SME
Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Na oranžové majáky sa asi zabudlo

Predstavte si, že idete autom po ceste, priblížite sa zozadu k nákladnému autu, ktoré má v úrovni vašich očí zapnutý maják. Dlhšia jazda za takýmto autom nie je nič príjemné. Vie to aj Vlado, ktorý nás na tento problém upozornil.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predstavte si, že idete autom po ceste, priblížite sa zozadu k nákladnému autu, ktoré má v úrovni vašich očí maják, ktorý svieti. Dlhšia jazda za takýmto autom nie je nič príjemné. Vie to aj Vlado, ktorý nás na tento problém upozornil.

"Ako je to s majákmi na kamiónoch, na prívesoch v úrovni EČV? Z diaľky je to OK, ale keď ich obieham, tak mi maják bliká rovno do očí a vlastne idem úplne naslepo. Keď som v úrovni zadných kolies, tak sa to pomaly zlepšuje. Je to dosť dlhý úsek, čo idem na blint. Je to dajako podchytené vo vyhláške? Alebo radšej ísť za návesom a trpieť? Je to horšie, ako ísť za zadnou hmlovkou."

Po dlhom pátraní sme sa dopracovali k zisteniu, že v súčasnosti nie sú v žiadnom právnom predpise podchytené pravidlá pre používanie oranžových výstražných majákov.

Od roku 2004 platí zákon o podmienkach prevádzky motorových vozidiel na pozemných komunikáciách (č. 725/2004 Z.z.). Ten sa v paragrafe 22 odvoláva na to, že pravidlá používania oranžových majákov upraví "všeobecne záväzný predpis". V tomto zákone tiež bolo určené, že vyhláška, ktorá toto dovtedy riešila, prestane platiť. Predpokladalo sa, že čoskoro vznikne nová.

§ 22, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(2) Okruh vozidiel používajúcich zvláštne výstražné svetlá oranžovej farby a podrobnosti o schvaľovaní zvláštnych výstražných svetiel a zvláštnych výstražných znamení ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.

Ešte v roku 2006 zverejnilo ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií návrh vyhlášky, kde sa majáky riešili. Odvtedy sa po nej akoby zem zľahla. Vznikla iná (č. 578/2006 Z.z.), no tá, ako to má aj v názve, rieši len niektoré ustanovenia zákona o podmienkach prevádzky "a tak ďalej". V nej sa o oranžových a ani iných majákoch nedozviete nič.

V starej vyhláške sa písalo o tom, že oranžové majáky majú byť umiestnené na vozidlách:

  • na najvyššom mieste karosérie alebo nadstavby motorového vozidla, a to v pozdĺžnej strednej rovine motorového vozidla alebo symetricky po oboch stranách tejto roviny,
  • tak, aby vždy aspoň jedno svetlo bolo na vodorovnej vozovke priamo viditeľné z ktoréhokoľvek miesta vo výške 1 m nad vozovkou a vzdialené najmenej 20 m od svetelného zdroja,
  • tak, aby vo vzdialenosti menšej ako 750 mm v ľubovoľnom smere od svetelného zdroja výstražného svetla neboli na motorovom vozidle iné svetelné zdroje, ktoré by mohli spôsobiť vzájomnú zámenu alebo iný výklad zvláštnych výstražných svetiel.

Takto isto je to napísané aj v návrhu novej vyhlášky, ktorá sa však nedostala do praxe.

Ak by platilo to, čo bolo uvedené v starej vyhláške, tak situácia, ktorú popisuje Vlado, by mohla nastať len v prípade, že oranžový maják je umiestnený na návese, ktorý nemá vyvýšenú časť.

V každom prípade, pravidlá v tomto smere neexistujú a oranžové majáky sa zatiaľ môžu umiestniť na vozidlo hocikde. Trebárs aj tak, ako to popisuje Vlado. Iným vodičom potom nezostáva nič iné, len to strpieť, alebo sa od takého auta vzdialiť či predbiehacím manévrom alebo spomalením kvôli väčšiemu odstupu od majáka.

A ako je upravené to, kto môže oranžové majáky používať a za akých okolností? O tom sa zmieňuje zákon o cestnej premávke.

V podstate ich musí používať ktokoľvek, ak by svojou jazdou alebo pracovnou činnosťou ohrozili bezpečnosť alebo plynulosť premávky. Výhodou je vtedy možnosť nedodržiavať niektoré dopravné predpisy.

Zákon však nezakazuje používanie oranžového majáka aj iným. Tí však už spomínanú výhodu využiť nesmú, ak to "povaha jazdy alebo činnosti" nevyžaduje. Či smú, či nesmú, ostatní sú povinní "podľa okolností znížiť rýchlosť jazdy alebo aj zastaviť vozidlo, ak vozidlo uvedené v odseku 1 používa zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby".

§ 41, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič vozidla vybaveného zvláštnym výstražným svetlom oranžovej farby je povinný toto svetlo používať, ak by mohol svojou jazdou alebo pracovnou činnosťou ohroziť bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky alebo na označenie prekážky cestnej premávky.

(2) Vodič vozidla podľa odseku 1 nie je povinný dodržiavať ustanovenia tejto hlavy a § 59, ak to povaha jeho jazdy alebo činnosti vyžaduje; pritom musí dbať na potrebnú opatrnosť.

(3) Vodič iného vozidla je povinný podľa okolností znížiť rýchlosť jazdy alebo aj zastaviť vozidlo, ak vozidlo uvedené v odseku 1 používa zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby.

(4) Ustanovenie odseku 2 platí obdobne aj pre vodičov kolóny vozidiel ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov alebo ozbrojených zborov vpredu i vzadu sprevádzanej vozidlami používajúcimi zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby.

§ 42

Okruh vozidiel používajúcich zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby a podrobnosti o schvaľovaní zvláštnych výstražných svetiel a zvláštnych výstražných znamení upravuje osobitný predpis.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 874
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 878
  3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 484
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 079
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 4 537
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 4 050
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 923
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 820
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Februárový test ruskej medzikontinentálnej balistickej rakety Yars.

Západ vyhrážky od podpory Ukrajiny neodradili.


1 h
Peter Schutz.

Taký pohyb v ruskej spoločnosti nebol minimálne od perestrojky.


39m
Tragická nehoda na zastávke v Bratislave má piatu obeť.

V nemocnici podľahlo zraneniam 21-ročné dievča.


4 h
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 17 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  3. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  4. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  5. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  6. Mária Drahošová: Máte pravdu
  7. Ján Šubák: Plán "B"
  8. Vladimír Benčík: Malta 3/3 – „Hniezdo zmijí“ - Veľké obliehanie Malty
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 013
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 601
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 156
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 361
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 764
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 421
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 827
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 717
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu