SME

Chýbajúca značka môže spôsobiť nehodu

Skryté alebo chýbajúce dopravné značky môžu v istých situáciách spôsobiť dopravnú nehodu. Najmä, ak chýba značka určujúca prednosť v jazde v križovatke.

Roman si pri Strojníckej fakulte v Košiciach všimol, aj keď nie nebezpečnú, určite však nie veľmi príjemnú situáciu. Pre skrytú dopravnú značku tam totiž môžu nastať situácie, kedy si vodiči v križovatke začnú ponúkať prednosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chodím tadiaľ pravidelne a dlhšiu dobu som rozmýšľal, ako je to s dávaním prednosti v jazde na tejto križovatke. Sú tam hneď po sebe dve križovatky.

Tá druhá je jasná, ale tá prvá, kvôli neviditeľnej značke už nie. Značku v strome som si všimol len pred pár dňami, aj to len náhodou v spätnom zrkadle po prejdení križovatky. Ešte k tomu je naklonená a natočená smerom k stromom. Asi rastie ako sa jej zachce.

SkryťVypnúť reklamu

Zväčšiť mapu

Skrytá dopravná značka, ktorá v križovatke určuje hlavnú cestu, môže v danom mieste spôsobiť, že vodič na hlavnej začne ponúkať prednosť autu, ktoré vychádza z jeho pohľadu sprava. To však má cestu označenú dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde!".

Kým by to skončilo len ponúkaním si prednosti, všetko by bolo v poriadku. V takýchto "nerozhodných" situáciách však zvyčajne fungujú takzvané Murphyho zákony a nie je vylúčené, že sa autá vyberú do križovatky spolu. No a to už hrozí kolíziou.

Stačilo by pri tom, aby správca komunikácia občas prestrihal zeleň, ktorá bráni vo výhľade na dopravnú značku. A bolo by po probléme.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

SkryťVypnúť reklamu

V predchádzajúcom prípade sa dôležitá dopravná značka schovávala. V nasledujúcom dokonca chýba. Miesto je v Bratislave, križovatka tvaru T, križovatka ulíc Exnárova, Mlynské luhy. Chýba tam dopravná značka "Daj prednosť v jazde!". Všimol si to Jaroslav:

Po tejto ceste chodím pravidelne, takže som vedel, ze musím dať vozidlám idúcim zľava aj sprava prednosť. Ale mňa by zaujímalo, že ak by tam šiel vodič, ktorý danú križovatku nepozná a vznikla by dopravná nehoda, ktorej príčinou by bolo chýbajúce dopravné značenie, kto by bol za to zodpovedný, respektíve vynníkom dopravnej nehody.

Takto by to malo vyzerať ... a takto to tam je v skutočnosti

Zväčšiť mapu

V prípade nehody by mal byť zodpovedný ten, kto spôsobil príčinu nehody. To znamená, prípadný zlodej dopravnej značky "Daj prednosť v jazde!" alebo správca komunikácie, ktorý by ju tam "zabudol" osadiť. Určite by to však neboli vodiči áut, ktorí by sa riadili dopravným značením a dopravnými predpismi, ktoré určujú v križovatke prednosť v jazde.

SkryťVypnúť reklamu

Chýbajúca dopravná značka môže v istých situáciách viesť aj k pokute. V nasledovnom príklade od Miroslava by sa však nič podobné nemalo stať:

Šoféroval som v Bratislave. Z Prešovskej som zahol doľava na Sabinovskú a zrazu som zbadal značku, ktorá ukončovala úsek, v ktorom bolo zakázané státie.

Dosť ma to udivilo, nakoľko som nezbadal dopravnú značku, ktorá by označovala začiatok takéhoto úseku. Preto som si situaciu lepšie pozrel.

Vtip je v tom, ze značka označujúca začiatok takéhoto úseku na Sabinovskej síce je, ale pokiaľ vstupujete na Sabinovskú z Prešovskej, tak ju jednoducho nemáte šancu zbadať.

Správca komunikácie chcel zrejme ušetrit na stojane a preto značku umiestnil na stĺp verejného elektrického osvetlenia. To, že ju vodiči nevidia, dokladá aj fotografia (SUV na fotke), kde z Prešovskej počas môjho fotenia vyšlo auto a zaparkovalo v zákaze státia, pričom by mu stačilo cúvnuť 6 až 7 metrov a stojí korektne. To by ale musela byť značka správne umiestnená.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od miestnych som zistil, že tam často policajti dávaju pokuty za státie.

Pohľad z Prešovskej na Sabinovskú

Pohľad zo Sabinovskej na začiatok zákazu státia, vľavo je Prešovská

Pohľad zo Sabinovskej na koniec zákazu státia

Auto, ktoré odbočilo z Prešovskej na Sabinovskú a zaparkovalo

Zväčšiť mapu

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa píše, že platnosť niektorých zákazových značiek, medzi nimi aj Zákaz státia, končí na vzdialenejšom konci križovatky. A nič na tom nemení ani dodatková tabuľka Začiatok platnosti úseku.

Za križovatkou je potom možné auto nechať beztrestne stáť.

Trochu zmätku do situácie vnáša definícia dodatkovej tabuľky Koniec zákazu platnosti, ktorá je umiestnená pod druhou značkou Zákaz státia:

Dodatková tabuľka Koniec úseku platnosti (č. E 8c) vyznačuje koniec úseku, pre ktorý platí značka, pod ktorou je umiestnená. Používa sa v prípadoch, keď platnosť značky, pod ktorou je umiestnená, sa má skončiť mimo križovatky. Používa sa najmä kombinácii s dodatkovou tabuľkou č. E 8a

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj keď táto definícia naznačuje, že použitie dodatkovej tabuľky predlžuje platnosť značky aj za križovatku, jasno do celej situácie vnáša ustanovenie z vyhlášky, podľa ktorého sa to netýka kombinácie s dopravnou značkou Zákaz státia.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; to neplatí pre

a) zvislé dopravné značky označujúce obec, miestnu časť obce, obytnú zónu, pešiu zónu, školskú zónu, zónu s dopravným obmedzením, zónu s plateným alebo regulovaným státím, diaľnicu a rýchlostnú cestu, ktorých platnosť sa končí dopravnou značkou označujúcou ich skončenie,

b) zvislé dopravné značky č. P 1 až P 15, ktoré platia pre najbližšiu križovatku,

SkryťVypnúť reklamu
reklama

c) zvislé dopravné značky č. IP 12 až IP 17b, ak nie sú použité v spojení s príslušnými vodorovnými dopravnými značkami, ktorých platnosť sa končí 5 m pred hranicou najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončená inak; vjazd a výjazd z miesta mimo cesty len prerušuje ich platnosť.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 399
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 10 292
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 841
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 339
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 398
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 082
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 657
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 24 961
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 383
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 169
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 864
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 265
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 922
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 495
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu