SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Keď sa predbiehanie v križovatke končí čelnou zrážkou

Aj jednoduchá križovatka môže byť nebezpečná. Najmä keď sa vodič rozhodne ignorovať dopravné predpisy a ocitne sa v nej v protismere. Autám vychádzajúcim z vedľajšej cesty potom hrozí nehoda.

Aj jednoduchá križovatka môže byť nebezpečná. Najmä keď sa niektorí rozhodnú ignorovať dopravné predpisy. Predstavte si, že by sa vám stal taký prípad, ako nám popísal, pomenujmeho Peter:

Vychádzal som z vedľajšej cesty na hlavnú na križovatke v tvare T, kde bola značka "Daj prednosť v jazde".

Keďže zľava nič nešlo, pokračoval som v jazde v pravo. Akonáhle som sa dostal na možnú viditeľnú cestu pred seba, v protismere sa na mňa vyrútilo vysokou rýchlosťou auto. Nasledovala čelná zrážka.

Mal som dať prednosť autu z pravej strany v protismere?

Nebolo možné vyhnúť sa mu, keďže predbiehalo autá stojace v dvoch radoch na červenú. Môj pruh bol na to priveľmi úzky.

Tiež nebolo možné presvedčiť sa vopred, či mi nič nejde v protismere, kvôli neprehľadnosti križovatky a vysokému zábradliu.

Povinnosti Petra vchádzajúceho na hlavnú cestu z vedľajšej

  1. Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám.
  2. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.
  3. Pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky.

Povinnosti vodiča, ktorý sa čelne zrazil s Petrom (druhý vodič)

  1. Vodič nesmie predchádzať pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.
  2. Vodič nesmie predchádzať, ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky.
  3. Vodič nesmie predchádzať, ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť
  4. Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky.

Spoločné pravidlo pre oboch

  1. Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka.

Na Petrovu otázku, či mal dať pri odbočení vpravo prednosť aj vozidlu, ktoré prichádza z pravej strany v protismere, musíme odpovedať "áno, mal, lenže...".

Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Predpokladá to teda existenciu niekoho, komu treba dať prednosť. No a v súvislosti s prekážkou vo výhľade pri odbočení vpravo a očakávaní vozidiel prichádzajúcich zľava, sa existencia vodiča v aute rútiaceho sa v protismere smerom ku križovatke v podstate nedá predpokladať. Komu teda dať prednosť?

Tomu, čo sa rútil na Petra v protismere?

§ 137, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je
k) jazda v protismernej časti cesty, ak si to nevyžaduje situácia v cestnej premávke,

Druhý vodič bol v protismere v križovatke. Len vozidlá s právom prednostnej jazdy si to môžu dovoliť a aj to len vtedy, keď neohrozia iných účastníkov cestnej premávky.

Inak si pobyt v križovatke v protismere vyžadujú len situácie, keď treba zabrániť nehode. Predchádzanie áut v križovatke alebo obchádzanie áut stojacich v križovatke na červenú medzi takéto situácie nepatria.

V zákone o cestnej premávke sa jasne píše, že vodič nesmie predchádzať, ak by ohrozil vodiča v protismere. To znamená, že je jedno, kedy sa vodič v protismere objaví, predbiehajúci vodič ho nesmie ohroziť. To isté platí aj pre obiehanie.

Nehovoriac o tom, že čelná zrážka znamená to, že Petrove auto už bolo na hlavnej, a teda druhý vodič mu mal dať prednosť.

Okrem toho, druhý vodič mal predvídať, že v križovatke sa v protismere môže ocitnúť auto prichádzajúce z vedľajšej cesty. Ak by tak urobil, znamenalo by to, že nebude obiehať alebo predbiehať a ak by to bolo nevyhnutné, tak celej situácii prispôsobí rýchlosť jazdy, ktorú Peter opísal ako "sa vyrútilo vysokou rýchlosťou. Stretávacia rýchlosť by tak mohla byť nižšia a obe autá by mali potom väčšiu šancu vyhnúť sa čelnej zrážke.

Podobnú situáciu, len s odbočením vľavo popisuje Marián z Nitry. Pripravil k nemu aj náčrt:

01.jpg

Raz som v rozhlase počul o takejto nehode: Vodič sa zaraďoval na hlavnú cestu odbočujúc doľava (zrejme išlo križovatku v tvare písmena T).

Vozidlo, ktoré prichádzalo po hlavnej ceste naznačovalo úmysel odbočiť na vedľajšiu cestu, z ktorej vodič prichádzal.

Tak sa vodič odbočujúci na hlavnú cestu rozhodol vojsť na ňu zároveň s výjazdom auta z hlavnej cesty. Skontroloval si, či po hlavnej ceste neprichádza nejaké ďalšie auto (z oboch smerov).

V momente, keď sa dostal na hlavnú do svojho jazdného pruhu, objavilo sa tam vozidlo predbiehajúce automobil odbočujúci z hlavnej na vedľajšiu cestu. Nehoda bola neodvrátiteľná.

Pri vyšetrovaní nehody bol policajtmi ako vinný uznaný vodič prichádzajúci z hlavnej cesty.

Chcel by som sa spýtať, ako je to vlastne s predbiehaním predo mnou idúcich odbočujúcich pred, resp. v križovatke. Podľa logiky bezpečnosti by to malo byť totiž zakázané.

Tak, ako sme už spomenuli v rámci predchádzajúceho prípadu, predchádzanie v križovatke je zakázané. Porušením tohto pravidla vznikajú kolízne situácie, ktoré by nemuseli nastať.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 672
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 335
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 972
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 107
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 935
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 592
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  2. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  3. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  4. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  5. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  6. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  7. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  8. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 730
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 345
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 106
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 806
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 562
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 205
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 770
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 495
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu