SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Ako rýchlo ísť s prívesom po diaľnici? (doplnené)

Viete, ako rýchlo môžete ísť po diaľnici? A viete, ako rýchlo musíte? Pre väčšinu jednoduché otázky. Ale, čo keď sa do toho zapoja prívesy?

Viete, ako rýchlo môžete ísť po diaľnici? A viete, ako rýchlo musíte?

Podľa zákona o cestnej premávke, ak ste v osobnom aute bez prívesu alebo s prívesom s hmotnosťou do 750 kg, tak bez problémov maximálne až 130-kou. Autobusy 100-kou, no a zvyšok (s výnimkou osobných áut s prívesným vozíkom) maximálne 90-kou. A ako je to s nákladiakmi s prívesom? Na túto kategóriu nás upozornil Miro:

Na diaľnici je minimálna povolená rýchlosť 80 km/h a pre nákladné vozy s prívesom je maximálna 80 km/h. Takže tí tam musia chodiť úplne presne, čo je podľa mňa absurdné.

Ďalej, keď je tam znížená rýchlosť na 60 km/h, a následne zrušená dopravnou značkou, tak na tom úseku všetci porušujú pravidlá, lebo nejdú minimálnou rýchlosťou 80 km/h. Toľko naše veselé zákony.

Mira treba opraviť v tom, že nákladné autá s prívesom môžu ísť po diaľnici maximálnou rýchlosťou 90 km/h. A keďže minimálna rýchlosť na diaľnici je stanovená zákonom o cestnej premávke na 80 km/h, nákladné autá s prívesom majú toleranciu v rýchlosti 10 km/h.

Na diaľniciach v obci sa táto tolerancia zvyšuje na 25 km/h.

Nie je to veľa, ale zákon bol v tomto smere nastavený tak, aby sa premávka na diaľniciach a rýchlostných cestách nebrzdila pomalšími vozidlami.

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané. Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km/h. V úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 65 km/h.

V prípade zníženia maximálnej povolenej rýchlosti dopravnou značkou, ktorý popisuje Miro, sa minimálna dovolená rýchlosť ruší.

Predstavte si diaľnicu, kde platí minimálna 80-ka. Pred Vami sa objaví dopravná značka, ktorá Vám oznamuje najvyššiu dovolenú rýchlosť 60 km/h. Už v tom momente Vám dopravná značka prikazuje, aby ste do miesta, kde začína platiť, znížili svoju rýchlosť na 60 km/h. To znamená, že dopravná značka ovplyvňuje premávku nie len od miesta, kde je umiestnená, ale aj pred ňou.

V zákone je jasne napísané, že dopravné značky musia byť včas viditeľné a jasne zrozumiteľné. Je to aj pre takéto dopravné značky, ktoré vás usmerňujú ešte skôr, než z miesta, kde sú umiestnené.

V zákone je tiež napísané, že dopravné značky sú nadradené ustanoveniam v zákone. Ak vám teda dopravná značka prikazuje ísť 60-kou od miesta jej umiestnenia, do tohto bodu musíte spomaliť. Počas spomaľovania už neplatí ustanovenie o minimálnej povolenej rýchlosti na diaľnici. Samozrejme, spomaľovanie pod 80-ku sa akceptuje len z miesta, kde je viditeľný význam dopravnej značky upravujúcej maximálnu povolenú rýchlosť.

Pozrime sa aj na príklad opúšťania úseku na diaľnici, kde platila 60-ka. Dopravná značka, ktorá ruší 60-ku, Vám prikazuje ísť rýchlosťou 60 km/h do miesta jej umiestnenia. Od tohto bodu ste povinný zrýchliť na minimálnych 80 km/h. Nie hneď, keďže sa to nedá, ale postupne, no čo najskôr.

Dopravná značka rušiaca 60-ku totiž v súvislosti so zákonným ustanovením hovoriacim o minimálnej 80-ke na diaľnici nariaďuje čo najskôr zvýšiť rýchlosť na minimálnych 80 km/h. Keby to bolo možné fyzicky urobiť okamžite, tak by to bolo potrebné tak spraviť. Keďže sa to však nedá, treba to urobiť čo najskôr.

