SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Práca na ceste, rýchlosť znížená, no nikto nepracuje

Viacerí z vás nás upozorňujete na úseky ciest, kde je znížená rýchlosť pre práce na ceste. Obmedzenia tam síce sú, no žiadneho robotníka tam nevidno. A ani miesto, kde by bolo potrebné pracovať.

Viacerí z vás nás upozorňujete na úseky ciest, kde je znížená rýchlosť pre práce na ceste. Obmedzenia tam síce sú, no žiadneho robotníka tam nevidno.

Nám sa podarilo natočiť jedno také miesto na ceste prvej triedy na ťahu Bratislava - Komárno, pri Blatnej na Ostrove. Dopravné značenia oznamujúce prácu na ceste a zníženie maximálnej povolenej rýchlosti boli neprehliadnuteľné, ale cestárov nikde. Natočili sme to z oboch strán.

Podobnú situáciu popísal aj Peter:

Za zdržiavanie premávky na verejných cestách môže už byť vinník pokutovaný. Prinajmenšom na diaľniciach. Kedy zaplatia pokuty spoločnosti, ktoré stavajú diaľnicu?

Medzi Prešovom a Chminianskou Novou Vsou je rýchlosť vozidiel príslušnými značkami obmedzená na 70 km/h takmer v celej dĺžke. Okrem toho, pri každom výjazde vozidiel zo stavby diaľnice je rýchlosť osobitnou značkou znížená na 50 km/hod.

Neupieram stavajúcim spoločnostiam právo - ba povinnosť - urobiť všetko preto, aby ich vozidlá pri výjazde na verejnú cestu neohrozili vodičov, ktorí po nej jazdia.

Prečo však takto obmedzujú rýchlosť na verejnej ceste aj v dňoch, keď sa na diaľnici nepracuje?

Podľa mňa by za to mali zaplatiť pokutu. A pritom stačí tak málo: po skončení prác (v piatok popoludní) značku zakryť.

Viem, že na niektorých úsekoch výstavby diaľnice sa už (konečne) pracuje aj v noci, prípadne cez víkend. Zostáva však až priveľa značiek, ktoré znižujú rýchlosť na ceste neodôvodnene.

V zákone o pozemných komunikáciách sa spomínajú základné pravidlá pre uzávierky ciest. Podľa nich je správca cesty povinný postarať sa o to, aby bola premávka obmedzená pokiaľ možno na čo najkratší čas.

§ 7, zákon č. 135/1961 Zb.:

(1) ... O uzávierke, obchádzke a odklone rozhoduje cestný správny orgán po dohode s dopravným inšpektorátom. Užívatelia diaľnice, cesty alebo miestnej komunikácie nemajú nárok na náhradu prípadných vyšších nákladov, ktoré im vzniknú v dôsledku uzávierky, obchádzky alebo odklonu. Cestný správny orgán je však povinný postarať sa o to, aby uzávierka, obchádzka alebo odklon boli vždy obmedzené, ak možno na najkratší čas, a aby boli riadne technicky zabezpečené a čo najvýhodnejšie.

No a pravidlá prác na ceste následne upravujú Technické podmienky, konkrétne 07/2005, ktoré vydalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Podľa nich sa prenosné dopravné značky môžu používať takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky.

Práve preto by sa v čase, keď sa na ceste nepracuje a premávku nemá čo ohroziť alebo obmedziť, mali prenosné dopravné značky obmedzujúce plynulosť premávky zakryť.

Na zabezpečenie pracovného miesta na PK sa používajú trvalé a prenosné zvislé dopravné značky, vodorovné dopravné značky, retroreflexný dopravný gombík a dopravné zariadenia. Môžu sa používať len v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky.

Cestný správny orgán je povinný postarať sa o to, aby sa uzávierka, obchádzka alebo odklon vždy obmedzili na čo najkratší čas, a riadne technicky a čo najvýhodnejšie zabezpečili. Pri zriaďovaní pracovných miest treba zaistiť bezpečnosť a plynulosť premávky na pozemnej komunikácii a bezpečnosť pracovníkov, pracovných strojov a zariadení.

A čo pokuta? Zákon o pozemných komunikáciách v tomto smere myslí aj na situácie, kedy by práce na ceste mohli bezdôvodne zhoršovať plynulosť premávky. Ak sa takáto situácia posúdi ako priestupok,

§ 22c, zákon č. 135/1961

(1) Priestupku na úseku pozemných komunikácií sa dopustí ten, kto
a) bez povolenia cestného správneho orgánu alebo v rozpore s vydaným povolením
2. vykoná uzávierku cesty alebo miestnej komunikácie alebo nedodrží povolený termín uzávierky a obchádzky,
e) neplní opatrenia uložené orgánom štátneho odborného dozoru na zabránenie ohrozenia alebo sťaženia premávky na pozemných komunikáciách,

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 247
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 006
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 669
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 268
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 745
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 124
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 765
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 397
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 318
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 905
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

7 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

5 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

5 h