SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Náklad na prívese rozložte rovnomerne a upevnite

Na dlhej ceste často kontrolujte uchytenie nákladu, lebo popruhy môžu povoliť. Ťažké bremená rozložte tak, aby bola najviac zaťažená náprava prívesu.

Obchádzanie náhlej prekážky v rýchlosti 55 km/h. Posunutie dvoch vriec stavebného lepidla (spolu 50 kg) dozadu dokázalo rozkmitať príves a tiež auto.Obchádzanie náhlej prekážky v rýchlosti 55 km/h. Posunutie dvoch vriec stavebného lepidla (spolu 50 kg) dozadu dokázalo rozkmitať príves a tiež auto. (Zdroj: Alena Šperková)

BRATISLAVA. Najčastejším priestupkom pri používaní prívesného vozíka býva prekročenie celkovej povolenej hmotnosti a nedbalé upevnenie nákladu, prípadne zlé rozloženie hmotnosti. V prvom rade treba za osobné auto zapojiť príves, ktorého celková hmotnosť uvedená v osvedčení (príves + náklad) nie je vyššia ako maximálna hmotnosť prívesu, zapísaná v osvedčení o evidencii osobného auta. Škoda Fabia má samozrejme inú povolenú hmotnosť prívesu ako Ford Fusion alebo Audi A6.

Základom je správne rozloženie

Ťažký náklad uložte tak, aby bola hmotnosť rozložená rovnomerne alebo sústredená nad kolesami prívesu. Hmotnosť sústredená v zadnej časti prívesu namáha oje, výrazne zvyšuje negatívne kmity súpravy a odľahčuje zadnú nápravu auta. Navyše pri brzdení dôjde skôr k nestabilite prívesu, náklad sa môže prešuchnúť dopredu a v momente zmeniť pomer síl vplývajúcich na dynamiku, prípadne poškodiť príves.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hmotnosť sústredená v prednej časti prívesu enormne zaťažuje závesné zariadenie, namáha oje a odľahčuje prednú a riadiacu nápravu auta. Auto ťažšie zatáča a vozík má tendenciu tlačiť súpravu predkom von zo zákruty. Ak je náklad správne rozložený, rukami a bez cudzej pomoci zodvihnete oje naloženého prívesu.

Šofér zodpovedá

Za pevné uchytenie nákladu na prívese zodpovedá vodič a je tiež zodpovedný za škody, ktoré spôsobí materiál rozsypaný po ceste. Padajúci náklad z prívesu neraz poškodil iné autá alebo smrteľne zranil chodcov.

Po pár kilometroch jazdy prekontroluje upevnenie nákladu popruhmi, pretože ich priťahovací mechanizmus síce drží pevne, ale môže sa posunúť náklad a spôsobiť ich uvoľnenie.

rada_vozik_2.jpg rada_vozik_3.jpg

Nerovnomerným rozložením nákladu možno výrazne zhoršiť jazdné vlastnosti súpravy auta a prívesu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  2. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  1. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  2. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  3. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  6. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 418
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 999
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 822
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 428
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 782
  6. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 653
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 191
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 767
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Karel Hirman vs. nejaký Smerák - v nedeľu v komerčnej televízií .
  2. Dana Janebová: Svetlo pre teba
  3. Anna Miľanová: Cesta vlakom... 2022
  4. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie
  5. Daniel Jankech: Ako som prežil detstvo a mladosť bez ruského plynu.
  6. Soňa Bulbeck: Dopadne Slovensko podobne ako Libanon?
  7. Jaroslav Polaček: Robíme to čestne. Budeme v tom pokračovať
  8. Štefan Vidlár: Premyslený politický ťah?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 718
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 124
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 277
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 114
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 094
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 661
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 481
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu