Aj jednoduchá križovatka môže byť nebezpečná. Najmä keď sa niektorí rozhodnú ignorovať dopravné predpisy. Predstavte si, že by sa vám stal taký prípad, ako nám popísal, pomenujmeho Peter:
Vychádzal som z vedľajšej cesty na hlavnú na križovatke v tvare T, kde bola značka "Daj prednosť v jazde".
Keďže zľava nič nešlo, pokračoval som v jazde v pravo. Akonáhle som sa dostal na možnú viditeľnú cestu pred seba, v protismere sa na mňa vyrútilo vysokou rýchlosťou auto. Nasledovala čelná zrážka.
Mal som dať prednosť autu z pravej strany v protismere?
Nebolo možné vyhnúť sa mu, keďže predbiehalo autá stojace v dvoch radoch na červenú. Môj pruh bol na to priveľmi úzky.
Tiež nebolo možné presvedčiť sa vopred, či mi nič nejde v protismere, kvôli neprehľadnosti križovatky a vysokému zábradliu.
Povinnosti Petra vchádzajúceho na hlavnú cestu z vedľajšej
- Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám.
- Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.
- Pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky.
Povinnosti vodiča, ktorý sa čelne zrazil s Petrom (druhý vodič)
- Vodič nesmie predchádzať pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.
- Vodič nesmie predchádzať, ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky.
- Vodič nesmie predchádzať, ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť
- Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky.
Spoločné pravidlo pre oboch
- Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka.
Na Petrovu otázku, či mal dať pri odbočení vpravo prednosť aj vozidlu, ktoré prichádza z pravej strany v protismere, musíme odpovedať "áno, mal, lenže...".
Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Predpokladá to teda existenciu niekoho, komu treba dať prednosť. No a v súvislosti s prekážkou vo výhľade pri odbočení vpravo a očakávaní vozidiel prichádzajúcich zľava, sa existencia vodiča v aute rútiaceho sa v protismere smerom ku križovatke v podstate nedá predpokladať. Komu teda dať prednosť?
Tomu, čo sa rútil na Petra v protismere?
§ 137, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je
k) jazda v protismernej časti cesty, ak si to nevyžaduje situácia v cestnej premávke,
Druhý vodič bol v protismere v križovatke. Len vozidlá s právom prednostnej jazdy si to môžu dovoliť a aj to len vtedy, keď neohrozia iných účastníkov cestnej premávky.
Inak si pobyt v križovatke v protismere vyžadujú len situácie, keď treba zabrániť nehode. Predchádzanie áut v križovatke alebo obchádzanie áut stojacich v križovatke na červenú medzi takéto situácie nepatria.
V zákone o cestnej premávke sa jasne píše, že vodič nesmie predchádzať, ak by ohrozil vodiča v protismere. To znamená, že je jedno, kedy sa vodič v protismere objaví, predbiehajúci vodič ho nesmie ohroziť. To isté platí aj pre obiehanie.
Nehovoriac o tom, že čelná zrážka znamená to, že Petrove auto už bolo na hlavnej, a teda druhý vodič mu mal dať prednosť.
Okrem toho, druhý vodič mal predvídať, že v križovatke sa v protismere môže ocitnúť auto prichádzajúce z vedľajšej cesty. Ak by tak urobil, znamenalo by to, že nebude obiehať alebo predbiehať a ak by to bolo nevyhnutné, tak celej situácii prispôsobí rýchlosť jazdy, ktorú Peter opísal ako "sa vyrútilo vysokou rýchlosťou. Stretávacia rýchlosť by tak mohla byť nižšia a obe autá by mali potom väčšiu šancu vyhnúť sa čelnej zrážke.
Podobnú situáciu, len s odbočením vľavo popisuje Marián z Nitry. Pripravil k nemu aj náčrt:
Raz som v rozhlase počul o takejto nehode: Vodič sa zaraďoval na hlavnú cestu odbočujúc doľava (zrejme išlo križovatku v tvare písmena T).
Vozidlo, ktoré prichádzalo po hlavnej ceste naznačovalo úmysel odbočiť na vedľajšiu cestu, z ktorej vodič prichádzal.
Tak sa vodič odbočujúci na hlavnú cestu rozhodol vojsť na ňu zároveň s výjazdom auta z hlavnej cesty. Skontroloval si, či po hlavnej ceste neprichádza nejaké ďalšie auto (z oboch smerov).
V momente, keď sa dostal na hlavnú do svojho jazdného pruhu, objavilo sa tam vozidlo predbiehajúce automobil odbočujúci z hlavnej na vedľajšiu cestu. Nehoda bola neodvrátiteľná.
Pri vyšetrovaní nehody bol policajtmi ako vinný uznaný vodič prichádzajúci z hlavnej cesty.
Chcel by som sa spýtať, ako je to vlastne s predbiehaním predo mnou idúcich odbočujúcich pred, resp. v križovatke. Podľa logiky bezpečnosti by to malo byť totiž zakázané.
Tak, ako sme už spomenuli v rámci predchádzajúceho prípadu, predchádzanie v križovatke je zakázané. Porušením tohto pravidla vznikajú kolízne situácie, ktoré by nemuseli nastať.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
- Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.