad kolesami prívesu. Hmotnosť sústredená v zadnej časti prívesu namáha oje, výrazne zvyšuje negatívne kmity súpravy a odľahčuje zadnú nápravu auta. Navyše pri brzdení dôjde skôr k nestabilite prívesu, náklad sa môže prešuchnúť dopredu a v momente zmeniť pomer síl vplývajúcich na dynamiku, prípadne poškodiť príves.

SkryťVypnúť reklamu

Hmotnosť sústredená v prednej časti prívesu enormne zaťažuje závesné zariadenie, namáha oje a odľahčuje prednú a riadiacu nápravu auta. Auto ťažšie zatáča a vozík má tendenciu tlačiť súpravu predkom von zo zákruty. Ak je náklad správne rozložený, rukami a bez cudzej pomoci zodvihnete oje naloženého prívesu.

Šofér zodpovedá

Za pevné uchytenie nákladu na prívese zodpovedá vodič a je tiež zodpovedný za škody, ktoré spôsobí materiál rozsypaný po ceste. Padajúci náklad z prívesu neraz poškodil iné autá alebo smrteľne zranil chodcov.

Po pár kilometroch jazdy prekontroluje upevnenie nákladu popruhmi, pretože ich priťahovací mechanizmus síce drží pevne, ale môže sa posunúť náklad a spôsobiť ich uvoľnenie.

rada_vozik_2.jpg rada_vozik_3.jpg

Nerovnomerným rozložením nákladu možno výrazne zhoršiť jazdné vlastnosti súpravy auta a prívesu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 461
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 404
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 050
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 781
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 625
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 575
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 027
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  6. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 469
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 694
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 369
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 809
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 318
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 081
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 467
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 503
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu