SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Ako prejsť cez križovatku s ostrovčekmi a čo so smerovkami

Vo väčších mestách sú jazdné smery viacpruhových ciest oddelené ostrovčekmi. Mnohí motoristi však majú problém zorientovať sa v tom, ako prejsť napríklad do protismernej premávky alebo z vedľajšej cesty vľavo.

Vo väčších mestách sú jazdné smery viacpruhových ciest oddelené ostrovčekmi. V mieste, kde je to potrebné pre križovatku alebo otáčanie vozidiel do protismernej premávky, sú ostrovčeky prerušené.

01.jpgV križovatke, ktorá je riadená semaformi a nie je tam dopravná značka, ktorá by to umožňovala, sa vodič nesmie otočiť do protismernej premávky.

Ako však prejsť z jedného jazdného smeru do druhého v mieste, kde to povolené je? Dvaja z vás, Viktor a Michal, nám nezávisle od seba položili tieto otázky.

Michal: "Videl som raz ísť tadiaľ policajtov a autoškolu a každý išiel inak. Jeden situácia A a druhý B. Pritom vznikne vo väčšine prípadov problém."

Viktor: "Vodič, ktorý chce prejsť na druhú stranu sa tlačí vľavo alebo vpravo? Všimol som si, že niekde je to tak, inde zas inak"

Michal pripravil aj náčrt situácie. Ktorá z nakreslených možností platí?

jednosmerka.JPG

Odpoveď: A je správne.

Autá, ktoré sa otáčajú do protismernej premávky, musia najprv odbočiť vľavo. Vtedy prichádza na rad pravidlo, podľa ktorého sa autá odbočujúce vľavo majú zaradiť čo najviac doľava a vyhýbajú sa vľavo.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

3) Pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky. Ak pritom musí s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu vybočiť zo smeru svojej jazdy vľavo, vždy dáva len znamenie o zmene smeru jazdy vpravo. Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky. Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.

Obe autá však musia dať prednosť všetkému, čo ide po električkovej trati a aj v protismernej premávke.

A teraz si predstavte, že situáciu od Michala doplníme o priečnu cestu tak, aby presne spĺňala tvar križovatky znázornený na dodatkovej tabuľke P 14 (prvý obrázok v článku z hora). Tomáš nám poslal aj jej náčrt (ostrovčekmi sú oddelené jazdné smery hlavnej cesty):

obrazok1.JPG

Podľa Tomáša sú takéto križovatky buď neoznačené dodatkovou tabuľkou, alebo sú označené jednou alebo druhou dodatkovou tabuľkou, ktoré sú znázornené na nasledovnom obrázku:

obr.jpg

Tomáš: "Ide v oboch znázornených prípadoch o jednu križovatku, alebo v prípade označenia druhým obrázkom ide o križovatky dve? Z tejto odpovede by podľa mňa vyplýval spôsob míňania sa vozidiel v pripade odbáčania aj otáčania. No a nakoniec: ako to má fungovať v prípade, že tvar križovatky na tej dodatkovej tabuli nie je? Vynikajuci príklad, kde toto vodiči musia riešiť, väčšinou improvizačne, je križovatka Ružová Dolina a Trenčianska ulica v Bratislave."

V prvom rade treba povedať, že dodatková tabuľka, ktorá znázorňuje križovatku, musí zodpovedať skutočnému tvaru križovatky. Znázorňuje ju obrázok vpravo, ktorý sa podobá na dodatkovú tabuľu P 14.

Dodatkové tabuľky Tvar križovatky (č. P 12 až P 14) a Tvar dvoch križovatiek (č. P 15) vyznačujú skutočný geometrický tvar križovatky, pričom hlavná cesta je vyznačená čiarou dvojnásobnej šírky ako čiara vyznačujúca vedľajšie cesty, okrem dodatkovej tabuľky Tvar križovatky (č. P 12), ktorá vyznačuje len cesty rovnakého významu. Cesta, po ktorej sa ku križovatke prichádza, je vyznačená čiarou vychádzajúcou od spodného okraja dodatkovej tabuľky s tvarom križovatky v smere jazdy vodiča.

Z definície dodatkovej tabuľky Tvar križovatky a aj z definície hranice križovatky v zákone o cestnej premávke vyplýva, že ide o jednu križovatku. Hranicou križovatky je totiž "kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky".

Prejazd takýmto miestom je však často komplikovaný.

Pri prejazde neriadenými križovatkami akéhokoľvek tvaru platí, že vodiči vychádzajúci z vedľajšej cesty, musia dať v prvom rade prednosť autám na hlavnej.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.


Zväčšiť mapu

V takejto križovatke, ktorá nie je riadená svetelnou signalizáciou, často dochádza k neprehľadným situáciám najmä vtedy, keď autá idúce z vedľajšej, sa natlačia do križovatky. Dajú síce prednosť autám idúcim zľava, no tým v opačnom smere ju začnú dávať až v križovatke.

Neuvedomujú si však, že pred vjazdom do križovatky nemôžu vedieť, či auto idúce sprava po hlavnej neplánuje odbočiť vľavo a či sa náhodou nebude vyhýbať vozidlu idúcemu po hlavnej zľava, ktoré má v pláne odbočiť tiež vľavo.

Preto je možné vojsť do križovatky až vtedy, keď dal vodič auta z vedľajšej cesty prednosť všetkým autám na hlavnej v oboch smeroch.

Je pravdepodobné, že dodržiavaním tohto pravidla bude najmä autám odbočujúcim z vedľajšej cesty vľavo trvať dlhšie, kým sa dostanú na hlavnú. Zabráni to však možnému upchatiu križovatky, prípadne nechcenej kolízii.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, ...

Na záver ešte otázka od Romana:

Roman: "Rád by som sa spýtal, či vyhláška nariaďuje zapnúť smerovku, aj keď je úplne jednoznačné, kam pôjdem. Napríklad, keď som v odbočovacom pruhu, ktorý nie je priebežný ale len odbočovací."

V zákone o cestnej premávke sa píše, že smerovky sa musia zapnúť vždy pred odbočením a musia zostať zapnuté aj počas manévru odbočenia. Týka sa to teda aj odbočovacieho pruhu.

Okrem toho, znamenie o zmene smeru jazdy treba dávať vždy pri každej zmene smeru jazdy alebo vybočovaní z neho. Príkladom môže byť situácia, keď idete rovno, no prechádzate z hlavnej cesty na vedľajšiu. Tento príklad sa však týka križovatky tvaru T. V križovatke tvaru X to však neplatí. Tam by sa, kvôli prehľadnosti, mali dávať smerovky len pri odbočovaní vpravo alebo vľavo nezávisle od smerovania hlavnej cesty.

Mimochodom, nič nepokazíte, ak pri zmene smeru jazdy, pri ktorej si nebudete istí, či zapnúť smerovky, ich aj zapnete.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť. Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič je povinný dávať okrem prípadov uvedených v tomto zákone vždy aj pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  2. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  5. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  6. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  7. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  8. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  9. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  10. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 059
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 252
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 5 381
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 789
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 765
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 112
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 437
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 379
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 993
  10. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 2 813
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do nemocníc treba prinajmenšom respirátor. Test nezriedka potrebujú aj zaočkovaní.

Dĺžka návštev sa pohybuje od 15 do 30 minút.


18 h
Zdravotný pracovník vkladá tyčinku do tuby po odobratí vzorky na PCR test na ochorenie Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 408-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 596 obetí.


a 4 ďalší 12 h
Nataša Holinová

List z Generálnej prokuratúry je ďalší hlúpy krok a komunikačný prešľap.


19 h

Neprehliadnite tiež

Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 22 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: "Dva roky prázdnin"
  2. Miroslav Sabol: Koniec mobingu a ekonomického šikanovania. Nie sme občania 2 triedy.
  3. Martin Šteinübel: tisíc odtieňov šedej
  4. Anton Sládek: Dunaj VII. Od PKO k Mostu SNP
  5. Pavol Kéri: ČSOB maratón
  6. Dušan Vršanský: Chcete e-certifikát po očkovaní? Nebuďte naivní, nedostanete nič.
  7. Ján Urda: Horehronie a hutnícky skanzen
  8. Pavel Dvořák: Sú Číňania šťastnejší?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 890
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 10 176
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 7 462
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 377
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 622
  6. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 152
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 909
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 387
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu