SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Porovnávací test hybridov. Zvíťazí Insight?

Honda má na trhu dva hybridné modely. Jeden je úspornejší a druhý priestrannejší, ale ani jeden nedosahuje výrobcom udávanú spotrebu.

V režime Sport aj v klasickom Drive ide ľahší Insight dopredu, ale s pribúdajúcimi metrami sa Civic viditeľne doťahuje.V režime Sport aj v klasickom Drive ide ľahší Insight dopredu, ale s pribúdajúcimi metrami sa Civic viditeľne doťahuje. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA, SVARÍN. Civic Hybrid končí redakčný dlhodobý test a hoci neodchádza zo scény, symbolicky odovzdáva štafetu šíriteľa hybridnej technológie značky Honda novému modelu Insight. Ten má pred sebou neľahkú úlohu. S cenou necelých 20.000 euro obhájiť zámer výrobcu a stať sa hybridom dostupným pre širšiu verejnosť. Porovnávací test prebehol v symbolickom prostredí Prečerpávacej vodnej elektrárne na Čiernom Váhu.

Spojitostí medzi fungovaním hybridnej sústavy v aute a prečerpávaním vody v elektrárni je niekoľko. Skutočný hybrid ukladá elektrickú energiu do batérií, keď je prebytok kinetickej energie. Elektrinu potom použije vo vhodnom čase na pomoc benzínovému motoru. Plné hybridy sa na čisto elektrickú energiu aj pohýnajú. Horná nádrž prečerpávacej elektrárne sa plní, keď je dostatok lacnej elektriny. V čase núdze a výpadku v energetickej sieti Slovenska voda z nádrže roztočí výkonnú Francisovu turbínu, ktorá je schopná využiť obrovskú energiu 400 metrového spádu vody. Prečerpávacia vodná elektráreň Čierny Váh je našou najväčšou prečerpávacou vodnou elektrárňou a svojim inštalovaným výkonom aj najväčšou vodnou elektrárňou a funguje od roku 1981.

Vodič pestuje kvety

Insight absolvoval v našich rukách už asi štyri testy, ale zmysel jeho existencie nám v podmienkach slovenského trhu trochu uniká. Základná myšlienka nebola zlá. Postaviť menšie auto než Prius, prioritne do mesta a využiť existujúcu modifikovanú technológiu zo Civicu Hybrid. Aby to všetko vyzeralo marketingovo zaujímavejšie, technici do auta pribalili ekologické zábavky pre vodiča, ako pestovanie zeleného záhonu alebo súboj zelenej proti modrej na rýchlomeri (ekonomický a neekonomický štýl jazdy) a celé to obalili do veľmi atraktívnej karosérie. Pestovanie kvetinového záhonu sa prejaví na konečnej spotrebe dobrého záhradníka.

Núti kalkulovať

Zmenšením rozmerov auta a jeho postavením na platforme modelu Jazz Honda ušetrila. To sa ale radikálne nepremietlo do konečnej ceny auta. Pokiaľ Civic Hybrid začína na sume 22.530 eur a Insight od 19.600 eur, rozdiel medzi nimi 2930 eur podľa nás nezodpovedá ušetreným nákladom na vývoj Insightu. Možno, keby si výrobca odpustil spomínané ekologické zábavky s drahými displejmi, mohla byť cena podstatne atraktívnejšia.

Okrem toho suma 19.600 eur sa nám zdá byť v podmienkach nášho trhu prehnaná, aj keď sa na ňu pozrieme samostatne, pretože, ak by sme chceli auto s nízkou spotrebou, za túto cenu si už dnes vieme kúpiť kompakt s moderným naftovým motorom, ktorý ju prekoná spotrebou v meste aj mimo neho a súčasne ponúkne o triedu viac miesta pre posádku a vyšší jazdný komfort. Napríklad Škoda Octavia Grenn Line s novým naftovým motorom 1.6 TDI (77 kW/105 k) začína od 19.629 euro. V pripravovanom pokračovaní porovnávacieho testu spotreby úsporných modelov sme jej v meste namerali 5,0 l/100 km a mimo mesta 4,8 l/100 km.

Insight je na mestské auto tiež drahý, pretože v spotrebe v mestskom cykle nie je zase až natoľko efektívny, ako by sme od malého mestského hybridu čakali. Na to, aby sa stal hitom a skutočným ľudovým hybridom má teda priveľa problémov, ktorých zdrojom je hlavne jeho prehnaná cena, ale tiež nedostatočne efektívna technológia, ktorá je už dnes prekonaná.

Šialený nápad šprintov

Vedľa seba stoja starší Civic Hybrid a menší, modernejší a o 92 kilogramov ľahší Insight. Papierovo by mal byť rýchlejší Civic Hybrid, pretože podľa výrobcu akceleruje z 0 na 100 km za 12,1 sekundy a maximálna rýchlosť má hodnotu 185 km/h. Insight akceleruje z 0 na 100 km/h za 12,5 sekundy a rozbehne sa len na 182 km/h. S týmito údajmi korešpondujú aj naše pocity. Keď presadneme z jedného auta do druhého, Insight sa nám zdá byť pocitovo ospalejší, napriek tomu, že je menší a ľahší. Prečo je to tak a či máme pravdu sme sa rozhodli zistiť v trochu netradičnej disciplíne pre hybridy – v šprinte.

Drive lepší ako Sport

Výsledok potvrdil naše očakávania. V režime Sport aj v klasickom Drive ide ľahší Insight dopredu, ale s pribúdajúcimi metrami sa Civic viditeľne doťahuje. Z tejto skúšky vychádza teda víťazne Insight, ale len preto, že sme nemali dlhšiu dráhu. Takže hoci Insight ide rýchlejšie z miesta, naše pocity väčšej dynamiky v Civicu boli správne. To svedčí aj o tom, že Insight má prevodovku naladenú skôr do mesta, kde pri pravidelnom pohýnaní je príjemné mať viac krútiaceho momentu, ktorý skôr dostane auto do pohybu a tým znižuje energetické straty a súčasne spotrebu paliva. Mimo mesta sa ale viac natrápi než Civic a zdá sa nám byť aj hlučnejší.

Keď sme už boli na letisku, nedalo nám nevyskúšať, ako sú na tom oba Hybridy aj po stránke jazdnej dynamiky. Pokiaľ vám pohľad na roztancované autá vo videu pripomína policajné naháňačky zo starých amerických filmov, nezľaknite sa. Realita je podstatne lepšia. Podvozky sú síce naladené komfortne mäkko, ale stále sú to Hondy s chirurgicky presným riadením, výborným držaním stopy, točivými atmosferickými motormi a ostrými reakciami na stlačenie akcelerátora, za volantom ktorých sa dá zažiť kopec srandy. Zvlášť Civic nemá ďaleko od jazdného prejavu svojej predlohy – Civicu sedan, ktorý vďaka viacprvkovej zadnej náprave (hatchback má jednoduchú priečku) považujeme za jeden z najlepšie jazdiacich kompaktov na trhu.

Spotreba drží štandard

V prípade Civicu Hybrid výrobca sľubuje veľmi optimistický priemer 4,6 l/100 km, ale pri najväčšej snahe sme sa dostali najnižšie na 5,3 l/100 km (krátkodobo a cielene úsporne mimo mesta na 4,6 l/100 km). Nehovoriac o celkovom priemere 6,1 l/100 km. Nech sme robili čokoľvek, nižšie to jednoducho nešlo. Výhoda elektromotoru sa potom úplne stratila na diaľnici, kde sa zážihový motor vzhľadom na svoj malý objem zapotil vždy najviac. Pri jazde ustálenou rýchlosťou 130 km/h sme nikdy nejazdili za menej než 7 l/100 km, čo je v dnešnej dobe veľa aj na naftový motor.

Insight je úspornejší

Insight dosiahol najnižší krátkodobý priemer 4,2 l/100 km, ale väčšinou sme sa v meste aj mimo neho pohybovali okolo hodnoty 5,2 l/100 km, čo je tiež pomerne dosť, vzhľadom na údaje výrobcu (4,6 l/100 km mesto, 4,2 l/100 km mimo mesta). V prípade Insightu sa pod tento výsledok podpisuje aj fakt, že systém štart/stop nedokázal v meste udržať motor dostatočne dlho vypnutý. Dokonca ani po aktivovaní režimu Econ, ktorý pri zastavení vozidla na križovatke kvôli šetreniu energie odpája klimatizáciu. Civic Hybrid však dokázal na elektrickú energiu odstáť bez problémov celú červenú.

Cesta do cieľa

Záver testu patril ceste k „slovenskému hybridu“ Prečerpávacej vodnej elektrárni Čierny Váh. Pri stúpaní do výšky 1160 metrov nad morom sledujeme, ako spolupracuje elektromotor s benzínovým agregátom. V oboch autách je evidentne najviac aktívny pri výjazde zo zákrut, kedy najviac tlačíme na akcelerátor a snažíme sa auto rozbehnúť. Po dosiahnutí požadovanej rýchlosti asistencia elektromotora pomaly ustupuje do úzadia a auto ide len na spaľovací motor, pretože pri ustálenej rýchlosti je to najefektívnejšie z pohľadu energie aj spotreby.

Nádherná scenéria doslova písala vlastný príbeh, pôsobiaci na emócie, až nám bolo ľúto, že nemôžeme nájsť viac pozitív v oboch hybridných Hondách. Ich existencia je pre značku aj automobilový priemysel prestupnou stanicou s určite jasným cieľom.

Nedávno sme uskutočnili pokračovanie porovnávacieho testu spotreby úsporných vozidiel, kde sme mali Volvo S40 so systémom Stop/Start, Škodu Octaviu Green Line s novým naftovým motorom 1.6 TDI a nový Prius. Zatiaľ, čo nafťáky bez snaženia v meste dosahovali priemer okolo 5,1 l/100 km, nový Prius sa pohyboval medzi 4,2 až 4,5 l/100 km. Insight nám v prvom porovnávacom teste spotreboval 5,2 litra.

Technické parametre

Vozidlo Honda Insight Honda Civic Hybrid
Motor 1,3 i-VTEC 1,3 i-VTEC
Typ radový štvorvalec radový štvorvalec
Hybridný systém IMA IMA
Zdvihový objem (cm3) 1339 1339
Výkon (kw/k) 65/88 70/95
Pri otáčkach (ot./min.) 5800 6000
Krútiaci moment (Nm) 121 123
Pri otáčkach (ot./min) 4500 4600
Výkon elektromotor 10/14 15/20
Krútiaci moment elektromotor (Nm) 92 103
Emisie CO2 (g/km) 101 109
Prevodovka CVT CVT
Rozmery - -
Rázvor náprav (mm) 2545 2700
Dĺžka (mm) 4395 4545
Širka (mm) 1695 1750
Výška (mm) 1425 1430
Pohotovostná hmot (kg) 1276 1368
Objem palivovej nádrže (l) 40 50
Objem batož. priestoru (l) 408 350
Prevádzkové hodnoty - -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,5 12,1
Maximálna rýchlosť (km/h) 182 185
Spotreba mesto (l/100 km) 4,6 5,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,2 4,3
Kombinovaná spotreba 4,4 4,6

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 322
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 465
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 229
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 725
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 446
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 401
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 582
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 495
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 263
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 059
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L