SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Hybridy nie sú medzistupeň, ale alternatíva

„Hybridná technológia je spojnicou medzi elektrickým módom a možnosťou jazdiť kedy chceš a ako ďaleko chceš,“ hovorí šéf predaja a marketingu spoločnosti Toyota Motor Europe – Didier Leroy.

(Zdroj: Filip Garaj)

FRANKFURT. Ekonomická kríza a alternatívne pohony boli témy, ktoré dominovali frankfurtskému autosalónu. S poklesom predaja sa prvýkrát po viac ako desaťročnej šnúre rastu musela konfrontovať aj najväčšia svetová automobilka Toyota.

Akým problémom musela čeliť v Európe, o projekte lacného auta, ale aj o budúcnosti hybridnej technológie sme sa rozprávali s Didier Leroy-om, šéfom predaja a marketingu spoločnosti Toyota Motor Europe.

Za prvých sedem mesiacov bola Toyota na ôsmom mieste v európskom rebríčku predaja, ale v tomto období mala o 14,1 % menší odbyt, čo je druhý najväčší pokles spomedzi značiek v prvej desiatke. Ste spokojní so súčasnou situáciou? Aké máte ciele do konca roka?

Samozrejme, že nemôžeme byť spokojní. Je pravda, že v prvej polovici roka sme museli čeliť väčším problémom, než niektorí naši konkurenti. Urobili sme dôkladnú analýzu, aby sme zistili príčiny týchto ťažkostí. Ak môžem rozdeliť značky, mám na mysli Toyotu a Lexus, tak začnime Lexusom. Ide o značku, ktorá je na špičke segmentu luxusných automobilov a práve tam došlo k najväčšiemu poklesu. Vozidiel nižšej strednej triedy sa to tak nedotklo, v nej dokonca odbyt stúpol. Takže ak celkový prepad trhu bol desaťpercentný, my sme klesli o 50 %.

To je pre vás dobrý dôvod predstaviť v budúcnosti kompaktný model, ktorého koncept predstavujete tu vo Frankfurte.

Najlepšie by bolo mať ho k dispozícii teraz. Keby sme mali zastúpenie v nižšej strednej triede v roku 2008 alebo 2009, mohli sme sa tešiť z veľkého rastu odbytu v tomto segmente podobne ako niektoré značky, napríklad BMW či Audi. Pravda, nad tým je už teraz zbytočne meditovať. V každom prípade sme naozaj zvažovali, prečo predstaviť toto auto teraz. Ide iba o koncept a ak by sa takéto auto malo produkovať, bude to závisieť od toho, ako ho verejnosť prijme, aké ohlasy bude mať aj tu na autosalóne a od mnohých ďalších faktorov. Ale keby sme sa rozhodli vyrábať model, s ktorým sme v podstate prišli príliš neskoro vzhľadom na súčasné potreby trhu, naozaj veríme, že z hľadiska dlhodobého trendu je tento typ automobilu nižšej strednej triedy mimoriadne perspektívny.

druha_rozhovor.jpgPre Toyotu, ktorá má v Európe samozrejme oveľa väčšie zastúpenie než Lexus, sme v prvej časti roka mali pripravených množstvo noviniek. Nanešťastie sa vyskytol problém s produktmi predchádzajúcej generácie. Aký problém? Koncom minulého a začiatkom tohto roka sme uvádzali nový Avensis, štartoval nový Verso i Prius a rovnako Lexus RX – mali sme nové modely, no súčasne v skladoch stálo veľa vozidiel predchádzajúcej generácie, ktoré sa nepredávali, pretože v tom istom čase pravdepodobne vrcholila kríza. To sme nemohli predpokladať. Veď pred rokom alebo poldruha rokom nikto ani len netušil, že budeme musieť čeliť takej hlbokej depresii. Ale my s ňou bojujeme. To znamená, že najprv by sme mali vyčerpať zásoby vozidiel predchádzajúcej generácie a potom postupne začať s novými produktmi... Súčasne treba zabezpečiť, aby sa nevyskytli nijaké problémy súvisiace s kvalitou, ani žiadne iné ťažkosti.

Z uvedených dôvodov prvá časť roka dopadla horšie, ako sme počítali. Od júla vyzerá situácia na nasledujúcich šesť mesiacov oveľa lepšie a teraz už naozaj môžeme očakávať maximálny prospech z toho, že sme od začiatku roka uviedli toľko premiér. Dokonca nový Prius ešte ani nie je predstavený na všetkých európskych trhoch, napríklad v Taliansku prichádza do predaja práve v týchto dňoch.

Ste teda spokojní so svojou stratégiou bojovať proti kríze novými modelmi? Bolo to dobré riešenie?

Nie, nie, nie! To nesúvisí s krízou. Ak plánujeme nový model, musíme to robiť na niekoľko rokov dopredu a pred pár rokmi nikto netušil, čo nastane. Takže ak teraz pracujeme na novom modeli, hovoríme o roku 2012, 2013, 2014... A vieme, aké budú ekonomické podmienky v roku 2014? Čiže kríze sme nevzdorovali novými modelmi. V prvom rade sme premýšľali, ako dosiahnuť, aby bola naša organizácia efektívnejšia, flexibilnejšia, agilnejšia a tiež schopná rýchlejšie reagovať v prípade, že v trendoch na trhoch nastanú radikálne zmeny. Bola to pre nás i príležitosť veľa sa naučiť... Ale nikdy sme sa nedomnievali, že ak dodáme na trh nový výrobok, vyriešime tým problém krízy.

Uvedením nových modelov ste zachovali výrobu hlavne v európskych fabrikách. Očakávate, že takúto produkciu udržíte v Európe na budúci rok?

prva_rozhovor.jpgVýroba našich automobilov v Európe sa realizuje v štyroch závodoch. V Českej republike máme spoločný podnik s PSA a ten beží na plnú kapacitu. Tam pre nás vyrábajú Aygo, teda malé auto a keďže trh s malými autami rastie, fabrika môže ísť naplno. Ďalšia továreň, ktorá vyrába Yaris, je na severe Francúzska. Na začiatku roka pracovala v dosť obmedzenom režime a vyprodukovala limitovaný počet áut. Keď v mnohých európskych krajinách zaviedli šrotovné, objem výroby opäť stúpol a v súčasnosti francúzska fabrika vyrába 1102 vozidiel denne. Maximálna denná kapacita je 1170 áut, sme teda veľmi blízko k úplnému využitiu jej potenciálu.

Ďalšie dva naše montážne závody v Anglicku a Turecku sú na tom rozdielne. Turecká fabrika vyrába Verso a Auris, anglická Auris a Avensis. Aj Verso aj Avensis sú nové modely, takže si vytvárajú a zlepšujú pozíciu aj trhový podiel vo svojej triede. Lenže dopyt po vozidlách v tomto segmente výrazne klesá a objemy predaja sú stále nízke, takže závody v Turecku a Anglicku momentálne pracujú tak na 60-70 percent svojej kapacity, nie viac. Naša britská fabrika má veľkú výhodu, lebo v polovici budúceho roka uvedieme hybridný Auris a hoci ešte nevieme odhadnúť objemy výroby, veríme, že to bude silný produkt. Očakávame, že európsky trh ho prijme veľmi dobre, čo by malo priaznivý vplyv na objem predaja a tým pádom aj na využitie kapacít tohto závodu.

Ako sa vyvíja projekt auta v Rusku pre rozvíjajúce sa trhy? Mám na mysli konkurenta Dacie Logan, ktorý by mal mať cenu okolo 6000 až 7000 dolárov.

Tento projekt je zatiaľ stále iba projekt. To znamená, že máme vypracovaných množstvo štúdií a hypotéz, no doposiaľ nie je rozhodnuté, či tento projekt rozbehneme a ak áno, tak s akým typom vozidla, v ktorej krajine a pre ktoré trhy. Je pravda, že takéto štúdie prebiehajú, tak ako pokračuje veľa ďalších a my ešte nevieme, či sa skutočne zrealizujú. Je tam stále veľa otáznikov.

V roku 2012 začne Isuzu vyrábať pre Toyotu 1,6-litrový dieselový motor. Nemáte pocit, že to bude príliš neskoro?

Pokiaľ ide o Isuzu, mali sme štúdiu na túto tému, ale momentálne o produkcii tohto motora ešte nie je rozhodnuté.

Ja som však čítal, že ste sa už dohodli, túto informáciu som vlastne dostal na jednom zo ženevských autosalónov.

Možno to bolo v rovine štúdie alebo projektu podobne ako v Rusku. Verte, v súčasnosti neexistuje špecifický plán, že by od roku 2012 Isuzu pre nás vyrábalo 1,6-litrový diesel. Rozhodnutie bolo odročené. Vidíte, preto musíme byť veľmi opatrní pri poskytovaní takýchto informácií. Ľudia si to často vysvetľujú tak, že ak Toyota robí v nejakej krajine štúdiu, čoskoro tam začne vyrábať autá. Sme obrovská spoločnosť a máme kvantum projektov v rôznych oblastiach a všetky tieto projekty bežia paralelne. Ale možno len pri jednom z desiatich si povieme: „Na tento sa zamerajme“. A toto je rovnaký prípad.

Aký má Toyota názor na hybridný diesel? Pri viacerých porovnávacích testoch – aj pri tých, ktoré robila naša redakcia, sa totiž ukázalo, že moderný dieselový motor je ešte stále účinnejší než hybrid kombinujúci benzínový motor a elektromotorom. Zvlášť na dlhých trasách. Budete vyrábať hybrid s aplikovaním naftovej pohonnej jednotky?

Ak vezmeme bežné podmienky, máte pravdu – pri konvenčných motoroch je diesel efektívnejší ako benzín. Pokiaľ ide o Toyotu a dieselový hybridný motor, my už v Japonsku takýto hybrid máme – dieselový motor s hybridnou technológiou je v prevádzke niekoľko rokov v ľahkom úžitkovom vozidle Hino. Takže občas sa celkom zabávam, pretože už som počul niektorých generálnych riaditeľov veľkých európskych značiek, ako tvrdili, že budú prví, kto predstaví dieselový hybrid. A to nie je pravda.

tretia_rozhovor.jpgV Japonsku teda už nejaké skúsenosti s dieselovým hybridom máme. Prečo sme nepokračovali vo vývoji dieselového hybridu namiesto benzínového? Z dvoch hlavných dôvodov. Prvý: Sme naozaj presvedčení, že pokiaľ ide o hladkosť chodu a vibrácie je medzi nimi veľký rozdiel. Ak jazdíte s hybridnou Toyotou, je to skutočne mimoriadne plynulé. Necítite žiadne trhanie pri prechode z benzínového na elektrický mód, ani podporu elektrického režimu konvenčnému motoru. Pracujú extrémne hladko. V zážihovom motore vieme regulovať stupeň kompresie, kým dieselový potrebuje rovnako vysoký kompresný pomer v každom pracovnom cykle. Na tom je postavená koncepcia vznetového motora. Lenže práve preto pri ňom nárazy a vibrácie oveľa ťažšie dostanete pod kontrolu a chod motora nie je ani zďaleka taký hladký.

Keďže máme k dispozícii úplný hybrid, môžeme kombinovať vylepšovanie benzínového motora so zdokonaľovaním našej hybridnej technológie. Spolu môžu priniesť to, čomu hovoríme presvedčivá alternatíva pre budúcnosť. Niektoré spoločnosti tvrdia, že sa treba koncentrovať na vylepšovanie vznetových motorov, iné, aby sme prešli na elektrické vozidlá. V poriadku. My budeme vyrábať elektrické vozidlá do roku 2020 a v budúcnosti aj autá na palivové články, no spojnicou medzi elektrickým módom a možnosťou jazdiť kedy chceš a ako ďaleko chceš, je hybridná technológia.

Do konca roku 2020 chcete mať hybridnú verziu v každom modelovom rade. Týka sa to aj nižších segmentov, než je Auris?

Áno. Ešte nevieme, či to bude Yaris, Aygo alebo iné malé auto, máme rôzne eventuality. Sme však presvedčení, že dovtedy budeme schopní zredukovať náklady na hybridný systém, že sa dostaví efekt väčších objemov produkcie a ďalšie faktory, čo umožní aplikovať hybridný pohon v akomkoľvek type automobilu za konkurencieschopnú cenu. To bude veľký krok vpred a to je teraz náš cieľ, naša vízia – aby sa hybridná technológia uplatnila v masovo vyrábanom vozidle.

Vo Frankfurte prezentujete koncept Auris. Bude tak vyzerať Auris po facelifte?

Toto je naozaj iba koncept. Dokonca aj hybridné vozidlo, ktoré začneme vyrábať v polovici budúceho roka, sa trocha líši. Takže nejde o face-lift, no ani o Auris hybrid. Nemôžem vám oficiálne povedať, aké budú medzi nimi rozdiely. Ale som si istý, že keď uvidíte definitívnu verziu Aurisu hybrid, spoznáte v ňom prvky tohto konceptu.

A kedy príde na trh face-liftovaný Auris?

To si ľahko vypočítate. Vezmite si, kedy sme začali Auris vyrábať a v polovici životného cyklu modelu prichádza na rad face-lift. Normálne tento cyklus trvá okolo šesť rokov, tak to vychádza medzi tretím a štvrtým rokom po uvedení na trh. Ale treba zdôrazniť, že mnohé vylepšenia sa robia priebežne, hoci ich zvonka nevidno a nečakáme s nimi až na facelift.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uplynul krátky čas od nášho rozhovoru a vieme, že predsa sme mali pravdu! Snímky japonskej verzie faceliftovaného modelu Auris jasne potvrdzujú, že koncept vystavený na autosalóne vo Frankfurte naozaj obsahoval prvky, s ktorými sa onedlho predstaví modernizovaný Auris aj v Európe.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 543
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 833
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 663
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 293
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 374
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 377
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 291
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 308
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 299
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 487
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.