SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Porovnávací test hybridov. Zvíťazí Insight?

Honda má na trhu dva hybridné modely. Jeden je úspornejší a druhý priestrannejší, ale ani jeden nedosahuje výrobcom udávanú spotrebu.

V režime Sport aj v klasickom Drive ide ľahší Insight dopredu, ale s pribúdajúcimi metrami sa Civic viditeľne doťahuje.V režime Sport aj v klasickom Drive ide ľahší Insight dopredu, ale s pribúdajúcimi metrami sa Civic viditeľne doťahuje. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA, SVARÍN. Civic Hybrid končí redakčný dlhodobý test a hoci neodchádza zo scény, symbolicky odovzdáva štafetu šíriteľa hybridnej technológie značky Honda novému modelu Insight. Ten má pred sebou neľahkú úlohu. S cenou necelých 20.000 euro obhájiť zámer výrobcu a stať sa hybridom dostupným pre širšiu verejnosť. Porovnávací test prebehol v symbolickom prostredí Prečerpávacej vodnej elektrárne na Čiernom Váhu.

Spojitostí medzi fungovaním hybridnej sústavy v aute a prečerpávaním vody v elektrárni je niekoľko. Skutočný hybrid ukladá elektrickú energiu do batérií, keď je prebytok kinetickej energie. Elektrinu potom použije vo vhodnom čase na pomoc benzínovému motoru. Plné hybridy sa na čisto elektrickú energiu aj pohýnajú. Horná nádrž prečerpávacej elektrárne sa plní, keď je dostatok lacnej elektriny. V čase núdze a výpadku v energetickej sieti Slovenska voda z nádrže roztočí výkonnú Francisovu turbínu, ktorá je schopná využiť obrovskú energiu 400 metrového spádu vody. Prečerpávacia vodná elektráreň Čierny Váh je našou najväčšou prečerpávacou vodnou elektrárňou a svojim inštalovaným výkonom aj najväčšou vodnou elektrárňou a funguje od roku 1981.

Vodič pestuje kvety

Insight absolvoval v našich rukách už asi štyri testy, ale zmysel jeho existencie nám v podmienkach slovenského trhu trochu uniká. Základná myšlienka nebola zlá. Postaviť menšie auto než Prius, prioritne do mesta a využiť existujúcu modifikovanú technológiu zo Civicu Hybrid. Aby to všetko vyzeralo marketingovo zaujímavejšie, technici do auta pribalili ekologické zábavky pre vodiča, ako pestovanie zeleného záhonu alebo súboj zelenej proti modrej na rýchlomeri (ekonomický a neekonomický štýl jazdy) a celé to obalili do veľmi atraktívnej karosérie. Pestovanie kvetinového záhonu sa prejaví na konečnej spotrebe dobrého záhradníka.

Núti kalkulovať

Zmenšením rozmerov auta a jeho postavením na platforme modelu Jazz Honda ušetrila. To sa ale radikálne nepremietlo do konečnej ceny auta. Pokiaľ Civic Hybrid začína na sume 22.530 eur a Insight od 19.600 eur, rozdiel medzi nimi 2930 eur podľa nás nezodpovedá ušetreným nákladom na vývoj Insightu. Možno, keby si výrobca odpustil spomínané ekologické zábavky s drahými displejmi, mohla byť cena podstatne atraktívnejšia.

Okrem toho suma 19.600 eur sa nám zdá byť v podmienkach nášho trhu prehnaná, aj keď sa na ňu pozrieme samostatne, pretože, ak by sme chceli auto s nízkou spotrebou, za túto cenu si už dnes vieme kúpiť kompakt s moderným naftovým motorom, ktorý ju prekoná spotrebou v meste aj mimo neho a súčasne ponúkne o triedu viac miesta pre posádku a vyšší jazdný komfort. Napríklad Škoda Octavia Grenn Line s novým naftovým motorom 1.6 TDI (77 kW/105 k) začína od 19.629 euro. V pripravovanom pokračovaní porovnávacieho testu spotreby úsporných modelov sme jej v meste namerali 5,0 l/100 km a mimo mesta 4,8 l/100 km.

Insight je na mestské auto tiež drahý, pretože v spotrebe v mestskom cykle nie je zase až natoľko efektívny, ako by sme od malého mestského hybridu čakali. Na to, aby sa stal hitom a skutočným ľudovým hybridom má teda priveľa problémov, ktorých zdrojom je hlavne jeho prehnaná cena, ale tiež nedostatočne efektívna technológia, ktorá je už dnes prekonaná.

