Roman si pri Strojníckej fakulte v Košiciach všimol, aj keď nie nebezpečnú, určite však nie veľmi príjemnú situáciu. Pre skrytú dopravnú značku tam totiž môžu nastať situácie, kedy si vodiči v križovatke začnú ponúkať prednosť.
Chodím tadiaľ pravidelne a dlhšiu dobu som rozmýšľal, ako je to s dávaním prednosti v jazde na tejto križovatke. Sú tam hneď po sebe dve križovatky.
Tá druhá je jasná, ale tá prvá, kvôli neviditeľnej značke už nie. Značku v strome som si všimol len pred pár dňami, aj to len náhodou v spätnom zrkadle po prejdení križovatky. Ešte k tomu je naklonená a natočená smerom k stromom. Asi rastie ako sa jej zachce.
Zväčšiť mapu
Skrytá dopravná značka, ktorá v križovatke určuje hlavnú cestu, môže v danom mieste spôsobiť, že vodič na hlavnej začne ponúkať prednosť autu, ktoré vychádza z jeho pohľadu sprava. To však má cestu označenú dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde!".
Kým by to skončilo len ponúkaním si prednosti, všetko by bolo v poriadku. V takýchto "nerozhodných" situáciách však zvyčajne fungujú takzvané Murphyho zákony a nie je vylúčené, že sa autá vyberú do križovatky spolu. No a to už hrozí kolíziou.
Stačilo by pri tom, aby správca komunikácia občas prestrihal zeleň, ktorá bráni vo výhľade na dopravnú značku. A bolo by po probléme.
§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.
V predchádzajúcom prípade sa dôležitá dopravná značka schovávala. V nasledujúcom dokonca chýba. Miesto je v Bratislave, križovatka tvaru T, križovatka ulíc Exnárova, Mlynské luhy. Chýba tam dopravná značka "Daj prednosť v jazde!". Všimol si to Jaroslav:
Po tejto ceste chodím pravidelne, takže som vedel, ze musím dať vozidlám idúcim zľava aj sprava prednosť. Ale mňa by zaujímalo, že ak by tam šiel vodič, ktorý danú križovatku nepozná a vznikla by dopravná nehoda, ktorej príčinou by bolo chýbajúce dopravné značenie, kto by bol za to zodpovedný, respektíve vynníkom dopravnej nehody.
Takto by to malo vyzerať ... a takto to tam je v skutočnosti
Zväčšiť mapu
V prípade nehody by mal byť zodpovedný ten, kto spôsobil príčinu nehody. To znamená, prípadný zlodej dopravnej značky "Daj prednosť v jazde!" alebo správca komunikácie, ktorý by ju tam "zabudol" osadiť. Určite by to však neboli vodiči áut, ktorí by sa riadili dopravným značením a dopravnými predpismi, ktoré určujú v križovatke prednosť v jazde.
Chýbajúca dopravná značka môže v istých situáciách viesť aj k pokute. V nasledovnom príklade od Miroslava by sa však nič podobné nemalo stať:
Šoféroval som v Bratislave. Z Prešovskej som zahol doľava na Sabinovskú a zrazu som zbadal značku, ktorá ukončovala úsek, v ktorom bolo zakázané státie.
Dosť ma to udivilo, nakoľko som nezbadal dopravnú značku, ktorá by označovala začiatok takéhoto úseku. Preto som si situaciu lepšie pozrel.
Vtip je v tom, ze značka označujúca začiatok takéhoto úseku na Sabinovskej síce je, ale pokiaľ vstupujete na Sabinovskú z Prešovskej, tak ju jednoducho nemáte šancu zbadať.
Správca komunikácie chcel zrejme ušetrit na stojane a preto značku umiestnil na stĺp verejného elektrického osvetlenia. To, že ju vodiči nevidia, dokladá aj fotografia (SUV na fotke), kde z Prešovskej počas môjho fotenia vyšlo auto a zaparkovalo v zákaze státia, pričom by mu stačilo cúvnuť 6 až 7 metrov a stojí korektne. To by ale musela byť značka správne umiestnená.
Od miestnych som zistil, že tam často policajti dávaju pokuty za státie.
Pohľad z Prešovskej na Sabinovskú
Pohľad zo Sabinovskej na začiatok zákazu státia, vľavo je Prešovská
Pohľad zo Sabinovskej na koniec zákazu státia
Auto, ktoré odbočilo z Prešovskej na Sabinovskú a zaparkovalo
Zväčšiť mapu
Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa píše, že platnosť niektorých zákazových značiek, medzi nimi aj Zákaz státia, končí na vzdialenejšom konci križovatky. A nič na tom nemení ani dodatková tabuľka Začiatok platnosti úseku.
Za križovatkou je potom možné auto nechať beztrestne stáť.
Trochu zmätku do situácie vnáša definícia dodatkovej tabuľky Koniec zákazu platnosti, ktorá je umiestnená pod druhou značkou Zákaz státia:
Dodatková tabuľka Koniec úseku platnosti (č. E 8c) vyznačuje koniec úseku, pre ktorý platí značka, pod ktorou je umiestnená. Používa sa v prípadoch, keď platnosť značky, pod ktorou je umiestnená, sa má skončiť mimo križovatky. Používa sa najmä kombinácii s dodatkovou tabuľkou č. E 8a
Aj keď táto definícia naznačuje, že použitie dodatkovej tabuľky predlžuje platnosť značky aj za križovatku, jasno do celej situácie vnáša ustanovenie z vyhlášky, podľa ktorého sa to netýka kombinácie s dopravnou značkou Zákaz státia.
§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; to neplatí pre
a) zvislé dopravné značky označujúce obec, miestnu časť obce, obytnú zónu, pešiu zónu, školskú zónu, zónu s dopravným obmedzením, zónu s plateným alebo regulovaným státím, diaľnicu a rýchlostnú cestu, ktorých platnosť sa končí dopravnou značkou označujúcou ich skončenie,
b) zvislé dopravné značky č. P 1 až P 15, ktoré platia pre najbližšiu križovatku,
c) zvislé dopravné značky č. IP 12 až IP 17b, ak nie sú použité v spojení s príslušnými vodorovnými dopravnými značkami, ktorých platnosť sa končí 5 m pred hranicou najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončená inak; vjazd a výjazd z miesta mimo cesty len prerušuje ich platnosť.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.