BRATISLAVA. O ochrane posádky v najlacnejších malých autách často rozhodujú viac motoristi a ich mentalita v danej krajine, než výrobcovia samotní. Je totiž na importérovi danej značky, aké požiadavky na štandardný balík bezpečnostných prvkov zadá do výroby. S výnimkou pár značiek ako Dacia, ktoré neponúkajú vo svojich modeloch ESP ani na želanie, majú malé autá ESP v ponuke výrobcu.
Nezávislá organizácia Euro NCAP pred rokom sprísnila kritériá hodnotenia automobilov, v ktorých zohľadňuje dostupnosť ESP vo všetkých verziách daného modelu. Navyše, EuroNCAP vypracovalo podrobnú štatistiku dostupnosti stabilizačného systému v závislosti na type auta a krajine, kde sa predáva. Najlepšiu výbavu, vrátane ESP, majú malé autá v Dánsku a vo Švédsku.
Slováci ESP podceňujú
Na konci rebríčka sú krajiny, ktoré neponúkajú ani možnosť príplatkového objednania stabilizačného systému, napriek tomu, že výrobca ho vie do daného modelu namontovať. Kým napríklad v Dánsku alebo Švédsku má každý Renault Clio systém ESP štandardne, v Bulharsku, Rumunsku, na Cypre a Malte sa nedá ani objednať. Česká republika a Slovensko sú v mnohých prípadoch iba o málo lepšie a tiež bývajú na chvoste.
Európska Únia plánuje v súčasnosti povinnú bezpečnostnú výbavu automobilov s ABS a dvomi airbagmi rozšíriť o stabilizačný systém ESP. V roku 2011 sa budú môcť predávať iba autá, ktoré majú stabilizačný systém zabraňujúci šmyku v štandardnej výbave všetkých verzií.
Mnohé malé autá majú ESP iba vo vyššom stupni vybavenia alebo za príplatok. Motoristi majú pri kúpe auta na výber a často dajú prednosť komfortu pred výbavou. Ľady sa pohli aj na Slovensku. Kia Soul prišla na náš trh so šiestimi airbagmi a ESP vo všetkých verziách. Dnes rovnakú výbavu v kategórii malých áut ponúka Volkswagen Polo a Fiat Punto Evo. Talianska novinka v má v štandarde kolenný airbag.
Čo si objednať?
Predajcovia neraz ponúkajú klimatizáciu s tým, že vodič nezaťažený teplom a v dobre vychladenom aute je pokojnejší a pozornejší. Faktom však je, že čím ďalej tým viac ľudí má alergiu a zdravotné problémy z klimatizácie. Navyše vychladený interiér nevyrovná šmyk alebo neposkytne ochranu pri náraze.
Každý, kto kupuje nové auto, by mal dať prednosť systému ESP, hlavovým airbagom, prípadne aktívnemu tempomatu a predkolíznym systémom. Autá drahších značiek alebo vyšších tried majú ESP, ABS a šesť prípadne až deväť airbagov v základnej výbave. Pripláca sa za dištančný radar, ktorý udržuje bezpečnú vzdialenosť medzi autami. Samotné ESP v malom aute dnes nie je otázkou technických možností, ale peňazí.
Rádio tiež chráni
V západnej Európe rozšírené TMC správy prichádzajú do autorádia alebo navigačného systému rýchlejšie ako dopravný servis rozhlasových staníc. Navigačný systém včas varuje vodiča pred kolíziou a navrhne obchádzku s cieľom ušetriť čas a zabrániť ďalším rizikovým situáciám na mieste nehody. Kto často jazdí v Nemecku, Rakúsku, Francúzsku, Švajčiarsku alebo Škandinávii, mal by si do auta objednať rádio a navigáciu s čítaním TMC správ.
Bezpečnostné prvky sú vhodným marketingovým nástrojom automobiliek, ale hlavne nástrojom znižovania počtu tragických následkov nehôd. Podľa štatistiky zverejnenej Autobildom majú bezpečnostné prvky, vrátane ESP, významný podiel na znížení smrteľných nehôd.
Bezpečnostné prvky dostupné štandardne
v najlacnejších verziách malých automobilov
Automobil | ESP štandardne | príplatok | airbagy |
Citroen C3 | nie | 1258* | 2 |
Fiat Punto EVO | áno | séria | 7 |
Ford Fiesta | nie | 530 | 2 |
Dacia Sandero | nie | - | 2 |
Chevrolet Aveo | nie | - | 1 |
Honda Jazz | áno | séria | 6 |
Hyundai i20 | nie | 550 | 4 |
Kia Rio | nie | - | 2 |
Peugeot 207 | nie | 1000 | 2 |
Mazda 2 | nie | - | 2 |
Mitsubishi Colt | nie | - | 4 |
Mini | áno | - | 6 |
Nissan Micra | nie | - | 2 |
Opel Corsa | nie | 450 | 2 |
Renault Clio | nie | 300 | 4 |
Škoda Fabia | nie | 649 | 4 |
Suzuki Swift | nie | - | 6 |
Subaru Justy | nie | - | 6 |
Toyota Yaris | nie | 1160 | 2 |
Volkswagen Polo | áno | séria | 6 |
*ESP s bočnými a hlavovými airbagmi