SME

Keď sa predbiehanie v križovatke končí čelnou zrážkou

Aj jednoduchá križovatka môže byť nebezpečná. Najmä keď sa vodič rozhodne ignorovať dopravné predpisy a ocitne sa v nej v protismere. Autám vychádzajúcim z vedľajšej cesty potom hrozí nehoda.

Aj jednoduchá križovatka môže byť nebezpečná. Najmä keď sa niektorí rozhodnú ignorovať dopravné predpisy. Predstavte si, že by sa vám stal taký prípad, ako nám popísal, pomenujmeho Peter:

Vychádzal som z vedľajšej cesty na hlavnú na križovatke v tvare T, kde bola značka "Daj prednosť v jazde".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže zľava nič nešlo, pokračoval som v jazde v pravo. Akonáhle som sa dostal na možnú viditeľnú cestu pred seba, v protismere sa na mňa vyrútilo vysokou rýchlosťou auto. Nasledovala čelná zrážka.

SkryťVypnúť reklamu

Mal som dať prednosť autu z pravej strany v protismere?

Nebolo možné vyhnúť sa mu, keďže predbiehalo autá stojace v dvoch radoch na červenú. Môj pruh bol na to priveľmi úzky.

Tiež nebolo možné presvedčiť sa vopred, či mi nič nejde v protismere, kvôli neprehľadnosti križovatky a vysokému zábradliu.

Povinnosti Petra vchádzajúceho na hlavnú cestu z vedľajšej

  1. Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám.

  2. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.

  3. Pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky.

Povinnosti vodiča, ktorý sa čelne zrazil s Petrom (druhý vodič)

  1. Vodič nesmie predchádzať pri jazde cez križovatkua v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.

  2. Vodič nesmie predchádzať, ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky.

  3. Vodič nesmie predchádzať, ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť

  4. Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky.

Spoločné pravidlo pre oboch

  1. Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka.

Na Petrovu otázku, či mal dať pri odbočení vpravo prednosť aj vozidlu, ktoré prichádza z pravej strany v protismere, musíme odpovedať "áno, mal, lenže...".

SkryťVypnúť reklamu

Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Predpokladá to teda existenciu niekoho, komu treba dať prednosť. No a v súvislosti s prekážkou vo výhľade pri odbočení vpravo a očakávaní vozidiel prichádzajúcich zľava, sa existencia vodiča v aute rútiaceho sa v protismere smerom ku križovatke v podstate nedá predpokladať. Komu teda dať prednosť?

Tomu, čo sa rútil na Petra v protismere?

§ 137, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je
k) jazda v protismernej časti cesty, ak si to nevyžaduje situácia v cestnej premávke,

Druhý vodič bol v protismere v križovatke. Len vozidlá s právom prednostnej jazdy si to môžu dovoliť a aj to len vtedy, keď neohrozia iných účastníkov cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu

Inak si pobyt v križovatke v protismere vyžadujú len situácie, keď treba zabrániť nehode. Predchádzanie áut v križovatke alebo obchádzanie áut stojacich v križovatke na červenú medzi takéto situácie nepatria.

V zákone o cestnej premávke sa jasne píše, že vodič nesmie predchádzať, ak by ohrozil vodiča v protismere. To znamená, že je jedno, kedy sa vodič v protismere objaví, predbiehajúci vodič ho nesmie ohroziť. To isté platí aj pre obiehanie.

Nehovoriac o tom, že čelná zrážka znamená to, že Petrove auto už bolo na hlavnej, a teda druhý vodič mu mal dať prednosť.

Okrem toho, druhý vodič mal predvídať, že v križovatke sa v protismere môže ocitnúť auto prichádzajúce z vedľajšej cesty. Ak by tak urobil, znamenalo by to, že nebude obiehať alebo predbiehať a ak by to bolo nevyhnutné, tak celej situácii prispôsobí rýchlosť jazdy, ktorú Peter opísal ako "sa vyrútilo vysokou rýchlosťou. Stretávacia rýchlosť by tak mohla byť nižšia a obe autá by mali potom väčšiu šancu vyhnúť sa čelnej zrážke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podobnú situáciu, len s odbočením vľavo popisuje Marián z Nitry. Pripravil k nemu aj náčrt:

Raz som v rozhlase počul o takejto nehode: Vodič sa zaraďoval na hlavnú cestu odbočujúc doľava (zrejme išlo križovatku v tvare písmena T).

Vozidlo, ktoré prichádzalo po hlavnej ceste naznačovalo úmysel odbočiť na vedľajšiu cestu, z ktorej vodič prichádzal.

Tak sa vodič odbočujúci na hlavnú cestu rozhodol vojsť na ňu zároveň s výjazdom auta z hlavnej cesty. Skontroloval si, či po hlavnej ceste neprichádza nejaké ďalšie auto (z oboch smerov).

V momente, keď sa dostal na hlavnú do svojho jazdného pruhu, objavilo sa tam vozidlo predbiehajúce automobil odbočujúci z hlavnej na vedľajšiu cestu. Nehoda bola neodvrátiteľná.

Pri vyšetrovaní nehody bol policajtmi ako vinný uznaný vodič prichádzajúci z hlavnej cesty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chcel by som sa spýtať, ako je to vlastne s predbiehaním predo mnou idúcich odbočujúcich pred, resp. v križovatke. Podľa logiky bezpečnosti by to malo byť totiž zakázané.

Tak, ako sme už spomenuli v rámci predchádzajúceho prípadu, predchádzanie v križovatke je zakázané. Porušením tohto pravidla vznikajú kolízne situácie, ktoré by nemuseli nastať.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 073
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 986
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 150
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 023
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 939
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 477
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 067
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 546
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Ako "Volský Jano" prispel k porážke nacizmu - prvá časť.
  2. Anna Miľanová: Diktátori, sadisti v rôznych oblastiach spoločnosti, počnúc od rodín, zvyknú byť zákerne útoční...
  3. Milan Srnka: Ako poslať Fica do politického dôchodku: Opozícia musí urobiť kompromisy
  4. Štefan Šturdzík: Výstrel Igora Matoviča.
  5. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh.
  6. Anna Šuhajdová: Nemecký bankový obor láme rekordy: Po 14 rokoch zažíva finančný vrchol. Ide o začiatok novej éry?
  7. Ján Valchár: O Máriových muliciach II.
  8. Aleksander Prętnicki: Slepý bod - Bratislavský expres
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 418
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 672
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 474
  4. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 8 929
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 725
  6. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 177
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 553
  8. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 244
  1. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  7. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  8. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
SkryťZatvoriť reklamu