Vo väčších mestách sú jazdné smery viacpruhových ciest oddelené ostrovčekmi. V mieste, kde je to potrebné pre križovatku alebo otáčanie vozidiel do protismernej premávky, sú ostrovčeky prerušené.
V križovatke, ktorá je riadená semaformi a nie je tam dopravná značka, ktorá by to umožňovala, sa vodič nesmie otočiť do protismernej premávky.
Ako však prejsť z jedného jazdného smeru do druhého v mieste, kde to povolené je? Dvaja z vás, Viktor a Michal, nám nezávisle od seba položili tieto otázky.
Michal: "Videl som raz ísť tadiaľ policajtov a autoškolu a každý išiel inak. Jeden situácia A a druhý B. Pritom vznikne vo väčšine prípadov problém."
Viktor: "Vodič, ktorý chce prejsť na druhú stranu sa tlačí vľavo alebo vpravo? Všimol som si, že niekde je to tak, inde zas inak"
Michal pripravil aj náčrt situácie. Ktorá z nakreslených možností platí?
Odpoveď: A je správne.
Autá, ktoré sa otáčajú do protismernej premávky, musia najprv odbočiť vľavo. Vtedy prichádza na rad pravidlo, podľa ktorého sa autá odbočujúce vľavo majú zaradiť čo najviac doľava a vyhýbajú sa vľavo.
§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:
3) Pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky. Ak pritom musí s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu vybočiť zo smeru svojej jazdy vľavo, vždy dáva len znamenie o zmene smeru jazdy vpravo. Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky. Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.
Obe autá však musia dať prednosť všetkému, čo ide po električkovej trati a aj v protismernej premávke.
A teraz si predstavte, že situáciu od Michala doplníme o priečnu cestu tak, aby presne spĺňala tvar križovatky znázornený na dodatkovej tabuľke P 14 (prvý obrázok v článku z hora). Tomáš nám poslal aj jej náčrt (ostrovčekmi sú oddelené jazdné smery hlavnej cesty):
Podľa Tomáša sú takéto križovatky buď neoznačené dodatkovou tabuľkou, alebo sú označené jednou alebo druhou dodatkovou tabuľkou, ktoré sú znázornené na nasledovnom obrázku:
Tomáš: "Ide v oboch znázornených prípadoch o jednu križovatku, alebo v prípade označenia druhým obrázkom ide o križovatky dve? Z tejto odpovede by podľa mňa vyplýval spôsob míňania sa vozidiel v pripade odbáčania aj otáčania. No a nakoniec: ako to má fungovať v prípade, že tvar križovatky na tej dodatkovej tabuli nie je? Vynikajuci príklad, kde toto vodiči musia riešiť, väčšinou improvizačne, je križovatka Ružová Dolina a Trenčianska ulica v Bratislave."
V prvom rade treba povedať, že dodatková tabuľka, ktorá znázorňuje križovatku, musí zodpovedať skutočnému tvaru križovatky. Znázorňuje ju obrázok vpravo, ktorý sa podobá na dodatkovú tabuľu P 14.
Dodatkové tabuľky Tvar križovatky (č. P 12 až P 14) a Tvar dvoch križovatiek (č. P 15) vyznačujú skutočný geometrický tvar križovatky, pričom hlavná cesta je vyznačená čiarou dvojnásobnej šírky ako čiara vyznačujúca vedľajšie cesty, okrem dodatkovej tabuľky Tvar križovatky (č. P 12), ktorá vyznačuje len cesty rovnakého významu. Cesta, po ktorej sa ku križovatke prichádza, je vyznačená čiarou vychádzajúcou od spodného okraja dodatkovej tabuľky s tvarom križovatky v smere jazdy vodiča.
Z definície dodatkovej tabuľky Tvar križovatky a aj z definície hranice križovatky v zákone o cestnej premávke vyplýva, že ide o jednu križovatku. Hranicou križovatky je totiž "kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky".
Prejazd takýmto miestom je však často komplikovaný.
Pri prejazde neriadenými križovatkami akéhokoľvek tvaru platí, že vodiči vychádzajúci z vedľajšej cesty, musia dať v prvom rade prednosť autám na hlavnej.
§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.
Zväčšiť mapu
V takejto križovatke, ktorá nie je riadená svetelnou signalizáciou, často dochádza k neprehľadným situáciám najmä vtedy, keď autá idúce z vedľajšej, sa natlačia do križovatky. Dajú síce prednosť autám idúcim zľava, no tým v opačnom smere ju začnú dávať až v križovatke.
Neuvedomujú si však, že pred vjazdom do križovatky nemôžu vedieť, či auto idúce sprava po hlavnej neplánuje odbočiť vľavo a či sa náhodou nebude vyhýbať vozidlu idúcemu po hlavnej zľava, ktoré má v pláne odbočiť tiež vľavo.
Preto je možné vojsť do križovatky až vtedy, keď dal vodič auta z vedľajšej cesty prednosť všetkým autám na hlavnej v oboch smeroch.
Je pravdepodobné, že dodržiavaním tohto pravidla bude najmä autám odbočujúcim z vedľajšej cesty vľavo trvať dlhšie, kým sa dostanú na hlavnú. Zabráni to však možnému upchatiu križovatky, prípadne nechcenej kolízii.
§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.
§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, ...
Na záver ešte otázka od Romana:
Roman: "Rád by som sa spýtal, či vyhláška nariaďuje zapnúť smerovku, aj keď je úplne jednoznačné, kam pôjdem. Napríklad, keď som v odbočovacom pruhu, ktorý nie je priebežný ale len odbočovací."
V zákone o cestnej premávke sa píše, že smerovky sa musia zapnúť vždy pred odbočením a musia zostať zapnuté aj počas manévru odbočenia. Týka sa to teda aj odbočovacieho pruhu.
Okrem toho, znamenie o zmene smeru jazdy treba dávať vždy pri každej zmene smeru jazdy alebo vybočovaní z neho. Príkladom môže byť situácia, keď idete rovno, no prechádzate z hlavnej cesty na vedľajšiu. Tento príklad sa však týka križovatky tvaru T. V križovatke tvaru X to však neplatí. Tam by sa, kvôli prehľadnosti, mali dávať smerovky len pri odbočovaní vpravo alebo vľavo nezávisle od smerovania hlavnej cesty.
Mimochodom, nič nepokazíte, ak pri zmene smeru jazdy, pri ktorej si nebudete istí, či zapnúť smerovky, ich aj zapnete.
§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť. Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.
§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič je povinný dávať okrem prípadov uvedených v tomto zákone vždy aj pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.