SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Predbiehate na širokej ceste? Smiete v tom istom pruhu

Na Slovensku sú niektoré cesty tak široké, že autá nemajú technický problém predchádzať sa v jednom jazdnom pruhu. Je to však v poriadku aj z pohľadu zákona?

Pred zodpovedaním tejto otázky sa však pozrieme na rýchlosť na rýchlostnej ceste.

Tento mesiac sme zverejnili článok, v ktorom sme sa venovali tomu, či možno na diaľnici predbehnúť sanitku so zapnutým majákom. Dospeli sme k záveru, že nie je to zakázané, ale vodič, ktorý sanitku predbieha, ju nesmie obmedziť a ani ohroziť.

V citácii od Romana je napísané, že sanitku idúcu rýchlosťou 110 až 120 km/h predbehol na rýchlostnej ceste. Dvaja z vás sa tejto informácie chytili a napísali nám:

Jaro: "Trasa medzi Trnavou a Nitrou je označená ako rýchlostná komunikácia a na nej je dovolená maximálna rýchlosť 110 km/h. To nie je diaľnica, lebo nespĺňa parametre diaľnice. Preto, kto chce predbehnúť sanitku, ktorá ide rýchlosťou 110-120km/h, sa dopúšťa priestupku a má byť pokutovaný."

Patrik:
"Čítal som článok o možnom predbiehaní sanitky na "diaľnici". Čitateľ píše, že sa mu to stalo na ceste Nitra-Trnava a sanitka išla rýchlosťou približne 110-120 km/h a on ju predbehol. Nie je táto komunikácia náhodou iba rýchlostnou komunikáciou (R1) s maximálnou povolenou rýchlosťou 110 km/h a nie diaľnica s maximálnou povolenou rýchlosťou 130 km/h?"

Už v predchádzajúcom cestnom zákone (č. 315/1996 Z.z.) platnom od roku 1996 bolo napísané, že osobné autá (do 3 500 kg) môžu jazdiť najvyššou dovolenou rýchlosťou 130 km/h nie len na diaľnici ale aj na rýchlostnej ceste.

Jaro má pravdu v tom, že z pohľadu parametrov je diaľnica iným typom cesty než rýchlostná cesta. Z pohľadu zákonom stanovenej maximálnej povolenej rýchlosti je to však jedno. Na oboch sa smie jazdiť aj dnes najrýchlejšie 130-kou.

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.

Aj Filip má pripravenú otázku, ktorá má súvis s rýchlosťou na cestách:

Filio: "Chcel by som vedieť, či obmedzenie rýchlosti na 50 v obci, môže obmedziť aj tabuľa s nadpisom: "Vítame vás v obci...", alebo len označenie začiatku a konca obce dopravnou značkou podľa zákona?"

Klasik by povedal: "bé je správne". Tabule s nápisom, ktoré vítajú motoristov v obci, nie sú dopravnými značkami. Preto nerozhodujú o tom, ako upraviť najvyššiu dovolenú rýchlosť. To môžu len dopravné značky Najvyššia dovolená rýchlosť, Najnižšia dovolená rýchlosť a ich ukončenia a samozrejme dopravné značky označujúce začiatok a koniec obce alebo mestskej časti.

001.jpg

002.jpg

004.jpg

005.jpg

Na záver ešte otázka, ktorú nám položil Miroslav:

Miroslav: "Ako je to s predbiehaním tesne pred skončením plnej (cca 20 m) a začiatkom prerušovanej bielej čiary?"

Toto upravuje definícia vodorovnej dopravnej značky Pozdĺžna súvislá čiara (V 1a). Keďže sa v nej nespomína predbiehanie, je potrebné počkať, kým sa z nej nestane prerušovaná a až potom začať predbiehací manéver.

Otázka by sa však dala pochopiť aj tak, či možno predbiehať pred skončením plnej čiary, pričom sa auto nedostane cez Pozdĺžnu súvislú čiaru.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Na Slovensku je viacero širokých ciest, pričom sú na nich vyznačené len dva jazdné pruhy, pre každý smer jeden. Tieto cesty sú pritom tak široké, že autá nemajú technický problém predchádzať sa v jednom jazdnom pruhu.

Predstavme si teda, že predbiehajúce auto neprejde Pozdĺžnu súvislú čiaru, pretože má dosť priestoru na predbiehanie vo svojom jazdnom pruhu.

V zákone nie je jasne definované, že sa smie jazdiť v jednom jazdnom pruhu len za sebou a nie vedľa seba, ak to šírka jazdného pruhu umožní. Dokonca, v zákone je nepriamo naznačené, že pri predbiehaní v jednom jazdnom pruhu je v poriadku.

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.

Keďže sa predbiehajúce auto nedostane do protismeru, premávku smerujúcu opačným smerom neohrozí. Napriek tomu však nesmie ohroziť ani autá vo svojom jazdnom pruhu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Ak si to teda zhrnieme, smiete predbiehať bez toho, aby ste na to použili iný jazdný pruh. Nesmiete však zabudnúť na smerovky a manévrom predbiehania obmedziť alebo ohroziť toho, koho predbiehate. Ohroziť v tomto prípade znamená napríklad vytláčanie na krajnicu, nedodržiavanie dostatočného bočného odstupu a podobne.

Príkladom, kedy je takéto predbiehanie v poriadku, je napríklad cesta v Ladomerskej Vieske (hlavný ťah Nitra - Zvolen). Táto cesta je dosť široká na to, aby osobné auto mohlo predbehnúť iné osobné auto bez nutnosti prejsť do iného jazdného pruhu.

Príkladom tiež môže byť aj predbiehajúca motorka na dostatočne širokej ceste. Nesmie však počas manévru predbiehania nikoho ohroziť a ani obmedziť.

Pozor však, aby ste takto nepredbiehali v mieste, kde to zakazuje dopravná značka Zákaz predchádzania a v križovatke. V križovatke je totiž predbiehanie zakázané.


Zväčšiť mapu

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Znalec slovenského brandy
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  7. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  10. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 015
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 122
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 651
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 408
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 287
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 832
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 517
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 514
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 274
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 615
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Chirurg a zakladateľ virtuálnej nemocnice ulekare.cz Tomáš Šebek.

Rozhovor s chirurgom Tomášom Šebekom.


24. sep
Kandidát SPD na kancelára Olaf Scholz.

Voľby v Nemecku sa skončili. SPD tvrdí, že získala mandát na vládnutie.


a 5 ďalší 13 h

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 7 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Strom a Klíma ťa potrebuje... 2021
  2. Denis Jánošík: Nevidiaci a slabozraký
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné.
  4. Katarína Tóthová: Objatie a jeho sila
  5. Marián Kozák: Anton Benča - životný príbeh
  6. Věra Tepličková: Čo sme sa dozvedeli v nedeľných politických diskusiách?
  7. Marián Kozák: Ing. Ladislav Pleša - životný príbeh
  8. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov.
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 815
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 6 588
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 224
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal 2 829
  5. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 2 809
  6. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 2 509
  7. Marta Karchňáková: ZSE posiela počas pandémie ľudí na poštu 2 261
  8. Helmut Posch: Zaniknutý priemyselný poklad Hnúšte 2 241
  1. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  2. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  3. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
  4. Adam Valček: V bratislavskej MHD prebehol najväčší biznis s pokutami, ovplyvní vyše 100-tisíc ľudí
  5. Adam Valček: Ako Cetelem porušuje zákon a zarába (+ návod, ako zato firmu zažalovať)
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu