SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Predbiehate na širokej ceste? Smiete v tom istom pruhu

Na Slovensku sú niektoré cesty tak široké, že autá nemajú technický problém predchádzať sa v jednom jazdnom pruhu. Je to však v poriadku aj z pohľadu zákona?

Pred zodpovedaním tejto otázky sa však pozrieme na rýchlosť na rýchlostnej ceste.

Tento mesiac sme zverejnili článok, v ktorom sme sa venovali tomu, či možno na diaľnici predbehnúť sanitku so zapnutým majákom. Dospeli sme k záveru, že nie je to zakázané, ale vodič, ktorý sanitku predbieha, ju nesmie obmedziť a ani ohroziť.

V citácii od Romana je napísané, že sanitku idúcu rýchlosťou 110 až 120 km/h predbehol na rýchlostnej ceste. Dvaja z vás sa tejto informácie chytili a napísali nám:

Jaro: "Trasa medzi Trnavou a Nitrou je označená ako rýchlostná komunikácia a na nej je dovolená maximálna rýchlosť 110 km/h. To nie je diaľnica, lebo nespĺňa parametre diaľnice. Preto, kto chce predbehnúť sanitku, ktorá ide rýchlosťou 110-120km/h, sa dopúšťa priestupku a má byť pokutovaný."

Patrik:
"Čítal som článok o možnom predbiehaní sanitky na "diaľnici". Čitateľ píše, že sa mu to stalo na ceste Nitra-Trnava a sanitka išla rýchlosťou približne 110-120 km/h a on ju predbehol. Nie je táto komunikácia náhodou iba rýchlostnou komunikáciou (R1) s maximálnou povolenou rýchlosťou 110 km/h a nie diaľnica s maximálnou povolenou rýchlosťou 130 km/h?"

Už v predchádzajúcom cestnom zákone (č. 315/1996 Z.z.) platnom od roku 1996 bolo napísané, že osobné autá (do 3 500 kg) môžu jazdiť najvyššou dovolenou rýchlosťou 130 km/h nie len na diaľnici ale aj na rýchlostnej ceste.

Jaro má pravdu v tom, že z pohľadu parametrov je diaľnica iným typom cesty než rýchlostná cesta. Z pohľadu zákonom stanovenej maximálnej povolenej rýchlosti je to však jedno. Na oboch sa smie jazdiť aj dnes najrýchlejšie 130-kou.

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.

Aj Filip má pripravenú otázku, ktorá má súvis s rýchlosťou na cestách:

Filio: "Chcel by som vedieť, či obmedzenie rýchlosti na 50 v obci, môže obmedziť aj tabuľa s nadpisom: "Vítame vás v obci...", alebo len označenie začiatku a konca obce dopravnou značkou podľa zákona?"

Klasik by povedal: "bé je správne". Tabule s nápisom, ktoré vítajú motoristov v obci, nie sú dopravnými značkami. Preto nerozhodujú o tom, ako upraviť najvyššiu dovolenú rýchlosť. To môžu len dopravné značky Najvyššia dovolená rýchlosť, Najnižšia dovolená rýchlosť a ich ukončenia a samozrejme dopravné značky označujúce začiatok a koniec obce alebo mestskej časti.

001.jpg

002.jpg

004.jpg

005.jpg

Na záver ešte otázka, ktorú nám položil Miroslav:

Miroslav: "Ako je to s predbiehaním tesne pred skončením plnej (cca 20 m) a začiatkom prerušovanej bielej čiary?"

Toto upravuje definícia vodorovnej dopravnej značky Pozdĺžna súvislá čiara (V 1a). Keďže sa v nej nespomína predbiehanie, je potrebné počkať, kým sa z nej nestane prerušovaná a až potom začať predbiehací manéver.

Otázka by sa však dala pochopiť aj tak, či možno predbiehať pred skončením plnej čiary, pričom sa auto nedostane cez Pozdĺžnu súvislú čiaru.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Na Slovensku je viacero širokých ciest, pričom sú na nich vyznačené len dva jazdné pruhy, pre každý smer jeden. Tieto cesty sú pritom tak široké, že autá nemajú technický problém predchádzať sa v jednom jazdnom pruhu.

Predstavme si teda, že predbiehajúce auto neprejde Pozdĺžnu súvislú čiaru, pretože má dosť priestoru na predbiehanie vo svojom jazdnom pruhu.

V zákone nie je jasne definované, že sa smie jazdiť v jednom jazdnom pruhu len za sebou a nie vedľa seba, ak to šírka jazdného pruhu umožní. Dokonca, v zákone je nepriamo naznačené, že pri predbiehaní v jednom jazdnom pruhu je v poriadku.

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.

Keďže sa predbiehajúce auto nedostane do protismeru, premávku smerujúcu opačným smerom neohrozí. Napriek tomu však nesmie ohroziť ani autá vo svojom jazdnom pruhu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Ak si to teda zhrnieme, smiete predbiehať bez toho, aby ste na to použili iný jazdný pruh. Nesmiete však zabudnúť na smerovky a manévrom predbiehania obmedziť alebo ohroziť toho, koho predbiehate. Ohroziť v tomto prípade znamená napríklad vytláčanie na krajnicu, nedodržiavanie dostatočného bočného odstupu a podobne.

Príkladom, kedy je takéto predbiehanie v poriadku, je napríklad cesta v Ladomerskej Vieske (hlavný ťah Nitra - Zvolen). Táto cesta je dosť široká na to, aby osobné auto mohlo predbehnúť iné osobné auto bez nutnosti prejsť do iného jazdného pruhu.

Príkladom tiež môže byť aj predbiehajúca motorka na dostatočne širokej ceste. Nesmie však počas manévru predbiehania nikoho ohroziť a ani obmedziť.

Pozor však, aby ste takto nepredbiehali v mieste, kde to zakazuje dopravná značka Zákaz predchádzania a v križovatke. V križovatke je totiž predbiehanie zakázané.


Zväčšiť mapu

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 519
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 805
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 676
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 289
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 344
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 369
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 291
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 306
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 296
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 482
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.