Úmyslom zákonodarcu určite nebolo nútiť robiť to, čo sa nedá. Preto sa zákon v takýchto prípadoch vykladá v rámci reálnych možností. Nehovoriac o tom, že zákon o cestnej premávke tento problém rieši jedným z ustanovení:

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Rýchlosť jazdy podľa odseku 1 sa nevzťahuje na vodiča motorového vozidla vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. ...

Mimochodom, nezabudnite na to, že autá s prívesom môžu ísť len takou rýchlosťou, akú im dovoľuje najvyššia konštrukčná rýchlosť pomalšieho vozidla jazdnej súpravy. A ak je nižšia ako 80 km/h, vozidlo s prívesom nesmie využiť diaľnicu.

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-l. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.

(3) Vodič iného motorového vozidla, ako sa uvádza v odseku 2, ako aj vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h.

(4) Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h, a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km/h.

(5) Vodič nesmie prekročiť najvyššiu dovolenú rýchlosť jazdy vozidiel určenú dopravnou značkou alebo dopravným zariadením.

(6) Najvyššie dovolené rýchlosti ustanovené v odsekoch 2 a 3 nemožno prekročiť, ani ak je dopravnou značkou alebo dopravným zariadením dovolená vyššia rýchlosť; to neplatí pre vodiča motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg bez prípojného vozidla.

(7) Vodič nesmie prekročiť najväčšiu konštrukčnú rýchlosť vozidla, a ak ide o jazdnú súpravu, ani najväčšiu konštrukčnú rýchlosť nijakého z vozidiel súpravy.

Ďalšiu otázku nám poslala Boleslava zo Žiliny:

Som v obci, ktorá má značku určujúcu 70 km rýchlosť. Obec končí, ihneď je tabuľa na tom istom stĺpe ozančujúca začiatok ďalšej obce (Ľubochňa + Hubová, okr. Ružomberok).
Otázka: ruší koniec a začiatok dvoch obcí na tom istom mieste 70 km rýchlosť?

Z pohľadu zákona o cestnej premávke a vykonávacej vyhlášky, končí. Ak by na danom úseku mala pokračovať 70-ka, musela by tam byť znovu dopravná značka povoľujúca najvyššiu dovolenú rýchlosť 70 km/h.

Na záver ešte jeden postreh od Richarda. Týka sa úseku cesty medzi križovatkou ciest Dolnozemská a Panónska a T-čkovou križovatkou, ktorá smeruje premávku do Rusoviec prípadne Rajky a Jaroviec.


Zväčšiť mapu

Podľa mňa je tam maximálna povolená rýchlosť (MPR) 50 Km/h, preto vždy nastavím tempomat presne na 50 Km/h. V danom úseku je zákaz predbiehania a plná čiara.

Avšak zakaždým, keď tade idem, tak autá za mnou sa na mňa neskutočne tlačia, občas aj v spätnom zrkadle vidím, ako natlačený vodič za mnou nervózne rozhadzuje ruky.

Nepostrehol som tam žiadnu značku informujúcu o konci Bratislavy, ani žiadnu značku povoľujúcu vyššiu MPR. Napriek tomu nie som si istý, či nerobím chybu ja, či náhodou neblokujem premávku, či som niečo neprehliadol. Nedá sa tam totiž predbiehať, keďže je tam zákaz.

Veľakrát sa mi stalo, že sa za mnou vytvorila kolóna, aj keď ten úsek je krátky. Až za prvou odbočkou doprava smerom na Jarovce je značka zvyšujúca MPR na 80 Km/h.

Ešte chcem dodať, že tempomat na 50 Km/h nastavujem kvôli tomu, aby ma to nedráždilo ísť rýchlejšie. Daný úsek je totiž medzi poľom a kopcom a v človeku to vyvoláva pocit, že ide mimo mesta. A keďže už odmietam platiť pokuty, riešim to takto. Mám však pochybnosti, či konám správne.

Richard môže byť pokojný, pretože koná správne. Skutočne, daný úsek je súčasťou územia Bratislavy, ktorý nie je ukončený žiadnou dopravnou značkou Koniec obce. Keďže je to za križovatkou a na začiatku spomínaného úseku nie je dopravná značka povoľujúca vyššiu rýchlosť jazdy, smie sa tam ísť len 50-kou.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 575
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 970
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 030
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 933
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 619
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  2. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  3. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  4. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  5. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  6. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  7. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  8. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 720
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 324
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 101
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 804
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 789
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 173
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 770
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 598
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu