SME
Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Predbiehate na širokej ceste? Smiete v tom istom pruhu

Na Slovensku sú niektoré cesty tak široké, že autá nemajú technický problém predchádzať sa v jednom jazdnom pruhu. Je to však v poriadku aj z pohľadu zákona?

Pred zodpovedaním tejto otázky sa však pozrieme na rýchlosť na rýchlostnej ceste.

Tento mesiac sme zverejnili článok, v ktorom sme sa venovali tomu, či možno na diaľnici predbehnúť sanitku so zapnutým majákom. Dospeli sme k záveru, že nie je to zakázané, ale vodič, ktorý sanitku predbieha, ju nesmie obmedziť a ani ohroziť.

V citácii od Romana je napísané, že sanitku idúcu rýchlosťou 110 až 120 km/h predbehol na rýchlostnej ceste. Dvaja z vás sa tejto informácie chytili a napísali nám:

Jaro: "Trasa medzi Trnavou a Nitrou je označená ako rýchlostná komunikácia a na nej je dovolená maximálna rýchlosť 110 km/h. To nie je diaľnica, lebo nespĺňa parametre diaľnice. Preto, kto chce predbehnúť sanitku, ktorá ide rýchlosťou 110-120km/h, sa dopúšťa priestupku a má byť pokutovaný."

Patrik:
"Čítal som článok o možnom predbiehaní sanitky na "diaľnici". Čitateľ píše, že sa mu to stalo na ceste Nitra-Trnava a sanitka išla rýchlosťou približne 110-120 km/h a on ju predbehol. Nie je táto komunikácia náhodou iba rýchlostnou komunikáciou (R1) s maximálnou povolenou rýchlosťou 110 km/h a nie diaľnica s maximálnou povolenou rýchlosťou 130 km/h?"

Už v predchádzajúcom cestnom zákone (č. 315/1996 Z.z.) platnom od roku 1996 bolo napísané, že osobné autá (do 3 500 kg) môžu jazdiť najvyššou dovolenou rýchlosťou 130 km/h nie len na diaľnici ale aj na rýchlostnej ceste.

Jaro má pravdu v tom, že z pohľadu parametrov je diaľnica iným typom cesty než rýchlostná cesta. Z pohľadu zákonom stanovenej maximálnej povolenej rýchlosti je to však jedno. Na oboch sa smie jazdiť aj dnes najrýchlejšie 130-kou.

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.

Aj Filip má pripravenú otázku, ktorá má súvis s rýchlosťou na cestách:

Filio: "Chcel by som vedieť, či obmedzenie rýchlosti na 50 v obci, môže obmedziť aj tabuľa s nadpisom: "Vítame vás v obci...", alebo len označenie začiatku a konca obce dopravnou značkou podľa zákona?"

Klasik by povedal: "bé je správne". Tabule s nápisom, ktoré vítajú motoristov v obci, nie sú dopravnými značkami. Preto nerozhodujú o tom, ako upraviť najvyššiu dovolenú rýchlosť. To môžu len dopravné značky Najvyššia dovolená rýchlosť, Najnižšia dovolená rýchlosť a ich ukončenia a samozrejme dopravné značky označujúce začiatok a koniec obce alebo mestskej časti.

001.jpg

002.jpg

004.jpg

005.jpg

Na záver ešte otázka, ktorú nám položil Miroslav:

Miroslav: "Ako je to s predbiehaním tesne pred skončením plnej (cca 20 m) a začiatkom prerušovanej bielej čiary?"

Toto upravuje definícia vodorovnej dopravnej značky Pozdĺžna súvislá čiara (V 1a). Keďže sa v nej nespomína predbiehanie, je potrebné počkať, kým sa z nej nestane prerušovaná a až potom začať predbiehací manéver.

Otázka by sa však dala pochopiť aj tak, či možno predbiehať pred skončením plnej čiary, pričom sa auto nedostane cez Pozdĺžnu súvislú čiaru.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Na Slovensku je viacero širokých ciest, pričom sú na nich vyznačené len dva jazdné pruhy, pre každý smer jeden. Tieto cesty sú pritom tak široké, že autá nemajú technický problém predchádzať sa v jednom jazdnom pruhu.

Predstavme si teda, že predbiehajúce auto neprejde Pozdĺžnu súvislú čiaru, pretože má dosť priestoru na predbiehanie vo svojom jazdnom pruhu.

V zákone nie je jasne definované, že sa smie jazdiť v jednom jazdnom pruhu len za sebou a nie vedľa seba, ak to šírka jazdného pruhu umožní. Dokonca, v zákone je nepriamo naznačené, že pri predbiehaní v jednom jazdnom pruhu je v poriadku.

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.

Keďže sa predbiehajúce auto nedostane do protismeru, premávku smerujúcu opačným smerom neohrozí. Napriek tomu však nesmie ohroziť ani autá vo svojom jazdnom pruhu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Ak si to teda zhrnieme, smiete predbiehať bez toho, aby ste na to použili iný jazdný pruh. Nesmiete však zabudnúť na smerovky a manévrom predbiehania obmedziť alebo ohroziť toho, koho predbiehate. Ohroziť v tomto prípade znamená napríklad vytláčanie na krajnicu, nedodržiavanie dostatočného bočného odstupu a podobne.

Príkladom, kedy je takéto predbiehanie v poriadku, je napríklad cesta v Ladomerskej Vieske (hlavný ťah Nitra - Zvolen). Táto cesta je dosť široká na to, aby osobné auto mohlo predbehnúť iné osobné auto bez nutnosti prejsť do iného jazdného pruhu.

Príkladom tiež môže byť aj predbiehajúca motorka na dostatočne širokej ceste. Nesmie však počas manévru predbiehania nikoho ohroziť a ani obmedziť.

Pozor však, aby ste takto nepredbiehali v mieste, kde to zakazuje dopravná značka Zákaz predchádzania a v križovatke. V križovatke je totiž predbiehanie zakázané.


Zväčšiť mapu

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  2. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  5. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  2. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  5. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  6. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  7. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  8. Na Slovensku máme približne 23% fajčiarov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 650
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 806
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 384
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 276
  5. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 3 248
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 733
  7. Excelentná novinka v Tescu 2 068
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 027
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Ivan Mlynár: Čoho sa to vlastne vyšetrovatelia NAKA okolo Jána Čurillu dožadujú.
  3. Jozef Javurek: Skandar
  4. Marian Nanias: Jadrová energia – Hra na schovávačku skončila.
  5. Marek Strapko: Irán vs. Rusko
  6. Post Bellum SK: Vojnou ich trápenie neskončilo. V Topoľčanoch sa rozpútal 24. septembra pogrom na Židov
  7. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Pezinok Grinava
  8. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť druhá- Bosna a Hercegovina, vodopády Kravice (a ďalej do Čiernej Hory, záliv Boka Kotorska)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 13 010
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 757
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 278
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 955
  5. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 5 805
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 356
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 450
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 247
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu