SME
Streda, 29. september, 2021 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky
STABILIZAČNÝ SYSTÉM BUDE POVINNÝ

Peniaze alebo život?

O bezpečnostnej výbave auta rozhodujú viac motoristi ako výrobcovia. Únia plánuje zahrnúť od roku 2011 do povinnej výbavy nových automobilov stabilizačný systém ESP. Severania spĺňajú štandardy už dnes a nepredávajú autá bez systému schopnému zabrániť šmy

Stabilizačný systém pomocou pribrzďovania jednotlivých kolies a korigovania výkonu motora dokáže vyrovnať začínajúci šmyk.Stabilizačný systém pomocou pribrzďovania jednotlivých kolies a korigovania výkonu motora dokáže vyrovnať začínajúci šmyk.

BRATISLAVA. O ochrane posádky v najlacnejších malých autách často rozhodujú viac motoristi a ich mentalita v danej krajine, než výrobcovia samotní. Je totiž na importérovi danej značky, aké požiadavky na štandardný balík bezpečnostných prvkov zadá do výroby. S výnimkou pár značiek ako Dacia, ktoré neponúkajú vo svojich modeloch ESP ani na želanie, majú malé autá ESP v ponuke výrobcu.

Nezávislá organizácia Euro NCAP pred rokom sprísnila kritériá hodnotenia automobilov, v ktorých zohľadňuje dostupnosť ESP vo všetkých verziách daného modelu. Navyše, EuroNCAP vypracovalo podrobnú štatistiku dostupnosti stabilizačného systému v závislosti na type auta a krajine, kde sa predáva. Najlepšiu výbavu, vrátane ESP, majú malé autá v Dánsku a vo Švédsku.

Slováci ESP podceňujú

Na konci rebríčka sú krajiny, ktoré neponúkajú ani možnosť príplatkového objednania stabilizačného systému, napriek tomu, že výrobca ho vie do daného modelu namontovať. Kým napríklad v Dánsku alebo Švédsku má každý Renault Clio systém ESP štandardne, v Bulharsku, Rumunsku, na Cypre a Malte sa nedá ani objednať. Česká republika a Slovensko sú v mnohých prípadoch iba o málo lepšie a tiež bývajú na chvoste.

Európska Únia plánuje v súčasnosti povinnú bezpečnostnú výbavu automobilov s ABS a dvomi airbagmi rozšíriť o stabilizačný systém ESP. V roku 2011 sa budú môcť predávať iba autá, ktoré majú stabilizačný systém zabraňujúci šmyku v štandardnej výbave všetkých verzií.

Mnohé malé autá majú ESP iba vo vyššom stupni vybavenia alebo za príplatok. Motoristi majú pri kúpe auta na výber a často dajú prednosť komfortu pred výbavou. Ľady sa pohli aj na Slovensku. Kia Soul prišla na náš trh so šiestimi airbagmi a ESP vo všetkých verziách. Dnes rovnakú výbavu v kategórii malých áut ponúka Volkswagen Polo a Fiat Punto Evo. Talianska novinka v má v štandarde kolenný airbag.

Čo si objednať?

Predajcovia neraz ponúkajú klimatizáciu s tým, že vodič nezaťažený teplom a v dobre vychladenom aute je pokojnejší a pozornejší. Faktom však je, že čím ďalej tým viac ľudí má alergiu a zdravotné problémy z klimatizácie. Navyše vychladený interiér nevyrovná šmyk alebo neposkytne ochranu pri náraze.

Každý, kto kupuje nové auto, by mal dať prednosť systému ESP, hlavovým airbagom, prípadne aktívnemu tempomatu a predkolíznym systémom. Autá drahších značiek alebo vyšších tried majú ESP, ABS a šesť prípadne až deväť airbagov v základnej výbave. Pripláca sa za dištančný radar, ktorý udržuje bezpečnú vzdialenosť medzi autami. Samotné ESP v malom aute dnes nie je otázkou technických možností, ale peňazí.

Rádio tiež chráni

V západnej Európe rozšírené TMC správy prichádzajú do autorádia alebo navigačného systému rýchlejšie ako dopravný servis rozhlasových staníc. Navigačný systém včas varuje vodiča pred kolíziou a navrhne obchádzku s cieľom ušetriť čas a zabrániť ďalším rizikovým situáciám na mieste nehody. Kto často jazdí v Nemecku, Rakúsku, Francúzsku, Švajčiarsku alebo Škandinávii, mal by si do auta objednať rádio a navigáciu s čítaním TMC správ.

Bezpečnostné prvky sú vhodným marketingovým nástrojom automobiliek, ale hlavne nástrojom znižovania počtu tragických následkov nehôd. Podľa štatistiky zverejnenej Autobildom majú bezpečnostné prvky, vrátane ESP, významný podiel na znížení smrteľných nehôd.

Bezpečnostné prvky dostupné štandardne
v najlacnejších verziách malých automobilov

Automobil ESP štandardne príplatok airbagy
Citroen C3 nie 1258* 2
Fiat Punto EVO áno séria 7
Ford Fiesta nie 530 2
Dacia Sandero nie - 2
Chevrolet Aveo nie - 1
Honda Jazz áno séria 6
Hyundai i20 nie 550 4
Kia Rio nie - 2
Peugeot 207 nie 1000 2
Mazda 2 nie - 2
Mitsubishi Colt nie - 4
Mini áno - 6
Nissan Micra nie - 2
Opel Corsa nie 450 2
Renault Clio nie 300 4
Škoda Fabia nie 649 4
Suzuki Swift nie - 6
Subaru Justy nie - 6
Toyota Yaris nie 1160 2
Volkswagen Polo áno séria 6

*ESP s bočnými a hlavovými airbagmi

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  2. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  3. Znalec slovenského brandy
  4. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  5. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  8. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  9. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  10. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  1. Ako Dom odborov Istropolis pochoval Berchtoldov palác
  2. Hľadáte nové príležitosti v kariére? Nájdete ich v obchode
  3. Odomknite si celé SME.sk s predplatným Prémium
  4. U. S. Steel nie je len dymiaci komín
  5. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  6. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  7. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 19 197
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 9 107
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 985
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 230
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 695
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 984
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 698
  8. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 640
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 438
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 254
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová vystúpila so správou o stave republiky.

Spravodlivosť a právny štát boli súčasťou jej druhej správy o stave republiky.


6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám o Slovensku povedala správa o stave republiky.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


15 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Stav ovzdušia na Slovensku. Aké sú hlavné zdroje znečistenia podľa krajov? Aké sú výsledky meraní?
  2. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  3. Dušan Koniar: Akoby člen Smeru Ficovi nijako nevadil
  4. Marian Baran: Električka číslo štyri
  5. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  6. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  7. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  8. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 15 101
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 7 889
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 843
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 293
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 670
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 091
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 593
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 194
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu