BRATISLAVA. Základom bezpečnej jazdy s prívesným vozíkom za osobným autom je plynulá jazda bez prudkých manévrov. Kým s osobným autom sa dá aj v šmyku manévrovať alebo celkom dobre korigovať smer, prívesný vozík korekciu znemožňuje.
Najlepšie je vyhnúť sa akýmkoľvek rizikovým situáciám, preto je na prívesoch rýchlosť obmedzená iba na 80 kilometrov za hodinu, aby mal vodič čas reagovať a znížiť bezpečne tempo. Rýchlosť prejazdu zákrut musí byť podstatne nižšia a vodič musí mať pred zákrutou na pamäti, že nebrzdený vozík ho tlačí dopredu.
Auto nie je schopné v prvej fáze dobre zatočiť do zákruty. Naopak v strednej časti zákruty môže vozík tlačiť zadnú časť auta von, najmä ak vodič neskoro brzdil a ešte dobrzďuje.
Pozor na myšičky
K nestabilite súpravy často prispieva prudký manéver „myšička“, pri ktorej sa vozík správa ako kyvadlo. Ak musíte obísť prekážku strhnutím volantu, tak zároveň (ak to situácia umožňuje) nebrzdite, pretože brzdením situáciu zhoršíte.
Dole z kopca
Dole strmým a dlhým kopcom sa s osobným autom snažte brzdiť motorom a nerozbiehať auto na vysokú rýchlosť. Na dlhej ceste so zaťaženým prívesom prekontrolujte aspoň raz za hodinu pneumatiky, či sa neprehrievajú, pretože enormne zaťažené a zle nafúkané by mohli prasknúť. „Šusdefekt“ sa prívesom iba ťažko vyrovnáva.
Dozerajte na brzdenie
Prudké brzdenie v priamom smere môže vychýliť vozík z osi, preto skúste periférne pozrieť do zrkadla, či sa vozík príliš nevychýlil. Ak áno, na chvíľu povoľte brzdový pedál a opäť stlačte. Na budúce vám poradíme, ako čo najjednoduchšie cúvať s prívesom.
|
Ak pri prudkom manévri ešte brzdíte, súprava sa „zalomí“ |