Šialený nápad šprintov

Vedľa seba stoja starší Civic Hybrid a menší, modernejší a o 92 kilogramov ľahší Insight. Papierovo by mal byť rýchlejší Civic Hybrid, pretože podľa výrobcu akceleruje z 0 na 100 km za 12,1 sekundy a maximálna rýchlosť má hodnotu 185 km/h. Insight akceleruje z 0 na 100 km/h za 12,5 sekundy a rozbehne sa len na 182 km/h. S týmito údajmi korešpondujú aj naše pocity. Keď presadneme z jedného auta do druhého, Insight sa nám zdá byť pocitovo ospalejší, napriek tomu, že je menší a ľahší. Prečo je to tak a či máme pravdu sme sa rozhodli zistiť v trochu netradičnej disciplíne pre hybridy – v šprinte.

Drive lepší ako Sport

Výsledok potvrdil naše očakávania. V režime Sport aj v klasickom Drive ide ľahší Insight dopredu, ale s pribúdajúcimi metrami sa Civic viditeľne doťahuje. Z tejto skúšky vychádza teda víťazne Insight, ale len preto, že sme nemali dlhšiu dráhu. Takže hoci Insight ide rýchlejšie z miesta, naše pocity väčšej dynamiky v Civicu boli správne. To svedčí aj o tom, že Insight má prevodovku naladenú skôr do mesta, kde pri pravidelnom pohýnaní je príjemné mať viac krútiaceho momentu, ktorý skôr dostane auto do pohybu a tým znižuje energetické straty a súčasne spotrebu paliva. Mimo mesta sa ale viac natrápi než Civic a zdá sa nám byť aj hlučnejší.

Keď sme už boli na letisku, nedalo nám nevyskúšať, ako sú na tom oba Hybridy aj po stránke jazdnej dynamiky. Pokiaľ vám pohľad na roztancované autá vo videu pripomína policajné naháňačky zo starých amerických filmov, nezľaknite sa. Realita je podstatne lepšia. Podvozky sú síce naladené komfortne mäkko, ale stále sú to Hondy s chirurgicky presným riadením, výborným držaním stopy, točivými atmosferickými motormi a ostrými reakciami na stlačenie akcelerátora, za volantom ktorých sa dá zažiť kopec srandy. Zvlášť Civic nemá ďaleko od jazdného prejavu svojej predlohy – Civicu sedan, ktorý vďaka viacprvkovej zadnej náprave (hatchback má jednoduchú priečku) považujeme za jeden z najlepšie jazdiacich kompaktov na trhu.

Spotreba drží štandard

V prípade Civicu Hybrid výrobca sľubuje veľmi optimistický priemer 4,6 l/100 km, ale pri najväčšej snahe sme sa dostali najnižšie na 5,3 l/100 km (krátkodobo a cielene úsporne mimo mesta na 4,6 l/100 km). Nehovoriac o celkovom priemere 6,1 l/100 km. Nech sme robili čokoľvek, nižšie to jednoducho nešlo. Výhoda elektromotoru sa potom úplne stratila na diaľnici, kde sa zážihový motor vzhľadom na svoj malý objem zapotil vždy najviac. Pri jazde ustálenou rýchlosťou 130 km/h sme nikdy nejazdili za menej než 7 l/100 km, čo je v dnešnej dobe veľa aj na naftový motor.

Insight je úspornejší

Insight dosiahol najnižší krátkodobý priemer 4,2 l/100 km, ale väčšinou sme sa v meste aj mimo neho pohybovali okolo hodnoty 5,2 l/100 km, čo je tiež pomerne dosť, vzhľadom na údaje výrobcu (4,6 l/100 km mesto, 4,2 l/100 km mimo mesta). V prípade Insightu sa pod tento výsledok podpisuje aj fakt, že systém štart/stop nedokázal v meste udržať motor dostatočne dlho vypnutý. Dokonca ani po aktivovaní režimu Econ, ktorý pri zastavení vozidla na križovatke kvôli šetreniu energie odpája klimatizáciu. Civic Hybrid však dokázal na elektrickú energiu odstáť bez problémov celú červenú.

Cesta do cieľa

Záver testu patril ceste k „slovenskému hybridu“ Prečerpávacej vodnej elektrárni Čierny Váh. Pri stúpaní do výšky 1160 metrov nad morom sledujeme, ako spolupracuje elektromotor s benzínovým agregátom. V oboch autách je evidentne najviac aktívny pri výjazde zo zákrut, kedy najviac tlačíme na akcelerátor a snažíme sa auto rozbehnúť. Po dosiahnutí požadovanej rýchlosti asistencia elektromotora pomaly ustupuje do úzadia a auto ide len na spaľovací motor, pretože pri ustálenej rýchlosti je to najefektívnejšie z pohľadu energie aj spotreby.

Nádherná scenéria doslova písala vlastný príbeh, pôsobiaci na emócie, až nám bolo ľúto, že nemôžeme nájsť viac pozitív v oboch hybridných Hondách. Ich existencia je pre značku aj automobilový priemysel prestupnou stanicou s určite jasným cieľom.

Nedávno sme uskutočnili pokračovanie porovnávacieho testu spotreby úsporných vozidiel, kde sme mali Volvo S40 so systémom Stop/Start, Škodu Octaviu Green Line s novým naftovým motorom 1.6 TDI a nový Prius. Zatiaľ, čo nafťáky bez snaženia v meste dosahovali priemer okolo 5,1 l/100 km, nový Prius sa pohyboval medzi 4,2 až 4,5 l/100 km. Insight nám v prvom porovnávacom teste spotreboval 5,2 litra.

Technické parametre

Vozidlo Honda Insight Honda Civic Hybrid
Motor 1,3 i-VTEC 1,3 i-VTEC
Typ radový štvorvalec radový štvorvalec
Hybridný systém IMA IMA
Zdvihový objem (cm3) 1339 1339
Výkon (kw/k) 65/88 70/95
Pri otáčkach (ot./min.) 5800 6000
Krútiaci moment (Nm) 121 123
Pri otáčkach (ot./min) 4500 4600
Výkon elektromotor 10/14 15/20
Krútiaci moment elektromotor (Nm) 92 103
Emisie CO2 (g/km) 101 109
Prevodovka CVT CVT
Rozmery - -
Rázvor náprav (mm) 2545 2700
Dĺžka (mm) 4395 4545
Širka (mm) 1695 1750
Výška (mm) 1425 1430
Pohotovostná hmot (kg) 1276 1368
Objem palivovej nádrže (l) 40 50
Objem batož. priestoru (l) 408 350
Prevádzkové hodnoty - -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,5 12,1
Maximálna rýchlosť (km/h) 182 185
Spotreba mesto (l/100 km) 4,6 5,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,2 4,3
Kombinovaná spotreba 4,4 4,6

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  5. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  6. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  7. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  8. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  1. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  2. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  3. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  4. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  5. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  6. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  7. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  8. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 317
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 287
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 505
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 4 848
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 565
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 006
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 740
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 303
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ivan Korčok.

Maďarsko nás pri šiestom balíku sankcií zablokovalo, hovorí minister.


26. máj
Alex Molčan.

Spoluprácu s Mariánom Vajdom si Molčan pochvaľuje.


2 h
Vojtech Kavečanský na okresnom súde pri rozhodovaní o väzbe po podaní obžaloby.

Jeho trestné stíhanie pokračuje.


12 h
Ukrajinské armádne vozidlá prechádzajú okolo vraku ruského tanku na severe Charkova.

Vojna na Ukrajine pokračuje 94. deň.


a 3 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


13 h
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


20 h
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj
Kia Niro EV

Dizajn sa kompletne zmenil, technológia ostala pôvodná.


24. máj

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Viktor Orbán je rozbíjač európskej jednoty a trieska pod nechtom
  2. Anna Miľanová: Pre radosť 1,2... 2022
  3. Anton Kovalčík: Mimochodom, rasizmus ...7. Operácia Zebra.
  4. Pavol Návrat: Kliatba Tisovej voľby
  5. Marián Kozák: Moje pozitívne zážitky s hipoterapiou
  6. Robert Štepaník: diel 69 - rubrika: moje najhranejšie v apríli 2022 - časť 1
  7. Aliancia NIE RAKOVINE: Spájame sa, aby sme porazili rakovinu
  8. Roman Kebísek: Slovenské rozprávky sú plné zverstiev a krvi - prenášali skúsenosť pokolení
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 460
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 6 868
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 784
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 132
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 462
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 826
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 784
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 661
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu