MILÁNO, BAVENO. Zrejme symbolicky nás trasa novinárskej prezentácie zaviedla k jazeru Lago Maggiore na taliansko-švajčiarskom pohraničí. Jeho názov sa dá voľne preložiť ako „väčšie jazero“. Tento prívlastok sedí aj novej škodovke. Dĺžka Superbu Combi je navlas zhodná s verziou sedan, hodnota 4838 mm ale patrí k najväčším v strednej triede.
Zatiaľ čo dizajn sedanu Superb je na pomery Škody skôr extravagantný, Combi stavia na klasiku. Aj preto si trúfame tipnúť, že bude v boji o zákazníka ťahať za kratší koniec. Jozef Kabáň, šéfdizajnér Škody Auto, nás síce v úvode pobavil vetou: „Zadná časť bola navrhnutá s veľkou ľahkosťou, ktorá pripomína kupé,“ musíme však uznať, že zaoblená línia strechy plynulo prechádzajúca do zadných stĺpikov pôsobí elegantne.
Žiadne kontroverzné detaily: Zadná časť sa tvári prísne konzervatívne. Anténu kombinujúcu plutvu a prút v Combi nahradila samostatná plutva.
Koncové svetlá majú jednoduchý tvar a z diaľky evokujú použitie diódovej techniky. Až detailnejší pohľad odhalí klasické žiarovky. K štandardnej výbave patrí strešný nosič v čiernom alebo striebornom odtieni. Za príplatok dostanete bezkľúčové odomykanie, zamykanie a štartovanie vozidla alebo panoramatickú sklenenú strechu.
Za panoramatickú sklenenú strechu si treba priplatiť.
Objem ničím nenahradíš Prvotným cieľom konštruktérov českej značky bolo vždy navrhnúť auto, ktoré bude bodovať svojimi úžitkovými paramentrami. Preto nič iné, ako obrovský batožinový priestor, sme od novej vlajkovej lode z Mladej Boleslavi ani nečakali. V základnom - päťmiestnom - usporiadaní pojme 633 litrov nákladu, po sklopení zadných sedadiel sa kapacita priestoru pre batožinu zväčší a 1865 l. Superb Combi tak patrí medzi najpriestranejšie modely v strednej triede.
Prekvapujúco sa predstavitelia škodovky na prezentácii nepochválili tým, že ich novinka veľkosťou kufra prekonáva všetkých konkurentov v koncerne Volkswagen, teda Audi A4 Avant, Seat Exeo ST, VW Passat Variant, ale aj o segment vyššie posadené Audi A6 Avant.
Batožinový priestor má základný objem 633 litrov.
Pre jeho navýšenie treba vyklopiť sedáky
a potom operadlá zadných sedadiel.
Opierky hláv musia byť v spodnej polohe.
V lepšie vybavených verziách môže človeka pri manipulácii s piatymi dverami zastúpiť elektromotor. Po otvorení dverí sa roletka kryjúca batožinový priestor presunie do stredovej polohy. Plastová medzipodlaha uľahčuje nakladanie ťažších predmetov tým, že sa dá vysunúť až nad zadný nárazník.
Na zadných sedadlách sa šetrilo K príjemným detailom patria posuvné hliníkové lišty, ktoré umožňujú rozčleniť batožinový priestor a zabrániť neželanému pohybu menších predmetov. Tento systém Superb Combi prebral od svojich koncernových súrodencov. Interiérové svietidlá osvetlia nielen kabínu a kufor, ale aj priestor za vozidlom, ak sú vyklopené piate dvere. Kufor osvetľuje aj malé prenosné svietidlo, ktoré je možné z neho vybrať a vďaka magnetu pripevniť napríklad ku karosérii. Pri oprave defektu to môže byť užitočná pomôcka.
Strešný nosič na streche patrí k základnej výbave.
Dodáva sa v čiernom alebo striebornom odtieni.
Priestorová ponuka na zadných sedadlách sa nezmenila. Cestujúcim stále ponúka nadštandardne veľa miesta najmä v pozdĺžnom smere. V spojitosti s ním viacerým novinárom napadla otázka, či by Superbu Combi neprospela posuvná zadná lavica. Šéf technického vývoja Eckhard Scholz odpovedal, že podobné riešenie by zvýšilo náklady na výrobu a tým cenu auta. Šetrenie s financiami sme zaznamenali na systéme sklápania zadných sedadiel. Väčšina konkurentov ponúka možnosť sedadlá sklopiť jediným pohybom. V Superbe treba najprv vyklopiť sedáky a potom operadlá. Vďaka dvojitému dnu vznikne rovná podlaha.
Slovenskí motoristi sa Škody Superb Combi dočkajú na prelome rokov 2009 a 2010. Ceny zatiaľ nepoznáme.
Základný motor stojí za skúšku Podvozok verzie Combi dostal prepracované uchytenie zadnej nápravy ku karosérii, ktoré znesie väčšie maximálne povolené zaťaženie auta. Zmeny jazdných vlastností v porovnaní so sedanom sme nezaznamenali. Celú pravdu odhalí až test s naloženým kufrom. Paleta poháňacích jednotiek má päť položiek. Páčili sa nám dva slabšie zážihové a najsilnejší vznetový agregát.
Jazdili SME...
Úvodné kilometre za volantom Škody Superb Combi patrili verzii vybavenej dvojlitrovým turbodieslom TDI CR s výkonom 125 kW (170 k) a pohonom všetkých kolies. Táto konfigurácia ideálne stelesňuje požiadavky na služobné auto, ktoré bude hltať tisíce kilometrov európskych ciest. Kultivovaný agregát má dostatok sily a na trase kombinujúcej diaľnicu a kľukaté okresné cesty si vypýtal 6,5 litra nafty na sto kilometrov. Alternatívu pre tých, ktorým nafta nevonia, predstavuje zážihový turbomotor 1,8 TSI (118 kW/160 k). K dispozícii je aj s pohonom všetkých kolies. Treba však rátať s mierne vyššou palivovou spotrebou.
Najväčším otáznikom pre nás bola benzínová jedna-štvorka TSI prepĺňaná turbodúchadlom (92 kW/125 k). Základný motor nemal problém hnať 1429 kg vážiaci kombík ani prudkými stúpaniami na ceste z Orta San Giulio do Bavena. Spotreba paliva pri relatívne pokojnej jazde oscilovala okolo siedmich litrov. Treba však dodať, že sme jazdili s prázdnym autom obsadeným iba vodičom a spolujazdcom. Potencionálnym záujemcom rozhodne odporúčame previezť sa aj so základnou motorizáciou.
Cestu späť na letisko sme absolvovali v úlohe pasažierov na zadných sedadlách. Viezla nás základná vznetová verzia 2,0 TDI (103 kW/140 k) vybavená starším systémom vstrekovania nafty čerpadlo-tryska. Napriek dobre utlmenej kabíne sme vo vyšších rýchlostiach na diaľnici postrehli dunenie charakteristické pre motory TDI PD.
Technické parametre - Škoda Superb Combi Benzínové motory 1,4 1,8 1,8 1,8 3,6
Pohon 4x2 4x2 4x2 4x4 4x4
Prevodovka 6 MP 6 MP 7 AP 6 MP 6 AP
Zdvihový objem (cm3) 1390 1798 1798 1798 3597
Výkon (kw/k) 92/125 118/160 118/160 118/160 191/260
Pri otáčkach (ot./min.) 5000 4500-6200 4500-6200 4500-6200 6000
Krútiaci moment (Nm) 200 250 250 250 350
Pri otáčkach (ot./min) 1500-4000 1500-4500 1500-4500 1500-4500 2500-5000
Emisie CO2 (g/km) 159 171 170 191 237
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,6 8,7 8,6 8,8 6,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 199 218 218 215 247
Kombinovaná spotreba 6,9 7,3 7,3 8,2 10,2
Dieselové motory 1,9 2,0 2,0 2,0 2,0 2,0
Pohon 4x2 4x2 4x2 4x2 4x2 4x4
Prevodovka 5 MP 6 MP 6 AP 6 MP 6 AP 6 MP
Zdvihový objem (cm3) 1896 1968 1968 1968 1968 1968
Výkon (kw/k) 77/105 103/140 103/140 125/170 125/170 125/170
Pri otáčkach (ot./min.) 4000 4000 4000 4200 4200 4200
Krútiaci moment (Nm) 250 320 320 350 350 350
Pri otáčkach (ot./min) 1900 1800-2500 1800-2500 1750-2500 1750-2500 1750-2500
Emisie CO2 (g/km) 153 160 179 155 162 169
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,6 10,3 10,3 8,9 8,9 9,1
Maximálna rýchlosť (km/h) 189 205 203 220 218 217
Kombinovaná spotreba 5,8 6,1 6,8 5,9 6,3 6,5
Rozmery: dĺžka [mm] 4838
šírka [mm] 1817
výška [mm] 1510
rázvor náprav [mm] 2761