SME
reklama

Peniaze alebo život?

O bezpečnostnej výbave auta rozhodujú viac motoristi ako výrobcovia. Únia plánuje zahrnúť od roku 2011 do povinnej výbavy nových automobilov stabilizačný systém ESP. Severania spĺňajú štandardy už dnes a nepredávajú autá bez systému schopnému zabrániť šmy

Stabilizačný systém pomocou pribrzďovania jednotlivých kolies a korigovania výkonu motora dokáže vyrovnať začínajúci šmyk.Stabilizačný systém pomocou pribrzďovania jednotlivých kolies a korigovania výkonu motora dokáže vyrovnať začínajúci šmyk.

BRATISLAVA. O ochrane posádky v najlacnejších malých autách často rozhodujú viac motoristi a ich mentalita v danej krajine, než výrobcovia samotní. Je totiž na importérovi danej značky, aké požiadavky na štandardný balík bezpečnostných prvkov zadá do výroby. S výnimkou pár značiek ako Dacia, ktoré neponúkajú vo svojich modeloch ESP ani na želanie, majú malé autá ESP v ponuke výrobcu.

Nezávislá organizácia Euro NCAP pred rokom sprísnila kritériá hodnotenia automobilov, v ktorých zohľadňuje dostupnosť ESP vo všetkých verziách daného modelu. Navyše, EuroNCAP vypracovalo podrobnú štatistiku dostupnosti stabilizačného systému v závislosti na type auta a krajine, kde sa predáva. Najlepšiu výbavu, vrátane ESP, majú malé autá v Dánsku a vo Švédsku.

Slováci ESP podceňujú

Na konci rebríčka sú krajiny, ktoré neponúkajú ani možnosť príplatkového objednania stabilizačného systému, napriek tomu, že výrobca ho vie do daného modelu namontovať. Kým napríklad v Dánsku alebo Švédsku má každý Renault Clio systém ESP štandardne, v Bulharsku, Rumunsku, na Cypre a Malte sa nedá ani objednať. Česká republika a Slovensko sú v mnohých prípadoch iba o málo lepšie a tiež bývajú na chvoste.

Európska Únia plánuje v súčasnosti povinnú bezpečnostnú výbavu automobilov s ABS a dvomi airbagmi rozšíriť o stabilizačný systém ESP. V roku 2011 sa budú môcť predávať iba autá, ktoré majú stabilizačný systém zabraňujúci šmyku v štandardnej výbave všetkých verzií.

Mnohé malé autá majú ESP iba vo vyššom stupni vybavenia alebo za príplatok. Motoristi majú pri kúpe auta na výber a často dajú prednosť komfortu pred výbavou. Ľady sa pohli aj na Slovensku. Kia Soul prišla na náš trh so šiestimi airbagmi a ESP vo všetkých verziách. Dnes rovnakú výbavu v kategórii malých áut ponúka Volkswagen Polo a Fiat Punto Evo. Talianska novinka v má v štandarde kolenný airbag.

Čo si objednať?

Predajcovia neraz ponúkajú klimatizáciu s tým, že vodič nezaťažený teplom a v dobre vychladenom aute je pokojnejší a pozornejší. Faktom však je, že čím ďalej tým viac ľudí má alergiu a zdravotné problémy z klimatizácie. Navyše vychladený interiér nevyrovná šmyk alebo neposkytne ochranu pri náraze.

Každý, kto kupuje nové auto, by mal dať prednosť systému ESP, hlavovým airbagom, prípadne aktívnemu tempomatu a predkolíznym systémom. Autá drahších značiek alebo vyšších tried majú ESP, ABS a šesť prípadne až deväť airbagov v základnej výbave. Pripláca sa za dištančný radar, ktorý udržuje bezpečnú vzdialenosť medzi autami. Samotné ESP v malom aute dnes nie je otázkou technických možností, ale peňazí.

Rádio tiež chráni

V západnej Európe rozšírené TMC správy prichádzajú do autorádia alebo navigačného systému rýchlejšie ako dopravný servis rozhlasových staníc. Navigačný systém včas varuje vodiča pred kolíziou a navrhne obchádzku s cieľom ušetriť čas a zabrániť ďalším rizikovým situáciám na mieste nehody. Kto často jazdí v Nemecku, Rakúsku, Francúzsku, Švajčiarsku alebo Škandinávii, mal by si do auta objednať rádio a navigáciu s čítaním TMC správ.

Bezpečnostné prvky sú vhodným marketingovým nástrojom automobiliek, ale hlavne nástrojom znižovania počtu tragických následkov nehôd. Podľa štatistiky zverejnenej Autobildom majú bezpečnostné prvky, vrátane ESP, významný podiel na znížení smrteľných nehôd.

Bezpečnostné prvky dostupné štandardne
v najlacnejších verziách malých automobilov

Automobil ESP štandardne príplatok airbagy
Citroen C3 nie 1258* 2
Fiat Punto EVO áno séria 7
Ford Fiesta nie 530 2
Dacia Sandero nie - 2
Chevrolet Aveo nie - 1
Honda Jazz áno séria 6
Hyundai i20 nie 550 4
Kia Rio nie - 2
Peugeot 207 nie 1000 2
Mazda 2 nie - 2
Mitsubishi Colt nie - 4
Mini áno - 6
Nissan Micra nie - 2
Opel Corsa nie 450 2
Renault Clio nie 300 4
Škoda Fabia nie 649 4
Suzuki Swift nie - 6
Subaru Justy nie - 6
Toyota Yaris nie 1160 2
Volkswagen Polo áno séria 6

*ESP s bočnými a hlavovými airbagmi

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 266
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 069
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 012
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 665
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 517
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 027
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 290
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 862
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 670
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 482
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 383
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 152
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 989
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 853
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu