SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Chýbajúca značka môže spôsobiť nehodu

Skryté alebo chýbajúce dopravné značky môžu v istých situáciách spôsobiť dopravnú nehodu. Najmä, ak chýba značka určujúca prednosť v jazde v križovatke.

Roman si pri Strojníckej fakulte v Košiciach všimol, aj keď nie nebezpečnú, určite však nie veľmi príjemnú situáciu. Pre skrytú dopravnú značku tam totiž môžu nastať situácie, kedy si vodiči v križovatke začnú ponúkať prednosť.

Chodím tadiaľ pravidelne a dlhšiu dobu som rozmýšľal, ako je to s dávaním prednosti v jazde na tejto križovatke. Sú tam hneď po sebe dve križovatky.

Tá druhá je jasná, ale tá prvá, kvôli neviditeľnej značke už nie. Značku v strome som si všimol len pred pár dňami, aj to len náhodou v spätnom zrkadle po prejdení križovatky. Ešte k tomu je naklonená a natočená smerom k stromom. Asi rastie ako sa jej zachce.


Zväčšiť mapu

Skrytá dopravná značka, ktorá v križovatke určuje hlavnú cestu, môže v danom mieste spôsobiť, že vodič na hlavnej začne ponúkať prednosť autu, ktoré vychádza z jeho pohľadu sprava. To však má cestu označenú dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde!".

Kým by to skončilo len ponúkaním si prednosti, všetko by bolo v poriadku. V takýchto "nerozhodných" situáciách však zvyčajne fungujú takzvané Murphyho zákony a nie je vylúčené, že sa autá vyberú do križovatky spolu. No a to už hrozí kolíziou.

Stačilo by pri tom, aby správca komunikácia občas prestrihal zeleň, ktorá bráni vo výhľade na dopravnú značku. A bolo by po probléme.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

V predchádzajúcom prípade sa dôležitá dopravná značka schovávala. V nasledujúcom dokonca chýba. Miesto je v Bratislave, križovatka tvaru T, križovatka ulíc Exnárova, Mlynské luhy. Chýba tam dopravná značka "Daj prednosť v jazde!". Všimol si to Jaroslav:

Po tejto ceste chodím pravidelne, takže som vedel, ze musím dať vozidlám idúcim zľava aj sprava prednosť. Ale mňa by zaujímalo, že ak by tam šiel vodič, ktorý danú križovatku nepozná a vznikla by dopravná nehoda, ktorej príčinou by bolo chýbajúce dopravné značenie, kto by bol za to zodpovedný, respektíve vynníkom dopravnej nehody.

0x.jpg 0y.jpg
Takto by to malo vyzerať ... a takto to tam je v skutočnosti


Zväčšiť mapu

V prípade nehody by mal byť zodpovedný ten, kto spôsobil príčinu nehody. To znamená, prípadný zlodej dopravnej značky "Daj prednosť v jazde!" alebo správca komunikácie, ktorý by ju tam "zabudol" osadiť. Určite by to však neboli vodiči áut, ktorí by sa riadili dopravným značením a dopravnými predpismi, ktoré určujú v križovatke prednosť v jazde.

Chýbajúca dopravná značka môže v istých situáciách viesť aj k pokute. V nasledovnom príklade od Miroslava by sa však nič podobné nemalo stať:

Šoféroval som v Bratislave. Z Prešovskej som zahol doľava na Sabinovskú a zrazu som zbadal značku, ktorá ukončovala úsek, v ktorom bolo zakázané státie.

Dosť ma to udivilo, nakoľko som nezbadal dopravnú značku, ktorá by označovala začiatok takéhoto úseku. Preto som si situaciu lepšie pozrel.

Vtip je v tom, ze značka označujúca začiatok takéhoto úseku na Sabinovskej síce je, ale pokiaľ vstupujete na Sabinovskú z Prešovskej, tak ju jednoducho nemáte šancu zbadať.

Správca komunikácie chcel zrejme ušetrit na stojane a preto značku umiestnil na stĺp verejného elektrického osvetlenia. To, že ju vodiči nevidia, dokladá aj fotografia (SUV na fotke), kde z Prešovskej počas môjho fotenia vyšlo auto a zaparkovalo v zákaze státia, pričom by mu stačilo cúvnuť 6 až 7 metrov a stojí korektne. To by ale musela byť značka správne umiestnená.

Od miestnych som zistil, že tam často policajti dávaju pokuty za státie.

05.jpg

Pohľad z Prešovskej na Sabinovskú
06.jpg
Pohľad zo Sabinovskej na začiatok zákazu státia, vľavo je Prešovská
07.jpg
Pohľad zo Sabinovskej na koniec zákazu státia
08.jpg
Auto, ktoré odbočilo z Prešovskej na Sabinovskú a zaparkovalo


Zväčšiť mapu

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa píše, že platnosť niektorých zákazových značiek, medzi nimi aj Zákaz státia, končí na vzdialenejšom konci križovatky. A nič na tom nemení ani dodatková tabuľka Začiatok platnosti úseku.

Za križovatkou je potom možné auto nechať beztrestne stáť.

Trochu zmätku do situácie vnáša definícia dodatkovej tabuľky Koniec zákazu platnosti, ktorá je umiestnená pod druhou značkou Zákaz státia:

Dodatková tabuľka Koniec úseku platnosti (č. E 8c) vyznačuje koniec úseku, pre ktorý platí značka, pod ktorou je umiestnená. Používa sa v prípadoch, keď platnosť značky, pod ktorou je umiestnená, sa má skončiť mimo križovatky. Používa sa najmä kombinácii s dodatkovou tabuľkou č. E 8a

Aj keď táto definícia naznačuje, že použitie dodatkovej tabuľky predlžuje platnosť značky aj za križovatku, jasno do celej situácie vnáša ustanovenie z vyhlášky, podľa ktorého sa to netýka kombinácie s dopravnou značkou Zákaz státia.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; to neplatí pre

a) zvislé dopravné značky označujúce obec, miestnu časť obce, obytnú zónu, pešiu zónu, školskú zónu, zónu s dopravným obmedzením, zónu s plateným alebo regulovaným státím, diaľnicu a rýchlostnú cestu, ktorých platnosť sa končí dopravnou značkou označujúcou ich skončenie,
b) zvislé dopravné značky č. P 1 až P 15, ktoré platia pre najbližšiu križovatku,
c) zvislé dopravné značky č. IP 12 až IP 17b, ak nie sú použité v spojení s príslušnými vodorovnými dopravnými značkami, ktorých platnosť sa končí 5 m pred hranicou najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončená inak; vjazd a výjazd z miesta mimo cesty len prerušuje ich platnosť.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  2. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  1. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  2. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  3. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  6. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 417
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 999
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 822
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 428
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 782
  6. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 655
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 190
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 767
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Karel Hirman vs. nejaký Smerák - v nedeľu v komerčnej televízií .
  2. Dana Janebová: Svetlo pre teba
  3. Anna Miľanová: Cesta vlakom... 2022
  4. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie
  5. Daniel Jankech: Ako som prežil detstvo a mladosť bez ruského plynu.
  6. Soňa Bulbeck: Dopadne Slovensko podobne ako Libanon?
  7. Jaroslav Polaček: Robíme to čestne. Budeme v tom pokračovať
  8. Štefan Vidlár: Premyslený politický ťah?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 718
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 124
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 277
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 114
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 093
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 660
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 481
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu