Vozidlá s právom prednostnej jazdy. To sú tie, ktorým treba dať vždy prednosť. Majú maják, občas zapnutú sirénu. Dá sa ich spoznať aj podľa iných identifikačných znakov?
Branislav: "Vždy som dával prednosť sanitkám, policajtom aj hasičom, ale v poslednom čase sa najmä na diaľnici v úseku Trnava – Bratislava objavili tmavé luxusné autá, ktoré v prednej maske majú červené a modré blikajúce svetlá, zásadne obiehajú kolónu áut v odstavnom pruhu, správajú sa agresívne. Pritom nemajú na streche maják, ani nepočuť sirénu. Takisto ich nesprevádza žiadne policajné auto ako doprovod.
Majú takéto civilné autá právo prednostnej jazdy? A ktoré autá (mimo sanitiek, policajtov a hasičov) vlastne na Slovensku sú tie, ktoré majú právo prednostnej jazdy? Majú predpísané nejaké konkrétne znaky, ako napr. maják na streche a pod.? Podľa čoho ich môžeme ľahko identifikovať?"
Na úvod si treba uvedomiť, že nezávisle od toho, aké auto je vozidlom s právom prednostnej jazdy, treba mu dať prednosť. Identifikovať sa dajú sirénou a zapnutým modrým alebo červeným majákom. Žiadny iný identifikačný znak pre okolitú premávku netreba.
V zákone o cestnej premávke je definované, že vozidlami s právom prednostnej jazdy sú vozidlá s "typickým zvukovým znamením doplneným zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou". Pre ostatných vodičov to znamená, že vozidlu s majákom musí "umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby mu neprekážalo".
Vozidlá s právom prednostnej jazdy sú okrem sanitiek, policajných a hasičských áut, aj autá patriace vláde, NRSR, prezidentskej kancelárii a ďalším štátnym orgánom a organizáciám.
Aj iné autá môžu byť vozidlami s právom prednostnej jazdy, ale len ak je to na ochranu života, zdravia alebo majetku. Vlastníci takýchto áut však o to musia požiadať ministerstvo vnútra. Ak bude súhlasiť, autá môžu používať majáky, ale len prenosné.
A kde môžu byť majáky umiestnené na vozidlách s právom prednostnej jazdy? V roku 2007 stratila platnosť vyhláška, ktorá to určovala takto:
na najvyššom mieste karosérie alebo nadstavby motorového vozidla, a to v pozdĺžnej strednej rovine motorového vozidla alebo symetricky po oboch stranách tejto roviny,
tak, aby vždy aspoň jedno svetlo bolo na vodorovnej vozovke priamo viditeľné z ktoréhokoľvek miesta vo výške 1 m nad vozovkou a vzdialené najmenej 20 m od svetelného zdroja,
tak, aby vo vzdialenosti menšej ako 750 mm v ľubovoľnom smere od svetelného zdroja výstražného svetla neboli na motorovom vozidle iné svetelné zdroje, ktoré by mohli spôsobiť vzájomnú zámenu alebo iný výklad zvláštnych výstražných svetiel.
V roku 2006 zverejnilo ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií nový návrh vyhlášky, kde sa majáky riešili a spôsob ich umiestňovania sa od už neplatnej vyhlášky vôbec nelíšil. Vyhláška však stále nebola schválená a tak momentálne neexistujú pravidlá pre umiestňovanie majákov na vozidlách s právom prednostnej jazdy.
Preto netreba vôbec premýšľať, či uhnúť vozidlu, ktoré má zapnutý maják v prednej maske chladiča alebo inak neštandardne umiestnený maják. Ak máte pochybnosti, najlepšie urobíte, ak si zapíšete evidenčné číslo vozidla a nezabudnete na miesto a čas, kde ste auto videli a dáte o tom vedieť polícii. Tá si už zistí, či maják používa pirát ciest alebo vozidlo s právom prednostnej jazdy.
Ilustračné foto: TASR
V súvislosti s tým, ako sa správať v blízkosti vozidiel s právom prednostnej jazdy, nám Jozef napísal:
Jozef: "Chcem sa opýtať, ako sa mám zachovať v prípade, že stojím na semafore na červenú a približuje sa vozidlo s právom prednosti v jazde. Môžem vojsť do križovatky aj na červenú?
Zatiaľ sa mi to nestalo, ale toto ma napadlo, keď som raz v TV videl, keď policajti s hasičmi zisťovali a pokutovali vozidlá, ktoré nedali prednosť. Bol tam taký záber na hasičské vozidlo so zapnutými majákmi, ktoré stálo druhé na križovatke s dvoma jazdnými pruhmi a vo vedľajšom pruhu boli tiež vozidlá, t.j. bolo zablokované ostatnými vozidlami."
Zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že "vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo."
Vodič vozidla s právom prednostnej jazdy však musí využiť všetky ostatné možnosti prejazdu, to znamená aj jazdu po krajnici alebo po inej časti cesty, ktorá nie je určená vozidlám (napríklad chodník).
Ak to však nie je možné, autu so zapnutým majákom sa treba vyhnúť aj vjazdom do križovatky na červenú. Treba byť však veľmi opatrný a urobiť všetko pre to, aby si to všimli aj autá, ktoré by prípadne v rozpore s nutnosťou dať vozidlu s majákom prednosť chceli vojsť do križovatky z iných smerov.
§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len "zvláštne výstražné znamenie"), nie je povinný dodržiavať povinnosti a zákazy ustanovené týmto zákonom okrem povinností podľa § 3 ods. 2 písm. c) a § 4 ods. 2 písm. a) až e). Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa zvláštne výstražné znamenia (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.
(2) Vozidlá s právom prednostnej jazdy sú vozidlá
a) ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, Vojenského spravodajstva a civilnej ochrany obyvateľstva, ktoré určí príslušný minister,
b) Hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek, Horskej záchrannej služby, záchrannej zdravotnej služby a banskej záchrannej služby pri plnení úloh spojených so záchranou života a zdravia osôb alebo materiálnych hodnôt,
c) Slovenskej informačnej služby, ktoré určí riaditeľ Slovenskej informačnej služby,
d) Národnej rady Slovenskej republiky pri preprave ústavných činiteľov alebo členov zahraničných delegácií a pri plnení úloh spojených s takou prepravou,
e) vlády Slovenskej republiky pri preprave ústavných činiteľov alebo členov zahraničných delegácií a pri plnení úloh spojených s takou prepravou,
f) Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky pri preprave ústavných činiteľov alebo členov zahraničných delegácií a pri plnení úloh spojených s takou prepravou,
g) Ústavného súdu Slovenskej republiky pri preprave jeho predsedu,
h) Najvyššieho súdu Slovenskej republiky pri preprave jeho predsedu,
i) Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky pri preprave jeho predsedu,
j) Národného bezpečnostného úradu pri preprave jeho riaditeľa,
k) Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky pri preprave generálneho prokurátora,
l) obecnej polície, ktoré určí obec.
(3) Ministerstvo vnútra môže v osobitných prípadoch, najmä ak je to potrebné na ochranu života, zdravia alebo majetku, na základe písomnej žiadosti vydať povolenie na používanie zvláštnych výstražných znamení aj na iných vozidlách, ako sú uvedené v odseku 2; v takom prípade môže byť zvláštne výstražné svetlo modrej farby umiestnené na vozidle len pomocou prenosného zariadenia.
(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. Do skupiny vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú, sa vodič iného vozidla nesmie zaraďovať.
(9) Ak hustota cestnej premávky v jednom smere jazdy vyvolá vznik kolóny stojacich vozidiel, vodič vozidla s právom prednostnej jazdy môže použiť krajnicu alebo inú časť cesty, ktorá nie je určená na jazdu vozidiel; pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť tak, aby neohrozil iných účastníkov cestnej premávky.
(12) Len vozidlo Policajného zboru môže používať zvláštne výstražné svetlo červenej farby a kombináciu zvláštneho výstražného svetla červenej a modrej farby.
(13) Iné vozidlo, ako je uvedené v odsekoch 2, 3 a 7, nesmie byť vybavené zariadením umožňujúcim používanie typického zvukového znamenia alebo zvláštneho výstražného svetla ustanovených pre vozidlá s právom prednostnej jazdy.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.