SME

Predbiehate na širokej ceste? Smiete v tom istom pruhu

Na Slovensku sú niektoré cesty tak široké, že autá nemajú technický problém predchádzať sa v jednom jazdnom pruhu. Je to však v poriadku aj z pohľadu zákona?

Pred zodpovedaním tejto otázky sa však pozrieme na rýchlosť na rýchlostnej ceste.

Tento mesiac sme zverejnili článok, v ktorom sme sa venovali tomu, či možno na diaľnici predbehnúť sanitku so zapnutým majákom. Dospeli sme k záveru, že nie je to zakázané, ale vodič, ktorý sanitku predbieha, ju nesmie obmedziť a ani ohroziť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V citácii od Romana je napísané, že sanitku idúcu rýchlosťou 110 až 120 km/h predbehol na rýchlostnej ceste. Dvaja z vás sa tejto informácie chytili a napísali nám:

Jaro: "Trasa medzi Trnavou a Nitrou je označená ako rýchlostná komunikácia a na nej je dovolená maximálna rýchlosť 110 km/h. To nie je diaľnica, lebo nespĺňa parametre diaľnice. Preto, kto chce predbehnúť sanitku, ktorá ide rýchlosťou 110-120km/h, sa dopúšťa priestupku a má byť pokutovaný."

SkryťVypnúť reklamu

Patrik: "Čítal som článok o možnom predbiehaní sanitky na "diaľnici". Čitateľ píše, že sa mu to stalo na ceste Nitra-Trnava a sanitka išla rýchlosťou približne 110-120 km/h a on ju predbehol. Nie je táto komunikácia náhodou iba rýchlostnou komunikáciou (R1) s maximálnou povolenou rýchlosťou 110 km/h a nie diaľnica s maximálnou povolenou rýchlosťou 130 km/h?"

Už v predchádzajúcom cestnom zákone (č. 315/1996 Z.z.) platnom od roku 1996 bolo napísané, že osobné autá (do 3 500 kg) môžu jazdiť najvyššou dovolenou rýchlosťou 130 km/h nie len na diaľnici ale aj na rýchlostnej ceste.

Jaro má pravdu v tom, že z pohľadu parametrov je diaľnica iným typom cesty než rýchlostná cesta. Z pohľadu zákonom stanovenej maximálnej povolenej rýchlosti je to však jedno. Na oboch sa smie jazdiť aj dnes najrýchlejšie 130-kou.

SkryťVypnúť reklamu

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.

Aj Filip má pripravenú otázku, ktorá má súvis s rýchlosťou na cestách:

Filio: "Chcel by som vedieť, či obmedzenie rýchlosti na 50 v obci, môže obmedziť aj tabuľa s nadpisom: "Vítame vás v obci...", alebo len označenie začiatku a konca obce dopravnou značkou podľa zákona?"

Klasik by povedal: "bé je správne". Tabule s nápisom, ktoré vítajú motoristov v obci, nie sú dopravnými značkami. Preto nerozhodujú o tom, ako upraviť najvyššiu dovolenú rýchlosť. To môžu len dopravné značky Najvyššia dovolená rýchlosť, Najnižšia dovolená rýchlosť a ich ukončenia a samozrejme dopravné značky označujúce začiatok a koniec obce alebo mestskej časti.

SkryťVypnúť reklamu

Na záver ešte otázka, ktorú nám položil Miroslav:

Miroslav: "Ako je to s predbiehaním tesne pred skončením plnej (cca 20 m) a začiatkom prerušovanej bielej čiary?"

Toto upravuje definícia vodorovnej dopravnej značky Pozdĺžna súvislá čiara (V 1a). Keďže sa v nej nespomína predbiehanie, je potrebné počkať, kým sa z nej nestane prerušovaná a až potom začať predbiehací manéver.

Otázka by sa však dala pochopiť aj tak, či možno predbiehať pred skončením plnej čiary, pričom sa auto nedostane cez Pozdĺžnu súvislú čiaru.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na Slovensku je viacero širokých ciest, pričom sú na nich vyznačené len dva jazdné pruhy, pre každý smer jeden. Tieto cesty sú pritom tak široké, že autá nemajú technický problém predchádzať sa v jednom jazdnom pruhu.

Predstavme si teda, že predbiehajúce auto neprejde Pozdĺžnu súvislú čiaru, pretože má dosť priestoru na predbiehanie vo svojom jazdnom pruhu.

V zákone nie je jasne definované, že sa smie jazdiť v jednom jazdnom pruhu len za sebou a nie vedľa seba, ak to šírka jazdného pruhu umožní. Dokonca, v zákone je nepriamo naznačené, že pri predbiehaní v jednom jazdnom pruhu je v poriadku.

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keďže sa predbiehajúce auto nedostane do protismeru, premávku smerujúcu opačným smerom neohrozí. Napriek tomu však nesmie ohroziť ani autá vo svojom jazdnom pruhu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Ak si to teda zhrnieme, smiete predbiehať bez toho, aby ste na to použili iný jazdný pruh. Nesmiete však zabudnúť na smerovky a manévrom predbiehania obmedziť alebo ohroziť toho, koho predbiehate. Ohroziť v tomto prípade znamená napríklad vytláčanie na krajnicu, nedodržiavanie dostatočného bočného odstupu a podobne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príkladom, kedy je takéto predbiehanie v poriadku, je napríklad cesta v Ladomerskej Vieske (hlavný ťah Nitra - Zvolen). Táto cesta je dosť široká na to, aby osobné auto mohlo predbehnúť iné osobné auto bez nutnosti prejsť do iného jazdného pruhu.

Príkladom tiež môže byť aj predbiehajúca motorka na dostatočne širokej ceste. Nesmie však počas manévru predbiehania nikoho ohroziť a ani obmedziť.

Pozor však, aby ste takto nepredbiehali v mieste, kde to zakazuje dopravná značka Zákaz predchádzania a v križovatke. V križovatke je totiž predbiehanie zakázané.

Zväčšiť mapu

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 36 637
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 766
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 426
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 292
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 268
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 662
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 408
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  2. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 553
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 459
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 217
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 783
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 980
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 592
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 941
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu