SME

Na oranžové majáky sa asi zabudlo

Predstavte si, že idete autom po ceste, priblížite sa zozadu k nákladnému autu, ktoré má v úrovni vašich očí zapnutý maják. Dlhšia jazda za takýmto autom nie je nič príjemné. Vie to aj Vlado, ktorý nás na tento problém upozornil.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predstavte si, že idete autom po ceste, priblížite sa zozadu k nákladnému autu, ktoré má v úrovni vašich očí maják, ktorý svieti. Dlhšia jazda za takýmto autom nie je nič príjemné. Vie to aj Vlado, ktorý nás na tento problém upozornil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Ako je to s majákmi na kamiónoch, na prívesoch v úrovni EČV? Z diaľky je to OK, ale keď ich obieham, tak mi maják bliká rovno do očí a vlastne idem úplne naslepo. Keď som v úrovni zadných kolies, tak sa to pomaly zlepšuje. Je to dosť dlhý úsek, čo idem na blint. Je to dajako podchytené vo vyhláške? Alebo radšej ísť za návesom a trpieť? Je to horšie, ako ísť za zadnou hmlovkou."

SkryťVypnúť reklamu

Po dlhom pátraní sme sa dopracovali k zisteniu, že v súčasnosti nie sú v žiadnom právnom predpise podchytené pravidlá pre používanie oranžových výstražných majákov.

Od roku 2004 platí zákon o podmienkach prevádzky motorových vozidiel na pozemných komunikáciách (č. 725/2004 Z.z.). Ten sa v paragrafe 22 odvoláva na to, že pravidlá používania oranžových majákov upraví "všeobecne záväzný predpis". V tomto zákone tiež bolo určené, že vyhláška, ktorá toto dovtedy riešila, prestane platiť. Predpokladalo sa, že čoskoro vznikne nová.

§ 22, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(2) Okruh vozidiel používajúcich zvláštne výstražné svetlá oranžovej farby a podrobnosti o schvaľovaní zvláštnych výstražných svetiel a zvláštnych výstražných znamení ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte v roku 2006 zverejnilo ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií návrh vyhlášky, kde sa majáky riešili. Odvtedy sa po nej akoby zem zľahla. Vznikla iná (č. 578/2006 Z.z.), no tá, ako to má aj v názve, rieši len niektoré ustanovenia zákona o podmienkach prevádzky "a tak ďalej". V nej sa o oranžových a ani iných majákoch nedozviete nič.

V starej vyhláške sa písalo o tom, že oranžové majáky majú byť umiestnené na vozidlách:

  • na najvyššom mieste karosérie alebo nadstavby motorového vozidla, a to v pozdĺžnej strednej rovine motorového vozidla alebo symetricky po oboch stranách tejto roviny,

  • tak, aby vždy aspoň jedno svetlo bolo na vodorovnej vozovke priamo viditeľné z ktoréhokoľvek miesta vo výške 1 m nad vozovkou a vzdialené najmenej 20 m od svetelného zdroja,

  • tak, aby vo vzdialenosti menšej ako 750 mm v ľubovoľnom smere od svetelného zdroja výstražného svetla neboli na motorovom vozidle iné svetelné zdroje, ktoré by mohli spôsobiť vzájomnú zámenu alebo iný výklad zvláštnych výstražných svetiel.

SkryťVypnúť reklamu

Takto isto je to napísané aj v návrhu novej vyhlášky, ktorá sa však nedostala do praxe.

Ak by platilo to, čo bolo uvedené v starej vyhláške, tak situácia, ktorú popisuje Vlado, by mohla nastať len v prípade, že oranžový maják je umiestnený na návese, ktorý nemá vyvýšenú časť.

V každom prípade, pravidlá v tomto smere neexistujú a oranžové majáky sa zatiaľ môžu umiestniť na vozidlo hocikde. Trebárs aj tak, ako to popisuje Vlado. Iným vodičom potom nezostáva nič iné, len to strpieť, alebo sa od takého auta vzdialiť či predbiehacím manévrom alebo spomalením kvôli väčšiemu odstupu od majáka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A ako je upravené to, kto môže oranžové majáky používať a za akých okolností? O tom sa zmieňuje zákon o cestnej premávke.

V podstate ich musí používať ktokoľvek, ak by svojou jazdou alebo pracovnou činnosťou ohrozili bezpečnosť alebo plynulosť premávky. Výhodou je vtedy možnosť nedodržiavať niektoré dopravné predpisy.

Zákon však nezakazuje používanie oranžového majáka aj iným. Tí však už spomínanú výhodu využiť nesmú, ak to "povaha jazdy alebo činnosti" nevyžaduje. Či smú, či nesmú, ostatní sú povinní "podľa okolností znížiť rýchlosť jazdy alebo aj zastaviť vozidlo, ak vozidlo uvedené v odseku 1 používa zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby".

§ 41, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič vozidla vybaveného zvláštnym výstražným svetlom oranžovej farby je povinný toto svetlo používať, ak by mohol svojou jazdou alebo pracovnou činnosťou ohroziť bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky alebo na označenie prekážky cestnej premávky.

(2) Vodič vozidla podľa odseku 1 nie je povinný dodržiavať ustanovenia tejto hlavy a § 59, ak to povaha jeho jazdy alebo činnosti vyžaduje; pritom musí dbať na potrebnú opatrnosť.

(3) Vodič iného vozidla je povinný podľa okolností znížiť rýchlosť jazdy alebo aj zastaviť vozidlo, ak vozidlo uvedené v odseku 1 používa zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby.

(4) Ustanovenie odseku 2 platí obdobne aj pre vodičov kolóny vozidiel ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov alebo ozbrojených zborov vpredu i vzadu sprevádzanej vozidlami používajúcimi zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby.

§ 42

Okruh vozidiel používajúcich zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby a podrobnosti o schvaľovaní zvláštnych výstražných svetiel a zvláštnych výstražných znamení upravuje osobitný predpis.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 16 619
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 117
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 923
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 920
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 358
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 223
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 972
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 766
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Miľanová: Moja kolorovaná kresba, Únik zo zle organizovaného chaosu...
  2. Martin Fronk: Maďarský Karibik
  3. Ján Raclavský: Smrtiaca kombinácia pre regióny: centralizácia politiky
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  5. Jaroslav Liptak: Kde sme urobili chybu?
  6. Alexandra Drobná: Život z nadhľadu či s nadhľadom ?
  7. Angelika Herčková: Feministka: Keď sa vlastný názor stane "nadávkou"
  8. Marek Tocimák: Astronaut
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 372
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 536
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 096
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 563
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 823
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 464
  7. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 247
  8. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu 3 791
  1. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  2. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  3. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  4. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  5. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  6. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  7. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  8. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
SkryťZatvoriť reklamu