Predstavte si, že idete autom po ceste, priblížite sa zozadu k nákladnému autu, ktoré má v úrovni vašich očí maják, ktorý svieti. Dlhšia jazda za takýmto autom nie je nič príjemné. Vie to aj Vlado, ktorý nás na tento problém upozornil.
"Ako je to s majákmi na kamiónoch, na prívesoch v úrovni EČV? Z diaľky je to OK, ale keď ich obieham, tak mi maják bliká rovno do očí a vlastne idem úplne naslepo. Keď som v úrovni zadných kolies, tak sa to pomaly zlepšuje. Je to dosť dlhý úsek, čo idem na blint. Je to dajako podchytené vo vyhláške? Alebo radšej ísť za návesom a trpieť? Je to horšie, ako ísť za zadnou hmlovkou."
Po dlhom pátraní sme sa dopracovali k zisteniu, že v súčasnosti nie sú v žiadnom právnom predpise podchytené pravidlá pre používanie oranžových výstražných majákov.
Od roku 2004 platí zákon o podmienkach prevádzky motorových vozidiel na pozemných komunikáciách (č. 725/2004 Z.z.). Ten sa v paragrafe 22 odvoláva na to, že pravidlá používania oranžových majákov upraví "všeobecne záväzný predpis". V tomto zákone tiež bolo určené, že vyhláška, ktorá toto dovtedy riešila, prestane platiť. Predpokladalo sa, že čoskoro vznikne nová.
§ 22, zákon č. 725/2004 Z.z.:
(2) Okruh vozidiel používajúcich zvláštne výstražné svetlá oranžovej farby a podrobnosti o schvaľovaní zvláštnych výstražných svetiel a zvláštnych výstražných znamení ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.
Ešte v roku 2006 zverejnilo ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií návrh vyhlášky, kde sa majáky riešili. Odvtedy sa po nej akoby zem zľahla. Vznikla iná (č. 578/2006 Z.z.), no tá, ako to má aj v názve, rieši len niektoré ustanovenia zákona o podmienkach prevádzky "a tak ďalej". V nej sa o oranžových a ani iných majákoch nedozviete nič.
V starej vyhláške sa písalo o tom, že oranžové majáky majú byť umiestnené na vozidlách:
na najvyššom mieste karosérie alebo nadstavby motorového vozidla, a to v pozdĺžnej strednej rovine motorového vozidla alebo symetricky po oboch stranách tejto roviny,
tak, aby vždy aspoň jedno svetlo bolo na vodorovnej vozovke priamo viditeľné z ktoréhokoľvek miesta vo výške 1 m nad vozovkou a vzdialené najmenej 20 m od svetelného zdroja,
tak, aby vo vzdialenosti menšej ako 750 mm v ľubovoľnom smere od svetelného zdroja výstražného svetla neboli na motorovom vozidle iné svetelné zdroje, ktoré by mohli spôsobiť vzájomnú zámenu alebo iný výklad zvláštnych výstražných svetiel.
Takto isto je to napísané aj v návrhu novej vyhlášky, ktorá sa však nedostala do praxe.
Ak by platilo to, čo bolo uvedené v starej vyhláške, tak situácia, ktorú popisuje Vlado, by mohla nastať len v prípade, že oranžový maják je umiestnený na návese, ktorý nemá vyvýšenú časť.
V každom prípade, pravidlá v tomto smere neexistujú a oranžové majáky sa zatiaľ môžu umiestniť na vozidlo hocikde. Trebárs aj tak, ako to popisuje Vlado. Iným vodičom potom nezostáva nič iné, len to strpieť, alebo sa od takého auta vzdialiť či predbiehacím manévrom alebo spomalením kvôli väčšiemu odstupu od majáka.
A ako je upravené to, kto môže oranžové majáky používať a za akých okolností? O tom sa zmieňuje zákon o cestnej premávke.
V podstate ich musí používať ktokoľvek, ak by svojou jazdou alebo pracovnou činnosťou ohrozili bezpečnosť alebo plynulosť premávky. Výhodou je vtedy možnosť nedodržiavať niektoré dopravné predpisy.
Zákon však nezakazuje používanie oranžového majáka aj iným. Tí však už spomínanú výhodu využiť nesmú, ak to "povaha jazdy alebo činnosti" nevyžaduje. Či smú, či nesmú, ostatní sú povinní "podľa okolností znížiť rýchlosť jazdy alebo aj zastaviť vozidlo, ak vozidlo uvedené v odseku 1 používa zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby".
§ 41, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič vozidla vybaveného zvláštnym výstražným svetlom oranžovej farby je povinný toto svetlo používať, ak by mohol svojou jazdou alebo pracovnou činnosťou ohroziť bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky alebo na označenie prekážky cestnej premávky.
(2) Vodič vozidla podľa odseku 1 nie je povinný dodržiavať ustanovenia tejto hlavy a § 59, ak to povaha jeho jazdy alebo činnosti vyžaduje; pritom musí dbať na potrebnú opatrnosť.
(3) Vodič iného vozidla je povinný podľa okolností znížiť rýchlosť jazdy alebo aj zastaviť vozidlo, ak vozidlo uvedené v odseku 1 používa zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby.
(4) Ustanovenie odseku 2 platí obdobne aj pre vodičov kolóny vozidiel ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov alebo ozbrojených zborov vpredu i vzadu sprevádzanej vozidlami používajúcimi zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby.
§ 42
Okruh vozidiel používajúcich zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby a podrobnosti o schvaľovaní zvláštnych výstražných svetiel a zvláštnych výstražných znamení upravuje osobitný predpis.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.