Aj jednoduchá križovatka môže byť nebezpečná. Najmä keď sa vodič rozhodne ignorovať dopravné predpisy a ocitne sa v nej v protismere. Autám vychádzajúcim z vedľajšej cesty potom hrozí nehoda.
Aj jednoduchá križovatka môže byť nebezpečná. Najmä keď sa niektorí rozhodnú ignorovať dopravné predpisy. Predstavte si, že by sa vám stal taký prípad, ako nám popísal, pomenujmeho Peter:
Vychádzal som z vedľajšej cesty na hlavnú na križovatke v tvare T, kde bola značka "Daj prednosť v jazde".
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Keďže zľava nič nešlo, pokračoval som v jazde v pravo. Akonáhle som sa dostal na možnú viditeľnú cestu pred seba, v protismere sa na mňa vyrútilo vysokou rýchlosťou auto. Nasledovala čelná zrážka.
Mal som dať prednosť autu z pravej strany v protismere?
Nebolo možné vyhnúť sa mu, keďže predbiehalo autá stojace v dvoch radoch na červenú. Môj pruh bol na to priveľmi úzky.
Tiež nebolo možné presvedčiť sa vopred, či mi nič nejde v protismere, kvôli neprehľadnosti križovatky a vysokému zábradliu.
Povinnosti Petra vchádzajúceho na hlavnú cestu z vedľajšej
Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám.
Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.
Pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky.
Povinnosti vodiča, ktorý sa čelne zrazil s Petrom (druhý vodič)
Vodič nesmie predchádzať pri jazde cez križovatkua v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.
Vodič nesmie predchádzať, ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky.
Vodič nesmie predchádzať, ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť
Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky.
Spoločné pravidlo pre oboch
Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka.
Na Petrovu otázku, či mal dať pri odbočení vpravo prednosť aj vozidlu, ktoré prichádza z pravej strany v protismere, musíme odpovedať "áno, mal, lenže...".
Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Predpokladá to teda existenciu niekoho, komu treba dať prednosť. No a v súvislosti s prekážkou vo výhľade pri odbočení vpravo a očakávaní vozidiel prichádzajúcich zľava, sa existencia vodiča v aute rútiaceho sa v protismere smerom ku križovatke v podstate nedá predpokladať. Komu teda dať prednosť?
Tomu, čo sa rútil na Petra v protismere?
§ 137, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je
k) jazda v protismernej časti cesty, ak si to nevyžaduje situácia v cestnej premávke,
Druhý vodič bol v protismere v križovatke. Len vozidlá s právom prednostnej jazdy si to môžu dovoliť a aj to len vtedy, keď neohrozia iných účastníkov cestnej premávky.
Inak si pobyt v križovatke v protismere vyžadujú len situácie, keď treba zabrániť nehode. Predchádzanie áut v križovatke alebo obchádzanie áut stojacich v križovatke na červenú medzi takéto situácie nepatria.
V zákone o cestnej premávke sa jasne píše, že vodič nesmie predchádzať, ak by ohrozil vodiča v protismere. To znamená, že je jedno, kedy sa vodič v protismere objaví, predbiehajúci vodič ho nesmie ohroziť. To isté platí aj pre obiehanie.
Nehovoriac o tom, že čelná zrážka znamená to, že Petrove auto už bolo na hlavnej, a teda druhý vodič mu mal dať prednosť.
Okrem toho, druhý vodič mal predvídať, že v križovatke sa v protismere môže ocitnúť auto prichádzajúce z vedľajšej cesty. Ak by tak urobil, znamenalo by to, že nebude obiehať alebo predbiehať a ak by to bolo nevyhnutné, tak celej situácii prispôsobí rýchlosť jazdy, ktorú Peter opísal ako "sa vyrútilo vysokou rýchlosťou. Stretávacia rýchlosť by tak mohla byť nižšia a obe autá by mali potom väčšiu šancu vyhnúť sa čelnej zrážke.
Podobnú situáciu, len s odbočením vľavo popisuje Marián z Nitry. Pripravil k nemu aj náčrt:
Raz som v rozhlase počul o takejto nehode: Vodič sa zaraďoval na hlavnú cestu odbočujúc doľava (zrejme išlo križovatku v tvare písmena T).
Vozidlo, ktoré prichádzalo po hlavnej ceste naznačovalo úmysel odbočiť na vedľajšiu cestu, z ktorej vodič prichádzal.
Tak sa vodič odbočujúci na hlavnú cestu rozhodol vojsť na ňu zároveň s výjazdom auta z hlavnej cesty. Skontroloval si, či po hlavnej ceste neprichádza nejaké ďalšie auto (z oboch smerov).
V momente, keď sa dostal na hlavnú do svojho jazdného pruhu, objavilo sa tam vozidlo predbiehajúce automobil odbočujúci z hlavnej na vedľajšiu cestu. Nehoda bola neodvrátiteľná.
Pri vyšetrovaní nehody bol policajtmi ako vinný uznaný vodič prichádzajúci z hlavnej cesty.
Chcel by som sa spýtať, ako je to vlastne s predbiehaním predo mnou idúcich odbočujúcich pred, resp. v križovatke. Podľa logiky bezpečnosti by to malo byť totiž zakázané.
Tak, ako sme už spomenuli v rámci predchádzajúceho prípadu, predchádzanie v križovatke je zakázané. Porušením tohto pravidla vznikajú kolízne situácie, ktoré by nemuseli nastať.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?