SME

Práca na ceste, rýchlosť znížená, no nikto nepracuje

Viacerí z vás nás upozorňujete na úseky ciest, kde je znížená rýchlosť pre práce na ceste. Obmedzenia tam síce sú, no žiadneho robotníka tam nevidno. A ani miesto, kde by bolo potrebné pracovať.

Viacerí z vás nás upozorňujete na úseky ciest, kde je znížená rýchlosť pre práce na ceste. Obmedzenia tam síce sú, no žiadneho robotníka tam nevidno.

Nám sa podarilo natočiť jedno také miesto na ceste prvej triedy na ťahu Bratislava - Komárno, pri Blatnej na Ostrove. Dopravné značenia oznamujúce prácu na ceste a zníženie maximálnej povolenej rýchlosti boli neprehliadnuteľné, ale cestárov nikde. Natočili sme to z oboch strán.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podobnú situáciu popísal aj Peter:

Za zdržiavanie premávky na verejných cestách môže už byť vinník pokutovaný. Prinajmenšom na diaľniciach. Kedy zaplatia pokuty spoločnosti, ktoré stavajú diaľnicu?

Medzi Prešovom a Chminianskou Novou Vsou je rýchlosť vozidiel príslušnými značkami obmedzená na 70 km/h takmer v celej dĺžke. Okrem toho, pri každom výjazde vozidiel zo stavby diaľnice je rýchlosť osobitnou značkou znížená na 50 km/hod.

Neupieram stavajúcim spoločnostiam právo - ba povinnosť - urobiť všetko preto, aby ich vozidlá pri výjazde na verejnú cestu neohrozili vodičov, ktorí po nej jazdia.

Prečo však takto obmedzujú rýchlosť na verejnej ceste aj v dňoch, keď sa na diaľnici nepracuje?

Podľa mňa by za to mali zaplatiť pokutu. A pritom stačí tak málo: po skončení prác (v piatok popoludní) značku zakryť.

Viem, že na niektorých úsekoch výstavby diaľnice sa už (konečne) pracuje aj v noci, prípadne cez víkend. Zostáva však až priveľa značiek, ktoré znižujú rýchlosť na ceste neodôvodnene.

V zákone o pozemných komunikáciách sa spomínajú základné pravidlá pre uzávierky ciest. Podľa nich je správca cesty povinný postarať sa o to, aby bola premávka obmedzená pokiaľ možno na čo najkratší čas.

§ 7, zákon č. 135/1961 Zb.:

(1) ... O uzávierke, obchádzke a odklone rozhoduje cestný správny orgán po dohode s dopravným inšpektorátom. Užívatelia diaľnice, cesty alebo miestnej komunikácie nemajú nárok na náhradu prípadných vyšších nákladov, ktoré im vzniknú v dôsledku uzávierky, obchádzky alebo odklonu. Cestný správny orgán je však povinný postarať sa o to, aby uzávierka, obchádzka alebo odklon boli vždy obmedzené, ak možno na najkratší čas, a aby boli riadne technicky zabezpečené a čo najvýhodnejšie.

No a pravidlá prác na ceste následne upravujú Technické podmienky, konkrétne 07/2005, ktoré vydalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Podľa nich sa prenosné dopravné značky môžu používať takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky.

Práve preto by sa v čase, keď sa na ceste nepracuje a premávku nemá čo ohroziť alebo obmedziť, mali prenosné dopravné značky obmedzujúce plynulosť premávky zakryť.

Na zabezpečenie pracovného miesta na PK sa používajú trvalé a prenosné zvislé dopravné značky, vodorovné dopravné značky, retroreflexný dopravný gombík a dopravné zariadenia. Môžu sa používať len v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky.

Cestný správny orgán je povinný postarať sa o to, aby sa uzávierka, obchádzka alebo odklon vždy obmedzili na čo najkratší čas, a riadne technicky a čo najvýhodnejšie zabezpečili. Pri zriaďovaní pracovných miest treba zaistiť bezpečnosť a plynulosť premávky na pozemnej komunikácii a bezpečnosť pracovníkov, pracovných strojov a zariadení.

A čo pokuta? Zákon o pozemných komunikáciách v tomto smere myslí aj na situácie, kedy by práce na ceste mohli bezdôvodne zhoršovať plynulosť premávky. Ak sa takáto situácia posúdi ako priestupok,

§ 22c, zákon č. 135/1961

(1) Priestupku na úseku pozemných komunikácií sa dopustí ten, kto
a) bez povolenia cestného správneho orgánu alebo v rozpore s vydaným povolením
2. vykoná uzávierku cesty alebo miestnej komunikácie alebo nedodrží povolený termín uzávierky a obchádzky,
e) neplní opatrenia uložené orgánom štátneho odborného dozoru na zabránenie ohrozenia alebo sťaženia premávky na pozemných komunikáciách,

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 402
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 10 082
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 847
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 305
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 396
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 077
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 658
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 24 961
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 384
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 182
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 874
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 266
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 922
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 495
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu